AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #1 Skrevet 30. juli 2019 Jeg er nyutdanna lærer og har gått 5-10 grunnskolelærerutdanningen. Jeg har fått jobbtilbud både på barneskole i 5 klasse og på en annen ungdomskole i 8 klasse. På barneskole er det kontaktlærer og følger klassen frem til 7.klasse. På ungdomsskolen er det faglærer (i matte og naturfag), så altså ingen kontaklærerfunksjon. Har også muligheten til å jobbe som faglærer 9 og 10 klasse etterhvert hvis jeg ønsket det. HVA skal jeg velge? Jeg er så usikker og fristen til å gi svar nærmer seg noe veldig! Kan noen med erfaring som lærer gi meg noen tips? Dele erfaringer og kanskje gi meg noen pro og cons ved barneskole vs undgomskole. Blir veldig takknemlig for alle råd Anonymkode: 9e34d...342
Neutral90 Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Jeg har vært kontaktlærer på VGS, nå er jeg faglærer på mellomtrinnet. Det spørs veldig på hva motivasjonen din er! Jeg elsker fagene mine og brenner for at elevene får økt forståelse og glede fra fagene. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hvordan elevene har det, men fag er min drivkraft. De typiske «allmennlærerne» med lite fag og mye ped, elsker å være med klassen sin og føler nok en stor «eierskap» i deres dannelse og utvikling. Gjør du dette, vil mellomtrinnet og en kontaktlærerfunksjon passe deg bra. Er du som meg, glad i fag, men også glad for å kunne gå etter endt undervisningsøkt, bør du bli faglærer på u.skolen. Du bør ha et eget driv for å være kontaktlærer. Det er utfordringer både på mellomtrinnet og ungdomsskolen, men de er jo litt forskjellige. Mye handler om sosial kompetanse og å gi elevene verktøy til å forstå situasjoner, men situasjonene er jo forskjellige fra en 11 åring til en 15 åring da. Lykke til! Det er et flott yrke - bare å spørre om du lurer på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 14 minutter siden, Neutral90 skrev: Jeg har vært kontaktlærer på VGS, nå er jeg faglærer på mellomtrinnet. Det spørs veldig på hva motivasjonen din er! Jeg elsker fagene mine og brenner for at elevene får økt forståelse og glede fra fagene. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om hvordan elevene har det, men fag er min drivkraft. De typiske «allmennlærerne» med lite fag og mye ped, elsker å være med klassen sin og føler nok en stor «eierskap» i deres dannelse og utvikling. Gjør du dette, vil mellomtrinnet og en kontaktlærerfunksjon passe deg bra. Er du som meg, glad i fag, men også glad for å kunne gå etter endt undervisningsøkt, bør du bli faglærer på u.skolen. Du bør ha et eget driv for å være kontaktlærer. Det er utfordringer både på mellomtrinnet og ungdomsskolen, men de er jo litt forskjellige. Mye handler om sosial kompetanse og å gi elevene verktøy til å forstå situasjoner, men situasjonene er jo forskjellige fra en 11 åring til en 15 åring da. Lykke til! Det er et flott yrke - bare å spørre om du lurer på noe. Tusen takk for svar! Jeg tror kanskje det er fagene jeg også brenner for. Det jeg er "redd for" med faglærer på ungdomsskolen er at jeg har sett så mange faglærere (i praksis på diverse ungdomsskoler) som sliter med klasseledelse nettopp fordi de ikke er kontaktlærer og ikke kjenner elevene like godt. Og noen vanskelige klasser kan bestemme seg for å være vanskelige med faglærerne, kanskje spesielt i matematikk. Er man kontaktlærer tenker jeg kanskje det er lettere å etablere gode rutiner rundt klasseledelse. Men jeg er jo helt fersk, så kanskje jeg tar helt feil... Tenke du/ andre om dette kan være en negativ side ved det å være faglærer? Anonymkode: 9e34d...342
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 Er vel kanskje verdt å tenke over at 8.klasse trolig innebærer mer rettearbeid av prøver o.l. Anonymkode: e953e...df3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Jeg jobber på ungdomsskolen, og er kontaktlærer. Kunne aldri tenkt meg å være faglærer. Jeg har fag jeg brenner for, men kontakten med ungdommene er grunnen til at jeg er lærer. Jeg gir dem min tid og min respekt, og får så uendelig mye i retur. Det gir motivasjon til de utallige timene med rettearbeid og papirarbeid. Jeg har vært på mellomtrinnet også, men trives bedre med de større ungdommene. På ungdomstrinnet er jeg meg selv, og kan diskutere uten filter. På mellomtrinnet måtte jeg vokte ordene mine og passe på hva jeg sa, og mine interesser kunne ikke brukes i undervisningen på samme måte som på ungdomstrinnet. For meg er det mye mer givende å diskutere politikk og verdensbildet med 15-åringer enn å leke og bruke drama på mellomtrinnet. Nå er dette satt på spissen såklart. Anonymkode: b843a...86b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel kanskje verdt å tenke over at 8.klasse trolig innebærer mer rettearbeid av prøver o.l. Anonymkode: e953e...df3 Ja jeg kan også kanskje se for meg at på ungdomsskolen så blir det litt mer kvelds- og helgearbeid til retting av prøver osv.. ts Anonymkode: 9e34d...342
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #7 Skrevet 30. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på ungdomsskolen, og er kontaktlærer. Kunne aldri tenkt meg å være faglærer. Jeg har fag jeg brenner for, men kontakten med ungdommene er grunnen til at jeg er lærer. Jeg gir dem min tid og min respekt, og får så uendelig mye i retur. Det gir motivasjon til de utallige timene med rettearbeid og papirarbeid. Jeg har vært på mellomtrinnet også, men trives bedre med de større ungdommene. På ungdomstrinnet er jeg meg selv, og kan diskutere uten filter. På mellomtrinnet måtte jeg vokte ordene mine og passe på hva jeg sa, og mine interesser kunne ikke brukes i undervisningen på samme måte som på ungdomstrinnet. For meg er det mye mer givende å diskutere politikk og verdensbildet med 15-åringer enn å leke og bruke drama på mellomtrinnet. Nå er dette satt på spissen såklart. Anonymkode: b843a...86b Tusen takk for svar Kan også se for meg at humoren min og det at jeg liker å diskutere og reflektere kan være en fordel i ungdomskolen, kanskje spesielt 10- klassingene.. Det er så flott med ulike erfaringer og perspektiver, jeg skjønner at det egentlig er ganske stor forskjell å jobbe på mellomtrinn vs ungdomsskolen. Anonymkode: 9e34d...342
Anonymburker Skrevet 30. juli 2019 #8 Skrevet 30. juli 2019 Å være kontaktlærer er et stort ansvar, og jeg har sett mange bli utslitte og sykemeldte av det. Iallefall på skolen jeg har jobbet på, men der har det i tillegg vært manglende ressurser på elever med adferdsproblemer osv, som gjør det enda vanskeligere å være kontaktlærer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #9 Skrevet 30. juli 2019 10 minutter siden, Fornuftig-mann skrev: Å være kontaktlærer er et stort ansvar, og jeg har sett mange bli utslitte og sykemeldte av det. Iallefall på skolen jeg har jobbet på, men der har det i tillegg vært manglende ressurser på elever med adferdsproblemer osv, som gjør det enda vanskeligere å være kontaktlærer. Tusen takk for svar! Ja det er jo et annet aspekt ved det- om kontaktlærertillegget er verdt det ekstra ansvaret, tiden, bekymringene og papirarbeidet. Men det kommer vel også veldig an på klassen man får. I absolutt alle praksis skolene jeg har vært ved har de slitet med manglende ressurser, så det er jo viktig å tenke over. I en klasse jeg var i, var det en kontaktlærer, 29 elever og 4 diagnoser (ulike, men som alle behøvde ekstra oppfølging) og ingen fast assistent. DET var litt av en jobb kan jeg tro Anonymkode: 9e34d...342
Anonymburker Skrevet 30. juli 2019 #10 Skrevet 30. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Ja det er jo et annet aspekt ved det- om kontaktlærertillegget er verdt det ekstra ansvaret, tiden, bekymringene og papirarbeidet. Men det kommer vel også veldig an på klassen man får. I absolutt alle praksis skolene jeg har vært ved har de slitet med manglende ressurser, så det er jo viktig å tenke over. I en klasse jeg var i, var det en kontaktlærer, 29 elever og 4 diagnoser (ulike, men som alle behøvde ekstra oppfølging) og ingen fast assistent. DET var litt av en jobb kan jeg tro Anonymkode: 9e34d...342 Det er vel strengt tatt ikke være lov. Er det over 15 elever skal det være en ekstra voksen på 1.-4.trinn, og ved over 20 elever på 5.-7. trinn.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #11 Skrevet 30. juli 2019 19 minutter siden, Fornuftig-mann skrev: Det er vel strengt tatt ikke være lov. Er det over 15 elever skal det være en ekstra voksen på 1.-4.trinn, og ved over 20 elever på 5.-7. trinn. Dette var på ungdomsskolen.. da gjelder vel ikke dette? Anonymkode: 9e34d...342
Anonymburker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var på ungdomsskolen.. da gjelder vel ikke dette? Anonymkode: 9e34d...342 Nei, der er det kanskje andre regler.. Det er uansett uholdbart å være lærer under slike forhold. Hvor mye får man undervist?
Hedersbrukeren Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 Min erfaring var at elever på barneskolen og mellomtrinnet var mer «med» generelt mens på ungdomsskolen er det mer delt, hvor noen elever er veldig negative og skolelei og har lett for å kunne ødelegge litt. Mindre faglige utfordringer jo yngre , men selv likte jeg best å jobbe med de yngste, samt studspes på vgs som jeg også var innom, da er de minst motiverte fra ungdomsskolen «luket bort» til andre linjer 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #14 Skrevet 31. juli 2019 11 timer siden, Fornuftig-mann skrev: Nei, der er det kanskje andre regler.. Det er uansett uholdbart å være lærer under slike forhold. Hvor mye får man undervist? Ja det så jo helt forferdelig ut, jeg hadde faktisk funnet meg en annen skole å jobbe på. Det er rart at det er lov! Anonymkode: 9e34d...342
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #15 Skrevet 31. juli 2019 10 timer siden, Hedersbrukeren skrev: Min erfaring var at elever på barneskolen og mellomtrinnet var mer «med» generelt mens på ungdomsskolen er det mer delt, hvor noen elever er veldig negative og skolelei og har lett for å kunne ødelegge litt. Mindre faglige utfordringer jo yngre , men selv likte jeg best å jobbe med de yngste, samt studspes på vgs som jeg også var innom, da er de minst motiverte fra ungdomsskolen «luket bort» til andre linjer Takk for svar! Ja kan se for meg at det er en del skoletrøtte på ungdomskolen, var det hovedsakelig derfor du likte å jobbe på barneskolen mest? Anonymkode: 9e34d...342
tirben Skrevet 31. juli 2019 #16 Skrevet 31. juli 2019 Har jobbet på både ungdomsskole og barneskole, mest på barneskole. Og det er på barneskole jeg virkelig lærte god klasseledelse. Etter min erfaring kan det være vanskelig å være nyutdannet faglærer på ungdomsskolen. Det er krevende å være kontaktlærer, men det er likevel enklere å skape gode relasjoner med elevene når man har dem i flere fag. Som kontaktlærer underviser man i fagene sine, men man må også være sosiallærer, omsorgsperson, delta på møter med ppt og barnevern, og følge opp elevene mer. Som faglærer kan man konsentrere seg mer om faget sitt. Jeg synes det er mer givende å være kontaktlærer, da jobben blir veldig variert.
Hedersbrukeren Skrevet 31. juli 2019 #17 Skrevet 31. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja kan se for meg at det er en del skoletrøtte på ungdomskolen, var det hovedsakelig derfor du likte å jobbe på barneskolen mest? Anonymkode: 9e34d...342 Jeg jobbet ikke så mye på barneskole, så mulig jeg ville blitt lei av noe annet der, men merket meg den store forskjellen angående hvor mye enklere det var å få alle mer med. Mye bra på ungdomsskolen også, men er gjerne 1-2 i hver klasse som er nokså «umulige» på sett og vis, noe jeg for så vidt kan forstå, enkelte burde fått slippe
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 På 31.7.2019 den 0.37, Fornuftig-mann skrev: Det er vel strengt tatt ikke være lov. Er det over 15 elever skal det være en ekstra voksen på 1.-4.trinn, og ved over 20 elever på 5.-7. trinn. Det er 20 elever på 5.-10. trinn. Men det er fra og med i høst. Skoleåret 18/19 var tallet 21. Før det fantes det ingen slik norm. Anonymkode: 6de8a...f0c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 On 7/31/2019 at 5:20 PM, Hedersbrukeren said: Jeg jobbet ikke så mye på barneskole, så mulig jeg ville blitt lei av noe annet der, men merket meg den store forskjellen angående hvor mye enklere det var å få alle mer med. Mye bra på ungdomsskolen også, men er gjerne 1-2 i hver klasse som er nokså «umulige» på sett og vis, noe jeg for så vidt kan forstå, enkelte burde fått slippe Jeg har ikke jobbet på u-skole, men har jobbet i mange forskjellige klasser på b-skole. Det jeg liker minst er elever som skriker så du får hørselskader, slår/sparker, stikker av osv. Det er ikke så mange av de, men man blir litt sliten av en eller to i hver klasse. 7.klasse er det roligere, da. Kan tenke meg at det ikke er så mye hyling og barnslig trassing på u-skolen? Ellers syns jeg det er artig å jobbe på barneskolen . Har mye aktiviteter i timene mine, og det er lov å leke litt Anonymkode: aa806...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå