Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et ungt samboerpar som lenge har fantasert om å kjøpe egen bolig. Nå har vi funnet en bolig som det faktisk er mulig at jeg får lån på, men den har stort renoveringsbehov. Renoveringsbehovet er egentlig ikke noe problem da samboeren min jobber som «oppdragsbasert snekker» og er dyktig med mye fritid når han ikke er på oppdrag. Problemet derimot er at samboeren min har betalingsanmerkninger og mye utestående gjeld, vi har derfor tenkt at det beste er at jeg søker lån alene, og han tar renoveringsdelen.

På fredag skal jeg på møtet med banken ang huslån, og jeg er redd jeg får avslag sånn som situasjonen vil fremstå; ung person som har klart å skrape frem nok penger til egenkapital MEN HVORDAN SKAL HUN HA RÅD TIL Å RENOVERE BOLIGEN?? 

Burde jeg fortelle han i banken at jeg har en samboer som er snekker? Vil de da spørre mye spørsmål om han , finne ut hvem han er og om gjelden hans? 

Har noen tips? Burde jeg late som om jeg er singel og skal få hjelp med boligen av venner og familie, eller burde jeg si at jeg har en samboer som kan gjøre mesteparten av renoveringen- og om de spør hvem han er si at vi har bestemt oss for huset sammen, men at bare jeg søker lån pga gjelden hans?

Anonymkode: 75caa...615

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det.

Det hjelper ikke med arbeidskraft alene, det er sinnssvakt dyrt med alt av materiell som skal til.

Anonymkode: 82b29...9b8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lyv for banken. Vær heller ærlige, dra begge to og fortell at lånet skal stå på deg. 

Men her må dere sette opp en skikkelig samboer kontrakt og ha tenk på hvordan det skal løses. Hvor stor eierandel skal dere ha feks? 

Det er ingen undergang å få avslag, da kan du prøve en annen bank istedenfor. 

Anonymkode: 64f01...7ad

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det.

Det hjelper ikke med arbeidskraft alene, det er sinnssvakt dyrt med alt av materiell som skal til.

Enig i dette! Dette høres ut som et garantert tapsprosjekt, og gigantiske oppussingsprosjekter har en tendens til å gå hardt ut over forholdet også. Og plutselig sitter du der med et giga-oppussingsprosjekt og stort lån helt alene ... 

Sånn ellers: Bryr banken seg om hvorvidt dere klarer å pusse opp eller ikke? Lånet gis jo for å kjøpe huset i den stand det er, og med den verdien det har når dere kjøper det. Så lenge dere klarer å betjene lånet tror jeg ikke banken bryr seg om dere bor i en rønne. 

Anonymkode: 56a1c...a96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er snekkerjobben som blir gjort gratis. Alt annet må dere leie inn andre til å gjøre. Elektriker og rørlegger er helt sinnsykt dyrt. Jeg ville ikke gjort det!

Samboeren min er elektriker og vi driver og pusser opp litt selv. Han er også dreven på snekring. Likevel koster det oss titalls tusen å pusse opp små soverom! Nye gulv, nytt el-anlegg, tak, vegger, maling osv er mye dyrere til sammen enn man tror. Vi har måttet vente med å skifte vinduer, blant annet. Mange tusen for ett vindu, selv om vi kjøper et fint brukt. Vi regner ut at badet på 7 m2 vil koste godt over 100 000 til tross for at vi gjør en del selv. Vi har to bad som må renoveres. Pluss kjøkken, som vil koste 70 000 bare fra IKEA. I tillegg må rørlegger legge opp til ny vask og oppvaskmaskin et annet sted. Godt over 100 000 der også, gitt.

I tillegg er det ALLTID overraskelser å finne i gamle hus. Lekkasjer, råte osv. Gamle varmekabler bør skiftes ut. Egentlig bør hele el-anlegget skiftes ut mtp. brannfaren.

Dere må regne med å pusse opp for godt over en million, vil jeg tro, om ikke flere millioner. Å totalrenovere hus i dag er hårreisende dyrt. 

Anonymkode: 6e2fc...ef4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også at samboeren din må begynne å sørge for å skaffe seg flere jobber eller eventuelt få jobb i et snekkerfirma slik at han får fast og stabil inntekt. Lover ikke godt for fremtiden hans om han allerede har betalingsanmerkninger og mye gjeld. Å bruke fritiden sin på å bruke penger og snekre hjemme når han burde ha vært ute og jobbet og tjent penger, er rett og slett hårreisende. Da graver han sin egen grav. Og din!

Anonymkode: 6e2fc...ef4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta på seg ett stort renoveringsprosjekt når man har mye utestående gjeld er ikke akkurat så veldig smart... 

Snekkerjobben er jo strengt tatt den billigste delen av renoveringen... 
Nytt kjøkken kommer fort på 100 000,- selv om man tar hele snekkerjobben selv. 
Bad kommer fort opp på 300 000,- selv om man gjør mye selv. 

Anonymkode: a7ea0...979

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke gjør det.

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i dette! Dette høres ut som et garantert tapsprosjekt, og gigantiske oppussingsprosjekter har en tendens til å gå hardt ut over forholdet også. Og plutselig sitter du der med et giga-oppussingsprosjekt og stort lån helt alene ... 

Sånn ellers: Bryr banken seg om hvorvidt dere klarer å pusse opp eller ikke? Lånet gis jo for å kjøpe huset i den stand det er, og med den verdien det har når dere kjøper det. Så lenge dere klarer å betjene lånet tror jeg ikke banken bryr seg om dere bor i en rønne. 

Anonymkode: 56a1c...a96

Helt enig, dette er en forferdelig dårlig ide...

Er huset beboelig uten renovering? Hvis JA, ok. Da kan dere tåle at dette ikke går som dere tror (for det gjør det garantert ikke). Hvis NEI, kjøp ikke! 

Men banken bryr seg neppe, har du råd til huset får du lån, hvis ikke får du ikke. 
Men du burde bry deg... har sambo virkelig lyst til å bruke all sin fritid på å renovere DITT hus? Hvordan skal du betale han for verdiøkningen han skaper? Orker han dette i tillegg til jobb? Sett at han plutselig får mye oppdrag og lite tid til å pusse opp huset? Er det ok for deg? Sies jo at snekkerens dør er den som er skjev. Ikke alltid man har lyst til å være på jobb hele døgnet, uansett hvor positiv han er nå. Fare for forholdet også dette. + hvor tar dere penger til materialer, el, rørlegger etc? 

Alle lamper blinker rødt. Greit å ha lyst på bolig, men så desperat bør man ikke være... det kan bli et mareritt.

Anonymkode: 7e289...7cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke forplikte deg økonomisk med en som har masse gjeld og betalingsanmerkinger. Først må han ha kontroll på økonomien, så kan dere kjøpe bolig. Hva hvis det blir slutt før huset er ferdig? Har du råd til å sette huset i stand? Får du solgt et selvis oppusset og delvis renoveringsprosjekt? Hvordan skal verdistigningen fordeles når du eier huset mens han gjør jobben? Som andre sier er det langt fler kostander knyttet til materiell enn selve snekkerarbeidet. Er han i det hele tatt faglært og kan gi papirer på at ting er utført korrekt? Det kommer nye lover nå som styrker bevisbyrden hos selger for at tinger utført ihht standard, kan han ikke stemple og gi papirer på det, så sliter dere med å få solgt igjen. Skal hele huset renoveres trenger dere også murer, elektrisker og rørlegger, kanskje også taktekker, blikkenslager, glassmester eller andre fagfolk, og det er slett ikke gratis. Dette høres ut som noe du ikke har råd til, og et særdeles lite gjennomtenkt prosjekt å ta fatt på. Styr unna er mitt råd.

Anonymkode: 81d5f...7b3

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et ungt samboerpar som lenge har fantasert om å kjøpe egen bolig. Nå har vi funnet en bolig som det faktisk er mulig at jeg får lån på, men den har stort renoveringsbehov. Renoveringsbehovet er egentlig ikke noe problem da samboeren min jobber som «oppdragsbasert snekker» og er dyktig med mye fritid når han ikke er på oppdrag. Problemet derimot er at samboeren min har betalingsanmerkninger og mye utestående gjeld, vi har derfor tenkt at det beste er at jeg søker lån alene, og han tar renoveringsdelen.

På fredag skal jeg på møtet med banken ang huslån, og jeg er redd jeg får avslag sånn som situasjonen vil fremstå; ung person som har klart å skrape frem nok penger til egenkapital MEN HVORDAN SKAL HUN HA RÅD TIL Å RENOVERE BOLIGEN?? 

Burde jeg fortelle han i banken at jeg har en samboer som er snekker? Vil de da spørre mye spørsmål om han , finne ut hvem han er og om gjelden hans? 

Har noen tips? Burde jeg late som om jeg er singel og skal få hjelp med boligen av venner og familie, eller burde jeg si at jeg har en samboer som kan gjøre mesteparten av renoveringen- og om de spør hvem han er si at vi har bestemt oss for huset sammen, men at bare jeg søker lån pga gjelden hans?

Her hadde jeg tatt med en kontrakt som viser at han skal leie hos deg og hva slags beløp han skal betale deg hver mnd. Har aldri fått noen spm fra banken hvordan renovering skal gjøres når jeg har kjøpt, selv ikke de gangene jeg har hatt lax lån.

Endret av moroklompen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusset opp et lite bad på 15 m2. Gjorde hele jobben selv og bare materialene som skal til kom på 50 000 kroner. Dere må sette opp et budsjett for renoveringen. 

Anonymkode: d9129...9e5

AnonymBruker
Skrevet

Så den stakkars mannen din skal totalrenovere et helt hus? Håper han er like fornøyd med planen som du er.... 

Anonymkode: 1823a...24d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I min spåkule ser jeg at dere kommer til å havne på Luksusfellen og Sinnasnekker’n om dere kjøper boligen.

Anonymkode: b4db8...8c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke flyttet sammen med han.

Anonymkode: 4edae...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om hva som må gjøres, men tro meg; pengene flyr ut av vinduet når man setter i gang.... Vi totalrenoverte et eldre hus, vi gjorde mesteparten selv (er veldige handy selv, og samboer er håndtverker) men måtte likevel leie inn noe hjelp pga tidspress/løftehjelp ol. Vi bikket 1 million bare på oppussingen...

Anonymkode: 88cf1...f2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke noe om hva som må gjøres, men tro meg; pengene flyr ut av vinduet når man setter i gang.... Vi totalrenoverte et eldre hus, vi gjorde mesteparten selv (er veldige handy selv, og samboer er håndtverker) men måtte likevel leie inn noe hjelp pga tidspress/løftehjelp ol. Vi bikket 1 million bare på oppussingen...

Anonymkode: 88cf1...f2b

Takk for svar alle sammen! Problemet er ikke hvordan vi skal betale ned lånet, betale for renoveringen eller hvordan boligen evt skal deles om det skjer noe mellom oss.😊 Lurer på hva som blir best å si på møtet i morgen.

Da jeg snakket med en annen bank spurte de mye om hvordan jeg skulle gjøre det med renoveringen, og det er derfor jeg vil være forberedt på det nå og. Dersom de begynner å spørre om det mener jeg det kan være lurt å få frem at jeg ikke er alene om prosjektet, men jeg vet ikke om gjelden hands kan få negative konsekvenser for huslånet selv om det blir på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du i møte med banken og snakke masse med dem? Sender du ikke bare inn en generell søknad om finansieringsbevis via nettet, og kjøper et hus innenfor rammen du får der?

Anonymkode: 713d1...f9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal du i møte med banken og snakke masse med dem? Sender du ikke bare inn en generell søknad om finansieringsbevis via nettet, og kjøper et hus innenfor rammen du får der?

Anonymkode: 713d1...f9e

Jo, det har jeg gjort, så ble jeg oppringt med spørsmål om jeg kunne komme på møte med arbeidskontrakten min og de 2 siste lønsslippene mine.

Gjest theTitanic
Skrevet
På 31.7.2019 den 3.03, AnonymBruker skrev:

Du vet at det å renovere gammelt hus ofte er dyrere enn å kjøpe et nytt? Selv om han er snekker.

Skrevet

Åneiånei. Ikke for å dømme nord og ned. Men, jeg anser meg selv som en nevenyttig kvinne. Da vi kjøpte tenkte jeg så som så at det kan sikkert fikses med litt maling og kjærlighet her og der.

Joda, men man skal ha tid og ORK til å fikse det. Det blir utsatt, man blir gravid, man har ikke pengene til å kjøpe material osv.

Og det kommer garantert til å gå ut over samlivet, og før du aner det, sitter du der med ett renoveringsobjekt og han har flyttet ut. Krasst ja, ærlig ja.

Kjøp en studioleilighet eller noe mindre dere kan bygge EK i. Helst noe med helt okei bad/vaskerom og kjøkken, for dette koster mest penger. Og helst ett hvor EL-anlegget ikke er 50 år gammelt. DA kan du fikse og småreparere her og der uten at det vil koste skjorta, ræva og samlivet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...