Gå til innhold

Privatist for å få MEROD + 5 og 6 på vitnemålet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Er det noen her som vil fortelle litt om prosessen for å heve karakterene til 5-6 og samtidig ta (alle) realfagene for å skaffe seg MEROD?

Jeg er interessert i å høre hvor lang tid du brukte, hvor mye du jobbet, om du tok samme eksamenene flere ganger, og hvordan prosessen var følelsesmessig. 

Takk for alle svar.

Anonymkode: 1ca1d...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tok 23/5 og MEROD på 1 år. Det gikk, men anbefaler det ikke. 

Ikke les disse fagene selv, ta det på Bjørknes/Sonans/metis eller noe sånt.

Anonymkode: dc8a3...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svarte ikke på noe av det du lurte på. 

Jobbet hele tiden i 1 år. Tok ingen 2 ganger. Det var veldig, veldig tøft. Hvor mange fag skal du ta? Hva er din plan? Hvis du skal ta 23/5 og MEROD så gjør det på 1,5-2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte ikke på noe av det du lurte på. 

Jobbet hele tiden i 1 år. Tok ingen 2 ganger. Det var veldig, veldig tøft. Hvor mange fag skal du ta? Hva er din plan? Hvis du skal ta 23/5 og MEROD så gjør det på 1,5-2 år. 

Planen er 23/5 + MEROD, og jeg kan godt bruke 2 år. Planen er å begynne med det vanskeligste (for meg); matte T1 og R1. Hvis jeg klarer å lære meg noe der, går jeg videre til fysikk 1 og naturfag. Så tar jeg kjemi 1 og 2. De andre fagene er det samme hvilken rekkefølge jeg tar. Jeg er egentlig innstilt på å bruke 2, kanskje 3 år, fordi jeg blir nødt til å jobbe ved siden av. Høres dette ut som en lur plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tilføye at jeg har GENS fra før, og studert mange år ved universitet og høgskole. Det er realfagene som blir den virkelige utfordringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ta disse fagene per semester?

Første tips: ta 1P, S1 og S2. 1P er faktisk mulig å få 6 i, til forskjell for 1T. S-matte er også enklere enn R, og det gir 0,5 realfagspoeng mer. Du trenger alle ekstra poeng du kan få. 

Ikke ta kjemi 1 og kjemi 2 på samme semester, men påfølgende. Start gjerne med naturfag da du får en del fysikk og kjemipensum i naturfagen (spektre, tolkning av verdensrommet, elektrokjemi osv).

Realfagene kommer ikke til å være den store utfordringen, det er ganske enkelt når om du går på en skole. Mange toppkarakterer som deles ut hvert semester. Norsk, historie og engelsk er de verste. Mye pensum og det er subjektive fag. 

Hvis du snakker et annet språk så bør du også ta eksamen i det for språkpoeng (hvis du klarer å få 6 i språket).

har du studert biologi eller noe liknende det finnes et fag for som gir realfagspoeng - ta eksamen i det faget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ta disse fagene per semester?

Første tips: ta 1P, S1 og S2. 1P er faktisk mulig å få 6 i, til forskjell for 1T. S-matte er også enklere enn R, og det gir 0,5 realfagspoeng mer. Du trenger alle ekstra poeng du kan få. 

Ikke ta kjemi 1 og kjemi 2 på samme semester, men påfølgende. Start gjerne med naturfag da du får en del fysikk og kjemipensum i naturfagen (spektre, tolkning av verdensrommet, elektrokjemi osv).

Realfagene kommer ikke til å være den store utfordringen, det er ganske enkelt når om du går på en skole. Mange toppkarakterer som deles ut hvert semester. Norsk, historie og engelsk er de verste. Mye pensum og det er subjektive fag. 

Hvis du snakker et annet språk så bør du også ta eksamen i det for språkpoeng (hvis du klarer å få 6 i språket).

har du studert biologi eller noe liknende det finnes et fag for som gir realfagspoeng - ta eksamen i det faget.

Ble anbefalt av damen på Sonans å ta T1 og R1, kanskje fordi tre karakterer kan dra ned snittet mitt? 

Tenkte å splitte kjemi 1 og 2 på ulike semester ja 🙂 Sikkert lurt å starte med naturfag også ja. Godt tips. Biologi har jeg allerede tenkt på, ønsker å ta det. Norsk, samfunnsfag og historie tror jeg blir grei skuring (ut fra nåværende yrkesbakgrunn), verre med engelsk kanskje ja. Er engelsk-eksamen vanligvis vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

R1 bygger på 1T ja. Hvis matte er din fiende så er sikkert 1T og R1 ikke dumt, men det er etter min mening mye vanskeligere enn S-veien. Biologi er lurt, det er ikke et opptakskrav til medisin (som jeg antar du ønsker å gå), men du må kunne en del før du starter for å ikke henge langt bak i undervisningen. 

Engelsk er et fag man enten elsker eller hater. Noen fylker kommer toppkarakteren lett i muntlig, det er en del forskjeller fra fylke til fylke dessverre og fra sensor til sensor. 

Resten av fagene går ganske lett altså. Du må belage deg på å lese om mye uinteressant, men det er verdt det! 

Og hvis du ikke får de beste karakterene denne høsten så fortvil ikke. Det er mye å sette seg inn i, og muntligeksamen er en treningssak. Er mange som går skikkelig på trynet første semester siden det er en annerledes måte å lese på enn den man har lært på universitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at du bør ta naturfag før de andre realfagene. Det kan du fint ta samtidig med matte, du trenger ikke noe særlig matte i naturfag. 

Anbefaler også at du tar biologi hvis du har mulighet. I tillegg til realfagspoengene er det kanskje det mest relevante faget av alle vgs-fagene på medisin. Skjønner ikke helt hvorfor fysikk er et opptakskrav, mens biologi ikke er det. 🤷🏻‍♀️ Biologi gikk i alle fall i min tid for å være det «enkle» realfaget, men det var faktisk endel stryk på eksamen, og det krever ganske mye å få 6. Så ikke ta faget med mindre du er innstilt på å gjøre jobben for å gå helt til topps, da vil det bare dra ned snittet ditt. 

Anonymkode: 5270a...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

R1 bygger på 1T ja. Hvis matte er din fiende så er sikkert 1T og R1 ikke dumt, men det er etter min mening mye vanskeligere enn S-veien. Biologi er lurt, det er ikke et opptakskrav til medisin (som jeg antar du ønsker å gå), men du må kunne en del før du starter for å ikke henge langt bak i undervisningen. 

Engelsk er et fag man enten elsker eller hater. Noen fylker kommer toppkarakteren lett i muntlig, det er en del forskjeller fra fylke til fylke dessverre og fra sensor til sensor. 

Resten av fagene går ganske lett altså. Du må belage deg på å lese om mye uinteressant, men det er verdt det! 

Og hvis du ikke får de beste karakterene denne høsten så fortvil ikke. Det er mye å sette seg inn i, og muntligeksamen er en treningssak. Er mange som går skikkelig på trynet første semester siden det er en annerledes måte å lese på enn den man har lært på universitet.

Ok. Regner med det blir nok lesing ja..Dumt at det er store lokale forskjeller på eksamen/sensorene...Har skjønt at biologi er en fordel før medisin, allerede begynt å se litt i en biologibok. Spennende! 🙂

Kan du si noe om hvorfor du mener det er litt annerledes med eksamen på vgs kontra universitetet? Er lenge siden jeg gikk (!). 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at du bør ta naturfag før de andre realfagene. Det kan du fint ta samtidig med matte, du trenger ikke noe særlig matte i naturfag. 

Anbefaler også at du tar biologi hvis du har mulighet. I tillegg til realfagspoengene er det kanskje det mest relevante faget av alle vgs-fagene på medisin. Skjønner ikke helt hvorfor fysikk er et opptakskrav, mens biologi ikke er det. 🤷🏻‍♀️ Biologi gikk i alle fall i min tid for å være det «enkle» realfaget, men det var faktisk endel stryk på eksamen, og det krever ganske mye å få 6. Så ikke ta faget med mindre du er innstilt på å gjøre jobben for å gå helt til topps, da vil det bare dra ned snittet ditt. 

Ok! Da skal jeg prøve på det. Stryk faktisk, huff da! Oppgavene er vel fryktelig detaljert i biologi regner jeg med..

Hvor mange fag er det valig å ta per semester?

Satt opp en plan, dette dekker 23/5 og Merod ikke sant?

Vår 2020 eksamen: Matte 1T, Matte R1, Naturfag 

Høst 2020 eksamen: Fysikk 1, Kjemi 1, norsk skriftlig bm og sidemål

Vår 2021 eksamen: kjemi 2, biologi, norsk muntlig, engelsk

høst 2021 eksamen: Kjemi 2, historie, samfunnsfag

Vår: 2022 - Medisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Regner med det blir nok lesing ja..Dumt at det er store lokale forskjeller på eksamen/sensorene...Har skjønt at biologi er en fordel før medisin, allerede begynt å se litt i en biologibok. Spennende! 🙂

Kan du si noe om hvorfor du mener det er litt annerledes med eksamen på vgs kontra universitetet? Er lenge siden jeg gikk (!). 

Ok! Da skal jeg prøve på det. Stryk faktisk, huff da! Oppgavene er vel fryktelig detaljert i biologi regner jeg med..

Er det slik at du må ha 6’er i alle fagene du tar? Hvis du skal jobbe på siden kan det bli litt tøft å få til, men du skal nok klare det! Personlig tok jeg bare kjemi 1 og fysikk 1 mens jeg jobbet på siden, hvert sitt halvår, og fikk 6’er i begge.

Kjemien var mye lettere enn fysikk, mest sannsynlig fordi jeg hadde hatt en del kjemi fra en bachelor jeg tok tidligere. Det var en del hardt og strukturert arbeid, men kom inn på medisin nå til høsten! Du må glede deg til den følelsen, det var helt fantastisk å logge inn på samordna opptak for så å se at friåret var verd det. 

Forøvrig er jeg kanskje litt enig med de som foreslår P matte samt S1 og S2, da du får muligheten til tre 6’ere i stedet for to. 

Du må ha masse lykke til 🥰 Dette klarer du! 

Anonymkode: 0e4fa...8bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt 1T og R1 i samme semester, særlig ikke hvis dette er faget du tror vil bli tyngst. 

Jeg ville også samlet alle norskeksamenene i samme semester, så slipper du å lese det samme stoffet to ganger. Høst 2020 ser veldig tøft ut. Med mindre du har tatt nordisk på universitetet (vet ikke hva du har studert tidligere). Kjemi 2 står også to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et par problemer med denne planen - du har bare skrevet opp engelsk én gang, men det er to eksamener når du tar opp som privatist, både muntlig og skriftlig. Videre tar du opp fag høst 2021 og snakker om opptak vår 2022. Dette går ikke, det er én søknadsfrist i året til universitetene, selv om studiestart er vår. Det betyr at du søker med karakterene du har våren 2021, for opptak til høst 2021 / vår 2022. 

Jeg tok på det meste 7 eksamener på ett semester, det gikk bra. Det var noen eksamener jeg måtte ta flere ganger, det var spesielt vanskelig å få sekser på plass i de skriftlige norskfagene. Dette var ved siden av fulltidsjobb, med 5-7 timer lesing i løpet av uka, mer i helgene.

Hva med følgende:

Høst 2019 (hvorfor vente?): Samfunnsfag, naturfag, matte 1T
Vår 2020: Kjemi 1, norsk skriftlig hovedmål og sidemål, fysikk 1
Høst 2020: Matte R1, Kjemi 2 skriftlig + muntlig, engelsk muntlig
Vår 2021: Biologi, historie + eventuelle fag som må tas opp igjen

Vår 2022: medisin

En ting til - søk studieplass neste år selv om du ikke har forbedret nok fag, for å sjekke at 23/5-dokumentasjonen din er god nok, og at din poengberegning er det samme som SO sin.

Anonymkode: b79e4...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at du må ha 6’er i alle fagene du tar? Hvis du skal jobbe på siden kan det bli litt tøft å få til, men du skal nok klare det! Personlig tok jeg bare kjemi 1 og fysikk 1 mens jeg jobbet på siden, hvert sitt halvår, og fikk 6’er i begge.

Kjemien var mye lettere enn fysikk, mest sannsynlig fordi jeg hadde hatt en del kjemi fra en bachelor jeg tok tidligere. Det var en del hardt og strukturert arbeid, men kom inn på medisin nå til høsten! Du må glede deg til den følelsen, det var helt fantastisk å logge inn på samordna opptak for så å se at friåret var verd det. 

Forøvrig er jeg kanskje litt enig med de som foreslår P matte samt S1 og S2, da du får muligheten til tre 6’ere i stedet for to. 

Det meste bør være 6 for å ha sjanse i Oslo vel? Jeg har max alderspoeng og tillegg for høyere utdanning 🙂

Så flink du har vært, gratulerer!! Det må være FANTASTISK. Blir usikker på denne matten jeg nå, er jo logisk det dere skriver, men hvorfor vil feks. Sonans ha T og R matte?

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt 1T og R1 i samme semester, særlig ikke hvis dette er faget du tror vil bli tyngst. 

Jeg ville også samlet alle norskeksamenene i samme semester, så slipper du å lese det samme stoffet to ganger. Høst 2020 ser veldig tøft ut. Med mindre du har tatt nordisk på universitetet (vet ikke hva du har studert tidligere). Kjemi 2 står også to ganger?

Ok, det er nok lurt. Alt står og faller på matten. Klarer jeg det, klarer jeg alt. Jeg har nordisk i bagasjen ja, så tror ikke det blir det største problemet (liiiitt leit å gå på en smell der...). Surra litt i går, flyttet fag frem og tilbake. Takk!

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et par problemer med denne planen - du har bare skrevet opp engelsk én gang, men det er to eksamener når du tar opp som privatist, både muntlig og skriftlig. Videre tar du opp fag høst 2021 og snakker om opptak vår 2022. Dette går ikke, det er én søknadsfrist i året til universitetene, selv om studiestart er vår. Det betyr at du søker med karakterene du har våren 2021, for opptak til høst 2021 / vår 2022. 

Jeg tok på det meste 7 eksamener på ett semester, det gikk bra. Det var noen eksamener jeg måtte ta flere ganger, det var spesielt vanskelig å få sekser på plass i de skriftlige norskfagene. Dette var ved siden av fulltidsjobb, med 5-7 timer lesing i løpet av uka, mer i helgene.

Hva med følgende:

Høst 2019 (hvorfor vente?): Samfunnsfag, naturfag, matte 1T
Vår 2020: Kjemi 1, norsk skriftlig hovedmål og sidemål, fysikk 1
Høst 2020: Matte R1, Kjemi 2 skriftlig + muntlig, engelsk muntlig
Vår 2021: Biologi, historie + eventuelle fag som må tas opp igjen

Vår 2022: medisin

En ting til - søk studieplass neste år selv om du ikke har forbedret nok fag, for å sjekke at 23/5-dokumentasjonen din er god nok, og at din poengberegning er det samme som SO sin.

Anonymkode: b79e4...4b4

Takk! det gikk litt fort i svingene. Alle fagene jeg må ta står i et skriv fra Sonans, bare surra når jeg skrev her. Det med opptaket tenkte jeg faktisk ikke på, men det er jo sant...... 

Hva mener du med at jeg burde sjekke 23/5 dokumentasjon? Er ikke det bare formaliteter når man har over fem år på universitet? For jobb og studier går vel for det samme? Har jo jobbet også, men jobbet veldig oppstykket pga mye studier.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan overlever man tre fag hvor det stort sett går i "Gro Helene skal kjøpe en ny sofa, en undulat og en støvsuger. Dette koster tilsammen 3769 kr, bestem hva slags farge Gro Helene har på håret". Jeg ORKER ikke. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan overlever man tre fag hvor det stort sett går i "Gro Helene skal kjøpe en ny sofa, en undulat og en støvsuger. Dette koster tilsammen 3769 kr, bestem hva slags farge Gro Helene har på håret". Jeg ORKER ikke. :(

Undulat og støvsuger 🤣 Du må ta fysikk hvor store mengder av oppgavene bak i boken er oppgaver som tilsvarer Gro Helene eksempelet på steroider, å bestemme hårfargen hennes vil være barnemat i forhold! Du vil da få selvtillitsboost, i tillegg til 3 gode karakterer, om du tar 1P, S1 og S2. Ville heller gjort det om jeg var deg. Kanskje det er bedre betalt for sonans om du tar 1T og R1? Ikke vet jeg. Hva har du i matte fra før av?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undulat og støvsuger 🤣 Du må ta fysikk hvor store mengder av oppgavene bak i boken er oppgaver som tilsvarer Gro Helene eksempelet på steroider, å bestemme hårfargen hennes vil være barnemat i forhold! Du vil da få selvtillitsboost, i tillegg til 3 gode karakterer, om du tar 1P, S1 og S2. Ville heller gjort det om jeg var deg. Kanskje det er bedre betalt for sonans om du tar 1T og R1? Ikke vet jeg. Hva har du i matte fra før av?

haha, huff. Fysikk høres skummelt ut. Skal vurdere den komboen i stedet, det er kanskje lettere for meg som har svært dårlig grunnlag i matte fra før (2, pga null interesse tidligere). Har regnet ut at jeg trenger 5 i IT og kan ha "råd til" 3 i RI. Med tre mattefag må jo karakterene opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

haha, huff. Fysikk høres skummelt ut. Skal vurdere den komboen i stedet, det er kanskje lettere for meg som har svært dårlig grunnlag i matte fra før (2, pga null interesse tidligere). Har regnet ut at jeg trenger 5 i IT og kan ha "råd til" 3 i RI. Med tre mattefag må jo karakterene opp. 

Du klarer nok enklere å få gode karakterer i de «lette» mattefagene. Jeg hadde selv 3’er i 1T, men fikk vel 6’er i S1 og S2 etter det. Man modnes med alderen, og plutselig blir matte gøy! Det ble fysikk også, til slutt.

Kjenner en venninne som fikk 6’er i 1T, og 6’er i fysikk. Hun er generelt veldig sterk i realfag, men tror hun fikk 4 eller dårligere i R1. Tok fagene via sonans med undervisning. Så vanskelig å si hva som er det lureste for deg. 

Selv hadde jeg lett gått for 1P, S1 og S2. Heldigvis har du god tid! Hvis det er UiO du skal søke deg inn på, er det heldigvis litt lavere poenggrenser under våropptaket. Det var 68.5 ved høst i år, i forhold til 67.5 på våren (hvis jeg husker rett fra søknaden min). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt alt fra norsken i samme semester. Hvorfor vente med den muntlige eksamen? Når du først er i gang ville jeg bare kjørt på og blitt ferdig med faget😊 jeg tok det på voksenopplæring i fjor, sykt glad for å slippe unna sidemål og muntlig eksamen 😅 også gikk det strålende på den skriftlige 😊😊

Anonymkode: 8a0d6...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får i tillegg 0.5 realfagspoeng for S1, og 0.5 for S2, i motsetning til bare 0.5 for R1. Siden du får 0.5 for Kjemi 1, fysikk 1, kjemi 2 og biologi 1, vil du ha 3.5 poeng med S1/S2 kombinasjonen og kun 3 med R1. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...