AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Hei. Jeg har en datter på 15 år som ikke hjelper til i hjemmet, jeg er sliten av å alltid måtte rydde alt selv, vaske alt selv (hjelper ikke til med å ta av bordet engang) og lage all maten selv. Jeg synes det hadde vært mye koseligere om vi gjorde det sammen, det hadde jo naturligvis tatt mye kortere tid også. Siden mannen min eide huset da vi skilte oss måtte jeg flytte utenfor Oslo, jeg synes det var greit at barna kunne fortsette å bo i samme huset de alltid hadde bodd da de hadde et godt nettverk der, derfor lagde vi en 30/70 ordning. Nå kjenner jeg at jeg angrer fordi jeg savner de veldig og jeg føler at jeg har mistet kontakten jeg hadde med de tidligere. Når de er her prøver jeg derfor å finne på ting sammen med dem for å stjele litt tid, men 15 åringen er ofte veldig negativ til alt og vil bare være med egne venner. Jeg skjønner jo at vennene hennes er mye mer morsom enn meg, men det er likevel sårende. Jeg har ikke så mye penger, så jeg kan ikke ta dem med på kino eller museumer hver gang de er hos meg heller. Noen råd til en sliten helgemamma som savner ungene sine? Anonymkode: 3a098...793
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #2 Skrevet 30. juli 2019 Hvorfor og når lot du henne slutte å hjelpe til? Anonymkode: dbaea...afb 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #3 Skrevet 30. juli 2019 Bytt passord på nettverket, og ikke oppgi det før konkrete plikter er gjort. Velg nytt passord hver dag. Anonymkode: 5acfc...ce6 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #4 Skrevet 30. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har en datter på 15 år som ikke hjelper til i hjemmet, jeg er sliten av å alltid måtte rydde alt selv, vaske alt selv (hjelper ikke til med å ta av bordet engang) og lage all maten selv. Jeg synes det hadde vært mye koseligere om vi gjorde det sammen, det hadde jo naturligvis tatt mye kortere tid også. Siden mannen min eide huset da vi skilte oss måtte jeg flytte utenfor Oslo, jeg synes det var greit at barna kunne fortsette å bo i samme huset de alltid hadde bodd da de hadde et godt nettverk der, derfor lagde vi en 30/70 ordning. Nå kjenner jeg at jeg angrer fordi jeg savner de veldig og jeg føler at jeg har mistet kontakten jeg hadde med de tidligere. Når de er her prøver jeg derfor å finne på ting sammen med dem for å stjele litt tid, men 15 åringen er ofte veldig negativ til alt og vil bare være med egne venner. Jeg skjønner jo at vennene hennes er mye mer morsom enn meg, men det er likevel sårende. Jeg har ikke så mye penger, så jeg kan ikke ta dem med på kino eller museumer hver gang de er hos meg heller. Noen råd til en sliten helgemamma som savner ungene sine? Anonymkode: 3a098...793 Er hun 14. eller 15. år, bestem deg. Du kan ikke forvente at en tenåring som aldri har løftet en vaskeklut skal begynne å hjelpe til hjemme, over natten. Hadde du tatt barnet med i husarbeidet fra hun kunne begynne å rydde sine egne leker så hadde ikke problemet oppstått i dag. Hvordan skal det gå med dette store barnet den dagen hun flytter for seg selv, og du ikke har lært henne det grunnleggende i et hjem? Anonymkode: 538a1...b06 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #5 Skrevet 30. juli 2019 Lommepenger, får hun det? Kjedelig å jobbe gratis spesielt i den alderen. Anonymkode: b9d9a...03e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #6 Skrevet 30. juli 2019 Er det nå du plutselig krever at hun skal hjelpe til eller har hun bare sklidd ut av sine oppgaver? Hvis en 15 åring aldri har hjulpet til hjemme eller fått noen som helst oppgaver så kan du ikke forvente at det skjer i den alderen heller. Hvorfor skal tenåringen gidde? Det fikk ingen konsekvenser før og hva kan du gjøre nå? Min eks svigerinne er lik. Forventet aldri noe av jenta si. Nå er jenta ute av kontroll, gjør ingenting, null respekt og kommer hjem full i en alder av 15. Ei tenåring som tok helt av fordi mor plutselig stilte krav ut av det blå. Anonymkode: afa76...15a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #7 Skrevet 30. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bytt passord på nettverket, og ikke oppgi det før konkrete plikter er gjort. Velg nytt passord hver dag. Høres stress ut. Når du bytter passord blir alle enheter kastet ut, dermed må du logge inn på nett igjen med alle enheter. Hvis du har flere barn og mange enheter blir det veldig tidskrevende. Anonymkode: 6f2c0...f42
Gjest Promqueen Skrevet 30. juli 2019 #8 Skrevet 30. juli 2019 Ta fra ungen smarttelefonen, nettbrett og data. Gi det bare tilbake når det hjelpes frivillig. Og passord til nettverk må også fortjenes mot for eksempel husarbeid
Gjest theTitanic Skrevet 30. juli 2019 #9 Skrevet 30. juli 2019 Jeg hadde ikke bedt barnet mitt om å hjelpe til med noe som helst om jeg bare hadde henne 30% av tiden.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #10 Skrevet 30. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres stress ut. Når du bytter passord blir alle enheter kastet ut, dermed må du logge inn på nett igjen med alle enheter. Hvis du har flere barn og mange enheter blir det veldig tidskrevende. Anonymkode: 6f2c0...f42 Splittet nett, gi hvert sitt navn: Kari, Ola, mor. Bytt passord hvis plikter ikke gjøres. Mor beholder sitt passord. Kari og Ola må bytte på sine enheter etter plikter er gjort og passord deles ut. Anonymkode: d1ba8...25c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #11 Skrevet 30. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres stress ut. Når du bytter passord blir alle enheter kastet ut, dermed må du logge inn på nett igjen med alle enheter. Hvis du har flere barn og mange enheter blir det veldig tidskrevende. Anonymkode: 6f2c0...f42 Ikke om du velger enkle passord. Vi har f eks mandag1, tirsdag1, onsdag1, uka etter bytter vi tallet bak. Mandag4, tirsdag4. Tar meg 30 sekunder å skrive inn nytt passord på mobil eller tv. Anonymkode: a47a4...232
Gjest Promqueen Skrevet 30. juli 2019 #12 Skrevet 30. juli 2019 https://www.boredpanda.com/funny-mother-note-wifi-password/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #13 Skrevet 30. juli 2019 Det er mange som er flinke til å hjelpe til når de er små, men så blir det verre i den alderen. Jeg ser at du bare har henne 30% av tiden, så ville nok ikke krevd så mye jobbing fra hennes side den lille tiden hun er hos deg, og masing/trusler hjelper ikke! Hun bør være så stor at hun ser hva som bør gjøres på rommet sitt ihvertfall, så ville konsentrert meg det. Om hun har venninner på besøk, så er det flaut med et rotete rom. Resten ville jeg gjort selv. Anonymkode: 02756...13c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #14 Skrevet 30. juli 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har en datter på 15 år som ikke hjelper til i hjemmet, jeg er sliten av å alltid måtte rydde alt selv, vaske alt selv (hjelper ikke til med å ta av bordet engang) og lage all maten selv. Jeg synes det hadde vært mye koseligere om vi gjorde det sammen, det hadde jo naturligvis tatt mye kortere tid også. Siden mannen min eide huset da vi skilte oss måtte jeg flytte utenfor Oslo, jeg synes det var greit at barna kunne fortsette å bo i samme huset de alltid hadde bodd da de hadde et godt nettverk der, derfor lagde vi en 30/70 ordning. Nå kjenner jeg at jeg angrer fordi jeg savner de veldig og jeg føler at jeg har mistet kontakten jeg hadde med de tidligere. Når de er her prøver jeg derfor å finne på ting sammen med dem for å stjele litt tid, men 15 åringen er ofte veldig negativ til alt og vil bare være med egne venner. Jeg skjønner jo at vennene hennes er mye mer morsom enn meg, men det er likevel sårende. Jeg har ikke så mye penger, så jeg kan ikke ta dem med på kino eller museumer hver gang de er hos meg heller. Noen råd til en sliten helgemamma som savner ungene sine? Anonymkode: 3a098...793 Sånt starter du med når de er små, jeg ble alene med mine når de var små. nå er de 16 og 18 og hjelper til med stort sett det meste, uten mas eller noe. De holder rommene sine ryddig, dekker på og rydder av bord, slenger ikke fra seg ting, legger skittentøy i kurven , handler litt innimellom ,lufter hunden, støvsuger og ellers faktisk alt. Men tråden din handlet jo kun en liten del om å hjelpe til så ble det mye annet som avsporet. Du må sette krav og faktisk få hun til å skjønne at en dag bor hun alene og da er det greit å vite hvordan ting skal gjøres Anonymkode: 00963...72d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #15 Skrevet 30. juli 2019 Men har du lært henne å gjøre disse tingene fra ung alder da TS...? Anonymkode: a7a9a...2bf
Gjest RødeFare Skrevet 30. juli 2019 #16 Skrevet 30. juli 2019 Det er ikke for sent å begynne. Alle må bidra i husholdninger de er en del av. Hva om du prater litt med henne og sier at det er mye arbeid for deg og at det er nødvendig at dere blir enige om noe sammen? Noen forslag fra meg: - Hun rydder og vasker sitt eget rom og vasker sine egne klær. Dette gjør hun minst annenhver uke, eller oftere ved behov. Utover det bestemmer hun tidspunkt og slikt selv. - Én dag i uken lager hun middag til dere. Da bestemmer hun hva som skal lages (forutsatt at det kan kalles middag 😂). - Hver gang dere spiser sammen rydder dere av bordet og setter inn i oppvaskmaskinen sammen etter dere. Hun gjør selvsagt dette etter seg selv hvis hun har spist alene. - I tillegg har dere en fast vaskedag da dere setter av en til to timer til å vaske huset sammen og fordeler oppgaver. Lag en felles spilleliste der dere legger inn musikk dere liker. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå