Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på om jeg har høyt nok snitt for å komme inn på mitt drømmestudie. Jeg skal bruke dette året på å forbedre noen karakterer fra videregående.

Jeg har i tillegg fagbrev som helsefagarbeider

Og 60 stp. Ved Fagskolen.

Får man evnt noen 'voksenpoeng' ? Poeng for å ha barn?

Er det noe jeg kan gjøre/ føre på søknaden for å øke poengsnittet mitt?

Anonymkode: b5ba0...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om jeg har høyt nok snitt for å komme inn på mitt drømmestudie. Jeg skal bruke dette året på å forbedre noen karakterer fra videregående.

Jeg har i tillegg fagbrev som helsefagarbeider

Og 60 stp. Ved Fagskolen.

Får man evnt noen 'voksenpoeng' ? Poeng for å ha barn?

Er det noe jeg kan gjøre/ føre på søknaden for å øke poengsnittet mitt?

Kan du søke med 23/5 regelen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått allmennfag påbygg for noen år siden, så såvidt jeg vet har jeg alle fag. Men strøk desverre i matte

Skrevet

Det du får ekstrapoeng for er: 
Siviltjeneste, militærtjeneste, folkehøyskole, fagskole eller høyere utdanning, via disse kan du få to ekstra poeng, men du får poeng kun for en av delene. Du har fagskole som gir to poeng, og har da full uttelling der. 

Så får du alderspoeng, 2 poeng pr år fra fylte tyve, men max 8 poeng. Er du da født 1996 eller tidligere får du da 8 poeng, men søker du etter 23/5 teller alderspoeng fra fylte 24 år, altså 8 poeng dersom du er født 1992 eller tidligere. 

Vet ikke hvilken fagkombinasjon du har fra før, men du får ekstra poeng for realfag og språkfag, så om du skal ta opp fag vil det lønne seg poengmessig å ta opp realfag/språkfag.
Her er listen over de ulike fagene som gir ekstra realfagspoeng. https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/realfagspoeng/index.html 
og språkpoeng: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/sprakpoeng/index.html

AnonymBruker
Skrevet

Takk for informativt svar! Da har jeg allerede 10 poeng...å det er jo litt😀 skal bestille rådgivning på sonans, så kan de se over vitnemålet og hva som trengs

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for informativt svar! Da har jeg allerede 10 poeng...å det er jo litt😀 skal bestille rådgivning på sonans, så kan de se over vitnemålet og hva som trengs

Når det gjelder realfag og språk, så er det greit med litt rådgivning, for karakterene teller også. Så det er ikke sikkert det lønner seg så mye poengmessig dersom du bare akkurat klarer stå i de fagene. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du mangler karakter i matematikk kan du ta det opp igjen gjennom voksenopplæringen gratis. Ring voksenopplæring der du bor . 

Anonymkode: e4e8c...6de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk fir tips! Da undersøker jeg der....Sonans kostet en del! 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk fir tips! Da undersøker jeg der....Sonans kostet en del! 

Nettopp gått på voksenopplæring i 2 år for å fullføre studiekompetansen :) gikk mye bedre enn jeg kunne gjort det på egenhånd, og i tillegg slapp jeg unna alle eksamenene utenom norsk skriftlig, for den måtte alle ha :) hadde 3 fag igjen, 2 av dem kræsjet mtp undervisning så derfor gikk det over 2 år :)

Anonymkode: 6c3f0...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Så flott! Å heldig som er ferdig😊 Har du kommet inn på høyskole?

Vet du hvor man tar kontakt i kommunen ang voksenopplæring?

AnonymBruker
Skrevet

Søkte via vigo men den fristen var i Mars for oppstart i høst:) 

Jeg har kommet inn på det jeg vil på universitet :) super klar for å starte opp!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte via vigo men den fristen var i Mars for oppstart i høst:) 

Jeg har kommet inn på det jeg vil på universitet :) super klar for å starte opp!! 

Jeg har sendt søknad via vigo nå, men spørrs om det er for sent da ja. 

Da får sonans bli ett alternativ! Lykke til med studiene😊

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan anbefale Sonans som skole, synes personlig det var verd hver krone - men jeg vil ikke anbefale rådgivingen om man trenger tips om ting "utenom" Sonans. Og det er ikke bare jeg som har dårlig erfaring med det heller. Bare skyter inn en liten advarsel og anbefaler å dobbelsjekke det de sier på nett etterpå... Lykke til! :)

Anonymkode: fce53...0bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Skal ta med meg det videre👍 Sendt inn søknad via fylkeskommunen nå, men redd det ver for sent for dette året....men🤞

Da får sonans evnt bli ett alternativ😊

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått allmennfag påbygg for noen år siden, så såvidt jeg vet har jeg alle fag. Men strøk desverre i matte

Med stryk i matematikk har du ikke generell studiekompetanse. 

Anonymkode: f4e6a...fc7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med stryk i matematikk har du ikke generell studiekompetanse. 

Anonymkode: f4e6a...fc7

Det er jo nettopp derfor jeg skal ta opp igjen mattematikk😅

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på voksenopplæring med fagbrev. Anbefaler Ask nettundervisning

Anonymkode: 2e0f7...990

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke rett på voksenopplæring med fagbrev. Anbefaler Ask nettundervisning

Anonymkode: 2e0f7...990

Det var maaaange i klassen min som hadde fagbrev, så det er tull. Men, man kommer lenger ned på listen jo mer utdannelse man har :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...