Lillemorbare Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Har hatt katt i alle år, men aldri opplevd at en katt har blitt solbrent, før idag. Så hva gjør jeg nå? Smører jeg på aloe vera? Hvilken solkrem faktor må pus ha? Må pus holdes inne til han ikke er solbrent lenger? Er det egen puse solkrem?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Hvor er han solbrent? Anonymkode: b7219...8be 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Smører inn katta med solkrem. Bruker min, som er spf 50. Vegansk Anonymkode: 7d80e...1a2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 49 minutter siden, Lillemorbare skrev: Er det egen puse solkrem? Jepp. https://www.sandvikendyreklinikk.no/katt/ovrige-produkter/sunnerskin-solkrem Anonymkode: 3761b...823 3
Lillemorbare Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #5 Skrevet 29. juli 2019 (endret) Han er solbrent ovenfor øyet opp om øret, om dere skjønner? Da skal jeg kjøpe den solkremen som er til katter, men skal jeg smøre han inn med noe nå? Endret 29. juli 2019 av Lillemorbare
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 Han vil jo holde seg unna sola om han er solbrent, og dessuten slikker de jo i seg solkremen. Jeg hadde ikke matet katten min med dette: Hvis man googler bare en av ingrediensene: "Exposure to phenoxyethanol has been linked to reactions ranging from eczema[2] to severe, life-threatening allergic reactions.[3] Infant oral exposure to phenoxyethanol can acutely affect nervous system function.[4]" http://www.safecosmetics.org/get-the-facts/chemicals-of-concern/phenoxyethanol/ Anonymkode: b2f7f...8f7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Hvordan kan katter bli solbrent ? De har jo pels. Anonymkode: 55e53...455
_popcorn_ Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 https://www.komplettapotek.no/product/861856/hud-og-haar/solpleie/la-roche-posay-anthelios-xl-baby-lotion Denne brukte jeg når jeg trodde min pus var solbrent. Viste seg at det mest sannsynlig var knott-stikk han hadde... Aloe vera planten er giftig for katt, så ville IKKE smurt med det. Jeg bruker zink salve, og har fått det anbefalt fra veterinær.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, Lillemorbare skrev: Han er solbrent ovenfor øyet opp om øret, om dere skjønner? Da skal jeg kjøpe den solkremen som er til katter, men skal jeg smøre han inn med noe nå? Der har den kanskje lite pels? Du kan nok smøre litt aleo vera på til du får kjøpt solkrem. Anonymkode: e5eb4...68e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 Aloe vera, det lindrer solbrent hud og er ikke farlig å få i seg. Ikke bruk solkrem til mennesker på katten, prøv heller å holde den inne i den verste solsteiken midt på dagen. Anonymkode: 9759a...251
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, _popcorn_ skrev: https://www.komplettapotek.no/product/861856/hud-og-haar/solpleie/la-roche-posay-anthelios-xl-baby-lotion Denne brukte jeg når jeg trodde min pus var solbrent. Viste seg at det mest sannsynlig var knott-stikk han hadde... Aloe vera planten er giftig for katt, så ville IKKE smurt med det. Jeg bruker zink salve, og har fått det anbefalt fra veterinær. Om det er giftig for katter, noe jeg ikke visste, så trekker jeg tilbake det med aloe vera!! Anonymkode: e5eb4...68e 2
_popcorn_ Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan katter bli solbrent ? De har jo pels. Anonymkode: 55e53...455 Fordi pelsen er mye tynnere på ørene, nesa/nesebein og rundt øynene, og noen katter har også veldig lys hud. Spesielt lyse dyr, hunder/katter/hester har behov for solbeskyttelse. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 Glem aloe vera, det er visst giftig for både hunder og katter. My bad. Anonymkode: 9759a...251 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #14 Skrevet 29. juli 2019 Ok, etter å ha lest litt så er ren aloe vera gel IKKE giftig for hunder og katter, men aloe vera planter er det, fordi hvis man bryter av et aloe vera blad så inneholder det både ren aloe vera gel, som er blank, og en hvit "melk" rundt kantene, som i hovedsak er latex. Gel'en er trygg, latexen er ikke det. Så ren aloe vera gel fra tube er ok, aloe vera planter eller saft fra planten, som da også inneholder latexen er ikke det. Anonymkode: 9759a...251 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 https://animalwellnessmagazine.com/aloe-vera-safe-dogs-cats/ Anonymkode: 9759a...251
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 13 minutter siden, _popcorn_ skrev: Fordi pelsen er mye tynnere på ørene, nesa/nesebein og rundt øynene, og noen katter har også veldig lys hud. Spesielt lyse dyr, hunder/katter/hester har behov for solbeskyttelse. Ok, har aldri opplevd at katter blir solbrent. Anonymkode: 55e53...455
Lillemorbare Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 29. juli 2019 Okei, så da må jeg kjøpe sink salve for å smøre han der han er solbrent, solkrem må jeg også kjøpe. Selv om han er solbrent ligger han i steiker seg i sola, så han blir holdt inne frem til han ikke er så brent, stakkar.. Var ikke klar over at de kunne bli solbrent, men nå har jeg altså lært, og han skal bli smurt hver dag fra og med i morgen! 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #18 Skrevet 29. juli 2019 47 minutter siden, _popcorn_ skrev: https://www.komplettapotek.no/product/861856/hud-og-haar/solpleie/la-roche-posay-anthelios-xl-baby-lotion Denne brukte jeg når jeg trodde min pus var solbrent. Viste seg at det mest sannsynlig var knott-stikk han hadde... Aloe vera planten er giftig for katt, så ville IKKE smurt med det. Jeg bruker zink salve, og har fått det anbefalt fra veterinær. Gelen i aloe vera er ikke farlig, men bladene og barken er giftig for både mennesker og dyr. Anonymkode: b7219...8be 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #19 Skrevet 31. juli 2019 Ta kontakt med en veterinær da. Herregud altså. Hvorfor er enkelte dyreeiere så tafatte? 🙄 Anonymkode: 538eb...448
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #20 Skrevet 31. juli 2019 Ja dyr kan bli like solbrent som oss. Griser ruller seg inn i gjørme og får naturlig beskyttelse mot sola Nå som skaden er skjedd og katten er solbrent, så bør du holde den inne litt. Bet ikke helt om katten vet at den er solbrent og bør holde seg unna sola, de er jo glade i å slikke sol 😸 Så hold katten inne i dag og se hvordan der er i morgen Solkrem kan funke, men som er blitt nevnt er slikking og spising av solkremen en reel fare. Ville spurt en dyrlege om råd. Ta en telefon og spørre, det er gratis med råd over telefonen Anonymkode: 27a49...6f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå