AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #1 Skrevet 30. juli 2019 Hva legger dere i «tung styrketrening»? Jeg trener selv mye styrke, 4-6 ganger i uken. Men ikke veldig tungt, mest vedlikehold. Er såkalt «fit» med synlig musker og definisjon. Ser hele tiden at mange refererer til at man absolutt må drive med tung stryrketrening for å bli fit.. kanskje har vi ulike definisjoner i hva vi legger i tungt, om ikke mener jeg bestemt at man ikke trenger å ta 150kg i mark for å være/bli fit. Anonymkode: cebc1...b1b 3
jabx Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Tungt er i forhold til det du selv klarer. Det handler ikke om et visst antall kg. 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 3 minutter siden, jabx skrev: Tungt er i forhold til det du selv klarer. Det handler ikke om et visst antall kg. Neida, det forstår jeg. Selvsagt er alt relativt, og at det blir umulig å svare konkret på. Men jeg var bare nysgjerrig på hva andre legger i det. Feks blir jeg selv aldri gjennomsvett av en trening. Ei heller driver jeg å maxer. Har trent med ca de samme vektene i et års tid / halvannet uten å øke. Men jeg blir absolutt i bedre form uten at jeg er noen CrossFit-stjerne 🤷🏼♀️ Anonymkode: cebc1...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 Du høres sprek ut. Tung styrketrening der du øker vekta vil gjøre deg sterkere, men det er jo ikke nødvendigvis så viktig å bli råsterk. Er du sprek og fornøyd så skal du fortsette som du gjør! Ingenting i veien med å "bare" vedlikeholde nåværende styrkenivå. Anonymkode: 7c8fb...7af 3
jabx Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, det forstår jeg. Selvsagt er alt relativt, og at det blir umulig å svare konkret på. Men jeg var bare nysgjerrig på hva andre legger i det. Feks blir jeg selv aldri gjennomsvett av en trening. Ei heller driver jeg å maxer. Har trent med ca de samme vektene i et års tid / halvannet uten å øke. Men jeg blir absolutt i bedre form uten at jeg er noen CrossFit-stjerne 🤷🏼♀️ Anonymkode: cebc1...b1b Du bør jo øke vekt og trene intenst/nesten til failure en og annen gang. Mulig du har fått god fremgang fordi du nettopp har begynt å trene, men du vil nok nå et platå etter hvert. Dette kan du komme over ved å øke intensitet/vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 Jeg maxer aldri, men jeg trener tungt likevel. Blir alltis gjennomsvett fordi jeg tar ordentlig i. Jeg tar ikke kjempemange reps med lette vekter, men trener med det tyngste jeg klarer og mellom 5 og 12 reps (alt etter hva jeg trener) og 3-5 sett. Har hatt en kjæreste som var ekstremt sterk, så har vel lært en del om effektiv styrketrening fra han. For eksempel har han lært meg at jeg alltid må presse på for å få til en ekstra siste repetisjon, for det er det som gjør en sterkere. Jeg er ganske sterk selv om jeg ikke har anledning til å trene styrke mer enn et par ganger i uka. Anonymkode: e9c6b...866
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Ts her. Jeg er helt enig. Det er klart man må øke/maxe etc for å bli sterkere. Det jeg mener er at man ikke nødvendigvis trenger å trene på den måten for å bli såkalt «fit»; altså ha greit med muskelmasse, være definert og se godt trent ut. Anonymkode: cebc1...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 Enig med så tungt at det river i musklene for individet. Og hvor mye det er kommer an på hvor trent man er. For noen strever man med å ta 3 strake pushups før det brenner i musklene, andre klarer 20 enkelt. Jeg ser på det så enkelt at man trener tung styrke frem til man ikke blir større, deretter trener man vedlikehold. Dvs, man løfter så tungt som man gjorde for å komme til det punktet. For eks 30 pushups og stanser der selv om man kunne klart et par til. 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg maxer aldri, men jeg trener tungt likevel. Blir alltis gjennomsvett fordi jeg tar ordentlig i. Jeg tar ikke kjempemange reps med lette vekter, men trener med det tyngste jeg klarer og mellom 5 og 12 reps (alt etter hva jeg trener) og 3-5 sett. Har hatt en kjæreste som var ekstremt sterk, så har vel lært en del om effektiv styrketrening fra han. For eksempel har han lært meg at jeg alltid må presse på for å få til en ekstra siste repetisjon, for det er det som gjør en sterkere. Jeg er ganske sterk selv om jeg ikke har anledning til å trene styrke mer enn et par ganger i uka. Anonymkode: e9c6b...866 Jeg ser på det som å trene tungt. Og ja, det er det som gir mest effektiv muskelvekst, spesielt for kvinner (kvinner og menn fungerer litt ulikt på muskelbygging, så det er ikke sikkert alt mannen din vet om muskelbygging for menn er sant om kvinner). Kvinner voksere også raskere i muskler enn menn, men menn bygger større muskler totalt (om de trener over flere år). Jeg vil si det er mer motiverende for kvinner å trene, for fremgangen kommer raskere og enklere Anonymkode: 04067...710
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 *ikke vil bli større Anonymkode: 04067...710
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Den beste treningen er den du liker og gjennomfører jevnlig og over lang tid. Jeg liker å trene mye løping og styrketrening med egen kroppsvekt. Jeg syns «tung styrketrening» er helt ubeskrivelig kjedelig. Jeg velger derfor å ikke trene tung styrketrening. Har passelig stor rumpe og ingen ønsker om større muskler. Anonymkode: bbad4...06e 1
Isambard Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 Jeg er usikker på definisjonen av "tung styrketrening". De som vil bli sterkest mulig trener gjerne med 70% - 100%av max. 70% av maks blir da regnet som "lett". Det er ganske forskjellig fra en del "styrketrening" jeg vet skiløpere driver med. Det n er gjerne basert på egen kroppsvekt og mange flere repetisjoner. Ganske sikkert under 70% av max. De er ikke ute etter å bli sterke og massive som styrkeløftere.
Pierre Gynt Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 (endret) Jeg tror hele begrepet er litt misforstått. Tung (effektiv) styrketrening handler ikke nødvendigvis om å ha mest mulig vekt på apparaet/stanga og kjøre få repetisjoner. Det handler om å gå til nært utmattelse med den vekta man har valgt. F.eks. kan man trene "tungt" på 15 reps, selv om man (naturligvis) kunne løfta "tyngre" på 3 reps. Grunnen til at det mases om "tung styrketrening" er at den gjengse mosjonist som regel vandrer fra apparat til apparat med svært korte pauser, og kjører et tilfeldig antall repetisjoner og stopper lenge før det har noen særlig effekt på musklene. Nybegynnere trenger å forstå at man ikke skal gi seg med en gang det kjennes bittelitt ubehagelig, og jeg tror "maset" om tung styrketrening handler om å få folk til å forstå hva som skal til for å generere en respons i musklene over tid. Endret 31. juli 2019 av Pierre Gynt 3
Sykkelkopp Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 Det handler om å konstant presse deg selv, og oppnå nye mål. Hvis ikke, hva er poenget? Du kaster bort tid om du trener styrke 6 ganger i uken men ikke hardt nok til å gå opp. 2 ganger i uken er nok til vedlikehold. Mulig du til og med kan med i 1 gang på ditt nivå
kanelsnurr Skrevet 31. juli 2019 #14 Skrevet 31. juli 2019 2 timer siden, Sykkelkopp skrev: Det handler om å konstant presse deg selv, og oppnå nye mål. Hvis ikke, hva er poenget? Du kaster bort tid om du trener styrke 6 ganger i uken men ikke hardt nok til å gå opp. 2 ganger i uken er nok til vedlikehold. Mulig du til og med kan med i 1 gang på ditt nivå Det er vel akkurat det som er greia, er det ikke: Å oppnå nye mål er ikke nødvendigvis poenget for alle. Noen synes det er helt greit å trene for vedlikehold. Hvis TS trener 4-6 ganger i uka, uten å øke, så har hun vel en annen motivasjon enn å bli sterkere. Det er jo ikke å kaste bort tid hvis det er en rutine TS trives med! Jeg er enig med ab over her som sier at den beste treninga er den som blir gjennomført. Og tror at det "maset" om det ideelle, være seg tung styrke eller intervalltrening, ofte skremmer folk bort fra trening. Man får jo stadig høre at "hvis du ikke gjør det riktig kan du like gjerne la være, du bare kaster bort tid." 7
Pierre Gynt Skrevet 31. juli 2019 #15 Skrevet 31. juli 2019 1 minutt siden, kanelsnurr skrev: Det er vel akkurat det som er greia, er det ikke: Å oppnå nye mål er ikke nødvendigvis poenget for alle. Noen synes det er helt greit å trene for vedlikehold. Hvis TS trener 4-6 ganger i uka, uten å øke, så har hun vel en annen motivasjon enn å bli sterkere. Det er jo ikke å kaste bort tid hvis det er en rutine TS trives med! Jeg er enig med ab over her som sier at den beste treninga er den som blir gjennomført. Og tror at det "maset" om det ideelle, være seg tung styrke eller intervalltrening, ofte skremmer folk bort fra trening. Man får jo stadig høre at "hvis du ikke gjør det riktig kan du like gjerne la være, du bare kaster bort tid." Jeg ikke akkurat uenig, men det må sies at "maset" ofte kommer i tråder der folk ber om råd fordi det de gjør, ikke har gitt de resultatene de ønsker. Samtidig vil jeg påpeke til flere her at økning (altså progressive overload) ofte er litt misforstått. Mange tror f.eks. at muskelvekst er et resultat av progressive overload, mens det i realiteten egentlig er slik at progressive overload er et resultat av muskelvekst. Det er en viktig nyanseforsjell der. De som bedriver "vedlikeholdstrening" uten å egentlig være i veldig god form, vil automatisk øke i styrke, så lenge det er en viss intensitet på det de gjør. Det vil nok bli ganske kjedelig å trene med vekter som etter hvert kjennes lette fordi kroppen har tilpassa seg med økt muskelmasse i tillegg til nevrale tilpasninger, men det vil uansett være subjektivt.