AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Jeg har aldri trivdes med å bo i by og da vi skilte oss var det naturlig for meg å flytte mer landlig. For å sette det på spissen valgte jeg landsbygda og barna annenhver helg fremfor byen og barna ni av 14 dager. Barna er 14 og 17 år og ingen av oss hadde noe ønske om skolebytte. Jeg er fornøyd med valget, har et mye bedre liv, selv om jeg selvfølgelig savner barna og føler at jeg går glipp av viktige år og begivenheter. Men jeg engasjerer meg så godt jeg kan og vi har fortsatt et godt forhold. Jeg er usikker på hvor mye de reflekterer/om de er i stand til å reflektere over at jeg valgte meg ut av byen fremfor å ha dem mer. Jeg får stygge blikk når jeg forteller folk om grunnen for barnefordelingen. Folk vet ikke hva de skal svare. Én jeg snakket med (etter et par glass vin) nektet å tro at jeg ikke hadde vært utro i forholdet og hun "spøkte" med at jeg kanskje hadde psykologiske problemer og var funnet upassende som forelder. Misunner virkelig menn som bare kan trekke på skuldrene og si at det er "sånn det er". Selv om det selvfølgelig er mange menn som godtar en liten brøk uten å gå på kompromiss med seg selv og egne behov. Flere som har erfaring med dette tabuet? Anonymkode: a0552...179
kaleidoskop Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Ingen erfaring, men normen er fortsatt at kvinnen har barna mest om det ikke er delt i to. Så lenge normen ikke forandrer seg, tror jeg det kan ta tid før holdningene gjør det også. Men du har jo såpass store barn at de bestemmer vel en del selv også. Så lenge dere har en ordning som fungerer for alle parter er det vel greit 😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, kaleidoskop skrev: Ingen erfaring, men normen er fortsatt at kvinnen har barna mest om det ikke er delt i to. Så lenge normen ikke forandrer seg, tror jeg det kan ta tid før holdningene gjør det også. Men du har jo såpass store barn at de bestemmer vel en del selv også. Så lenge dere har en ordning som fungerer for alle parter er det vel greit 😊 Ikkesant. Ja, dette har de bestemt selv, men det de ikke bestemte selv var at jeg flyttet på landet. Og det var jo et veldig viktig premiss for valget deres. Så på den måten "trakk jeg i trådene". TS. Anonymkode: a0552...179
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Ja, jeg har fått rare blikk og vet at folk spekulerer og snakker dårlig om meg bak ryggen min. Det har ikke vært gøy eller lett, og jeg har valgt å trekke meg unna deltagelse i foreldregrupper osv. Men jeg vet også at barnet mitt og jeg har en varm og kjærlig relasjon, og at jeg er en god mor, selv om vi ikke sees hver uke. Jeg skulle gjerne vært mor på heltid, men det går ikke i vår situasjon. Barnet har alt av nettverk hos far, og det er til barnets beste at ting er som de er, selv om det har vært vondt for meg å «gi slipp». Anonymkode: 8fa81...259 1
Gjest no-no-noir Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 9 minutter siden, kaleidoskop skrev: Ingen erfaring, men normen er fortsatt at kvinnen har barna mest om det ikke er delt i to. Så lenge normen ikke forandrer seg, tror jeg det kan ta tid før holdningene gjør det også. Men du har jo såpass store barn at de bestemmer vel en del selv også. Så lenge dere har en ordning som fungerer for alle parter er det vel greit 😊 Dette, men jeg tror det stikker dypere også. Det er fortsatt en dominerende forventning om at kvinner skal ha familien som sitt viktigste prosjekt og hensyn, mens menn kan ha vel så viktige prosjekter og hensyn utenfor familien. Da er det "naturlig" at far flytter over fjellet for å komme nærmere plattformen, mens det for mange er smått uforståelig at mor gjør noe liknende. Heldigvis er dette under endring, men så lenge folk synes det er rart å tenke på hvordan Erna og ektemannen har det hjemme så vil det være folk som ser rart/stygt på TS. TS, bare fortsett å fortelle dem ting som de er. Det har de godt av å høre
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 31 minutter siden, no-no-noir skrev: Dette, men jeg tror det stikker dypere også. Det er fortsatt en dominerende forventning om at kvinner skal ha familien som sitt viktigste prosjekt og hensyn, mens menn kan ha vel så viktige prosjekter og hensyn utenfor familien. Da er det "naturlig" at far flytter over fjellet for å komme nærmere plattformen, mens det for mange er smått uforståelig at mor gjør noe liknende. Heldigvis er dette under endring, men så lenge folk synes det er rart å tenke på hvordan Erna og ektemannen har det hjemme så vil det være folk som ser rart/stygt på TS. TS, bare fortsett å fortelle dem ting som de er. Det har de godt av å høre Sånn føler jeg det også, bra andre ser det. Skjønner at det er i ferd med å bli bedre, men da blir jeg skremt av hva slags reaksjoner kvinner ble møtt med for 20-30 år siden. Anonymkode: a0552...179
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå