AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Sommerferie med småbarn=intenst! Man har så mange forhåpninger om hvor fint og gøy ting skal bli, så ender jeg opp helt kake og på gråten hver kveld etter fem uker med hyling, trass, sutring, syting og krangling mellom søsken. Jeg vet de er små og at det blir bedre etterhvert, men nå er jeg bare lei og ønsker meg laaaangt vekk. Jeg føler meg som en konstant megler, forhandler, pedagog, trøster, matlager og oppvasker. Jeg leeeengter etter å komme meg tilbake på den stille og rolige jobben min i 7,5 timer hver dag og sende ungene tilbake til barnehagen. Ikke er det noe hyggelig med samboerforholdet heller, vi er like slitne og leie begge to, og når det endelig er stille på kvelden, vil jeg gjøre alt annet enn å henge med ham. Har lyst til å bare rømme fra hele morsrollen!! Får dårlig samvittighet av å skrive dette... Flere som har det slik? Anonymkode: 83c4e...616 24
Hedersbrukeren Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 (endret) Tja, med en 3-åring og en 1-åring er det naturligvis slik at den eneste fritiden man har bortimot er reise til/fra jobb, med jobb som en god nummer to. Ferien har nok vært bedre enn det du skisserer, men gleder meg stort til å begynne på jobb igjen Søsteren min hadde det nok verre med sine, men nå er barna der 8 og 6, og alt virker å være en del bedre Endret 29. juli 2019 av Hedersbrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Jeg skulle ønske sommerferien varte lenger jeg da... koser meg masse med barnet mitt. Men så har jeg bare en unge da. Sikkert annerledes med fler. Alt det du ramser opp... det er jo nettopp sånn det er å ha barn, og det forventet jeg også da jeg gikk gravid og mens jeg planla å få barn. Så alt det jeg syns hører med er bare koselig å gjøre ❤️ Anonymkode: f1ac6...a2b 12
bettsa Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Godt å høre at andre også har det samme som meg. Jeg er pisslei ferien. Heldigvis startet jobben i dag og det er jeg er glad for. Kan godt tenke meg en ferie alene uten mann og barn. Jeg gråt ca en gang pr. dag i ferien på grunn av utmattelse. Krangling mellom søskene, sutring, klaging, gråting var noe som skjedde daglig. Tivolier og fornøyelsesparker gikk bra men kan ikke gjøre det hver dag i 4 uker. Barna ble i dag levert i barnehagen mens jeg dro på jobb så heldigvis er ferien over her. 14
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Hvert litt små drama her i fire uker, men må si jeg har kost meg fælt med mine på 2 og 5. Men dagen i dag hadde jeg barnefri og kan ærlig innrømme at det var utrolig deilig 😅 Anonymkode: 45143...002 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 29. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle ønske sommerferien varte lenger jeg da... koser meg masse med barnet mitt. Men så har jeg bare en unge da. Sikkert annerledes med fler. Alt det du ramser opp... det er jo nettopp sånn det er å ha barn, og det forventet jeg også da jeg gikk gravid og mens jeg planla å få barn. Så alt det jeg syns hører med er bare koselig å gjøre ❤️ Anonymkode: f1ac6...a2b Ja dette var jo virkelig det TS trengte å høre nå, eller hva? Anonymkode: 5b905...396 51
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Jeg vet ikke hvor gamle dine er, men våre er 7 og nesten 4, og forbi alt dette mest stressende. Så det blir bedre! Vi har hatt en tipp, topp sommer. Klart noe krangling og sutring imellom, men stort sett gode sommminner. Se fremover, og tenk at det er kun en fase. Anonymkode: fb096...25c 10
