AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Lang historie kort. Jeg har vært bonusmamma i 8 år. Samboer og jeg har to felles barn. Bonusbarnet bor hos oss annenhver uke. Samboer er forferdelig klein når det kommer til å snakke om sex. Jeg er redd viktig informasjon går tapt hvis han prøver seg på denne samtalen. Mor er psykisk syk og bor hos flinke voksenpersoner som hjelper henne med å ha guttungen annenhver uke. Om dette er sunt er en annen diskusjon som jeg ikke har tenkt å ta her. Barnevernet har vært inne i bildet med veiledning der i flere år, og barnets beste kan vurderes på flere måter. Jeg føler derfor at praten om blomsten og bien er min oppgave. Ønsker også å snakke med han om dette med farer på nett og dette med deling av nakenbilder. Han er bare 11 år, men han har snapchat hos mor og full tilgang på pc og internett på eget rom døgnet rundt. Det har vært et par episoder med en jevngammel nabojente som jeg har reagert på i det siste også.. Mulig det også er litt sent å ta praten, men det føles vanskelig å starte på den. Har ikke noe problemer med å prate om slikt, men føler på en måte at dette ikke burde vært min oppgave, og det tenker nok han også:P Hvis dere skjønner hva jeg mener. Men det må gjøres. Hvordan innleder jeg denne samtalen? Anonymkode: 005c4...197 1
Eneri Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Ta praten du. Den er viktig! Jeg er selv stemor, og samboers yngste datter er like gammel som mitt eldste barn. Hun er sent fysisk utviklet og sent mentalt moden også, så etterhvert gikk det opp for meg at i den alderen da jeg forlengst hadde snakket om menstruasjon, bruk av bind, truseinnlegg, evt tampong ved svømming til eget barn, hadde ikke min stedatters mamma snakket med henne om det. Min samboer tar slike samtaler med sine barn uten å hemmes av at det er kleint, men som han sier: han har jo ikke førstehånds erfaring med dette. Jeg tok denne samtalen, samt mye om nettvett siden det var tidlig fullt frislipp hos mor med facebook profil i (altfor) ung alder og ikke styring på nettid. Det er en del av omsorgen for barna at man snakker om slike ting. Så JA, gjør det! 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Å begynne praten med å rette den direkte mot barnets adferd tror jeg kan gjøre ting verre og sette barnet i forsvarsposisjon fordi det føler seg anklaget/ irettesatt, eller flau fordi det er et sensitivt tema. Mener det er bedre (iallefall som en start) å prate generelt rundt det, feks med utgangspunkt i en artikkel/ innslag på nrk super. Gjør barnet trygg på at du er interessert i å høre dets mening. Det gir barnet rom for å reflektere selv og innta sin egen holdning. (snusfornuftig og veslevoksen får man håpe på 😉) Hva med å supplere med å ha liggende en del bøker om temaet, skrevet for hans aldersgruppe. Som barn tok aldri mine foreldre den kleine samtalen med meg, men jeg fikk likevel lest en del om temaet fordi vi hadde bøker om det i bokhylla, som jeg leste "i hemmelighet". Anonymkode: c5648...317
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å begynne praten med å rette den direkte mot barnets adferd tror jeg kan gjøre ting verre og sette barnet i forsvarsposisjon fordi det føler seg anklaget/ irettesatt, eller flau fordi det er et sensitivt tema. Mener det er bedre (iallefall som en start) å prate generelt rundt det, feks med utgangspunkt i en artikkel/ innslag på nrk super. Gjør barnet trygg på at du er interessert i å høre dets mening. Det gir barnet rom for å reflektere selv og innta sin egen holdning. (snusfornuftig og veslevoksen får man håpe på 😉) Hva med å supplere med å ha liggende en del bøker om temaet, skrevet for hans aldersgruppe. Som barn tok aldri mine foreldre den kleine samtalen med meg, men jeg fikk likevel lest en del om temaet fordi vi hadde bøker om det i bokhylla, som jeg leste "i hemmelighet". Anonymkode: c5648...317 Er ikke så mange passende bøker om farer på nettet. Tror heller ikke dette er noe han hadde lest. Kjenner jeg han rett, er det bedre å snakke med han. Men skjønner at dette sikkert er fint for mange! Anonymkode: 005c4...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå