AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #1 Skrevet 30. juli 2019 Hei, jeg skal etter leiekontrakten overta en leilighet 1. august. Det får jeg ikke fordi utleier har surret det til. Hvilke rettigheter har jeg nå? Jeg trenger et sted å bo, må jeg betale inn leien for august når jeg ikke får leiligheten? Får jeg leien refundert? Hva med depositum? Utleier er et stort firma så foreløpig får jeg ha tingene mine i en annen leiliget, men det er en leilighet som ikke er ferdig oppusset. Lampene er ikke festet i taket, det mangler lister langs veggene og er heller ikke vaskemaskin(som jeg jo trenger). Har jeg også krav til hjelp med å flytte tingene mine fra denne leligheten til den neste? Selv om leiligheten er i samme bygget så er det å flytte kommoder og senger opp og ned trapper tung jobb og ikke noe jeg hadde klart på egenhånd. Anonymkode: 689c4...095
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Ta kontakt med utleier. Er du student? Ta kontakt med høyskolen eller universitetet du skal begynne på. De skal ha en k8ntaktperson som du ka henvende deg til. De har nok flere og bedre råd enn jeg kan gi deg. Jeg er i samme situasjon som deg, bare som internasjonal student. Du har nok rett på en slags kompensasjon. Leier du og ikke er student, så kontakt Leietagers landsforening, jeg tror at det er det det heter og spør om råd. Anonymkode: c0d77...876
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ta kontakt med utleier. Er du student? Ta kontakt med høyskolen eller universitetet du skal begynne på. De skal ha en k8ntaktperson som du ka henvende deg til. De har nok flere og bedre råd enn jeg kan gi deg. Jeg er i samme situasjon som deg, bare som internasjonal student. Du har nok rett på en slags kompensasjon. Leier du og ikke er student, så kontakt Leietagers landsforening, jeg tror at det er det det heter og spør om råd. Anonymkode: c0d77...876 Takk for svar. Har tatt kontakt med utleier, men tenkte det var greit å sjekke med rettighetene mine også slik jeg ikke blir lurt. Virker også som om utleier ikke har spesielt kontroll selv om de er profesjonelle. Er student så det med å sjekke om studiestedet har en kontaktperson. Skal også sjekke med Leieboerforeningen. TS Anonymkode: 689c4...095
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har tatt kontakt med utleier, men tenkte det var greit å sjekke med rettighetene mine også slik jeg ikke blir lurt. Virker også som om utleier ikke har spesielt kontroll selv om de er profesjonelle. Er student så det med å sjekke om studiestedet har en kontaktperson. Skal også sjekke med Leieboerforeningen. TS Anonymkode: 689c4...095 Dessverre er det utleiere som skor seg på studenter. De tror at studenter ikke vet rettighetene sine og fordi de fleste studenter er unge, så bruker de alle skitne triks. Been there, er der nå. Få hjelp av studiestedet. De har noen du kan snakke med, noen som kan hjelpe deg med hvordan håndtere det og formulere henvendelser både muntlig og spesielt skriftlig. Skriftlig er bra! Vi fikk ei til å skrive ett brev, fantastisk formulert, høres ut som at det er skrevet av en jurist. Nå er plutselig utleier villig til å forhandle om erstatning. Anonymkode: c0d77...876
Juris Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 Hei, Det høres ut som en kjip situasjon, men det er heldigvis hjelp å få. For å gi deg en slags indikasjon på hva en har krav på, kan man blant annet se til husleieloven § 2-11. Der står det at "stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer." Det er riktignok hovedregelen, og det finnes unntak fra denne. Om du dermed må vente en halv måned med å flytte inn, skal du bare betale halve leien. Du finner også mye nyttig informasjon om typetilfeller innenfor husleierett hos Leieboerforeningen. Videre vil jeg anbefale deg å heller ta direkte kontakt med de aktørene som tilbyr rettshjelp. Du har blant annet JussBuss dersom du studerer ved UiO. Lignende tiltak for UiB er det Jussformidlingen som tilbyr. UiT har Jusshjelpa. Organisasjonene kan ofte gi deg indikasjoner på hva du bør gjøre, men behandler ikke saken før det blir en faktisk tvist - altså at du eller husleier har fremmet et krav. Men skulle dette skje kan de opptre som representant for deg i meklinger med Husleietvistutvalget (HTU) eller lignende. De som driver disse tiltakene er viderekomne jusstudenter med støtte fra fakultetets ansatte, og de er dermed ganske kompetente innenfor det de driver med. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå