Gå til innhold

Vaskeproblemer - herregud...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir gal. Får ikke kjøkkenet, badet og gulvene rene i det hele tatt. Selv husmor-mammaen min er tom for ideer. Har dere noen tips?!!

Kjøkkenbenken er i laminat. Frontene er jeg ikke sikker på hva er laget av, men overskapene er kritthvit høyglans og underskapene er grå-svarte i et eller annet ekkelt materiale som har kroniske striper (typ vanndrypp-striper) og flekker.

Gulvene er eike-laminat med en eller annen dum lakk som 1. suger til seg alt av støv og drit, og 2. ikke vil bli ren.

Badegulvet går greit, veggene også. Vasken blir fin med Ajax-bad (fyller vasken med vann og en dæsj Ajax og lar det stå litt), men dusjen og utsiden av doen derimot? Ehhh, no.

På gulvet funker det best å skure på gamlemåten nede på kne, bruker vann og bittelitt salmiak. Har prøvd å få tak i skurefille, men overalt finner jeg bare mikrofiber-kluter, og det funker virkelig ikke. Støvet bare dras rundt omkring på gulvene, det samme med doen og dusjen. Vasken på badet også, for øvrig, men det pleier å løse seg med papir på kantene. 

Og ja, det blir støvsugd godt før gulvene vaskes. Men det gulvet vårt ser ut til å gjemme støv. :bond:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg ikke er glad i fliser på bad. Har vinyl på gulvet og plater på veggene. Dusjer bare gulvet godt. Går over med masse såpe og en langkost. Så skyller jeg. Dette gjelder doen også. Vasker den godt, deretter skyller jeg med dusjen. Har dessverre ingen gode råd. Men hvis du noen gang skal pusse opp så vet du hva som er enklest i allefall:)

Skrevet (endret)

Har du prøvd "magisk" svamp fra matbutikken til benken? Prøv evnt forsiktig på frontene, mulig den kan ødelegge disse. I dusjen bruker jeg Ajax shower power og skuresvamp. På doen bruker jeg spray og papir, evnt skurekrem. 

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Subtil skrev:

Har prøvd å få tak i skurefille, men overalt finner jeg bare mikrofiber-kluter, og det funker virkelig ikke

Jeg synes at håndduker er perfekte til å skure gulv med. De hvite små fra Ikea som brukte å koste 5 eller 7 kr stk.

Anonymkode: ca39c...647

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med vanlig vindusvask(Ajax f.eks.) på vanskelige bad- og kjøkkenmaterialer. De underskapene du beskriver høres ut som noe jeg har på mitt kjøkken(jeg leier og har ikke innredet selv), og det eneste som har hjulpet her mot disse vanndrypp-strpene har vært vindusspray og tørkepapir.

Anonymkode: 4f4f9...135

Skrevet
1 time siden, Hmmmmmm skrev:

Dette er en av grunnene til at jeg ikke er glad i fliser på bad. Har vinyl på gulvet og plater på veggene. Dusjer bare gulvet godt. Går over med masse såpe og en langkost. Så skyller jeg. Dette gjelder doen også. Vasker den godt, deretter skyller jeg med dusjen. Har dessverre ingen gode råd. Men hvis du noen gang skal pusse opp så vet du hva som er enklest i allefall:)

Vi har våtromsplater på veggene og våtromsbelegg på gulvene, så ingen fliser hos oss. Som sagt er veggene og gulvene greie å vaske. Men dusjkabinettet er helt bananas vanskelig å få rent!

Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Har du prøvd "magisk" svamp fra matbutikken til benken? Prøv evnt forsiktig på frontene, mulig den kan ødelegge disse. I dusjen bruker jeg Ajax shower power og skuresvamp. På doen bruker jeg spray og papir, evnt skurekrem. 

"Magisk" svamp? Med mindre du tenker på de svampene som har en hard, mørkegrønn side og morsomme farger på svampe-siden, så nei. Svampene med hard side og morsomme farger har vi prøvd, og det funker like dårlig. Spray og papir funker sånn nesten på utsiden av doen, men støv og lo blir fortsatt dratt en del rundt. Men det funker betydelig bedre enn mikrofiber-klut! Da ser doen ut som om den ikke har blitt vaska på femti år etterpå. Bruker du baderoms-spray?

Skal teste ut shower power og skuresvamp i dusjen. Takk! 😄

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at håndduker er perfekte til å skure gulv med. De hvite små fra Ikea som brukte å koste 5 eller 7 kr stk.

Skal prøve med ikea-klut! Takk. 😄

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har god erfaring med vanlig vindusvask(Ajax f.eks.) på vanskelige bad- og kjøkkenmaterialer. De underskapene du beskriver høres ut som noe jeg har på mitt kjøkken(jeg leier og har ikke innredet selv), og det eneste som har hjulpet her mot disse vanndrypp-strpene har vært vindusspray og tørkepapir.

Anonymkode: 4f4f9...135

Dette skal testes.

Vasket dem for noen timer siden sånn som vi pleier med fuktig klut og jif kjøkkenspray, men det blir jo ingen annen forskjell enn at fettsprut fra matlaging går bort.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Subtil skrev:

"Magisk" svamp? Med mindre du tenker på de svampene som har en hard, mørkegrønn side og morsomme farger på svampe-siden, så nei. Svampene med hard side og morsomme farger har vi prøvd, og det funker like dårlig. Spray og papir funker sånn nesten på utsiden av doen, men støv og lo blir fortsatt dratt en del rundt. Men det funker betydelig bedre enn mikrofiber-klut! Da ser doen ut som om den ikke har blitt vaska på femti år etterpå. Bruker du baderoms-spray?

Magisk svamp er helt hvite. De tar alt!

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1311.R1.TR11.TRC1.A0.H0.Xmagic+s.TRS0&_nkw=magic+sponge&_sacat=0

Anonymkode: 61b8e...1f5

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Subtil skrev:

Nei, google magisk svamp. Jeg liker best den de har på kiwi, fra Scotch-brite. 

Jeg bruker enten baderomsspray eller klorinspray på doen, og jif universal på speil og vask (den lager ikke skjolder). 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Subtil skrev:

Skal prøve med ikea-klut! Takk. 😄

Eller om du har brukte håndduker i passende størrelser hjemme, som kan "degraderes" til skuretuer? :) 

Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Nei, google magisk svamp. Jeg liker best den de har på kiwi, fra Scotch-brite. 

Jeg bruker enten baderomsspray eller klorinspray på doen, og jif universal på speil og vask (den lager ikke skjolder). 

Skal sjekke på matbutikken i morgen.

Jif universal bruker vi på speil og på koketoppen, den er veldig god til begge deler.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller om du har brukte håndduker i passende størrelser hjemme, som kan "degraderes" til skuretuer? :) 

Vi har et svettehåndkle (de små håndklærne) som trenger å pensjoneres, ja. :)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Subtil skrev:

Vi har et svettehåndkle (de små håndklærne) som trenger å pensjoneres, ja. :)

Så fint :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker stort sett bare kona, det funker helt fint.

Anonymkode: a6766...f40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være kalkbelegg på badet? Der trenger du kalkfjerning i såfall. 

Laminatgulvet har enten fått belegg av vaskemiddeler/dritt eller fått ødelagt lakkoverflaten? Om førstnevnte kan du prøve ulike vaskemiddler på et lite synlig sted og se om det blir bedre, f.eks salmiakk eller eddik? Sistnevnte betyr at gulvet er ødelagt og må byttes. 

Anonymkode: 3b3cc...cbf

Skrevet

I dusjen kan du prøve en blanding av eddik og zalo.  Eller toalettvaskemiddel, det er veldig effektivt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mynlen said:

I dusjen kan du prøve en blanding av eddik og zalo.  Eller toalettvaskemiddel, det er veldig effektivt.

Det er fordi både eddik og dovask fjerner kalkrester, så derfor oppfattes det som effektivt. ;)

Anonymkode: 3b3cc...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...