Gå til innhold

Hvordan drukner man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres kanskje teit ut, men hvordan drukner man? I nyhetene snakker de mye om at folk har druknet i det siste - hvordan har det seg? Overvurderer man egne svømmeevner, svømmer for langt ut og klarer ikke å svømme inn igjen? Eller hvordan skjer det egentlig? Tenker selvsagt på voksne folk som kan svømme, og ikke barn.

Anonymkode: 23910...8d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har holdt på å drukne to ganger. Ene gangen da jeg svømte i isvann, og dro på et annet menneske som var enda nærmere den avslutningen enn det jeg var. Ble så nedkjølt og sliten at det var fristende å synke ned. Litt lengre å svømme og det hadde skjedd. 

Vedkommende jeg dro på holdt på å drukne på grunn av at hun fikk panikk og bare plasket og svelget vann til hun gikk under. Hadde hun holdt roen kunne hun enklere ha svømt inn selv enn det var for meg å svømme med henne på slep. Hun var blitt slapp da jeg fikk tak i henne, ellers hadde jeg sikkert ikke klart det, men jeg visste faktisk ikke om det var en levende eller en død person jeg svømte med. (Hun fikk livreddende hjelp da vi kom på land, og overlevde.) 

Andre gangen da jeg feilberegnet stygt da vi badet et sted store båter gikk forbi. Når bølgene kom måtte man enten være på land eller såpass langt ute at man ikke ble slengt i berget. Jeg trodde jeg skulle rekke på land før bølgene kom, men ble tatt av dem, slengt i berget og dratt under. Hadde jeg slått hodet og blitt bevisstløs er det stor sannsynlighet for at det hadde gått galt. Det gikk nesten galt selv om jeg ikke slo hodet. 

Jeg klarte også å bli tatt av undervannsstrøm en gang. Den gangen følte ikke jeg at det var nære på, men han som sto like ved meg da jeg bare forsvant brått trodde det. Kom opp igjen temmelig langt unna, selv om jeg ikke var under så veldig lenge. 

Nesten så jeg føler at det må være min skjebne å drukne en gang. :)

Man kan nok drukne på mange måter. Uforsiktighet, få panikk, feilberegne hvor langt man klarer å svømme, at kulde får deg til å stivne fort, slå seg i hodet, bli tatt av undervannsstrøm, henge fast i noe, svømme i fylla, som noen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har druknet. Det brenner i lungene, kroppen prøver å trekke pusten, men det er helt ekstremt tungt, samtidig som den prøver å hoste, fordi... vann, men det er jo ikke noe luft å hoste ut. Følelsen av at lungene brenner er helt ekstrem.

Anonymkode: 9930b...768

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har druknet. Det brenner i lungene, kroppen prøver å trekke pusten, men det er helt ekstremt tungt, samtidig som den prøver å hoste, fordi... vann, men det er jo ikke noe luft å hoste ut. Følelsen av at lungene brenner er helt ekstrem.

Anonymkode: 9930b...768

Hvor lang tid tar det før man mister bevisstheten?

Anonymkode: 5086b...f49

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg har holdt på å drukne to ganger. Ene gangen da jeg svømte i isvann, og dro på et annet menneske som var enda nærmere den avslutningen enn det jeg var. Ble så nedkjølt og sliten at det var fristende å synke ned. Litt lengre å svømme og det hadde skjedd. 

Vedkommende jeg dro på holdt på å drukne på grunn av at hun fikk panikk og bare plasket og svelget vann til hun gikk under. Hadde hun holdt roen kunne hun enklere ha svømt inn selv enn det var for meg å svømme med henne på slep. Hun var blitt slapp da jeg fikk tak i henne, ellers hadde jeg sikkert ikke klart det, men jeg visste faktisk ikke om det var en levende eller en død person jeg svømte med. (Hun fikk livreddende hjelp da vi kom på land, og overlevde.) 

Andre gangen da jeg feilberegnet stygt da vi badet et sted store båter gikk forbi. Når bølgene kom måtte man enten være på land eller såpass langt ute at man ikke ble slengt i berget. Jeg trodde jeg skulle rekke på land før bølgene kom, men ble tatt av dem, slengt i berget og dratt under. Hadde jeg slått hodet og blitt bevisstløs er det stor sannsynlighet for at det hadde gått galt. Det gikk nesten galt selv om jeg ikke slo hodet. 

Jeg klarte også å bli tatt av undervannsstrøm en gang. Den gangen følte ikke jeg at det var nære på, men han som sto like ved meg da jeg bare forsvant brått trodde det. Kom opp igjen temmelig langt unna, selv om jeg ikke var under så veldig lenge. 

Man kan nok drukne på mange måter. Uforsiktighet, få panikk, feilberegne hvor langt man klarer å svømme, at kulde får deg til å stivne fort, slå seg i hodet, bli tatt av undervannsstrøm, henge fast i noe, svømme i fylla, som noen. 

Det jeg ikke skjønner er hvordan klarer et voksent menneske å slepe et annet voksent menneske bortover vannet mens en svømmer selv? Er ikke det veldig tungt?

Anonymkode: cdb06...92b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er risikosport å prøve og redde ett annet menneske som drukner om du ikke har flyteutstyr, det kan være stor sannsynlighet av vedkommende drar deg under av panikk. Med mindre du er veldig godt trent og har størrelsesfavør.

Anonymkode: 8216c...865

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvordan klarer et voksent menneske å slepe et annet voksent menneske bortover vannet mens en svømmer selv? Er ikke det veldig tungt?

