AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Hei, Jeg skal flytte inn i bofellesskap og har fått en helt Noldus leiekontrakt. Som slik jeg forstår ikke følger husleieloven. Men jeg er ikke den beste med slike ting, Men vet at det finnes folk her inne som er kyndige på faget. Det står at leiekontrakten har en bindingstid på ett år og deretter 3 mnd oppsigelsestid. Men slik jeg har forstått det er dette ulovlig i følge husleieloven? (Da man minimum må ha 3 års tidsbestemt leietid ELLER tidsbestemt der oppsigelsestiden til en hver tid er 3 mnd.) Kan jeg da skrive under på denne kontrakten for ikke å skape bølger med utleier, mens jeg selv vet at leiekontrakten ikke et gyldig og jeg likevel har oppsigelsestid på 3 mnd fra dag én fordi husleieloven dekker meg? Min far mener at om jeg påpeker dette til utleier vil de ikke leie ut til meg men heller finne en annen intetanende student som ikke leser kontrakt skikkelig og tror han er bundet til ett år. Leieavtalen skriver også om solidarisk ansvar for leien. De andre i bofellesskapet kjenner jeg ikke til, men de virker betalingsdyktige. Men dersom jeg sier opp min avtale, og slutter å betale etter 3 mnd som er min rett, er jeg redd for at utleier vil kreve dem for leie? Mvh student som ikke er den flinkeste i jus, men som i det minste leser leiekontrakten. Anonymkode: 7a09c...218
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Her må du passe deg før du antar for mye, for tidsbestemt leieavtale er ikke det samme som leieavtale med bindingstid. Leiekontrakter med bindingstid på ett år er fullt lovlige. Dette finner du mye om dersom du googler. Anonymkode: bfecd...53c 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Det er lov med tidsbestemt leiekontrakt på ett år dersom det er sokkel/loft i boligen til huseier, eller dersom det er andre saklige grunner til det (feks salg, at utleier selv skal bruke den, planlagt oppussing osv). Men det skal da vel ikke være tre måneders oppsigelse i tillegg? Avtalen går jo ut om et år. Er du sikker på at det ikke står at det er en tidsbestemt leiekontrakt på et år, men partene har tilgang til å si opp leieavtalen med en oppsigelse på tre måneder innenfor leietiden? Det har vi i leieavtalen vi forvalter nemlig (den er på 3 år da). Anonymkode: a37a0...3db
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Hadde aldri i verden signert en kontrakt som gjør meg ansvarlig for om de andre betaler sin leie om jeg skulle bodd i kollektiv. Betaler ikke en av dem er du nødt til å dekke opp for det.. Anonymkode: 2f987...daa 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du passe deg før du antar for mye, for tidsbestemt leieavtale er ikke det samme som leieavtale med bindingstid. Leiekontrakter med bindingstid på ett år er fullt lovlige. Dette finner du mye om dersom du googler. Anonymkode: bfecd...53c Tusen takk for at du påpeker dette. Dette har jeg ikke kommet over når jeg har googlet, men når jeg visste hva jeg skulle søke på fant jeg det. Da stiller det hele seg annerledes. Jeg får inntrykk av at de som leier ut til studenter er så kyniske og vet at de kommer til å få leid ut at de gjør det veldig gunstig for seg selv. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. TS Anonymkode: 7a09c...218
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri i verden signert en kontrakt som gjør meg ansvarlig for om de andre betaler sin leie om jeg skulle bodd i kollektiv. Betaler ikke en av dem er du nødt til å dekke opp for det.. Anonymkode: 2f987...daa Nei, dette stusset jeg VELDIG på. Greit nok om man bor med venner, men fremmede: jeg har en god magefølelse om de jeg skal bo med men UANSETT! Ts Anonymkode: 7a09c...218
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lov med tidsbestemt leiekontrakt på ett år dersom det er sokkel/loft i boligen til huseier, eller dersom det er andre saklige grunner til det (feks salg, at utleier selv skal bruke den, planlagt oppussing osv). Men det skal da vel ikke være tre måneders oppsigelse i tillegg? Avtalen går jo ut om et år. Er du sikker på at det ikke står at det er en tidsbestemt leiekontrakt på et år, men partene har tilgang til å si opp leieavtalen med en oppsigelse på tre måneder innenfor leietiden? Det har vi i leieavtalen vi forvalter nemlig (den er på 3 år da). Anonymkode: a37a0...3db Ja, er sikker på at det ikke er sånn. Det er bindingstid på 1 år. Så nå har jeg lest meg opp på at det er noe annet igjen. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. TS Anonymkode: 7a09c...218
Tvist Skrevet 30. juli 2019 #8 Skrevet 30. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette stusset jeg VELDIG på. Greit nok om man bor med venner, men fremmede: jeg har en god magefølelse om de jeg skal bo med men UANSETT! Ts Anonymkode: 7a09c...218 Synes ikke det er greit nok med venner heller. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Nå viser det seg at jeg skal stå som hovedleietaker altså blir det jeg som er ansvarlig om ikke de andre betaler. Å være ansvarlig for 3 andre jeg knapt har møtt kan sikkert gå bra men jeg kjenner jeg ikke er villig til å ta den sjansen. På spørsmål om å få min egen kontrakt var det kontant nei. Så nå blir innflyttingen som egentlig skulle skje i morgen avlyst og jeg må begynne å se etter et nytt sted. 😣 Anonymkode: 7a09c...218
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Kjedelig at du må lete etter nytt, men tror nok det er et godt valg. Anonymkode: 29b5f...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå