AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 SL Bussen til toget var forsinket, jeg rakk akkurat ikke toget og måtte ta neste, det var halvtimesruter og derfor lenge til neste TIG. Jeg blir da forsinket til neste buss og der er det kontroll. Jeg argumenterte med at det ikke er min feil at bussen er forsinket. Min orginale reiserute var på under en time, men nå har jeg altså ikke gyldig billett. Dette ville ikke kontrolløren høre, og jeg fikk bot! Dette kan da ikke være riktig? Anonymkode: 7a86c...3f0 1
Pillarguri Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Enig, det høres feil ut. Anbefaler deg å klage på boten. 16
K.B. Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Prinsippet er vel at du skal ha gyldig billett, uavhengig av forsinkelser, men hvis historien er slik du forteller, så får du nok ettergitt boten.
Gliffy Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Du burde ringe til servicetelefonen til Ruter. De pleier å være veldig hjelpsomme. Det høres jo ikke riktig ut at du har fått bot for dette.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Du får kjøpe ny billett. Går du på et rutegående fartøy, enten det er på sjø eller land, betaler du for billetten. Anonymkode: 1259b...31b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får kjøpe ny billett. Går du på et rutegående fartøy, enten det er på sjø eller land, betaler du for billetten. Anonymkode: 1259b...31b Set har jeg også gjort. Jeg har betalt én billett for en reise som skulle vare i under én time. Når reisen varer lenger på grunn av feil hos Ruter, skal jo ikke jeg straffes for det! Ts Anonymkode: 7a86c...3f0 23
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Biletten er gyldig så lenge den var det når du gikk ombord. Går den ut før reisen er avsluttet er det ok. Har vært ute for dette selv, gikk ombord. 10min etterpå gikk den ut, tok dette opp med ruter kundeservice hva som gjelder. Da fikk jeg dette svaret, den skal være gyldig når man går ombord. Så du kan fullføre reisen som er startet, går den ut underveis har ikke det noen betydning. Anonymkode: 0da5b...d65 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Biletten er gyldig så lenge den var det når du gikk ombord. Går den ut før reisen er avsluttet er det ok. Har vært ute for dette selv, gikk ombord. 10min etterpå gikk den ut, tok dette opp med ruter kundeservice hva som gjelder. Da fikk jeg dette svaret, den skal være gyldig når man går ombord. Så du kan fullføre reisen som er startet, går den ut underveis har ikke det noen betydning. Anonymkode: 0da5b...d65 Den var ikke gyldig da jeg gikk om bord på siste buss. Men den ville vært det om ikke første buss var forsinket. Ts Anonymkode: 7a86c...3f0 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 Klag!!! Har opplevd det samme selv, men uten å bli tatt i kontroll. Siden jeg har liten tid på meg fra jeg går fra jobb til bussen går må jeg aktivere billetten før jeg ser om bussen har kommet (klarer bare å hoppe inn døra før den går) ergo utgår muligheten ved å utsette starttidspunkt på billetten. Og har man alt startet den så går det jo ikke an å utsette den dersom bussen er forsinka. Anonymkode: 9edd3...fc7 1
Million Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 Som de andre sier her; dette klager du på til Ruter i etterkant. Forklar saken saklig og greit og du vil mest sannsynlig få ettergitt boten. Det ER ikke din feil at bussen var forsinket så billetten rakk å gå ut. Enkelt og greit. De fleste med litt rettferdighetssans innser dette. 2
Mujahedin Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 (endret) Slik jeg tolker loven;(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta. Så har man ingen opplysningsplikt ovenfor billetkontrollører og de kan ikke holde deg igjen dersom du ikke forteller de at du ikke kan fremvise gyldig billett. Hjemmel til å holde deg igjen oppstår først når; - De vet at du ikke er i stand til å fremvise billett slik at det har oppstått plikt til å betale gebyr. - Du vil ikke betale på stedet. - Du nekter å oppgi personalia og vise legitimasjon, noe du er pliktig til. Når alle tre er oppfylt så oppstår det hjemmel til å holde en igjen. Dermed har de ikke hjemmel til å holde deg igjen om du ikke vil snakke med de. Om de holder deg igjen så ringer du politiet og anmelder de for brudd på straffelovens §254 for de har ikke hjemmel til å holde deg igjen her. Det er derfor de ikke holder igjen mennesker som ikke snakker norsk og ikke kommuniserer med de. https://www.dn.no/magasinet/livet/kollektivtrafikk/sniksnakk/1-1-5643837 Slik jeg forstår det er ikke fordi de er snille mot utlendinger, det er fordi de ikke har hjemmel. De kan ikke tilkalle politiet fordi du ikke vil snakke med de, de kan først tilkalle politiet når de vet at det har oppstått plikt til å betale billett, vil ikke gjøre opp for seg på stedet og nekter å oppgi personalia og vise legitimasjon, noe han er lovpålagt å gjøre. Endret 29. juli 2019 av Mujahedin 1
Jytte Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Biletten er gyldig så lenge den var det når du gikk ombord. Går den ut før reisen er avsluttet er det ok. Har vært ute for dette selv, gikk ombord. 10min etterpå gikk den ut, tok dette opp med ruter kundeservice hva som gjelder. Da fikk jeg dette svaret, den skal være gyldig når man går ombord. Så du kan fullføre reisen som er startet, går den ut underveis har ikke det noen betydning. Anonymkode: 0da5b...d65 Dette gjelder i Oslo, vet ikke andre steder, men ts har tatt både tog og buss. Buss for tog med andre ord. Det oppstår ofte forsinkelser, hun har bestilt og betalt for en reise helt frem. Jeg ville kontaktet VY og bedt de informere busselskapet, og bedt om å få tilbakebetalt. I utgangspunktet hadde jeg nektet å betale og heller fått et gebyr, som de også måtte ha refundert. Glemt kortet hjemme er en plausibel grunn, har ikke vipps. Denne kontrolløren var ridig, kanskje kokte det i varmen.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Biletten er gyldig så lenge den var det når du gikk ombord. Går den ut før reisen er avsluttet er det ok. Har vært ute for dette selv, gikk ombord. 10min etterpå gikk den ut, tok dette opp med ruter kundeservice hva som gjelder. Da fikk jeg dette svaret, den skal være gyldig når man går ombord. Så du kan fullføre reisen som er startet, går den ut underveis har ikke det noen betydning. Anonymkode: 0da5b...d65 Dette stemmer ikke ifølge kontrollørene. Jeg hadde 3min igjen av billetten min og jeg skulle av på neste holdeplass. Da fikk jeg advarsel om at jeg hadde fått bot hvis jeg gikk av bussen 5min senere. Anonymkode: b0da7...e6c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #14 Skrevet 29. juli 2019 På ruter.no står følgende: Billetten utløper før reisen er avsluttet – hva gjør jeg? Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett. Anonymkode: 9055d...dde 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: På ruter.no står følgende: Billetten utløper før reisen er avsluttet – hva gjør jeg? Du må ikke kjøpe ny billett så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord. Men skal du bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett. Anonymkode: 9055d...dde Takk! Jeg skal faen meg gni dette inn på den jævla kontrolløren🤬 Anonymkode: b0da7...e6c
Gjest Ishm Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 Fikk bot da jeg en gang glemte å stemple. Hadde i flere år kjøpt måndteskort hver måndte! Glemte bare å stemple den ene gangen. Men de nektet å høre jeg gikk til ruter sin kontor, de sjekket data og systemet og fjernet bot☺️
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #17 Skrevet 29. juli 2019 Ruter høres helt loco ut! Anonymkode: ece06...a9f 3
BiancaWhite Skrevet 29. juli 2019 #18 Skrevet 29. juli 2019 Folk sier så mye for å slippe gebyret, selvfølgelig kunne ikke kontrolløren være sikker på at du mistet bussen. men du har nok kvittering et sted og bevis på at billetten var guldig. Ruter bør også vite st det vsr forsinkelser. Vis dette på et servicesenter og du bør få tilbake pengene.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #19 Skrevet 29. juli 2019 4 timer siden, Mujahedin skrev: Man har ingen opplysningsplikt ovenfor billetkontrollører og de kan ikke holde deg igjen dersom du ikke forteller de at du ikke kan fremvise gyldig billett. Hjemmel til å holde deg igjen oppstår først når; - De vet at du ikke er i stand til å fremvise billett slik at det har oppstått plikt til å betale gebyr. - Du vil ikke betale på stedet. - Du nekter å oppgi personalia og vise legitimasjon, noe du er pliktig til. Når alle tre er oppfylt så oppstår det hjemmel til å holde en igjen. Dermed har de ikke hjemmel til å holde deg igjen om du ikke vil snakke med de. Om de holder deg igjen så ringer du politiet og anmelder de for brudd på straffelovens §254 for de har ikke hjemmel til å holde deg igjen her. Det er derfor de ikke holder igjen mennesker som ikke snakker norsk og ikke kommuniserer med de. Det er ikke fordi de er snille mot utlendinger, det er fordi de ikke har hjemmel. De kan ikke tilkalle politiet fordi du ikke vil snakke med de, de kan først tilkalle politiet når de vet at det har oppstått plikt til å betale billett, vil ikke gjøre opp for seg på stedet og nekter å oppgi personalia og vise legitimasjon, noe han er lovpålagt å gjøre. Generelt så anbefaler jeg å ikke snakke med de uansett om man har eller ikke har en billett. Anonymkode: 2db5d...a46 3
jabx Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 4 timer siden, Mujahedin skrev: Man har ingen opplysningsplikt ovenfor billetkontrollører og de kan ikke holde deg igjen dersom du ikke forteller de at du ikke kan fremvise gyldig billett. Hjemmel til å holde deg igjen oppstår først når; - De vet at du ikke er i stand til å fremvise billett slik at det har oppstått plikt til å betale gebyr. - Du vil ikke betale på stedet. - Du nekter å oppgi personalia og vise legitimasjon, noe du er pliktig til. Når alle tre er oppfylt så oppstår det hjemmel til å holde en igjen. Kilde? Yrkestransportloven sier noe annet: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-45/§33 Og nei, du er slett ikke pliktig å oppgi personalia og vise legitimasjon overfor kontrollører. Det er kun overfor politiet at du må det. Men de kan holde deg igjen til de vet identiteten din (som for eksempel kan bety at de må ringe politiet slik at de kan komme for å sjekke identiteten). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå