Gå til innhold

Er jeg per definisjon fattig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å ta opp boliglån. Jeg har ikke fast jobb, og leier leilighet. Har heller ikke bil.

Jeg er singel, og har riktignok null gjeld. På bok har jeg ca 130.000 kroner, mye av det i aksjefond som jeg planlegger å bruke til bolig. Jeg er godt over 30 år og mann.

Lønnspotensialet mitt i forhold til utdannelse er med 100 % fast jobb litt under 30.000 før skatt. Det er dog vanskelig å få noe fast, og iallefall 100 %.

Jeg har jobbet 100 % i kortere perioder, vikariater osv. Men nå vet jeg bare at jeg er ringevikar, og det bekymrer.

Engster meg hele tiden for økonomien, så jeg passer på å spare det jeg kan. Jeg har mine faste utgifter, men mat er nok det jeg sløser mest på. Det er uaktuelt å bruke kredittkort eller ta opp lån og pådra meg forbruksgjeld. Totalt uaktuelt, og jeg er glad for at jeg har den fornuften i meg.

Det plager meg veldig å ikke ha råd til bolig, og det stresser meg med tanke på alderen også. Et ideellt liv hadde vært dame og familie, hus og jobb.

Men hvem vil ha en fattiglapp som meg? Eller er jeg per definisjon fattig. Jeg har råd til mye mer enn mange av mine bekjente, men de har huslån, billån og familier.

Hilsen en noe deppa mann..

Anonymkode: 87fbf...d89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er relativt fattig, men ikke absolutt fattig.

Ut fra det du forteller havner du nok under definisjonen fattig. Altså en med under 60% medianinntekt. Men viktigst er det at du på grunn av økonomi ikke kan delta fullt ut i samfunnet du er en del av på lik linje som de fleste andre.

En trøst er at det høres ut som om du klarer å gjøre det beste ut fra utgangspunktet ditt. Så det er ingen krise, du er faktisk i pluss til tross for liten inntekt. Og denne egenskapen/evnen setter de fleste damer mer pris på enn antall kroner og øre i banken.

Anonymkode: d271d...a2c

• Liker 5
Skrevet

Nei, du er ikke fattig.

Hva er du utdannet som, og hvorfor tar du ikke ny utdannelse?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både leilighet og bil selv, men jeg hadde ikke avvist deg om du var en fin fyr og jeg likte deg. Synes ikke du er fattig.

:) 

Anonymkode: c993f...e10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og denne egenskapen/evnen setter de fleste damer mer pris på enn antall kroner og øre i banken

Joa, men at han ikke klarer å skaffe seg høyere inntekt er jo bekymringfullt da. Norge går så det griner og økonomien og jobbmulighetene er historisk gode. Hadde han vært innvandrer og ikke snakket norsk hadde jeg skjønt det, men en frisk og rask nordmann som ikke klarer å få jobb i dagens Norge...noe skurrer. Hadde blitt skeptisk.

Anonymkode: 00703...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å flytte for å få fast jobb? Men jeg vil ikke si du er fattig akkurat.

Anonymkode: 493f7...fb0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er både lat ig fattig. Hva med å flytte på sex for å få fast jobb?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Siden man ikke har noen offentlig definert fattigdomsgrense i Norge, er det vanlig å bruke EUsfattigdomsgrense. Ifølge denne grensen, vil de som er enslige og lever for under 221.300 kroner i året, være for fattige å regne." 

Anonymkode: 6acc2...ad9

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mulighet til å ta opp boliglån. Jeg har ikke fast jobb, og leier leilighet. Har heller ikke bil.

Jeg er singel, og har riktignok null gjeld. På bok har jeg ca 130.000 kroner, mye av det i aksjefond som jeg planlegger å bruke til bolig. Jeg er godt over 30 år og mann.

Lønnspotensialet mitt i forhold til utdannelse er med 100 % fast jobb litt under 30.000 før skatt. Det er dog vanskelig å få noe fast, og iallefall 100 %.

Du er ikke fattig. Hvor mye kan du legge av hver mnd til sparing? Du jobber ikke 100% men har heller ingen gjeld. Det er inntekter versus utgifter som viser om man er fattig eller ei. Bil sparer man mye på å ikke ha og. 

Hvor høy leie har du? Du kan ha like mye til overs som mange med full jobb og studielån, boliglån, billån og barn. Jeg hadde ikke egen bolig eller bil da jeg var 30. Det ordnet seg etterhvert da egenkapitalen ble høyere. Å eie egen bolig når man er 30 er ingen selvfølge. Kjenner flere som leier som er i midten av 30 årene jeg. 

Hadde vært mye mer bekymret om jeg hadde boliglån 5 x inntekten og høyt billån TS. For å sette det i perspektiv, du kan sikkert leve minst 7 mnd på de 130 000 om du mistet jobben. Mange nordmenn ville fått problemer om de mistet jobben så lenge fordi de har så mye gjeld. 

Anonymkode: 0e2f7...6eb

• Liker 6
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet 100 % i kortere perioder, vikariater osv. Men nå vet jeg bare at jeg er ringevikar, og det bekymrer.

Engster meg hele tiden for økonomien, så jeg passer på å spare det jeg kan. Jeg har mine faste utgifter, men mat er nok det jeg sløser mest på. Det er uaktuelt å bruke kredittkort eller ta opp lån og pådra meg forbruksgjeld. Totalt uaktuelt, og jeg er glad for at jeg har den fornuften i meg.

Det plager meg veldig å ikke ha råd til bolig, og det stresser meg med tanke på alderen også. Et ideellt liv hadde vært dame og familie, hus og jobb.

Men hvem vil ha en fattiglapp som meg? Eller er jeg per definisjon fattig. Jeg har råd til mye mer enn mange av mine bekjente, men de har huslån, billån og familier.

Hilsen en noe deppa mann..

Du er enslig, ergo har du en del ledig tid når du jobber 70,80,90,100%.

Godt over 30 leser jeg som under 40, ergo er du ung sett med mine øyne.

Leidig tid, ung, ... Du kan kjøre på med videreutdannelse. Selv om det ikke gjør så mange lønnstrinn umiddelbart så øker det mulighetene for fast 100% og det vil nok bedre pensjonen også. Du kan utdanne deg på deltid/kveldstid.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fattig men umoden.

Du har bra utbetaling, men har prioriter annet en bolig, stabilitet og sikre familieliv. 

Anonymkode: 2ca4c...4ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du må finne deg et annet yrke. Academic works har et gratis programmeringskurs på 3 mnd som garanterer jobb etterpå. Vet ikke hva lønnen er, men programmerer er et godt betalt yrke som det erstort behov for i dag.

Anonymkode: 46d3d...8a5

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke fattig, men personlig hadde jeg  skygget unna en dating med deg pga livssituasjonen din. Du nærmer deg 40, leier bolig, ikke 100% fast jobb. Dette er no go for meg. 

Det positive er at du kjapt kan endre situasjonen din. Sett alle kluter inn og få kjøpt  deg bolig. Heller et lite krypinn enn å leie. Få gang på utdannelse eller videreutdannelse. Begynte selv på en Bachelor da jeg var 38. Ferdig med master da jeg var 45. Så alt er mulig. Ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 70702...10c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alene er du fattig. Får du dame med samme inntekt og dere flytter sammen (kjøper bolig) stiller det seg annerledes. 

Anonymkode: 61cb9...37c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Siden man ikke har noen offentlig definert fattigdomsgrense i Norge, er det vanlig å bruke EUsfattigdomsgrense. Ifølge denne grensen, vil de som er enslige og lever for under 221.300 kroner i året, være for fattige å regne." 

Anonymkode: 6acc2...ad9

Ok, så jeg vet ikke om jeg er fattig før året er omme da😂 Har tjent 176.000 til nå, men vet ikke hvordan det blir fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke fattig, men personlig hadde jeg  skygget unna en dating med deg pga livssituasjonen din. Du nærmer deg 40, leier bolig, ikke 100% fast jobb. Dette er no go for meg. 

Det positive er at du kjapt kan endre situasjonen din. Sett alle kluter inn og få kjøpt  deg bolig. Heller et lite krypinn enn å leie. Få gang på utdannelse eller videreutdannelse. Begynte selv på en Bachelor da jeg var 38. Ferdig med master da jeg var 45. Så alt er mulig. Ønsker deg lykke til 😊

Jeg er ikke akkurat 38 eller 39, da.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fattig men umoden.

Du har bra utbetaling, men har prioriter annet en bolig, stabilitet og sikre familieliv. 

Anonymkode: 2ca4c...4ec

Umoden på grunnlag av?

Ganske sikker på jeg har opplevd flere av livets vonde sider enn de fleste. Opplevde dødsfall i nær familie som barn, så jeg vil heller kalle det uflaks med ting som har skjedd og sårbarheten som jeg har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde personlig skygget unna en satt med deg og .....

Anonymkode: 8d1ef...edf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, nicks803 skrev:

Jeg synes du er både lat ig fattig. Hva med å flytte på sex for å få fast jobb?

Vet ikke hvordan man flytter på sex.. Og hva har sex med dette å gjøre?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke fattig. Hvor mye kan du legge av hver mnd til sparing? Du jobber ikke 100% men har heller ingen gjeld. Det er inntekter versus utgifter som viser om man er fattig eller ei. Bil sparer man mye på å ikke ha og. 

Hvor høy leie har du? Du kan ha like mye til overs som mange med full jobb og studielån, boliglån, billån og barn. Jeg hadde ikke egen bolig eller bil da jeg var 30. Det ordnet seg etterhvert da egenkapitalen ble høyere. Å eie egen bolig når man er 30 er ingen selvfølge. Kjenner flere som leier som er i midten av 30 årene jeg. 

Hadde vært mye mer bekymret om jeg hadde boliglån 5 x inntekten og høyt billån TS. For å sette det i perspektiv, du kan sikkert leve minst 7 mnd på de 130 000 om du mistet jobben. Mange nordmenn ville fått problemer om de mistet jobben så lenge fordi de har så mye gjeld. 

Anonymkode: 0e2f7...6eb

Takk for et fint svar! Når jeg har hatt 100 % jobb har jeg spart sikkert nærmere 40 % av lønna. 8-9.000 pr mnd. Noe settes på sparekonto, og noe settes i aksjefond.

Leien min er 5000 pr måned.

Jeg er veldig bevisst på økonomien nå (var det ikke før) og lever veldig greit med å være minimalistisk. Jeg trenger ingen fancy mobil eller andre duppeditter.

Mat er det største problemet. Kjøper mye ferdigmat som ikke er billig. Bruker sikkert 200--300 kr pr dag på mat og husholdningsvarer i snitt.

Skrevet

Alle kan lære seg å lage mat. Sjekk matprat.no, og se noen kokkeshow. Anbefaler Nigella Lawson og Jamie Oliver. ;)

Du vil få bedre mat for en billigere penge. Og for øyeblikket har du en del fritid også.. ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...