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #16 Skrevet 31. juli 2019 1 hour ago, kanelsnurr said: Det er vel akkurat det som er greia, er det ikke: Å oppnå nye mål er ikke nødvendigvis poenget for alle. Noen synes det er helt greit å trene for vedlikehold. Hvis TS trener 4-6 ganger i uka, uten å øke, så har hun vel en annen motivasjon enn å bli sterkere. Det er jo ikke å kaste bort tid hvis det er en rutine TS trives med! Jeg er enig med ab over her som sier at den beste treninga er den som blir gjennomført. Og tror at det "maset" om det ideelle, være seg tung styrke eller intervalltrening, ofte skremmer folk bort fra trening. Man får jo stadig høre at "hvis du ikke gjør det riktig kan du like gjerne la være, du bare kaster bort tid." Det er heller slik at dersom man trener tung styrke kan man trene minimalt og fortsatt få gode resultater. 10 pushups på knærne der du kjenner det sliter i musklene bygger mer muskler enn 2 x 3 slappe pushups Tror folk ville trent mer styrke om de visste de kan bruke 15 minutter av dagen på styrketrening og bygge merkbare muskler og stramme opp bein, rumpe og lår. Jeg misliker å trene, men de få minuttene klarer jeg gjennomføre nettopp fordi jeg vet det er raskt over. Det er når folk tror de må trene 1-2 time styrke 3 ganger i uka at de føler det er slit. Anonymkode: 04067...710 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #17 Skrevet 31. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg er helt enig. Det er klart man må øke/maxe etc for å bli sterkere. Det jeg mener er at man ikke nødvendigvis trenger å trene på den måten for å bli såkalt «fit»; altså ha greit med muskelmasse, være definert og se godt trent ut. Anonymkode: cebc1...b1b Jeg for min del trener ikke med utseende for motivasjon, så det kan jeg ingenting om. Anonymkode: e9c6b...866
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 Hvis man er uenige om målet så vil man være uenige om midlene også. Jeg trener akkurat som deg TS, men jeg har kun helsegrunner til å trene styrke og finner null motivasjon til å trene blytungt. Det handler om å aktivisere musklene, løfte riktig og bli sterkere i hverdagen. Innleggene om at man "bør ditt og bør datt for hva er ellers poenget" treffer ikke meg, fordi jeg har andre mål enn de som skriver. Og det har du også. Anonymkode: c7ffc...bba
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er uenige om målet så vil man være uenige om midlene også. Jeg trener akkurat som deg TS, men jeg har kun helsegrunner til å trene styrke og finner null motivasjon til å trene blytungt. Det handler om å aktivisere musklene, løfte riktig og bli sterkere i hverdagen. Innleggene om at man "bør ditt og bør datt for hva er ellers poenget" treffer ikke meg, fordi jeg har andre mål enn de som skriver. Og det har du også. Anonymkode: c7ffc...bba Ja, sant. Burde kanskje gjort det tydeligere i HI, men det var altså til påstanden at man er nødt til å trene tungt for å komme i bra form (stramme opp/gå ned i vekt etc). Ser det ofte i typiske vektnedgangstråder. Om målet er å bli sterkere så er det selvsagt noe annet. For min del trener jeg mye for utseendet sin del, men selvsagt også av helsemessige årsaker. Vi være frisk og sprek. Ts Anonymkode: cebc1...b1b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg for min del trener ikke med utseende for motivasjon, så det kan jeg ingenting om. Anonymkode: e9c6b...866 Deg om det. Men jeg tror veldig mange som trener gjør dette blant annen for å se bra ut. I tillegg til de helsemessige gevinstene selvsagt. Men er du feks kun opptatt av å bli sterkest mulig så var ikke denne tråden myntet på deg. Muligens dårlig formulert i HI 😊 Ts Anonymkode: cebc1...b1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå