AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Hva tenker dere om folk som velger bort å få egne barn til fordel for adopsjon/fosterhjem? Grunnen min er at jeg har følt på hvor lett det er å bli glad i andre som ikke er mitt eget kjøtt og blod. Det er så mange der ute som trenger hjelp. Jeg gir et par mennesker et verdig liv. Jeg tenker at de som syns å få andre barn enn biologiske er like bra, absolutt bør vurdere å gjøre det. Tanker? Anonymkode: d9092...413 2
Macro Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Jeg er for opptatt med mine egne livsvalg til å blande meg opp i andres. 13
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Det er flere som velger adopsjon/fosterbarn av andre grunner enn at de selve fysisk ikke kan få barn. Jeg tenker at det er godt vi er forskjellige, for vi trenger begge deler. Også har jeg enorm respekt for de som er gode beredskapshjem. De må ha utrolig hjertevarme, sosial intelligens og ressurser. ❤️ Anonymkode: 28b4b...c6c 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Jeg synes det er ett miljøvennlig og synpatisk valg Anonymkode: 2ca79...649
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Et sympatisk valg som vedkommende over meg sier. Selv ville jeg ha egne barn, og det har jeg fått. Jeg er ikke fremmed for å adoptere nå når jeg har fått dem. Anonymkode: 5d3b0...cd1 1
Hactar Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 Det er mangel på gode fosterhjem, så all honnør til dem som har ressurser og overskudd til å være det. Ellers tenker jeg det er like fint å få adoptivbarn som biologiske. Noe sånn spesielt ekstra nobelt, tenker jeg likevel ikke det er. Det er viktig at man har fokus på at man adopterer fordi man ønsker seg barn, og ikke for å redde verden. Man bør ikke velge adopsjon av veldedighetsgrunner. Det er heller ikke nødvendig, all den tid det frigis relativt få barn til adopsjon i forhold til hvor mange som ønsker å adoptere. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Biologi er ikke like viktig for alle. Kjenner to par som droppet ivf og gikk rett på adopsjon da de ikke hadde blitt gravide på egenhånd innen en viss tid. Deres måte å tenke på minnet om din, TS, de følte at de ville være like gode foreldre uansett hvordan barnet kom til dem. Har adoptert selv også, men etter biologiske barn. Det er ikke mer nobelt enn å få biologiske barn, men det er faktisk mange barn som trenger en familie å vokse opp i, og det tenkte vi at vi ville være Adopsjonskøene er ikke lange i Norge, det begynner å bli en stund siden det var altfor mange foreldre og altfor få barn. Nå er det nesten omvendt Anonymkode: 8534e...86f 2
Jytte Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 Kjenner eller vet om noen som har tatt standpunkt om at hvis de skal ha barn, da vil de adoptere. Det er ikke noe jeg blander meg inn i eller ønsker å diskutere.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 Jeg håper bare folk forstår at adopsjon ikke er sort-hvitt. Nå vet jeg ikke om dere har sett de dokumentarene som er lagd om adopsjoner de seneste årene? Dessverre så viser de et litt mer nyansert bilde av adopsjonsbransjen. En bransje som så mange andre - bare er ute etter å tjene profitt. Ikke nødvendigvis ute etter å berike eller forbedre menneskeliv. Veldig mange av barna er fratatt sine foreldre på veldig feile grunnlag. Foreldre i fattige land som får penger for å adoptere bort barna sine, men som blir lovet å få barna tilbake igjen etter en stund. Det skjer jo åpenbart ikke. De blir "lurt" til å skrive under på papirer der de fragir seg all ansvaret for barnet og som i praksis betyr at de aldri får se barnet igjen. De vet ofte ikke hva de skriver under på, fordi det foreligger kommunikasjonsvansker, språksbarrierer, osv. Usikker på hvor utbredt der i Norge da.. men her er det jo langt fra enkelt å adoptere. Det er en lang og kostbar prosess. Så selv om det foreligger veldig mange positive grunnideer ved adopsjon, så er det greit å være veeeldig selektiv og undersøkende før man bestemmer seg. Man må rett og slett være ganske klar over hva man går til. For ikke å snakke om at man potensielt tar til seg et barn som vil trenge terapi og traumebehandling i årene som kommer. Når det er sagt - jeg legger meg hverken oppi hva mine naboer eller mine fjerne venner velger å gjøre i livene sine. Min jobb er bare å være støttende. Jeg håper alle mennesker der ute som velger å få barn, adopterte eller egne, gjør det som del av et informativt valg der de velger det fordi de vet at de både evner og ønsker det. Anonymkode: f08af...a8c 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 Blod betyr ikke nødvendigvis familie. Familie for meg er de menneskene som elsker meg, støtter og løfter meg og er der for meg uansett.