LilleBille Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 Har hatt en stor potte med stemorsblomster stående ved inngangsdøren - og nå var den blitt skikkelig fin ig frodig - men i dag morgen var alle blomstene borte :o Trodde først de var lukket for natten - men nei da.. hver eneste blomst ser ut til å være bitt eller "klippet" av .. (og de var der i går kveld ved 2300 tiden .. så det kan ikke være naboens barn.. - det bor ingen så nærme som kan ta dem på veien til noe heller) Jeg har mye rådyr rundt meg - men spiser virkelig rådyr stemorsblomster - når det er så mye annet som spirer og gror runt om kring nå??? :klø:
Lia Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 Rådyr spiser visst det aller meste. Så jeg tror nok at det er de som har vært på ferde. Hvis krukken ikke er så stor, kan du prøve å flytte den inn for natten. Tror nok at rådyrene opererer mest på nattetid. Der foreldrene mine bor, har mange hageeiere netting rundt plantene sine.
LilleBille Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2005 Trodde liksom de hadde nok annet å spise på denne tiden av året .. :evil: Flytting inn er nok helt uaktuelt - for det er en stor flott krukke - som bare var så flott ..- får vel prøve en eller annen form for netting jeg også da .. når de kommer opp igjen.... (Kunne de ikke heller spist noe av alt det ugresset som kommer over alt ... tyss-kålen eller sånn...)
LilleBille Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2005 .. tror du er unnskylt... for du hadde vel ikke orket å krype 10-15 meter over pukk, singel og grus - og du ville vel forresten tatt noen av bladene også .. ikke bare de pene blomstene
Gjest Pjusk Skrevet 9. mai 2005 #8 Skrevet 9. mai 2005 Hvis det bare er blomstene som er knepet av og ikke selve planten ellers er skadet, ville jeg kanskje mistenkt et menneske isteden....
LilleBille Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 9. mai 2005 Kanskje det var Sniglå likevel Tenkte jo på det .. men det går ingen vei forbi .. og det er - om ikke langt - så hvertfall noen hundre meter opp en egen innkjørsel - og opp på gårdsplassen min - og de var der i går kveld kl. 2300 .. men i dag morges kl. 0800 var de borte ... :veldigsur: .. og det er veldig begrenset med barn som bor i "rimelig" avstand - men kanskje det er min 60 årige nabo som har sneket seg gjennom granhekken og knepet blomstene
Cherie Skrevet 9. mai 2005 #10 Skrevet 9. mai 2005 Mysefistisk Tenkte først på snegler, men jeg holder en knapp på rådyr. De kan gjøre de underligste ting og være på de merkeligste steder: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/ar...ticle501962.ece Men det finnes så alt for mange rare mennesker
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #11 Skrevet 9. mai 2005 Kanskje det var Sniglå likevel Eller nattejobbende avisbud?
Gjest Hilde K S Skrevet 9. mai 2005 #12 Skrevet 9. mai 2005 De så så sinnsykt gode ut. :oops: I morgen skal jeg spise frokost før jeg går på jobb.
monja Skrevet 9. mai 2005 #13 Skrevet 9. mai 2005 Tipper på rådyr jeg og. Vi har masse rådyr og hjort her som jeg bor så alt av blomster forsvinner hvert år :evil: Og de nafser som regel bare av blomsten. Så jeg vil frikjenne Sniglå jeg
LilleBille Skrevet 10. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 10. mai 2005 Tror absolutt Sniglå kan frikjennes ... I natt har de "omorganisert" hele potten og nappet opp blomst for blomst for å komme til knoppene "nedi" blomstene - eller på undersiden.. - så jeg innser at stemorsblomster ikke er det jeg skal satse på - om jeg ikke skal dekke dem til hver kveld osv. Så nå trenger jeg råd om blomster som rådyrene ikke liker - noen som har gode forslag???
Gjest Zim-zum Skrevet 10. mai 2005 #16 Skrevet 10. mai 2005 Hva med å sette blomstene litt høyere opp? I fjor sommer kom et rådyr helt opp til trappa vår midt på lyse dagen, og strakte hals for å få i seg godsakene i blomsterurnene. Men heldigvis var urnene plassert for høyt opp, så det ble ingen stemorsblomster på det dyret.
LilleBille Skrevet 10. mai 2005 Forfatter #17 Skrevet 10. mai 2005 Kan ikke flytte den - om jeg skal fortsette å ha den store krukken jeg har - det var "velkomst"-blomstene mine... og det var jo tydelig at det rådyret følte seg veldig velkomment da...
Gjest Pjusk Skrevet 10. mai 2005 #18 Skrevet 10. mai 2005 Jeg hadde en liste over slike blomster som var mer rådyrsikre liggende, men ga den bort. Jeg skal lete litt på nettet når jeg får tid. Gå event. inn på http://www.hagegal.info/hagefora/ og søk på rådyr. Det ligger også henvisninger til svenske hagesider med en del rådyrtips der.
LilleBille Skrevet 10. mai 2005 Forfatter #19 Skrevet 10. mai 2005 Takk.. får lete litt der .. og se om jeg finner noe - men tar gjerne listen om du finner den.
Krølltoppen Skrevet 10. mai 2005 #20 Skrevet 10. mai 2005 Fant denne siden til deg. Listen står på høyre side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå