AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Jeg eier halvparten av en vertikalt delt tomannsbolig. For et par år siden ytret jeg et ønske om å bytte taket, noe eierne av den andre halvdelen ikke ønsker / ikke har råd til. Taket er i svart dårlig forfatning og jeg har nå bestemt meg for å gjennomføre takbytte neste år. Jeg forstår at jeg ikke kan tvinge naboparten til å ta sin del av taket, men er det noen som vet hvordan det fungerer å bytte kun et halv tak? Hvordan kan jeg hindre at fukt og råte fra deres gamle del sprer seg over i det nye taket? Må også legge til at huset er verneverdig, og derfor må det legges samme takstein som er per i dag. Så utseendemessig vil det fortsatt være likt. Anonymkode: fef38...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Har dere hatt taktekker på befaring? Anonymkode: 31ca7...dba
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere hatt taktekker på befaring? Anonymkode: 31ca7...dba Nei, har tenkt til å begynne å hente inn anbud nå i høst. Men har hatt en venn som er snekker som har kikket (ikke vært oppe på taket, man må ha stillas) og som anbefaler meg å få tatt det. Det er vel ganske på overtid.. Jeg er redd hvis jeg ikke gjør noe vil det begynne å renne vann inn. Var det en grunn til at du lurte på det? Ts Anonymkode: fef38...ec6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Dette må du jo diskutere med fagfolk. Altså taktekkere. Anonymkode: 45e3f...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Hvis det er verneverdig er det kanskje skifertak? En arbeidskollega med skifertak fikk lekkasje og måtte utbedre. Skifersteinen ble tatt ned, nyt underlag lagt, og samme skiferstein lagt på nytt av fagfolk. Ble ikke så dyrt, siden steinen bare ble lagt på nytt. Kanskje dere tror det blir dyrere enn det reelt blir, kanskje naboen likevel vil ha råd? Anonymkode: 80d3e...600 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må du jo diskutere med fagfolk. Altså taktekkere. Anonymkode: 45e3f...b8d Ja, det skal gjøres i forbindelse med innhenting av anbud. Men kanskje noen på forumet har har erfaring fra lignede situasjoner/ vet hva som kan gjøres for å forebygge spredning. Ts Anonymkode: fef38...ec6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det er verneverdig er det kanskje skifertak? En arbeidskollega med skifertak fikk lekkasje og måtte utbedre. Skifersteinen ble tatt ned, nyt underlag lagt, og samme skiferstein lagt på nytt av fagfolk. Ble ikke så dyrt, siden steinen bare ble lagt på nytt. Kanskje dere tror det blir dyrere enn det reelt blir, kanskje naboen likevel vil ha råd? Anonymkode: 80d3e...600 Det er teglstein. Det er slik jeg også må gjøre, og bytte ut de teglsteinene som er sprukket etc. Men i stor grad skal gammelt tak brukes. Jeg vet ikke om det er akkurat økonomi det står på, litt vanskelig å kommunisere med dem da de snakker ganske dårlig norsk. Jeg har prøvd å kontakte dem flere ganger i løpet av de siste 4 årene (bor ikke i byen, leier ut boligen) uten respons. Både via sms, oppmøte og lapp i postkassa. Ts Anonymkode: fef38...ec6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: huset er verneverdig 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er teglstein. Det er slik jeg også må gjøre, og bytte ut de teglsteinene som er sprukket etc. Men i stor grad skal gammelt tak brukes. Jeg vet ikke om det er akkurat økonomi det står på, litt vanskelig å kommunisere med dem da de snakker ganske dårlig norsk. Jeg har prøvd å kontakte dem flere ganger i løpet av de siste 4 årene (bor ikke i byen, leier ut boligen) uten respons. Både via sms, oppmøte og lapp i postkassa. Ts Anonymkode: fef38...ec6 Da ville jeg ha hørt med noen offentlige instanser om din nabo kan pålegges å reparere sitt tak, ettersom huset er verneverdig og manglende utbedringer på naboes tak vil kunne skade naboens del av huset og i verste fall også din del av huset. Er du medlem i Huseiernes landsforening (eller hva det heter)? I så fall kan du snakke gratis med en jurist og få råd. Anonymkode: 9e5ec...856 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg ha hørt med noen offentlige instanser om din nabo kan pålegges å reparere sitt tak, ettersom huset er verneverdig og manglende utbedringer på naboes tak vil kunne skade naboens del av huset og i verste fall også din del av huset. Er du medlem i Huseiernes landsforening (eller hva det heter)? I så fall kan du snakke gratis med en jurist og få råd. Anonymkode: 9e5ec...856 Takk for tips, jeg skal sjekke det ut! Nei, jeg er ikke medlem, skal undersøke det også. Høres lurt ut. Ts Anonymkode: fef38...ec6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, jeg skal sjekke det ut! Nei, jeg er ikke medlem, skal undersøke det også. Høres lurt ut. Ts Anonymkode: fef38...ec6 Her kan du lese om hva Riksantikvaren sier om vedlikehold på vernede bygninger. Kanskje du også kan spørre Riksantikvaren om de ev kan pålegge din nabo å utbedre sitt tak? https://www.riksantikvaren.no/Ansvarsomraader/Klimaendringene-og-kulturminner/Hva-gjoer-du-som-huseier Anonymkode: 9e5ec...856
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan du lese om hva Riksantikvaren sier om vedlikehold på vernede bygninger. Kanskje du også kan spørre Riksantikvaren om de ev kan pålegge din nabo å utbedre sitt tak? https://www.riksantikvaren.no/Ansvarsomraader/Klimaendringene-og-kulturminner/Hva-gjoer-du-som-huseier Anonymkode: 9e5ec...856 Tusen takk! Ts Anonymkode: fef38...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Ts Anonymkode: fef38...ec6 Bare hyggelig I dette forumet https://byggebolig.no/forum kan du også få gode råd. Det er flere fagpersoner og andre der som har mye erfaring med forskjellige saker. Anonymkode: 9e5ec...856
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig I dette forumet https://byggebolig.no/forum kan du også få gode råd. Det er flere fagpersoner og andre der som har mye erfaring med forskjellige saker. Anonymkode: 9e5ec...856 Takk! Jeg skal prøve å få postet et innlegg der også 🙂 Ts Anonymkode: fef38...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 4 minutter siden, Ild skrev: Personlig ville jeg flytta Jeg bor ikke der, men leier ut. Det er et alternativ jeg vurderer, tenker at enten må jeg bytte tak nå eller legge det ut for salg før det oppstår ytterligere problemer. Men jeg er ganske ung å bruker denne boligen som en investering, så hvis jeg kan unngå å selge vil jeg helst det. Ts Anonymkode: fef38...ec6
Sydenkupp Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 Du får fradrag for kontingenten i Huseierne. Bare å melde seg inn.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #17 Skrevet 29. juli 2019 2 minutter siden, Sydenkupp skrev: Du får fradrag for kontingenten i Huseierne. Bare å melde seg inn. Takk! Jeg skal sjekke det ut 😊 Ts Anonymkode: fef38...ec6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #18 Skrevet 30. juli 2019 Snakk med advokat. Mener du kan tvinge den andre parten til nødvendig vedlikehold. Anonymkode: b7981...c3d
A-hunter Skrevet 30. juli 2019 #19 Skrevet 30. juli 2019 Det er helt uproblematisk å lage et skjult "skille" under taktekkingen som deler ny og gammel løsning. Ditt problem vil antagelig være at det du river ikke kan bygges opp igjen med samme byggehøyde. I tidligere tider brukte de små dimensjoner på sløyfer og lekter noe du ikke får en fagmann til å gjøre i dag - da vi kjenner konsekvensene av slik feildimensjoneringen. Er bygningen i en by som har byantikvar/byarkitekt eller lignende? I så fall er de normalt veldig hjelpsomme når det kommer til å gi råd om vedlikehold. Kommunen har ellers anledning til å pålegge vedlikehold av verneverdige bygninger etter byggesaksforskriftens kapittel 19, slik at kommunens byggesaksavdeling uansett er et fornuftig sted å starte dette prosjektet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå