Gå til innhold

Får barna deres gå alene ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får barna deres på 4-5 år gå alene ute på lekeplass, butikk , i gaten osv? 

Anonymkode: 3d661...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men så bor vi midt i Oslo 😅

Anonymkode: 02e5a...890

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke når de var 4-5 år. Bor på byggefelt på landet. Når de ble 7 fikk de lov til å gå alene til venner, men ikke reke rundt.

Anonymkode: f33a8...12b

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får barna deres på 4-5 år gå alene ute på lekeplass, butikk , i gaten osv? 

Nei selvfølgelig ikke. Ikke aktuelt før de er begynt på skolen, minst. 

Anonymkode: 8f3e9...9fa

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Min er 6 og det hadde jeg aldri turt selv om han er rolig og snill 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Ikke aktuelt før de er begynt på skolen, minst. 

Tenker tidligst 8-års alderen egentlig. 

4-5 år er uforsvarlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg er helt enig. Ser noen foreldre i nabolanget lar ungene sine vandre fritt. Møtte ungene på butikken og de laget mye bråk. I tillegg føles dette selvsagt veldig urettferdig for min sønn som ser dette men ikke får lov. Lurte på om jeg var for streng. Ser at min sønn forstår hva en avtale er men ser også han en 4-5 åring ikke er i stand til å gjøre de vurderingene som må til. Kommer det en pusekatt går man kanskje lenger enn man har lov til for å følge etter? Osv. 

Disse mødrene som lar ungene sine vandre står i samme slengen og kaller meg overbeskyttende og at jeg hemmer min sønn i å bli selvstendig fordi han ikke får lov. Og at han da havner utenfor lek men det er ikke deres problem. Kjenner det provoserer meg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, i korte perioder. Vi bor på et lite tun der alle kjenner alle. Hun går ikke utenfor og alle kjenner henne. 0stress. 

Anonymkode: 54607...9e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men jeg har latt ham vente på meg ute med andre litt større barn mens jeg gikk inn for å hente vann. Så han var uten tilsyn kanskje i 5 minutter. 

Anonymkode: 3cbc4...712

AnonymBruker
Skrevet

Fra de var 4-5 fikk de gå til lekeplassen alene ja, ser den hjemmefra og vi holdt alltid oppsyn fra huset/hagen. Har tidlig lært de regler for hvor langt de kan gå osv, og de var tidlige med å gå til/fra skolen uten oss voksne. I dag er de selvstendige barn på 9 og 12 som går/sykler til venner, treninger osv

Anonymkode: 25855...9ca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mener du gå alene mens du er hjemme? Eller mener du at du leier barnet hele tiden? Jeg tenker det kommer veldig an på hvor man bor og hvordan det enkelte barnet er om de kan gå ut alene og når de er gamle nok. 

Anonymkode: decaf...e1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en femåring som er på lekeplassen alene, besøker naboer alene, og går litt rundt i borettslaget uten voksne. Her er det vanlig, stort borettslag i storby.

Anonymkode: c91ab...47d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han fikk lov til å gå ut på lekeplassen fra han var fire, jeg holdt øye med han fra terrassen. Han var vel 6-7 år da han fikk gå til butikken, det er like borti gata. 

Anonymkode: f685c...8b0

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tror de var rundt 3 første gang de ble sendt ut alene til lekeplassen. De har gått til og fra barnehage og skole siden de startert der. Men så er både barnehagen og skolen i enden av gata ;)

Jeg orker virkelig ikke det her dikkedariet med barn. Altså, jeg tror ikke at jeg ville sendt de ut alene om vi hadde fortsatt bodd i Oslo, men det var heller ikke noe alternativ for meg å ha barn i Oslo. Dette er ingen kritikk til dere som faktisk bor i gryta, men for meg er Oslo en fin plass når du er ung og ønsker å ha muligheter og litt internasjonalisme. Oslohelg er flott - uten barn. Når du kommer fra en liten, trygg, småby så ønsker du også akkurat det samme for barna dine. I mitt tilfelle er jeg så grodd at vi bor i samme hood som jeg selv var barn i, bare fordi det føles rett og trygt😂

Unger er mye bedre til å forstå og lære seg ting enn vi tror. Jeg tror også på at de må få lov å lære seg å være seg selv uten foreldre, bygge egen personlighet og interesser. Jeg syns nå slett ikke det er så farlig om de sprenger noen kinaputter i noen postkasser (altså, det ER jo egentlig litt gøy, kua har vært kalv selv osv). Da får man heller ta konsekvensene av handlingen senere. Ikke tror jeg noe på at mine er englebarn heller, men jeg stoler på at de kommer hjem om kvelden. Den tilliten skal de få ha hos meg, det er først når eller om den tilliten brytes at vi må ha strengere regler.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Får være alene i hagen og gå til naboene. Bor på landet.

Anonymkode: c8ac8...c89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Jeg tror de var rundt 3 første gang de ble sendt ut alene til lekeplassen.

Jeg orker virkelig ikke det her dikkedariet med barn. Altså, jeg tror ikke at jeg ville sendt de ut alene om vi hadde fortsatt bodd i Oslo, men det var heller ikke noe alternativ for meg å ha barn i Oslo. Dette er ingen kritikk til dere som faktisk bor i gryta, men for meg er Oslo en fin plass når du er ung og ønsker å ha muligheter og litt internasjonalisme. Oslohelg er flott - uten barn. Når du kommer fra en liten, trygg, småby så ønsker du også akkurat det samme for barna dine. I mitt tilfelle er jeg så grodd at vi bor i samme hood som jeg selv var barn i, bare fordi det føles rett og trygt😂

Unger er mye bedre til å forstå og lære seg ting enn vi tror. Jeg tror også på at de må få lov å lære seg å være seg selv uten foreldre, bygge egen personlighet og interesser. Jeg syns nå slett ikke det er så farlig om de sprenger noen kinaputter i noen postkasser (altså, det ER jo egentlig litt gøy, kua har vært kalv selv osv). Da får man heller ta konsekvensene av handlingen senere. Ikke tror jeg noe på at mine er englebarn heller, men jeg stoler på at de kommer hjem om kvelden. Den tilliten skal de få ha hos meg, det er først når den tilliten brytes at vi må ha strengere regler.

3 år faktisk! Lurer på hva du tenker med. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At lekeplassen er rett over veien? Din holdning gjenspeiler noe jeg absolutt ikke liker, moralpoliti som skal slå ned på noe de selv mener er riv ruske galt. Kanskje det, kanskje ikke. Men jeg har tatt valg som passer for mine barn og for vårt liv. De har aldri vært i fare i ett nabolag hvor ungene er ute fra de er bittesmå. Jeg er ikke noen tradisjonell hønemor, og jeg mener at selvstendighet er en essens i ett hvert menneske. Jeg har derfor skapt barn som fyker ut, som ikke har vært sydd spesielt mye puter under, som har slått skrubbsår og reist seg opp igjen og lekt videre. Den ene er typen som kunne ha knekt arma og ikke brydd seg mindre, bare hopp på sykkel og lek videre - han har det etter far sin.  Jeg har skapt barn som har lært seg å kjenne verden ikke bare fra mitt perspektiv, men fra eget perspektiv. Før du dømmer meg, eller andre mødre som kanskje ikke har fulgt helikoptermamma-modellen, så ber jeg deg tenke deg om hva jeg kunne sagt om din foreldrerolle om du hadde lagt den frem. Hvor sårende hadde det kanskje vært?

Endret av CabinCruiser
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var også barnet 3 når hun fikk gå til lekeplassen alene. Det er rett over gata, og inne i et borettslag uten trafikk. Nå er hun 6, og hun og venninnene sykler rundt på området. De har til og med små turer i skogen rett ved siden av, de kommer innom og henter lunsj, og tar seg en piknik på bålplassen borte i gata her 😊

Anonymkode: db0c4...738

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker tidligst 8-års alderen egentlig. 

4-5 år er uforsvarlig.

Mener du dette alvorlig? Skal du følge han alle steder til han går i 3. klasse? Du kommer til å få et barn som ikke eier selvtillit og tro på seg selv. For ikke å snakke om mobbingen barnet blir utsatt for når mor må følge han/henne på skolen hver dag.

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Møtte ungene på butikken og de laget mye bråk. I tillegg føles dette selvsagt veldig urettferdig for min sønn som ser dette men ikke får lov.

Det kan da ikke føles så ille

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...