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 Flott at folk ønsker å adoptere. Jeg og mannen min tenkte på det vi også men da vi undersøkte mer og tok kontakt med adopsjonsbyrå så fant vi ut dette vil ta lang tid, snakker om år og det koster masse penger. Ikke så enkelt å adoptere selv om tanken er god. Anonymkode: cedd0...16c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper bare folk forstår at adopsjon ikke er sort-hvitt. Nå vet jeg ikke om dere har sett de dokumentarene som er lagd om adopsjoner de seneste årene? Dessverre så viser de et litt mer nyansert bilde av adopsjonsbransjen. En bransje som så mange andre - bare er ute etter å tjene profitt. Ikke nødvendigvis ute etter å berike eller forbedre menneskeliv. Veldig mange av barna er fratatt sine foreldre på veldig feile grunnlag. Foreldre i fattige land som får penger for å adoptere bort barna sine, men som blir lovet å få barna tilbake igjen etter en stund. Det skjer jo åpenbart ikke. De blir "lurt" til å skrive under på papirer der de fragir seg all ansvaret for barnet og som i praksis betyr at de aldri får se barnet igjen. De vet ofte ikke hva de skriver under på, fordi det foreligger kommunikasjonsvansker, språksbarrierer, osv. Usikker på hvor utbredt der i Norge da.. men her er det jo langt fra enkelt å adoptere. Det er en lang og kostbar prosess. Så selv om det foreligger veldig mange positive grunnideer ved adopsjon, så er det greit å være veeeldig selektiv og undersøkende før man bestemmer seg. Man må rett og slett være ganske klar over hva man går til. For ikke å snakke om at man potensielt tar til seg et barn som vil trenge terapi og traumebehandling i årene som kommer. Anonymkode: f08af...a8c Jeg er ikke uenig i det du skriver, og det er utallige skandaler som er rullet opp i årenes løp. I en del land er adopsjon fremdeles litt vill vest, både på avsender og mottakersiden. Det er likevel verdt å merke seg at Norge er et av verdens strengeste land når det kommer til saksgang. Det er en av grunnene til at det er kostbart (den reelle prisen for en adopsjon er likevel ikke mer enn 115 000 netto, pluss reise) og tar tid (vi brukte 5 mnd på godkjenning i Norge og 14 mnd i kø i utlandet). Norge har også trukket seg ut av samarbeidet med en rekke land når regler ikke har blitt fulgt, eller det har vært vanskelig å dokumentere at barna er reelt foreldreløse. For adopsjon mot de biologiske foreldrenes vilje, slik du beskriver, er ikke noe annet enn trafficking. Adopterer du i Norge er du så sikker som det går an å være på at du ikke ufrivillige opererer i etiske gråsoner eller bidrar til å vedlikeholde et samfunnsproblem i landet du adopterer fra. Dette er ikke noe du egentlig trenger å undersøke selv (annerledes er det for eksempel i USA, der det titt og ofte hender at adopsjonsbyråer mister lisensen pga gråsonevirksomhet). Haagkonvensjonen, som Norge har ratifisert, sier klart og tydelig at internasjonal adopsjon er nest-sistevalget for omsorg for disse barna, de blir ikke adoptert ut av landet før det eneste alternativet er å tilbringe barndommen på institusjon. Noe som virkelig ikke er et spesielt godt alternativ for de fleste små. At adoptivbarn kan ha relativt tung bagasje, var noe de glatt hoppet bukk over for 15-20 år siden. Nå er det et tema som blir grundig gjennomgått både på kurs og ved utarbeidelsen av sosialrapport. Det er praktisk talt umulig å adoptere i Norge uten å være bevisst på hva det vil si å bli etterlatt eller foreldreløs som barn og ha en bakgrunn fra god eller mindre god institusjonell omsorg. Heldigvis for det! Anonymkode: 8534e...86f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #14 Skrevet 30. juli 2019 Er sjeleglad venninnen min ble adoptert fra Kina for 30 år siden. Hadde ikke det skjedd så hadde hun blitt drept av moren. Som forøvrig selv var 14 år da hun fødte henne.. Adoptering er ikke noe for meg, men er så glad vi alle er forskjellige. Så kan noen få egne barn, og noen kan få andres barn. Anonymkode: a0dfd...a79
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #15 Skrevet 30. juli 2019 Gjennbruk er populært. Så hvorfor ikke innen barn også. "Vintage-unge" Anonymkode: 3c8bc...cce 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #16 Skrevet 30. juli 2019 Jeg velger bort egne barn på grunn av at jeg er manisk-depressiv. Det er ikke nødvendigvis en sykdom man kan arve, men min far var manisk-depressiv selv. Jeg fungerer " godt", a la, har en solid utdanning, jobb, leier leilighet, singel for øyeblikket. Nå har jeg det OK, men jeg vet ikke hva morgendagen vil bringe. Jeg kan få en depressiv periode eller en manisk periode. Dette er ikke noe jeg vil sette ett barn til verden i. Jeg vet at når jeg blir syk, så blir jeg veldig syk. Og jeg vil ikke at ett eventuelt barn skal arve det oggå igjennom det jeg gjør. Anonymkode: c9c0d...c8b
Lexicon Skrevet 30. juli 2019 #17 Skrevet 30. juli 2019 På 29.7.2019 den 18.18, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ett miljøvennlig og synpatisk valg Anonymkode: 2ca79...649 syMpatisk*
Maleficenta Skrevet 30. juli 2019 #18 Skrevet 30. juli 2019 På 29.7.2019 den 18.11, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om folk som velger bort å få egne barn til fordel for adopsjon/fosterhjem? Grunnen min er at jeg har følt på hvor lett det er å bli glad i andre som ikke er mitt eget kjøtt og blod. Det er så mange der ute som trenger hjelp. Jeg gir et par mennesker et verdig liv. Jeg tenker at de som syns å få andre barn enn biologiske er like bra, absolutt bør vurdere å gjøre det. Tanker? Anonymkode: d9092...413 Jeg tenker at det er opp til folk selv hva de ønsker. Det å ville være fosterforeldre er jo en fin ting enten om man velger bort egne barn eller ikke. Adopsjon vet jeg ikke hvor lett er. Trodde de ufrivillig barnløse stod først i køen der.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #19 Skrevet 30. juli 2019 Miljøvennlig så da er det jo bra. Anonymkode: 5bbf4...d86
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2019 #20 Skrevet 30. juli 2019 På 29.7.2019 den 19.40, AnonymBruker skrev: det begynner å bli en stund siden det var altfor mange foreldre og altfor få barn. Er det på grunn av assistert befruktning? Anonymkode: b917d...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå