Gå til innhold

Samme kluter til å vaske do som du bruker ellers i huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I kollektivet mitt insisterer de på at det er OK å bruke samme klut til å vaske do og gulvet på badet rundt doskåla som man bruker f.eks på kjøkkenet og til å tørke støv for "det blir jo vasket på 60 grader uansett". 

Jeg har alltid hatt et eget sett med kluter til dass og gulvet på badet, som ikke brukes til NOE annet. Jeg synes det er ekkelt at kluter jeg f.eks bruker til å tørke av et drikkeglas også har blitt brukt til å vaske toalettet. Jeg blir ikke hørt på dette. Og begynner å lure om det er jeg som er hysterisk? 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 601cf...fc1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesielt hysterisk, men nei- det er ikke greit. 60 grader dreper heller ikke alle bakterier, da må det kokvaskes. 

Jeg bruker tørkepapir når jeg vasker toalettet. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke sortere kluter så her blir de brukt over alt. De blir rene nok på 90 grader. Når det er sagt bruker jeg mikrofiberkluter, og bruker de aldri til å tørke av glass osv. Det har vi kopphåndduker til om vi føler behovet. Stort sett tørker ting i oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: 2a37d...7d0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er mindre bakterier på dassetet en den random person du kliner med på byen

Anonymkode: 8cca3...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører alt på 90 grader jeg. Da håper jeg at det er bra nok. Det er det, ikke sant? 

Anonymkode: 1a76b...f79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kokvasker alt, så hvor jeg bruker det spiller ingen rolle. Bruker forøvrig engangssvamp og dusj for å rengjøre toalett.

Anonymkode: ffe5c...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er mindre bakterier på dassetet en den random person du kliner med på byen

Anonymkode: 8cca3...b0d

Men det er forskjellige bakterier i munnen til noen og i rumpa og avføringen til noen. 

Anonymkode: 601cf...fc1

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt ekkelt. Det å fise i munnen på noen er heller ikke helsefarlig men det er upassende og ekkelt. Tror det har med holdninger og generell ryddighet å gjøre og blir litt som om man skulle brukt dobørsten til å ta oppvasken... Vasker man dobørsten godt så er den jo praktisk talt ren nok, men man er tross alt menneske og ikke et dyr og det er en grunn til at man ikke har spisebordet stående på toalettet.

Når det sagt så hadde jeg ikke tenkt at det er en big deal om man vasker fillen etter å ha vasket doen for å så vaske gulvet. Om jeg hadde hatt bare en fille så hadde jeg gjort det men om jeg hadde hatt flere så hadde jeg sagt at denne er til doen og denne er forbeholdt annet bruk.

Endret av Mujahedin
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører alt på 90 grader jeg. Da håper jeg at det er bra nok. Det er det, ikke sant? 

Anonymkode: 1a76b...f79

Jeg gjør det samme. 90 grader og med forvask.

Anonymkode: ced24...d72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det samme. 90 grader og med forvask.

Anonymkode: ced24...d72

Meget miljøvennlig. Gratulerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bakterier dør kanskje.. Men, nei. Jeg bruker engangskluter til toalettet.

Anonymkode: e54dd...493

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vasker dere den dere har brukt på doen alene i maskina også da?

Anonymkode: c6598...7d0

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Bakterier kan spres til kjøkkenet

Vi tar også en prat med bakteriolog Thomas Bjarnsholt, som er professor ved Københavns Universitets Institut for Immunologi og Mikrobiologi.

Han kan gi oss litt mer kunnskap om hvordan vi unngår bakterier i undertøyet vårt. I utgangspunktet støtter Bjarnsholt Sundhedsstyrelsens anbefaling om å vaske undertøy ved 60 grader:

– Enzymer i vaskepulveret fjerner riktignok skitt, men det dreper ikke bakterier. Hvis du vil være sikker på at avføringsbakterier dør, må vannet være minst 60 grader, sier han.

Hvis du har undertøy av materialer som bare tåler 30–40 grader, anbefaler han at du vasker det separat.

– Hvis du for eksempel vasker undertøyet ditt sammen med kjøkkenhåndklær, er det en risiko for at bakteriene blir spredt til kjøkkenet.

Og hvis du vasker underbuksene dine sammen barnas luer og skjerf, risikerer du at barna får bakteriene opp mot munnen.

– Det bør du være forsiktig med. E. coli og andre avføringsbakterier skal være i tarmen eller på do – de skal ikke være på kjøkkenbenken eller andre steder, sier Bjarnsholt.

https://forskning.no/spor-en-forsker-hygiene-bakterier/spor-en-forsker-slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt/428895

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vasker dere den dere har brukt på doen alene i maskina også da?

Anonymkode: c6598...7d0

tipper de fleste skyller den først alene og putter den i maskinen sammen med andre kluter

AnonymBruker
Skrevet

For å vaske do så bruker jeg klorinspray og dopapir og kaster deretter papiret i do og spyler ned. Gjør heller det, så slipper dere å holde styr på do kluter og andre kluter. 

Anonymkode: 94235...756

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg har ikke spesielle kluter til vask av bad. Dvs kan jeg fint bruke samme klut på toalettet og kjøkkenbenken, så fremt den er vasket i mellomtiden.

Er ikke spesielt redd for vanlige bakterier.

Endret av Nuttery
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bruker kun toalettpapir og sprayvaskemiddel rundt, på og i doen. Aldri klut og i alle fall aldri doklut på noe annet uansett. Hvor vanskelig er det å ha en spesiell type å vaske bad/do med? 

Anonymkode: 001e2...a59

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meget miljøvennlig. Gratulerer.

Var det ironi? Mer miljøvennlig enn papir ihvertfall. Jeg bruker papir til å vaske do. Ca 20 meter papir per do. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, rosaprosa skrev:

Var det ironi? Mer miljøvennlig enn papir ihvertfall. Jeg bruker papir til å vaske do. Ca 20 meter papir per do. 

Papir går helt fint. Det er skogen det komner fra som avgjør om det er bra eller dårlig. Så lenge papiret ikke brennes går det fint

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Wettex kluter på kjøkkenet og mikrofiberkluter ellers, men ser ikke noe problem med å bruke de begge steder så sant de er vasket i mellomtiden.

Jeg bruker jo ikke klutene oppi doskåla heller, og her tissses det ikke rundt omkring. 

Anonymkode: 34ffc...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...