Zoey Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 Forventingene mine til sommerferier med barn hadde jeg mye av når jeg gikk gravid med første. Så ble første trassig smårolling og forventningene datt i bakken. 😂 Jeg har en liten fin gjeng nå, og vi har hatt fin ferie. Men med megling, krangling, gråt på tur, uventede pitstopp, sukkerspinn i håret og en sunn dose trass fra både barn og foreldre. Ferie med små barn er noe midt mellom morsom kvalitetstid og total tragedie til tider. Lei av dem er jeg minst tre ganger om dagen året rundt. I snitt. Men de får meg som regel til å smile eller le høyt dobbelt så mange ganger i snitt, så da er det greit. Og det er lov å være sliten og lei av mas, tårer, krangel og trass. Helt normalt. 23
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle ønske sommerferien varte lenger jeg da... koser meg masse med barnet mitt. Men så har jeg bare en unge da. Sikkert annerledes med fler. Alt det du ramser opp... det er jo nettopp sånn det er å ha barn, og det forventet jeg også da jeg gikk gravid og mens jeg planla å få barn. Så alt det jeg syns hører med er bare koselig å gjøre ❤️ Anonymkode: f1ac6...a2b Så du synes det et koselig å være trøtt og sliten i 4 uker? Mekle mellom 2 barn som slåss og krangler ofte? Er enklere med et barn enn to, husker det selv før vi fikk nr 2. Anonymkode: 81da8...d14 15
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 To jenter på 1 1/2 og 4 år. Gleder meg til minsten slutter å følge etter storesøster, det blir det mye krangling av. Og det er jo slitsomt. Men utenom det er det så moro å se hvordan ungene utvikler seg i ferien. Plutselig tør eldste ting hun ikke turte før, minsten har lært mange nye ord. Og innimellom lugging, dytting og kniping er det jo masse kjærlighet. Tenker at utfordringene de i mellom må vi jobbe med resten av året. Anonymkode: 1673c...33f 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Sommerferie med småbarn=intenst! Man har så mange forhåpninger om hvor fint og gøy ting skal bli, så ender jeg opp helt kake og på gråten hver kveld etter fem uker med hyling, trass, sutring, syting og krangling mellom søsken. Jeg vet de er små og at det blir bedre etterhvert, men nå er jeg bare lei og ønsker meg laaaangt vekk. Jeg føler meg som en konstant megler, forhandler, pedagog, trøster, matlager og oppvasker. Jeg leeeengter etter å komme meg tilbake på den stille og rolige jobben min i 7,5 timer hver dag og sende ungene tilbake til barnehagen. Ikke er det noe hyggelig med samboerforholdet heller, vi er like slitne og leie begge to, og når det endelig er stille på kvelden, vil jeg gjøre alt annet enn å henge med ham. Har lyst til å bare rømme fra hele morsrollen!! Får dårlig samvittighet av å skrive dette... Flere som har det slik? Anonymkode: 83c4e...616 Ja! Er 100% aleineforelder til en gutt på 6 år, er fullstendig utslitt etter ferien.. Anonymkode: f3b7f...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle ønske sommerferien varte lenger jeg da... koser meg masse med barnet mitt. Men så har jeg bare en unge da. Sikkert annerledes med fler. Alt det du ramser opp... det er jo nettopp sånn det er å ha barn, og det forventet jeg også da jeg gikk gravid og mens jeg planla å få barn. Så alt det jeg syns hører med er bare koselig å gjøre ❤️ Anonymkode: f1ac6...a2b Det er helt tydelig at du ikke har to barn. Og alle barn er vidt vidt ulike. Jeg har den verste trassalderen (2-3 år) friskt i minne med to unger, selv om vi er i ferd med å gli forbi den fasen og nå. Vår yngste er veldig bestemt. Det var (og er i perioder) vanvittig mye krangling, og til tider slåssing som måtte stoppes. Da måtte man som regel trøste to smårollinger som delvis hylgriner, delvis fortsatt prøver å slå/sparke/bite/klype/lugge/klore den andre. Så er det å få med seg to stk avgårde, vidt ulike personligheter. Den ene hører ikke etter beskjed og bare ignorerer beskjed om at nå drar vi, mens den andre vræler og gjør seg tung. Dette skjer i en fase nesten daglig. Ikke akkurat slikt som gjør foreldre varme i hjertet. Anonymkode: fb096...25c 13
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 Hehe, du er ikke alene i den båten TS 😅 Jada jada, man elsker ungene sine, men det er lov (og helt vanlig) å bli dødssliten av lange ferier med småbarn. Har en på 4,5 og en på 12 mnd og jeg er helt kaputt etter 4 uker ferie 😂 Vi får håpe ungene våre har gode minner fra ferien i det minste 😬 Anonymkode: 91391...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #14 Skrevet 29. juli 2019 Har ikke småbarn lenger (10-16 år)... Men samme her... Litt lei nå! Både av mann og barn. Vi er begge lærere, så litt for lang ferie sammen. Har drevet med oppussing og ikke reist noe sted, så er nok derfor. Anonymkode: 7855c...42c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 Mine barn er snart voksne. Kjedligste ferien noensinne. Bare sett i taket. Gled dere. Anonymkode: e561f...e25 4
Jytte Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 Var sliten etter nesten en uke med to barnebarn, en på snart ett og en på snart fire. Heldigvis var foreldrene der og kunne avlaste meg litt. Ref. den andre tråden med link til spalten i Nrk. Når jeg hadde småbarn var vi som regel i alle fall tre uker hos oldemor, og oldefar på min fars side. Der var det også andre barn, og voksne, så følte meg ikke så sliten. Men, vi løp ikke rundt og aktiviserte hele dagen. Jeg er veldig glad i å fiske, da var det praktisk å dra på turer. Tror ikke småen syntes det var så veldig spennende, men vi var også på for eksempel Tusenfryd og andre steder hver sommer (mer slitsomt for meg). I dag virker det som alle må få med seg alt og mer enn det, rolige dager er det som gir mest avslapning, før uværet kommer med krangel og sutring. Alle blir trette av og til. Det er normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #17 Skrevet 29. juli 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du synes det et koselig å være trøtt og sliten i 4 uker? Mekle mellom 2 barn som slåss og krangler ofte? Er enklere med et barn enn to, husker det selv før vi fikk nr 2. Anonymkode: 81da8...d14 Det er jo sosial læring. Man trenger ikke mekle hele tiden. Noen ganger må de få ordne opp selv. Nå jobber jeg i barnehage og har barn rundt meg hele tiden. Jeg har jo vært trøtt og sliten jeg også. Men om barnet er fornøyd og har hatt det fint så er det verdt det. Anonymkode: f1ac6...a2b 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #18 Skrevet 29. juli 2019 Nei, vi har hatt en finfin ferie! Og ja, jeg har to barn, de er 7 og 4 år. De er gode venner og har utviklet en herlig intern humor i ferien. Selvsagt har det vært litt sure foreldre og barn, men alt i alt har alle vært kjempefornøyde og alt har gått som på skinner. Trist med dere som ikke takler deres egne unger. Anonymkode: 26f1e...1aa 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #19 Skrevet 29. juli 2019 Mine er 12 mnd og 2 år. Vi klarte i tillegg å gjøre det kunststykket og legge totalrenovasjon av kjøkkenet nå i sommer. Samtidig jobber samboer fullt mens jeg har lærerferie for å strekke hans periode med pappaperm i høst lengst mulig. Også syntes vi jo eldste skulle få en skikkelig ferie fra bhg, så hun har nå vært hjemme i 4 uker og er inni i sin siste og 5. ferieuke. Jeg! Er! Så! Sliten! Og! Lei! Ungene må aktiviseres, og vi lever i totalt rot og kaos pga oppussingen. Gleder meg så sinnsykt til barnehagestart for eldste og barnehagetilvenning for yngste. Anonymkode: 8efe6...5ea 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 Fire barn på 2, 4, 6 og 11. Jeg synes det er det samme hvert år: kjempedeilig når det endelig er ferie, og nesten like deilig når det er over. Barna mine er typiske vanedyr, på slutten av ferien gleder vi oss alle til å komme tilbake i vanlige rutiner igjen. Men ferien har vært fin, den. Fin og intens Anonymkode: 8d668...018 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå