Gå til innhold

Jeg har drukket et glass vin om dagen og tatt folsyre for sent, jeg trenger å beroliges!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut i dag at jeg er 5 uker på vei.. Jeg ble litt sjokket, det var planlagt men jeg trodde ikke jeg hadde hatt eggløsning enda!! Og nå tenker jeg sånn på alt jeg har gjort og spist i ferien... Jeg har drukket et glass vin om dagen, begynt på folsyre ca en uke etter befruktelsen og ikke tenkt spesielt over maten... nå føler jeg meg så dum og er livredd over å ha skadet lille frø.. kan noen berolige meg?????

Anonymkode: a4d9d...3cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk dagen før positiv test i uke 9 og begynte ikke med folsyre før nesten uke 10. Har en helt fin gutt hjemme :)

Anonymkode: f723a...714

Skrevet (endret)

Hadde drukket noen glass selv da jeg fant ut at jeg var 5 uker på vei og er nå 23 uker på vei og alt står bra til 🙂 så bare senk skuldrene og unngå alkohol og sett det inn i hva gravide skal holde seg unna og hva slags vitaminer du trenger. Masse lykke til! 

Endret av Zionnas
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zionnas skrev:

Drakk selv da jeg fant ut at jeg var 5 uker på vei og er nå 23 uker på vei og alt står bra til 🙂 så bare senk skuldrene og unngå alkohol og sett det inn i hva gravide skal holde seg unna og hva slags vitaminer du trenger. Masse lykke til! 

Såklart alt ser bra ut. Alkoholskader sees jo ikke før etter fødsel. 

Anonymkode: 72d1b...217

• Liker 4
Skrevet

Man vet at store mengder alkohol er skadelig for fosteret, men man vet ikke hvor mye som skal til før det blir skade. Derfor anbefaler man totalavhold. Jeg vil tro at en enhet om dagen har gått fint, men det er lurt å kutte helt ut framover for sikkerhets skyld.

I gamle dager hadde man ikke kostholdsråd eller folsyretabletter, og de aller fleste ble født friske likevel. Slik er det egentlig i dag også, og mest sannsynlig er din lille spire også frisk.

Senk skuldrene og følg rådene fra Helsedirektoratet framover. Du har mest sannsynlig ikke skadet fosteret ditt. :klem:

Men: Det er uansett fortsatt tidlig, og dersom du skulle oppleve en spontanabort, skyldes det mest sannsynlig årsaker som ikke henger sammen med ditt inntak av mat eller alkohol.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor begynner folk ikke med folsyre med en gang de planlegger å bli gravid? Jeg tok det i to år før jeg ble gravid. Legen sa det var veldig bra, man kan ikke ta for mye av det. 

Ang alkohol er det også daglige innlegg på KG. Gjort er gjort. Du hygget deg sikkert, mors velvære og glede i livet kan være like viktig. Du har slappet av, hatt en fin sommer og ikke stresset. Mange drikker før de vet de er gravide, det går stort sett bra. Man kan ikke gjøre annet. 

Men du sier dere er prøver, noe jeg også finner pussig at du ikke har hatt mensen på 3 uker uten å teste deg.... 

• Liker 6
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart alt ser bra ut. Alkoholskader sees jo ikke før etter fødsel. 

Anonymkode: 72d1b...217

Ser jeg kanskje formulerte meg litt feil men så fort jeg fant ut at jeg var gravid så stoppet jeg jo selvfølgelig å drikke. Det er ikke alltid at man planlegger å bli gravid heller.

Endret av Zionnas
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

kan noen berolige meg?????

Skjerp deg. Det er ikke allverden.

Anonymkode: ea156...d65

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kaleidoskop skrev:

Hvorfor begynner folk ikke med folsyre med en gang de planlegger å bli gravid? Jeg tok det i to år før jeg ble gravid. Legen sa det var veldig bra, man kan ikke ta for mye av det. 

Ang alkohol er det også daglige innlegg på KG. Gjort er gjort. Du hygget deg sikkert, mors velvære og glede i livet kan være like viktig. Du har slappet av, hatt en fin sommer og ikke stresset. Mange drikker før de vet de er gravide, det går stort sett bra. Man kan ikke gjøre annet. 

Men du sier dere er prøver, noe jeg også finner pussig at du ikke har hatt mensen på 3 uker uten å teste deg.... 

Ikke alle så bryr seg heller om når mensen kommer. Jeg gjør det ikke egentlig om den er forsinket eller ikke , så jubler jeg alltid at jeg slipper å ha det si hvem vil ha mensen?

Anonymkode: 5c32a...2ae

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Grønt blad skrev:

Man vet at store mengder alkohol er skadelig for fosteret, men man vet ikke hvor mye som skal til før det blir skade. Derfor anbefaler man totalavhold. Jeg vil tro at en enhet om dagen har gått fint, men det er lurt å kutte helt ut framover for sikkerhets skyld.

I gamle dager hadde man ikke kostholdsråd eller folsyretabletter, og de aller fleste ble født friske likevel. Slik er det egentlig i dag også, og mest sannsynlig er din lille spire også frisk.

Senk skuldrene og følg rådene fra Helsedirektoratet framover. Du har mest sannsynlig ikke skadet fosteret ditt. :klem:

Men: Det er uansett fortsatt tidlig, og dersom du skulle oppleve en spontanabort, skyldes det mest sannsynlig årsaker som ikke henger sammen med ditt inntak av mat eller alkohol.

Hun har ikke drukket en enhet om dagen, men et glass om dagen. Husk at det er stor forskjell.

Anonymkode: b87c4...91f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ut i dag at jeg er 5 uker på vei.. Jeg ble litt sjokket, det var planlagt men jeg trodde ikke jeg hadde hatt eggløsning enda!! Og nå tenker jeg sånn på alt jeg har gjort og spist i ferien... Jeg har drukket et glass vin om dagen, begynt på folsyre ca en uke etter befruktelsen og ikke tenkt spesielt over maten... nå føler jeg meg så dum og er livredd over å ha skadet lille frø.. kan noen berolige meg?????

Manglende folsyre går nok helt fint, du har startet nå. Det er vel først og fremst en billig forsikring mot noe som inntreffer veldig sjeldent. 

Alkohol frem til 5 uker skal også gå helt fint. Ikke er det snakk om de store mengdene, og embryoet deler ikke blodstrøm med deg så tidlig. Det betyr ikke at man anbefaler alkoholbruk, men mest sannsynlig har det absolutt ingenting å si. 

Går nok fint, TS, lykke til ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du deler ikke blodstrøm med ungen i uke 5, med tanke på alle de som har hatt noen fyllefester før de merka at de ble gravide, hvis mor hadde delt blod med embryo da, hadde vi alle kommet ut halvtullete. 

Anonymkode: c9731...7c8

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lilypond skrev:

Manglende folsyre går nok helt fint, du har startet nå. Det er vel først og fremst en billig forsikring mot noe som inntreffer veldig sjeldent. 

Alkohol frem til 5 uker skal også gå helt fint. Ikke er det snakk om de store mengdene, og embryoet deler ikke blodstrøm med deg så tidlig. Det betyr ikke at man anbefaler alkoholbruk, men mest sannsynlig har det absolutt ingenting å si. 

Går nok fint, TS, lykke til ❤️

❤❤

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke drukket en enhet om dagen, men et glass om dagen. Husk at det er stor forskjell.

Anonymkode: b87c4...91f

Trodde en enhet var et glass jeg, men kanskje jeg tar feil. Hvor mye er en enhet da?

Anonymkode: 4a614...49a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kaleidoskop skrev:

Fordi folk som spiser sunt og allsidig får nok folsyre og fordi det du gjorde er ganske idiotisk med tanke på å få barn ettersom å gå på folsyre over så lang tid er potensielt kreftfremkallende.

Anonymkode: ad19e...b15

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde en enhet var et glass jeg, men kanskje jeg tar feil. Hvor mye er en enhet da?

Anonymkode: 4a614...49a

Tror det er rundt 1,5 dl vin av middels styrke, men det kan selvsagt være mer dersom det er en svak vin, og mindre dersom vinen er sterk. Jeg tenkte bare automatisk at et glass var en enhet, jeg også... men også selvfølgelig være mer.

AnonymBruker
Skrevet

Folsyre går fint om du har hatt et variert kosthold de siste månedene og ikke vært på spesielle dietter, folsyre er et tillegg som skal redusere en risiko som uten tilskudd allerede er veldig liten. :)

Vedrørende alkohol så tenk at dersom du er 5 uker på vei, så traff egg og sædceller hverandre for 4 uker siden og for 3 uker siden (cirka) så festet egget seg i livmoren din og begynte masse celledeling. Morkaken starter å dannes, men er ikke fungerende før mellom uke 10 og 12 (ofte sammenheng med da de fleste kjenner at kvalme letter, som trolig kan ha en sammenheng) så det er først om en måned at barnet deler din blodstrøm. 

Bare gjør det riktig fra nå av og forsøk å ikke ha dårlig samvittighet eller for mye bekymringer. Stresshormoner kan også påvirke, det er jo ikke måte på hvor mye man skal være redd for - selv det å være redd. Men pust med magen, for dette er slett ikke ille. 

Ett glass om dagen er også noe som er svært vanlig i veldig mange europeiske land hele svangerskapet, uten at jeg skal si jeg reklamerer for å gjøre det, vær avholds fra nå av. :)

Anonymkode: 162c1...098

Skrevet

Når min mor var gravid viste hun lite om at man ikke burde drikke rødvin. Folsyre hadde hun ikke hørt om. 

Jeg tror det gikk ganske greit. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så irriterende med alle som svare at de vet om noe  det gikk greit med. Dette er virkelig ikke interessant. Ja, mange går det (tilsynelatende ok med), mens andre fostre tåler ikke dette og får FAS. Problemet er at man ikke kan vite på forhånd hvem som ikke tåler alkohol så bra. Når mor drikker i første trimester er det lettere å sette diagnosen for det er da barnet får det typiske FAS ansiktet. Da hjelper det ikke TS at ungen til kusina til naboen ble ok.

Anonymkode: 86133...b26

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så irriterende med alle som svare at de vet om noe  det gikk greit med. Dette er virkelig ikke interessant. Ja, mange går det (tilsynelatende ok med), mens andre fostre tåler ikke dette og får FAS. Problemet er at man ikke kan vite på forhånd hvem som ikke tåler alkohol så bra. Når mor drikker i første trimester er det lettere å sette diagnosen for det er da barnet får det typiske FAS ansiktet. Da hjelper det ikke TS at ungen til kusina til naboen ble ok.

Anonymkode: 86133...b26

Men hva skal man svare? Ts har drukket (og spist) og ønsker trøst. 

Man slutter jo når man vet man er gravid. "trøsten" er at dette har kvinner gjort før deg i mange år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...