Nei, det er ikke tungt, eller for tungt, bare man har gått på kurs og kan teknikken. Men selvsagt er det tungt i seg selv. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som @Jytte skriver er det i utgangspunktet ikke så tungt, om man kan teknikken, og forholdene er gode. Jeg hadde øvd på det da jeg var yngre, så kunne den.

Jeg skal imidlertid ikke si at det ikke var tungt. Nå gjorde selvfølgelig det jeg hadde klær på (dongeribukse av alle onde ting) og at det var iskaldt vann alt enda tyngre, og jeg måtte jo først svømme ut, men jeg tror kanskje ikke det var mer enn 100 meter jeg svømte med henne (kanskje til og med under 100meter), og jeg var så ferdig at jeg ikke trodde jeg skulle klare resten da det var knappe 4-5 meter igjen. Det er de lengste meterne i mitt liv. Det var kulden som var det store problemet. 

Dette skjedde på grunn av ungdommelig overmot og dumskap. Tror det er mange ulykker som skjer på grunn av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som drukner etter å ha falt ut av båt. Derfor er det kjempeviktig at alle lærer båtvett og ikke minst å svømme ordentlig, da minker risikoen. Likevel skjer det ulykker, at det plutselig blåser opp og båten kantrer. Da kan det raskt gå galt, med høye bølger og kald sjø. Har inntrykk av at en god del av de som har omkommet slik, også har vært alene i båten; så det er nok best å være flere ombord.

Anonymkode: ce7fa...2aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Trolltunge said:

Du Trolltunge, du må være forsiktig. Har du ikke egenverd?

Anonymkode: 79dc0...2fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk burde bruke flytevest.

Anonymkode: cf1e4...b0d

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vann er man jo nærmest vektløs.

AnonymBruker
Skrevet

Holdte på å gå ille for meg i et basseng en gang, kun min egen feil. Hoppet fra 1-meter stupebrett som jeg sikkert hadde gjort 100 ganger før i løpet av den dagen, men jeg vet ikke om jeg glemte å trekke pusten eller hva, for akkurat i det jeg sluttet å synke etter hoppet, så var jeg akutt helt tom for luft. Forsøkte å haste mot overflaten, men jeg klarte ikke å kjempe i mot instinktet om å trekke pusten, så plutselig så fosset det jo ned gjennom halsen... Da jeg omsider kom til overflaten, fikk jeg ikke til å trekke pusten. Jeg bare hostet og hostet, og hostet! Holdte sikkert på ett minutt med kun det. Klarte å karre meg til kanten og der klarte jeg såvidt å trekke ned pittelitt luft, føltes som om lungene var fulle av vann og dermed ikke hadde plass til luft. Det ble bedre etter noen minutter, men jeg var helt ferdig og dro hjem. Jeg skulle sikkert vært til legesjekk men var fint lite vits i å si noe til mine foreldre, de kunne ikke ta vare på seg selv, langt mindre meg.

En annen gang ble jeg holdt under vann og ble halt livløs opp av vannet. Husker ikke så mye av det selv men hadde hverken puls eller respirasjon. Igjen, gikk bra, og jeg var 15 så jeg hadde vett til å gå til legen for egen maskin.

Ellers har jeg ikke opplevd noe ekkelt i vannet foruten om vann i nesa og denslags. Jeg føler meg trygg i vannet og føler jeg har kontoll. Jeg er ikke like vant med bølger og denslags, så der nærmer jeg meg mer forsiktig til jeg blir vant med det:)

Anonymkode: 9b5cc...cfb

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som drukner etter å ha falt ut av båt. Derfor er det kjempeviktig at alle lærer båtvett og ikke minst å svømme ordentlig, da minker risikoen. Likevel skjer det ulykker, at det plutselig blåser opp og båten kantrer. Da kan det raskt gå galt, med høye bølger og kald sjø. Har inntrykk av at en god del av de som har omkommet slik, også har vært alene i båten; så det er nok best å være flere ombord.

Anonymkode: ce7fa...2aa

Flytevest, ikke overvurder egen evne, kjenn farvann og ikke ta unødige sjangser.

Anonymkode: d747d...fdc

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du Trolltunge, du må være forsiktig. Har du ikke egenverd?

Anonymkode: 79dc0...2fc

Noen har mer mot enn vett, vet du, spesielt i ung alder. ;)

Helt ærlig har jeg fått stor respekt for vann med årene. Jeg er ikke blant de voksne som ikke tar på seg redningsvest. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mange grunner til det. F.eks å enten falle i vannet eller frivillig hoppe uti i fylla, falle fra en båt, ikke mestre bølger når man svømmer, havne i "riptides" og andre strømmer uten å vite hvordan man skal takle det, osv.

Anonymkode: d8667...2c1

Skrevet (endret)

Har druknet 3 ganger
1. Som barn, kunne ikke svømme og gikk under, det var fredelig. Ble reddet og var da allerede bevistløs.
2. Kunne egentlig ikke svømme og ble dyttet i vann, også ganske fredelig. Måtte reddes men var ikke bevistløs.
3. Kunne svømme men feilberegnet bølgene og hadde ikke greid å svømme i land om jeg ikke fikk hjelp.

Tror drukning er relativt behagelig måte å dø på, ihvertfall for min del men jeg har hatt en nær døden opplevelse til hvor jeg også var rolig før jeg mistet bevistheten.

Endret av Mujahedin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...