Gå til innhold

Økonomisk coaching for privatpersoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Satt og så på Luksusfellen, som jeg gjør i blant for å føle meg bedre når jeg synes at jeg har dårlig råd, og så slo det meg: Jeg har lyst på dette selv, bare at fokuset skal være mer på å nå målene mine enn å redde økonomien min. Jeg har lyst til å få råd hos noen som er eksperter på penger, og som kan hjelpe meg med å legge en langsiktig plan for privatøkonomien min, se på budsjettet mitt og komme med lure tips. Googlet og sjekka banken min om de hadde noe slikt tilbud, men alt jeg fant handlet om gjeldshåndtering og slikt. Jeg har ikke noen forbrukslån eller store gjeldsproblemer, kun vanlig boliglån og studielån, lever ikke over evne men har bare en ganske stram økonomi som jeg vil skal bli bedre. 

Er det noen som vet om noen som tilbyr slike tjenester? Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: b521d...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be om et møte med banken og få tips om hvordan du best skal investere pengene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at det finnes ikke noen hemmelige triks som bare eksperter vet om. Bortsett fra at noen ting kan kjøpes billigere må du ofre noe for å kunne spare. Pengene du sparer setter du i et indeksfond eller bruker til å betale ned ekstra på lånet. Det trengs ikke planer for å gjøre det, men det kan hjelpe på viljestyrken hvis du setter deg et mål. Det kan f.eks. være å sette inn eller betale ned x antall kroner ekstra i måneden.

Anonymkode: 730ae...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et titalls gode blogger med inspirasjon og gode råd om personlig økonomi rundt om på nettet (jeg skriver litt selv om dette på bloggen www.økonomisksans.no). Hvis du spør banken din om råd, bør du alltid ta dette med en klype salt, da de til syvende og sist skal tjene penger ved å selge deg dine produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oleva

Hallgeir pratet om noen uavhengige rådgiver i en av episodene i i podcasten Pengerådet, en av de siste som har kommet ut (jeg husker ikke navnet på de firma han nevnte dessverre). Du kan jo lytte til den? Den er ganske god, og du kan sende inn spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men klarer du ikke dette selv? Det finnes jo ikke noe magisk der ute, som gjør at du får bedre råd.

Eller kanskje du har en god venninne som kan hjelpe deg.

Jeg hjalp en venninne, som ikke turte å åpne opp regninger, og hadde en del gjeld. Jeg hjalp henne med å åpne alle regninger, få en god oversikt over alt hun skyldte, satte opp budsjett, fikk ordnet betalingsavtaler, og hos noen fikk vi satt ned summen ganske bra. Endte faktisk med at hun ble kvitt alt på 6 mnd, og gjelden var ikke så ille, som hun trodde. 

Anonymkode: 3a5a3...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tok en skikkelig opprydning i egen økonomi for et par år siden. Skrev ned hver eneste krone jeg brukte i to måneder, og la inn i Excel. Fikk meg en skikkelig aha-opplevelse over hvor mye jeg brukte på uteliv (mat og drikke), og helt unødvendige ting. Fant ut hvor mye jeg kunne spare hver måned, og overfører dette sparebeløpet når lønna kommer. Så er jeg bevisst gjennom måneden og bruker det jeg har. Det som står igjen på konto når ny lønn kommer, settes på en annen sparekonto. Den bruker jeg kun til ferie og moro. 

Hver gang jeg vurderer å kjøpe noe, tenker jeg «trenger jeg egentlig dette». Ender ofte opp med å ikke handle noe 😂

Anonymkode: 8c14a...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Budsjett som du holder deg til. Middagsplan for uka. Handleliste for hva du trenger i lang tid fremover og som du har på telefonen og ser igjennom ofte slik at du husker hva du trenger og dermed kan kjøpe det på tilbud. Kjøp datovarer og tilbudsvarer og planlegg middager og mat ellers ut fra det. Pass på at du har beste vilkår på forsikring, strøm, mobil, boliglån, sparekonto osv.

Anonymkode: c066f...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, takk for svar alle sammen! Hadde egentlig ikke forvent noe svar, jeg nå.

Jeg skjønner jo egentlig at jeg kan klare å finne ut av ting selv, men jeg tror likevel det ville vært veldig motiverende å snakke med en ekte person og få litt oppmuntring. Akkurat som med personlige trenere, all informasjonen er jo egentlig tilgjengelig der ute, men det motiverer litt ekstra å ha noen som jeg kan prestere ovenfor og få støtte av. Venner kan sikkert gjøre samme nytten, men jeg vet egentlig ikke om jeg har noen venner som er spesielt opptatt av økonomi og som ville vært så interessert i min selvutvikling på det punktet der.. Hm, kanskje jeg må økonomiblogge litt jeg og, så jeg kan få litt feedback!

Takk for blogganbefalingene og podkasttips! Har lest endel på Pengebingen tidligere, men en stund siden nå.

Anonymkode: b521d...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Finansiell coaching omhandler ikke rådgivning og veiledning om hvordan du skal investere dine penger på best mulig måte eller få hjelp til gjeldshåndtering. Det omhandler de psykologiske aspektene og mentale prosesser bak dine økonomiske beslutninger. Mange har utfordringer med egne holdninger rundt pengeforbruket, og av en eller annen grunn ikke klarer å styre sin økonomi på en fornuftig måte. De prioriteringer en lager er basert på ens personlighet, kognitive og emosjonelle faktorer, som videre blir omstilt til atferd.

La oss si at en har spilleproblemer og har store problemer med å styre sin egen atferd rundt det. Den personen trenger hjelp av en profesjonell finansiell coach eller finansiell terapeut for å jobbe kontinuerlig med de underliggende psykologiske prosessene som påvirker hans/hennes økonomiske beslutninger. I tillegg er motivasjon for å endre sin atferd i slike situasjoner ofte fraværende. En finansiell coach jobber aktivt for å opprettholde motivasjon, i tillegg til å hjelpe personen, med bruk av ulike coaching/terapeutiske metoder, til å påvirke mentale prosesser samt å gi profesjonell støtte på vei til å nå sine finansielle mål og oppleve finansiell frihet. 

Finansiell terapi/coaching er relativt nytt felt innen psykologi og økonomi, og det er en blanding av disse to fagområdene, kalt atferdsøkonomi og finansiell psykologi. En profesjonell finansiell coach/terapeut må ha kunnskap innen både psykologi og personøkonomi. Når det kommer til privat økonomi, er menneskers handlinger oftest basert på følelser. Vi kjøper ting som gjør oss glade og lykkelige, og som kan tilfredsstille våre behov og ønsker. Når vår lykke er basert på materielle ting, vil vi ofte ha behov for å opprettholde lykke med å kjøpe mer ting, da en slik lykke basert på materielle ting er ofte av midlertidig karakter. Dette kan ofte føre til at man tar svært irrasjonelle valg og å bruke penger man ikke har, dvs skape gjeld. Selvfølelse og selvoppfatning er sentral for å oppleve en langvarig lykke, med å være i stand til å akseptere seg selv slik man er, og den situasjonen man befinner seg i. 

Håper at dette gir mening om hvorfor det er verdt for enkelte å bruke noen kruner på en finansiell coach, istedenfor å snakke med en finansiell rådgiver eller gjeldsrådgiver. De har verken tid eller kunnskap til å hjelpe folk med å endre usunne vaner eller holdninger. Dette er for mennesker som opplever økonomisk usikkerhet, angst, eller innser at de har håndtert penger på feil måte. Når person endrer sine holdninger og atferd etter en periode med å jobbe med finansiell coach, vil personen være i stand til å ta fornuftige økonomiske valg selv, og ikke havne i en økonomisk uføre.

Anonymkode: 46813...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finansiell coaching omhandler ikke rådgivning og veiledning om hvordan du skal investere dine penger på best mulig måte eller få hjelp til gjeldshåndtering. Det omhandler de psykologiske aspektene og mentale prosesser bak dine økonomiske beslutninger. Mange har utfordringer med egne holdninger rundt pengeforbruket, og av en eller annen grunn ikke klarer å styre sin økonomi på en fornuftig måte. De prioriteringer en lager er basert på ens personlighet, kognitive og emosjonelle faktorer, som videre blir omstilt til atferd.

La oss si at en har spilleproblemer og har store problemer med å styre sin egen atferd rundt det. Den personen trenger hjelp av en profesjonell finansiell coach eller finansiell terapeut for å jobbe kontinuerlig med de underliggende psykologiske prosessene som påvirker hans/hennes økonomiske beslutninger. I tillegg er motivasjon for å endre sin atferd i slike situasjoner ofte fraværende. En finansiell coach jobber aktivt for å opprettholde motivasjon, i tillegg til å hjelpe personen, med bruk av ulike coaching/terapeutiske metoder, til å påvirke mentale prosesser samt å gi profesjonell støtte på vei til å nå sine finansielle mål og oppleve finansiell frihet. 

Finansiell terapi/coaching er relativt nytt felt innen psykologi og økonomi, og det er en blanding av disse to fagområdene, kalt atferdsøkonomi og finansiell psykologi. En profesjonell finansiell coach/terapeut må ha kunnskap innen både psykologi og personøkonomi. Når det kommer til privat økonomi, er menneskers handlinger oftest basert på følelser. Vi kjøper ting som gjør oss glade og lykkelige, og som kan tilfredsstille våre behov og ønsker. Når vår lykke er basert på materielle ting, vil vi ofte ha behov for å opprettholde lykke med å kjøpe mer ting, da en slik lykke basert på materielle ting er ofte av midlertidig karakter. Dette kan ofte føre til at man tar svært irrasjonelle valg og å bruke penger man ikke har, dvs skape gjeld. Selvfølelse og selvoppfatning er sentral for å oppleve en langvarig lykke, med å være i stand til å akseptere seg selv slik man er, og den situasjonen man befinner seg i. 

Håper at dette gir mening om hvorfor det er verdt for enkelte å bruke noen kruner på en finansiell coach, istedenfor å snakke med en finansiell rådgiver eller gjeldsrådgiver. De har verken tid eller kunnskap til å hjelpe folk med å endre usunne vaner eller holdninger. Dette er for mennesker som opplever økonomisk usikkerhet, angst, eller innser at de har håndtert penger på feil måte. Når person endrer sine holdninger og atferd etter en periode med å jobbe med finansiell coach, vil personen være i stand til å ta fornuftige økonomiske valg selv, og ikke havne i en økonomisk uføre.

Anonymkode: 46813...2e0

Tråden er over fire år gammel. Tviler på at ts får med seg det flotte innlegget ditt.

Anonymkode: 37a7a...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...