Gå til innhold

Statsborgerskap Norge/Sverige

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Spør for en venninne, Hun lurer på om det kan få konsekvenser av å ikke være norsk statsborger. Hun er opprinnelig svensk og har jobbet i Norge i cirka 2 år (med D-nummer) og betaler skatt slik som normalt, kan hun fortsette å jobbe hær uten å registere seg som norsk statsborger og eventuelt hvilke konsekvenser kan det få om hun ikke registrerer seg?

Anonymkode: f22b6...f15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel ikke noe med statsborgerskap å gjøre? Jeg kjenner folk som har jobbet i årevis i Norge uten å være norsk statsborger, det viktige er at man har oppholdstillatelse og lov til å jobbe og sånt. Venninnen din har lite greie på dette, skjønner jeg, og burde lese bedre på en eller annen offentlig nettside om vilkår for å bo og jobbe i Norge. 

Anonymkode: 5726e...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hun bli norsk statsborger? Men hun bør vel skaffe seg norsk personnummer snart. 

Svensker er den største minoriteten i Norge så det er mye info på nett.

Anonymkode: 73ec5...505

AnonymBruker
Skrevet

glemte kanskje å tilføye at hun bor her også

Anonymkode: f22b6...f15

AnonymBruker
Skrevet

som regel skal hun folkbokföra seg i Norge om hun skal være her mer enn 6 måneder. Hun burde sjekke med försäkringskassan i Sverige om hennes rettigheter når hun er så lenge i Norge uten å skrive seg her. Men hun blir ikke statsborger. Hun kan registrere seg som statsborger etter 7 år hvis hun vil. Når hun skriver seg i Norge så får hun stemme i kommunevalget der hvor hun bor, men ikke i stortingsvalget, og hun får stemme i valget til den svenske regjeringen. Hun kan også ha flere rettigheter til lån i banker osv hvis hun er skriven i Norge. Hvis hun har planer på å bli her er det det beste å skrive seg her, men hvis hun har tenkt å flytte tilbake om et år eller så så hadde jeg latt være. 

Anonymkode: 30a15...453

AnonymBruker
Skrevet

Er hun fin?

Anonymkode: c62bd...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Är hon svensk medborgare så är det bara idiotiskt att bli norrbagge. Det norska samhället gör så lite dom kan för sina medborgare. Bo gärna här i några år och jobba här. För det krävs det inget norskt medborgarskap. Men vad hon än gör, byt inte ut det svenska medborgarskapet, som är långt mycket bättre än det norska (kommer in i flera land visa-fritt, bland annat), med det norska (som är långt mycket sämre).

Anonymkode: 383f2...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig å skifte statsborgerskap om hun er svensk og bosatt i Norge. Men hun må melde flytting til folkeregisteret.

Hun har samme rettigheter som norsk statsborger, da det er avtale mellom de nordiske landene.

Anonymkode: 63eb0...5e4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Är hon svensk medborgare så är det bara idiotiskt att bli norrbagge. Det norska samhället gör så lite dom kan för sina medborgare. Bo gärna här i några år och jobba här. För det krävs det inget norskt medborgarskap. Men vad hon än gör, byt inte ut det svenska medborgarskapet, som är långt mycket bättre än det norska (kommer in i flera land visa-fritt, bland annat), med det norska (som är långt mycket sämre).

Jeg hadde ikke akseptert svensk statsborgerskap om det ble kastet etter meg, ikke engang om jeg fikk betalt. Et mer absurd land finnes ikke. 

Anonymkode: a7027...37a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå ligger norsk og svensk pass på akkurat samme plass på liste over mektigste pass i verden da... 
Eneste forskjellen er dersom man skal reise til Palau, Senegal, Samoa og Tyrkia som krever visum ved ankomst på norsk pass. 

Anonymkode: db53b...8aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ligger norsk og svensk pass på akkurat samme plass på liste over mektigste pass i verden da... 
Eneste forskjellen er dersom man skal reise til Palau, Senegal, Samoa og Tyrkia som krever visum ved ankomst på norsk pass. 

Jeg er mer interessert i hvilke andre fordeler det skal være med svensk statsborgerskap fremfor norsk 😅

Anonymkode: 7e89d...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er mer interessert i hvilke andre fordeler det skal være med svensk statsborgerskap fremfor norsk 😅

Anonymkode: 7e89d...953

ok, men min kommentar var helt spesifikt rettet mot noen som feilaktig påstår det svenske passet er bedre enn norsk pga visa, derav siterte jeg også innlegget som inneholder faktafeilen...  

AnonymBruker
Skrevet

Det er et utstrakt samarbeid mellom de nordiske landene, noe som gjør at det er temmelig fritt fram for å bosette seg og jobbe innen Norden, uavhengig av statsborgerskap.

Anonymkode: 67625...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...