AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 12 åringen tar alt så seriøst og klarer ikke å se at det kan være på gøy og en lek. Eksempel: vi er på ferie og på kveldene pleier noen gutter og samles og spille fotball. Noen av disse er 4-5 år yngre. 12 åringen blir kjempefrustrert og kjefter fordi de mindre ikke får til. Himler med øynene og gestikulerer samt at han kommer med kommentarer. Ved ballspill i bassenget beskyldes alle for å jukse uansett om han spiller med oss eller andre unger. Det er så frustrerende at han ikke bare kan ha det gøy. Vi har snakket med han om det utallige ganger, men det hjelper ikke. Noen som har hatt det på samme måte med sine barn og har tips? Han skyver jo alle bort fra seg med væremåten sin. Anonymkode: 568f1...bb4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Han er vel sikkert i utvikling, vet ikke hvem han er ennå, det er hans måte å utville seg på. Du kan jo ikke tvinge han til å reagere slik som du vil? Kanskje det også ligger en trass der? Opposisjon? Som er naturlig når man entrer tenårene. Uansett, la gutten få være den han er! Anonymkode: 9121b...7cb 1
MorTil2 Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Jeg tror dette mest sannsynligvis er en del av hans personlighet, og at den vil regulere seg etterhvert som han sosialiseres. Og i den alderen han er i nå, og fremover, er ikke dere som foreldre de han hovedsakelig lytter det. Det er venner og jevnaldrende. Om de opplever dette som en "plagsom" adferd, vil han få beskjed "Hei, slapp av." , "Chill." , og han vil etterhvert knekke kodene for hva som er ok, og hva som ikke er det. Å snakke mye om det, tror jeg vil virke mot sin hensikt. Det vil oppleves som stadig kritikk, og det er ikke bra for den tilliten som er viktig å bygge opp nå som han er på vei inn i tenårene. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Han der kommer til å terge på seg sine venner etterhvert ja. Når ikke dere foreldre en gang orker noe av hans ufine oppførsel, så gjør i hvert fall ikke andre det.. Anonymkode: 7af47...f97 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 12 åringen tar alt så seriøst og klarer ikke å se at det kan være på gøy og en lek. Eksempel: vi er på ferie og på kveldene pleier noen gutter og samles og spille fotball. Noen av disse er 4-5 år yngre. 12 åringen blir kjempefrustrert og kjefter fordi de mindre ikke får til. Himler med øynene og gestikulerer samt at han kommer med kommentarer. Ved ballspill i bassenget beskyldes alle for å jukse uansett om han spiller med oss eller andre unger. Det er så frustrerende at han ikke bare kan ha det gøy. Vi har snakket med han om det utallige ganger, men det hjelper ikke. Noen som har hatt det på samme måte med sine barn og har tips? Han skyver jo alle bort fra seg med væremåten sin. Anonymkode: 568f1...bb4 Vel, jeg er femti år og har et konkurranseinnstinkt som ikke henger på greip! Har aldri tålt å tape, skyldte alltid på andre om noe gikk galt, og alle jukset hvis jeg tapte. Ellers jukset jeg, skinnhellig som jeg var. Fortsatt, den dag i dag, unngår jeg spill og konkurranser hvor jeg vet jeg kan bli hissig. Er også typen til å fortelle 10 åringer at de er ræva med ballen på fotball eller håndballbanen. Ulempen er at jeg elsker å spille spill, leke med ball, konkurrere... og så blir jeg så hissig og usaklig, ikke særlig morsomt. Spille squash feks, der kommer det verste i meg fram.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asperger? Anonymkode: 61f51...3f7 Herlighet, hvorfor skal folk alltid komme med diagnoser når noen er litt annerledes? La han være den han er! Ikke rart barn og undom får psykiske problemer idag, når dere foreldre skal presse han inn i den rollen dere ønsker....... Anonymkode: 9121b...7cb 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 Har han vokst opp med småsøsken? Anonymkode: 1f78f...2d7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Jeg har også en sånn På han er det personlighet, han er veldig opptatt av rettferdighet og har alltid vært moden for alderen. Så når andre gjør feil som går utover han (andre) så roper han opp om juks og urettferdighet. Det var så mye "juks" på fotballtreningen at han ville slutte. Men han fungerer helt fint sosialt, har mange venner og blir positivt omtalt av lærerne på skolen. Det jeg ville tatt tak i, er måten å reagere på. Å skrike, kjefte og himle med øynene er ikke greit. Når mine unger oppfører seg så tydelig nedsettende mot andre, så spør jeg hvordan de selv liker å bli behandlet sånt. Og at vi skal være mot andre, sånn vi vil andre skal være mot oss. Anonymkode: 3d3e6...eb6 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, hvorfor skal folk alltid komme med diagnoser når noen er litt annerledes? La han være den han er! Ikke rart barn og undom får psykiske problemer idag, når dere foreldre skal presse han inn i den rollen dere ønsker....... Herlighet, hvorfor skal folk være redde for å si i fra når noen ikke kan oppføre seg? La han ikke utvikle dette! Ikke rart barn og ungdom i dag føler seg utenfor, når omgivelsene ikke retter på en atferd som er dømt til å skape problemer for barnet...... Anonymkode: 88ba6...18d 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Asperger? Anonymkode: 61f51...3f7 🙄 Hva får deg til å tenke det ut fra beskrivelsen? TS: Det du beskriver er ganske normalt. Han trenger å øve seg på å tape. Sosialisering må læres, og 12 år er typisk en alder der man er i endring, og trenger mye støtte. Jeg har hatt mange elever opp igjennom som er som du beskriver. Noen har hatt adhd, noen (veldig få) har hatt aspergers, men de aller fleste har vært helt "normale" gjennomsnittselever som bare trenger å lære. Lykke til! -Lærer på mellomtrinnet Anonymkode: c1d56...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 12 åringen tar alt så seriøst og klarer ikke å se at det kan være på gøy og en lek. Eksempel: vi er på ferie og på kveldene pleier noen gutter og samles og spille fotball. Noen av disse er 4-5 år yngre. 12 åringen blir kjempefrustrert og kjefter fordi de mindre ikke får til. Himler med øynene og gestikulerer samt at han kommer med kommentarer. Ved ballspill i bassenget beskyldes alle for å jukse uansett om han spiller med oss eller andre unger. Det er så frustrerende at han ikke bare kan ha det gøy. Vi har snakket med han om det utallige ganger, men det hjelper ikke. Noen som har hatt det på samme måte med sine barn og har tips? Han skyver jo alle bort fra seg med væremåten sin. Anonymkode: 568f1...bb4 To av barna mine har to kompiser som er helt lik som du beskriver. De liker ikke å spille fotball med de for de blir så sure... Har egentlig sluttet å være med de... Eneste tipset er å være dønn ærlig og si at du ikke gidder å spille fotball eller noe med han når han skal være sånn, og at han til slutt ikke har noen å spille med. Anonymkode: 60a46...58b
Carrot Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 uansett om andre er slik eller ikke så er det jo ikke en OK oppførsel TS skisserer så jeg tenker at det er noe man kan ta tak i. At man må forklare barnet som ens forelder at slik er ikke greit å si til andre, at man må ha toleranse og at det ikke handler om å vinne men om å delta. Voksne som fortsatt er slik kan med fordel få beskjed om å skjerpe seg! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå