Gå til innhold

Hvor lenge kan du "overleve" om du mister jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om en som lurte på om han var fattig, med 130 000 på bok og ingen gjeld eller bil.

Hvor lenge hadde dere fått det til å gå rundt om dere mistet jobben? Tar utgangspunkt i at dere ikke får ny jobb på en stund selvsagt. Jeg har regnet ut at jeg hadde greid meg 1 år før sparepenger og buffer hadde tatt slutt. Eier ikke nok andel av boligen til at jeg hadde fått avdragsfrihet på lånet. 

Anonymkode: b62cb...e9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trygd hver mnd. Vandt med å klare meg med lite. Dårlig med sparing da.. 

Anonymkode: 206e3...797

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trygd hver mnd. Vandt med å klare meg med lite. Dårlig med sparing da.. 

Anonymkode: 206e3...797

Om du er ufør og får et fast beløp hver mnd forstår jeg ikke hva svaret var godt for.  

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Oi, ganske mange år, kan klare meg på et minimum dvs 8.000 inkl alt. Bor i Oslo med nedbetalt bolig. 

Anonymkode: fe2d4...7f5

Skrevet

Gitt to år med dagpenger, så tror jeg nå at jeg skal klare meg i minimum fem år. Hvis jeg bytter til en billigere bolig så kan jeg enkelt klare meg i ti år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, ganske mange år, kan klare meg på et minimum dvs 8.000 inkl alt. Bor i Oslo med nedbetalt bolig. 

Mente 5.500 inkl. alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om nødvendig, hadde jeg flytta på gata/skogen, null problem. Vann er gratis og det er helt sikkert mulig å finne tilstrekkelig mat i søppelbøtter.

Anonymkode: 50706...de1

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er bortskjemte. Trygd? Sykelønn? Arbeidsledighetstrygd? Fattig????

Har bodd i USA og der er veldig mange bare 3 månedslønner unna fra de mister jobben til de ender på gata. For mange av de igjen forblir de på gata og henter seg aldri inn igjen. Mange bor i bilen, og er ekstra privilegerte om de i vinterhalvåret får råd til å leie en trailer i en trailerpark. 

Anonymkode: 2ef7c...1da

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klart meg i ca 7-9 år, 9-11 om jeg regner med dagpenger, kanskje enda lengre. Etter det måtte jeg evt vurdert å selge huset og flytte til noe mindre.. da er vi såpass langt frem i tid, men hadde nok klart meg ytterlige 20 år, konservativt anslått..

Anonymkode: 96948...239

• Liker 2
Skrevet

Hadde vi solgt huset, og kjøpt billigere eller leid hadde klart oss i mange år. Før dette hadde vi nok solgt en bil og hytta.

AnonymBruker
Skrevet

USA så bor mange i telt. Er kun i norge man kan leve greit på trygd tross høye utgifter. Derfor suges statskassen tom hver dag og. Om 25 år er det ikke penger igjen til pensjonistene. Så det er bare til å spare. Vi er på vei til økonomisk kollaps i verdenssamfunnet.

Jeg gikk 1 år på dagpenger før fast jobb. Klarte meg helt greit.  Kjøpte ingen klær, sko, kinaræl, frisør, junkmat, kjørte mindre bil, ga mindre i presanger ect. Det går faktisk an å leve nøkternt.

Anonymkode: 6e7dd...a68

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp leilighet, så har brukt en del av egenkapitalen min, men jeg har jobbet beinhardt og har fremdeles en 3-400k igjen, så om jeg skulle levd veldig magert kunne jeg vel klart 4 år, selv i leiligheten jeg nettopp har kjøpt men ikke flyttet inn i enda. Vokste opp fattig så vet hvordan jeg skal snu på kronestykkene. Har også en bil jeg kunne solgt, for uten jobb trenger jeg jo ikke den, og da kunne jeg kanskje klart meg en 6mnd til.

Anonymkode: 7cf68...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde klart meg i ca 7-9 år, 9-11 om jeg regner med dagpenger, kanskje enda lengre. Etter det måtte jeg evt vurdert å selge huset og flytte til noe mindre.. da er vi såpass langt frem i tid, men hadde nok klart meg ytterlige 20 år, konservativt anslått..

Mener dere på mottatte stønader? Da hadde jeg jo klart meg resten av livet. Trodde det var snakk om  å kun leve på sparepenger. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av tråden om en som lurte på om han var fattig, med 130 000 på bok og ingen gjeld eller bil.

Hvor lenge hadde dere fått det til å gå rundt om dere mistet jobben? Tar utgangspunkt i at dere ikke får ny jobb på en stund selvsagt. Jeg har regnet ut at jeg hadde greid meg 1 år før sparepenger og buffer hadde tatt slutt. Eier ikke nok andel av boligen til at jeg hadde fått avdragsfrihet på lånet. 

Resten av livet, man får jo trygd. 

• Liker 4
Gjest Saltomortale
Skrevet

Uten dagpenger/stønad på noe vis? Hadde ikke klart meg mer enn ca 3 måneder da. Etter det måtte jeg solgt bilen og etter hvert leiligheten.

(Med dagpenger hadde det vært 0 problem.)

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er ufør og får et fast beløp hver mnd forstår jeg ikke hva svaret var godt for.  

Det får vel de som blir arbeidsledige også?

Anonymkode: 5129a...fe8

Skrevet

2 måneder. Det er det jeg har penger på kontoen til hvis vi skulle spist noenlunde som normalt, leid den samme leiligheten, og ikke solgt noe.

Hadde jeg solgt bilen så hadde det nok gått bra 1 måned ekstra. Solgt andre gjenstander og møbler i leiligheten (dobbeltseng, barneseng, sofa, tv osv.) kanskje 2 måneder til hvis jeg legger godviljen til. Så si Max 5 måneder hvis vi hadde gått for å sove på liggeunderlag. Også kan man jo spare inn enda litt til med å leve på havregryn, poteter og grønnsaker og bruke minst mulig strøm. Kanskje flytte til en leilighet uten barnerom.

Vi som familie hadde greid oss litt lengre da. Siden samboeren min har litt mer på book enn meg. Men også der gir jeg oss maks ett år hvis vi lever sparsomt (men ikke nede på havregryn og liggeunderlag nivå) og selger bilene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere på mottatte stønader? Da hadde jeg jo klart meg resten av livet. Trodde det var snakk om  å kun leve på sparepenger. 

Ah... kun sparepenger blir da ca 7-9 år. Selger jeg bil og hus, og kjøper meg en liten leilighet er vi oppe i ca 30-35 år eller noe slikt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten dagpenger eller andre støtteordninger hadde jeg klart meg i ca 3 år tipper jeg. Dette hvis jeg plutselig stod totalt uten inntekt.

Anonymkode: 46696...b48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er bortskjemte. Trygd? Sykelønn? Arbeidsledighetstrygd? Fattig????

Har bodd i USA og der er veldig mange bare 3 månedslønner unna fra de mister jobben til de ender på gata. For mange av de igjen forblir de på gata og henter seg aldri inn igjen. Mange bor i bilen, og er ekstra privilegerte om de i vinterhalvåret får råd til å leie en trailer i en trailerpark. 

Anonymkode: 2ef7c...1da

Hva har det med HI å gjøre? Nå er det ikke nordmenn sin feil at USA ikke har samme trygdeytelser som i Norge.  

Anonymkode: 561d6...516

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...