Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vasket blant annet et nytt sengesett(dynetrekk+putetrekk) og hengt det ut for å tørke. Ser at når jeg rister sengesettet når det nå er tørt så er det veldig mye støv. Er dette vanlig? Vasket på 60 grader i en time og brukte vaskemiddel og tøymykner. Er dette støvet farlig/uhygienisk? Hva kan jeg gjøre for å få vekk støvet. Har renset filteret på vaskemaskinen.

Anonymkode: 92f23...848

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja det er vanlig. Mye støv/partikler fra nyvasket tøy er en av grunnene til at tøring av klær innendørs ikke er bra for bl.a. de med støvallergi ( og fukt da selvfølgelig).

Anonymkode: 1b825...c37

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips til hvordan få vekk alt støvet når jeg vasker klær/sengetøy? 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til hvordan få vekk alt støvet når jeg vasker klær/sengetøy? 

jeg sliter med klær som blir fulle av støv; alltid redd for å vaske nye klær. etter vasken ser de ofte temmelig slitte ut. eneste(men tidkrevende) tipset jeg har, er å bruke sånn klesrulle/støvkost, den som klistrer støvet til seg. rullen er av klistremerke

Anonymkode: f8811...3ab

Skrevet

Vet ikke om det stemmer men har hørt at tøymykner gjør at klærne støver mer. Bruk av tørketrommel gjør jo og at det blir mindre støv i og med at tørketrommelen tar bort en del av tøyfibrene. 

Skrevet

Jeg vet at det finnes produkter som man kan bruke i vaskemaskinen/ tørketrommelen som kan redusere problemet. De skal fange opp hår og lo fra tøyet, det kan hende de reduserer støvet også.

Brukte noen slike produkter da jeg bodde et sted med vaskekjeller, der maskinene sjelden ble rengjort. Det hjalp veldig, men jeg husker dessverre ikke hva produktet het. Kanskje noen andre her inne vet? 

Ellers; som noen andre har foreslått, kan du vurdere å droppe tøymykner. Jeg vet ikke om det har noen effekt på støv, men det er uansett ikke bra for fibrene i tøyet på sikt. Det er også mange som får eksemlignende reaksjoner på huden. Dessuten er det noen som blir litt immune mot lukta, og bruker veldig store mengder. Det legger de nok ikke merke til selv, men det kan være veldig påtrengende (selv for oss som har god toleranse for parfyme og lignende). Dette vet du sikkert, men jeg nevner det likevel. 

Klesrulle med klister (som noen foreslo her), er neppe noen god løsning for sengetøy. Det blir veldig mye jobb. Jeg ville ha ristet det utendørs, slik du allerede har gjort. 

Supert at du har renset filteret på maskinen, det er det alt for få som er bevisste på at de bør gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...