AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #1 Skrevet 30. juli 2019 Så hvorfor kjemper så mange for dette? Nynorsk er lavstatus. Det er bare lavstatus steder som har det. Husker det var fælt i ungdomstiden, følte meg så lavstatus som hadde nynorsk som hovedmål.. Anonymkode: baf61...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Hahahahha ok. Nynorsk er en fin dialekt. Anonymkode: 001a0...830
HalldirV2 Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor kjemper så mange for dette? Nynorsk er lavstatus. Det er bare lavstatus steder som har det. Husker det var fælt i ungdomstiden, følte meg så lavstatus som hadde nynorsk som hovedmål.. Anonymkode: baf61...ee2 Jeg ser ikke på nynorsk som "lavstatus". 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 Det er vel heller tvert om? Alle kan bokmål, men nynorsk skal du ha god utdanning for å kunne. Bokmål er ganske flatt i mens nynorsk er en mer poetisk variant av det norske språket. Anonymkode: d8eb8...95a 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Nynorsk er verken lav status, eller en dialekt. Nynorsk er nynorsk, et av båre tre skriftspråk. Det er derimot lav status å ikke beherske nynorsk. Tenker de ikke er skarpeste kniven i skuffen, de som ikke kan begge deler. Da jeg studerte juss for mange herrens år siden, merket jeg meg at de fleste kan lese og skrive begge deler, men så var det noen som ikke kunne nynorsk. Det var ikke snakk om dysleksi, da dyslektikere ikke velger å studere juss. De fleste som ikke kunne skrive nynorsk, mente det var nynorsken sin feil 🤔 Anonymkode: 81410...8da 3
Pilea peperomioide Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 Jeg kan helt fint lese nynorsk, men sliter med å skrive det. Det var nesten ikke nynorskundervisning på skolene jeg gikk på. da snakker vi 2 norsktimer i året, hvor vi hovedsaklig leste nynorske tekster. Burde sikkert brukt litt tid på å lære meg det, men har ikke hatt bruk for det i ettertid, så det har ikke vært en prioritet. Jeg skulle ønske vi kunne starte nynorskundervisningen tidligere, slik at alle ble vant til å lese og skrive nynorsk før man får karakterer på det. Vi startet ikke med dette før i 8.klasse, og selv da var det minimalt. Trist når nynorskkarakteren drar ned snittet fordi det ikke er satt av ordentlig tid til å lære det.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Nynorsk er vel strengt tatt høystatus, om du ønsker å definere ting på den måten. Anonymkode: 6a386...ad0 2
Carrot Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor kjemper så mange for dette? Nynorsk er lavstatus. Det er bare lavstatus steder som har det. Husker det var fælt i ungdomstiden, følte meg så lavstatus som hadde nynorsk som hovedmål.. Anonymkode: baf61...ee2 jøss - hvilke steder snakker vi om da mener du og hvordan måler du denne statusen egentlig? Er det boligprisene, er det kommuneøkonomien, skoletilbudet, antall på rikinglisten, industri og arbeid eller hva?
Aragorn ll Elessar Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Det er lavstatus og bry seg om status. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå