Gå til innhold

Ekstreme smerter ved endetarm. Endometriose? Livmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet meg rundt med symptomer som kan knyttes til både Proctalga Fugax (endetarmskramper), bakovervendt livmor og endeometriose.

Utfordringen med endometriose er at dette ikke kan påvises via blodprøver og tester, kun symptomer og direkte kikhull.

Jeg har allerede gått igjennom full utredning på gastrokirurgisk avdeling med operasjon, MR og CT, gastroskopi og koloskopi knyttet til svulst i buken. Men de søkte ikke etter endemetrioseceller, som jeg nå har tenkt at det kan være.

Det viste seg at jeg har et unaturlig langt og slynget tarmsystem med IBS, slik at jeg holder meg til FODMAP-dietten.

Disse akutte smertene i endetarmen er noe annet. Det er kommer gjerne et par dager før menstrasjon, med så alvorlige ekstreme kramper at jeg ikke klarer å gå. Den siste gangen var igår og det varte i 4 timer i strekk. Jeg lå og gråt for det var rent uutholdelig, og Paracet hadde null virkning. Etter 10 minutter i smerte blåser magen seg opp som en ballong, mest sannsynligvis pga. irritasjon fra smertene.

Jeg klarer ikke å sitte på en sol, smertene er så ekstreme. Jeg hadde lest om å få slippe ut mulig luft, men jeg klarte ikke å utføre noe fysisk da jeg var i halvveis svime. Men har lest at analstumuli kan hjelpe på eventuelle kramper, så jeg forsøkte dette. Men det var helt EKSTREMT vondt da jeg tydeligvis traff noe stort, mykt og rundt som stangen inn øvertst i endetarmen. Livmoren?? Når jeg kom borti denne skrek jeg så høyt av smerte at jeg holdt på å besvime.

Jeg leste at ved bakovervendt livmor kan denne gi sterke smerter rundt menstruasjon når den svulmer opp og kan presse på endetarmen.

Endementriose: er det noen her inne som er kjent med symptomene jeg beskriver her?

Håper på at noen vil være litt sparrepartner her og dele hvis de har opplevd like ekstreme smerter ved endetarm!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, cestlavie skrev:

Jeg har googlet meg rundt med symptomer som kan knyttes til både Proctalga Fugax (endetarmskramper), bakovervendt livmor og endeometriose.

Utfordringen med endometriose er at dette ikke kan påvises via blodprøver og tester, kun symptomer og direkte kikhull.

Jeg har allerede gått igjennom full utredning på gastrokirurgisk avdeling med operasjon, MR og CT, gastroskopi og koloskopi knyttet til svulst i buken. Men de søkte ikke etter endemetrioseceller, som jeg nå har tenkt at det kan være.

Det viste seg at jeg har et unaturlig langt og slynget tarmsystem med IBS, slik at jeg holder meg til FODMAP-dietten.

Disse akutte smertene i endetarmen er noe annet. Det er kommer gjerne et par dager før menstrasjon, med så alvorlige ekstreme kramper at jeg ikke klarer å gå. Den siste gangen var igår og det varte i 4 timer i strekk. Jeg lå og gråt for det var rent uutholdelig, og Paracet hadde null virkning. Etter 10 minutter i smerte blåser magen seg opp som en ballong, mest sannsynligvis pga. irritasjon fra smertene.

Jeg klarer ikke å sitte på en sol, smertene er så ekstreme. Jeg hadde lest om å få slippe ut mulig luft, men jeg klarte ikke å utføre noe fysisk da jeg var i halvveis svime. Men har lest at analstumuli kan hjelpe på eventuelle kramper, så jeg forsøkte dette. Men det var helt EKSTREMT vondt da jeg tydeligvis traff noe stort, mykt og rundt som stangen inn øvertst i endetarmen. Livmoren?? Når jeg kom borti denne skrek jeg så høyt av smerte at jeg holdt på å besvime.

Jeg leste at ved bakovervendt livmor kan denne gi sterke smerter rundt menstruasjon når den svulmer opp og kan presse på endetarmen.

Endementriose: er det noen her inne som er kjent med symptomene jeg beskriver her?

Håper på at noen vil være litt sparrepartner her og dele hvis de har opplevd like ekstreme smerter ved endetarm!

Mye av det du skriver her er helt feil, og  ikke noe du skal drive med etter lesing på nett. 

Endometriose i tarmen medfører at du får mensblødning ut av både skjede og endetarm samtidig. 

Endometriose i tarmen får du ikke uten å høyst sannsynlig ha endometriose andre steder i tillegg. Og endo påvises med MR tatt etter endometrioseprotokoll. 

Gå og snakk med lege.,

Anonymkode: 36a35...842

AnonymBruker
Skrevet

Ser du bruker paracetamol. Det virker på nervene. NSAID er det Endometriose-pasienter bruker, ofte i tillegg til paracetamol. Grunnen er at NSAID(Ibux, naproksen, aspirin) virker antiinflammatorisk, og Endometriose skaper en form for inflammasjon. Vi er rådet til å ta de i forkant av smertene, når vi vet at de kommer, slik virker de best. Man bør jo også gå på type p-piller som ikke er sykliske, slik at man ungår å bli østrogen-dominant, for å se om det har en effekt på smertene. Du kan jo prøve det, uten store konsekvenser, for å se om det har en virkning for deg. 

Endometriose kan vokse på yttersiden av tarmen, uten å vokse i tarmveggen, eller inni tarmen, da får man ikke blødninger fra tarm ved mens. Tarmen kan også bli sammenvokst med bukvegg, livmor, ureter, etc, som igjen kan forverre smertene. 

Uansett må du jo utredes av lege, ingen kan gi deg diagnose per nett, og dette er en såpass avansert sykdom, som mange har forenklede ideer om. 

Anonymkode: 75c14...ffb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres i alle fall veldig likt mine plager og jeg har endometriose. Smertene er så intense at jeg besvimer av dem og ikke er i stand til å stå på bena. De kommer gjerne et par dager før menstruasjonen. Håper de finner ut av det! Bruk heller Ibux.

Anonymkode: d0793...666

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, cestlavie skrev:

Det kan også være noe så enkelt som en hemorroide som er trombosert. Uansett finner du ikke ut dette alene, du må nok en tur til legen. 

Anonymkode: 3a416...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å få henvisning til lapraskopi av fastlege - og i mellomtiden kan du prøve NSAIDs som smertelindring FØR mens og smertene starter (gjerne kvelden før eller en halv dag før du vet de pleier komme).

Jeg har ikke hørt at man nødvendigvis blør mens ut av endetarm ved endometriose på tarm.

Jeg har endometriose, og de ble avdekket ved lap.

Selve inngrepet synes jeg var mer overkommelig enn gastroskopi for min del iallefall, og jeg måtte ha operasjon av diverse inni der. 

Om det ikke er endo tar inngrepet 15 minutter og du er på beina etter et par timer. 

Jeg vet ikke helt hva du mener med endometrioseceller? 

Fastlegen kan ikke utrede dette, du må ha lapraskopi for å få sett noe. 

Anonymkode: 693aa...3ef

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av det du skriver her er helt feil, og  ikke noe du skal drive med etter lesing på nett. 

Endometriose i tarmen medfører at du får mensblødning ut av både skjede og endetarm samtidig. 

Endometriose i tarmen får du ikke uten å høyst sannsynlig ha endometriose andre steder i tillegg. Og endo påvises med MR tatt etter endometrioseprotokoll. 

Gå og snakk med lege.,

Jeg har nettopp vært utredet for endometriose ifbm IVF, og det var ingen MR - derimot diagnostisk lapraskopi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kramper i endetarmen noen ganger, heldigvis lenge siden nå. Det er så ufattelig vondt. Jeg lå på magen, med rumpa høyt og gråt. Fryktelige smerter. Jeg aner ikke hva de kom av, men det var heldigvis ikke så mange ganger det skjedde. Jeg tåler ikke stikkpiller, da får jeg de samme smertene. 

Ved menssmerter så er nsaids best, altså Ibux, Naproxen, Voltaren ol. 

Har du hatt flere operasjoner i buken? Sammenvoksninger (adheranser) kan komme etter kirurgi i buken og er veldig smertefullt. Men hvis du bare har smerter i endetarmen så er det nok noe annet.

Jeg synes absolutt du skal snakke med legen din, du kan ikke ha det sånn.

Anonymkode: fe99c...5c2

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste sikre måten å diagnostisere/påvise endometriose er ved laparaskopi. Du får ikke diagnosen kun med MR. 

Anonymkode: 2de24...5c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du bruker paracetamol. Det virker på nervene. NSAID er det Endometriose-pasienter bruker, ofte i tillegg til paracetamol. Grunnen er at NSAID(Ibux, naproksen, aspirin) virker antiinflammatorisk, og Endometriose skaper en form for inflammasjon. Vi er rådet til å ta de i forkant av smertene, når vi vet at de kommer, slik virker de best. Man bør jo også gå på type p-piller som ikke er sykliske, slik at man ungår å bli østrogen-dominant, for å se om det har en effekt på smertene. Du kan jo prøve det, uten store konsekvenser, for å se om det har en virkning for deg. 

Endometriose kan vokse på yttersiden av tarmen, uten å vokse i tarmveggen, eller inni tarmen, da får man ikke blødninger fra tarm ved mens. Tarmen kan også bli sammenvokst med bukvegg, livmor, ureter, etc, som igjen kan forverre smertene. 

Uansett må du jo utredes av lege, ingen kan gi deg diagnose per nett, og dette er en såpass avansert sykdom, som mange har forenklede ideer om. 

Anonymkode: 75c14...ffb

Her sprer du faktisk feilinformasjon. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å få henvisning til lapraskopi av fastlege - og i mellomtiden kan du prøve NSAIDs som smertelindring FØR mens og smertene starter (gjerne kvelden før eller en halv dag før du vet de pleier komme).

Jeg har ikke hørt at man nødvendigvis blør mens ut av endetarm ved endometriose på tarm.

Jeg har endometriose, og de ble avdekket ved lap.

Selve inngrepet synes jeg var mer overkommelig enn gastroskopi for min del iallefall, og jeg måtte ha operasjon av diverse inni der. 

Om det ikke er endo tar inngrepet 15 miinutter og du er på beina etter et par timer. 

Jeg vet ikke helt hva du mener med endometrioseceller? 

Fastlegen kan ikke utrede dette, du må ha lapraskopi for å få sett noe. 

Prosedyrer og hvor raskt man er på beina igjen, varierer med hvilket sykehus man velger å la seg operere på. I tillegg kan og resultatet av inngrep variere. Noen sykehus åpner og ser, og gjør ingenting, om de finner endometriose. Andre, for eksempel i Oslo operer både diagnostisk og behandlende i samme narkose. Fordi der har de ekspertisen inne. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste sikre måten å diagnostisere/påvise endometriose er ved laparaskopi. Du får ikke diagnosen kun med MR. 

Anonymkode: 2de24...5c4

Dette er også feil. Enten har man endometriose eller så har man det ikke. De aller fleste endometrioseimplantater sees på MR gjort etter endometrioseprotokoll og i gode, nyere MR maskiner, og tolket av leger med kompetanse på å tolke MR bilder etter denne protokollen. Påvises endo på MR, så trenger man ikke diagnostisk lap, men behandlende lap, noe, igjen, Oslo U. Sh. Gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...