MiriamH Skrevet 30. juli 2019 #1 Skrevet 30. juli 2019 Hei! Noen her som har erfaring med graviditet og løping? Jeg er nå i uke 9, snart uke 10. Har ikke vært hos jordmor eller noen for å bekrefte gradivitet, men har tatt tester i juni som viste 3+ og gravid. Skal til jordmor neste mandag og er veldig spent 😊 Før gradivitet løp jeg veldig mye og har løpt i flere år. Løper fortsatt omtrent hver dag 6-10 km. Det gir meg overskudd og energi og kvalmen forsvinner. Har meldt meg på en del løp før jeg visste jeg var gravid. Skal løpe halvmaraton i slutten av august. Noen som har noen erfaringer med å løpe når man er gravid?
trachea Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Hei, jeg er også glad i å løpe. Er 5+5 i dag så en del mindre på vei enn deg. Prøvde meg på løping for en uke siden, men fikk altså så kraftige «menssmerter» at jeg måtte stoppe etter 1 km 😳 turte ikke løpe lenger. For min del tør jeg ikke løpe på noen uker i hvertfall. Merker du ingen symptomer så er det vel uproblematisk å løpe. Hadde fortsatt å løpe om jeg var deg 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 Så lenge ikke kroppen sier noe på det(kramper, smerter, ledd, pass på bekken(!!), etc), så er det nok null problem😄 Hør på kroppen, blir den bedre av det så tenker jeg go for it! Men begynner den å si ifra så må du roe det ned til ett punkt kroppen tolererer🌸 lykke til på veien❤️ Anonymkode: 54ab1...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 Jeg var ikke like trent som deg, men løp intervaller til jeg var 6 mnd på vei. Det verste var at jeg måtte tisse heeeeeele tiden Anonymkode: 2ae9f...950 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Så lenge kroppen føles fin, er det bare å fortsette løpingen. Fysisk aktivitet er bra så lenge du ikke får smerter o.l. Du bør dog ikke presse deg for hardt, men det virker som du har god kontroll Lykke til på halvmaraton! Anonymkode: b67cb...997 2
Kicki_90 Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 Jeg løp frem til uke 13, da ble det ubehagelig for min del. Andre jeg kjenner har løpt frem til uke 38, så lenge du passer på væskeinntaket og ikke presser kroppen til nye rekorder så burde det gå helt fint. Du er trossalt vant med løpingen, noe som så klart er en fordel 👍 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #7 Skrevet 30. juli 2019 Løp frem til uke 26 og styrte bare tempo etterhvert som ukene gikk. Løp Holmenkollstafetten i uke 23. Stoppet fordi jeg fikk beskjed om det av kiropraktor da jeg hadde litt bekkenlåsing som hun mente ikke ble bedre av det (jeg kjente ikke noe selv i bekkenet når jeg løp) kroppen sier fra når du må roe ned men kanskje ikke forvent noe pers når du skal delta på et løp i august. Jeg kjente hvertfall fort at formen sank Anonymkode: c8371...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #8 Skrevet 30. juli 2019 Jeg løper vanligvis 7-8 km hver dag, men jeg sluttet i uke 6 fordi jeg ble så kvalm at jeg ikke hadde overskudd. Prøvde å begynne igjen i uke 12 når kvalmen gav seg, men da strammet det for mye i magen. Hvis det føles bra og det ikke er noe medisinsk som taler i mot så kan du løpe 😊 Anonymkode: a08d6...899 1
Pearl2.0 Skrevet 30. juli 2019 #9 Skrevet 30. juli 2019 Så lenge du klarer å lytte til kroppen og faktisk setter babyen før eget behov for løping, så går det kjenpefint😍 Jeg er som deg, løper hver dag ca samme distanse (noen ganger lengre), og har løpt meg gjennom to svangerskap. Ja, det har vært dager der sofaen fristet mer, men jaggu har jeg ikke fått både mer energi og følt meg bedre etter ei lita løpeøkt. Måtte selvsagt kutte både fart og distanse ettersom magen ble større, bekkenet kranglet litt i andre svangerskap og la uteløpeturen innom rasteplass for å tisse😂 Jeg har trua på at aktivitet i svangerskapet er gull verdt for både mor og barn. Jeg hadde enkle og raske fødsler, kom meg fort på barsel, la ikke for mye på meg, var fort tilbake i form og kunne gjenoppta treningen med baby i vogn kort tid etter fødsel👍 aldri følt meg bedre😃 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #10 Skrevet 30. juli 2019 Du bør ikke ligge med høy puls lenge (unngå veldig hard trening og intervaller med makspuls). Dette grunnet at fosteret da kan få lite oksygen. Men ellers løper du som du vil. Hør på kroppen. Selv måtte jeg slutte i uke 20, grunnet plagsomt nedpress, mye kynnere, og at jeg følte meg desperat tissetrengt hele tiden. Kjipt, men gikk heldigvis helt fint å bytte til spinningsykkel. Anonymkode: 7e3f6...382
MiriamH Skrevet 31. juli 2019 Forfatter #11 Skrevet 31. juli 2019 Tusen takk for gode svar 😊 Kjekt å se at det er flere som løper mens de er gravid! Og veldig synd på de som får plager så tidlig.. Tenke jeg vil holde meg mest mulig i form for å komme fort i gang med løping etter fødsel.
Butter Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 Jeg løp frem til tre uker før termin. Trappet ned på tempo/distanse etterhvert og lyttet til kroppen. Men jeg løp hvertfall. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå