AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Da jeg var ung var det bare en liten andel som ikke hadde førstegangstjeneste. I rekruttperioden fikk mange sin første erfaring med å vaske rommet grundig og på kort tid. I dag jobber jeg med hybelutleie og ser at mange sliter med å vaske hyblene de leier. Hjemme hos mor så har mange aldri måttet vaske huset. Hvorfor ikke la barna vaske kjøkkenene, badene og dusjene på slutten av hvert semester? Det hadde ikke kostet skolene en krone. Anonymkode: 819bc...579 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 De har et slikt fag..det kalles mat og helse. Når jeg var mat og helselærer, var det 6. klasseelevene som tok rundvask av skolekjøkkenet til jul og sommer. Nå er jeg kontaktlærer, og helt fra 1. klasse er elevene med på å rydde og vaske ut av skuffer og skap på slutten av skoleåret. Men tror dessverre ikke det hjelper noe særlig dersom de er vandt med at andre vasker for dem hjemme. Anonymkode: 018a7...c16 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 De fleste menn jeg kjenner kan ikke vaske, og de fleste menn jeg kjenner har også hatt førstegangstjeneste. Anonymkode: b303c...b6b 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Heng opp en lapp, evt send en Mail der du beskriver hvordan de skal vaske. Dette har jeg vært borti da jeg selv var student. Jeg lærte å vaske hjemme, da. Vasket huset fast en gang i mnd i noen år. Mye går også an å google seg til. Jeg googlet tips til å vaske dusj og ovn, da jeg bodde på hybel for første gang. At man ikke evner å vaske leiligheten godt nok kan rett og slett være av latskap også. Anonymkode: 2b1e3...e6a 1
Nerine_ Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 Hvorfor skal skolen ha ansvar for at barn lærer "alt"? Det er i hovedsak foreldres ansvar at barn lærer ting de må kunne. 5
Pilea peperomioide Skrevet 30. juli 2019 #7 Skrevet 30. juli 2019 Vi måtte alltid vaske klasserom og pulter før juleferier og sommerferier, før vi fikk kose oss med godteri:-) Trodde da det var slik på alle skoler?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #8 Skrevet 30. juli 2019 FAU kommer skrikende om at dette lærer ikke barna noe av akademisk.. Men jeg er helt enig med deg. Ungene griser også noe helt sykt med vilje som de som vasker må ta. Barna får ingen forhold til sånt. Mat og helse er en vits. Anonymkode: 7aa8d...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Det blir helt feil at skolene skal bruke verdifull tid på å lære ungene helt enkle basisoppgaver de like godt kan lære hjemme. Ja, det er tragisk mange unge som er helt hjelpeløse til vasking og husarbeid og matlaging, men det er foreldrene som har ansvar for å lære dem dette. Anonymkode: 6f02c...60c 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Er da mange godt voksne menn som har vært i førstegangstjenesten og lært å vaske og lage seg enkel mat. Men mange godt voksne menn sulter ved brødboksen for det og har aldri tatt i en vaskeklut. Har vel litt med hva man vil og ikke vil. Vasking er ikke akkurat så vanskelig, men det krever vilje. Jeg mener nå at vasking skal læres hjemme. Foreldre som ikke lærer barna sine matlaging, vasking, klesvask ol gjør barna er bjørnetjeneste. Det er helt normalt at barn hjelper til hjemme. Anonymkode: ff04c...a69 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå