Gå til innhold

ADHD og høy IQ

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er for tiden i startgropen av utredning, hvor min psykolog hovedsaklig mistenker i retning ADHD. Etter å ha lest en del om det, kan jeg kjenne meg igjen i veldig mye - og jeg føler meg lettet allerede at jeg ikke er unormal - selv om jeg ikke får konstantert ADHD.

Dog er det en ting jeg har bitt meg merke i, er at det skrives at høy IQ kan feilaktig bli oppfattet som ADHD på mange av testene. Jeg har visst veldig lenge, men nylig fått bekreftet at jeg har en relativt høy IQ (=/>135).

Jeg er redd for å eventuelt bli "feilaktig" diagnostisert, men likevel vet jeg det kan være svært mange likheter i problemene man opplever, deriblandt konsentrasjon, hyperaktivitet/indre uro og katastrofetanker. Det kan nevens at jeg har problemer med nylig nevnte konsentrasjon, "faller" ofte ut av samtaler, makter ikke møter som overskrider 30 minutter, og mye indre uro med panikkangst og depressive perioder.

Har noen erfaring med/rundt dette?

Anonymkode: 8df28...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro og håpe at de som utreder deg gjør en grundig nok til at de utelukker at høy intelligens eller andre ting er årsaken til problemene du opplever. Blant annet er det et krav at ADHD symptomene skal ha vært der fra tidlig barndom og at de går utover din dagligdagse fungering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har begge deler. Det ble aldri mistenkt at jeg hadde ADHD fordi jeg har klart å kompensere for utfordringene ved hjelp av høy intelligens og høy sosial intelligens. Først da to barn fikk diagnosen, og de har forskjellige fedre, begynte jeg å lese meg opp, og forsto selv at alt for mye stemte til at det kunne være tilfeldig. Nå er jeg utredet, og har fått diagnosen. 

Jeg har aldri hørt eller lest at høy intelligens kan feiltolkes som ADHD, men fikk høre at slike som meg sjelden fikk diagnosen ADHD, fordi vi har ressurser til å kompensere for utfordringene, skjule dem og lage gode strategier for å jobbe oss forbi dem. Iallefall utad. Det indre kaoset er imidlertid like stort, og det å opprettholde en akseptabel fasade (fremstår langt mer strukturert og med langt større kontroll enn vi egentlig har) koster oss mye personlig. 

Ironisk nok er jeg på jobben kjent som den som har stålkontroll på alt. Det er fordi jeg har klisterhjerne, samt svært strenge kontrollsystemer og rutiner for meg selv. Mitt indre kaos har jeg ikke bare skjult godt, jeg har kompensert slik for det at jeg fremstår som en som har uvanlig god kontroll. 

Privat har jeg imidlertid røpet meg mange ganger, men jeg klarer alltid å ro det i land, slik at impulsive handlinger, som har fått folk til å stusse litt, er blitt akseptert. 

Det har kostet å skjule dette, og før jeg forsto at det var ADHD har jeg lurt på om jeg er riv ruskende gal, og jeg har følt at ingen egentlig kjenner meg. 

Det siste føler jeg ennå, for å dele min tanke- og følelsesverden med noen virker umulig. Da ville jeg fremstå som gal. Tempoet og vekslingene er unektelig helt sprø. 

Det at jeg vet at jeg har ADHD hjelper likevel meg. Nå vet jeg hva utfordringen er, og kan holde meg selv bedre i ørene. Dessuten er det lettere å forstå meg selv, og tilgi meg selv for "galskapen". 

Anonymkode: f0a9d...f83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har begge deler.

Han ble utredet i voksen alder, og psykologene konkluderte med både AD(H)D og meget høy intelligens. Det var nettopp den høye intelligensen som gjorde at han ble voksen før han fikk diagnosen, den gjorde nemlig at han kom seg gjennom både bachelor og mastergrad, uten for store problemer.

Han er medlem i Mensa, og bruker Ritalin (lav dose) for å holde konsentrasjonen. 

Anonymkode: 91303...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har begge deler. Det ble aldri mistenkt at jeg hadde ADHD fordi jeg har klart å kompensere for utfordringene ved hjelp av høy intelligens og høy sosial intelligens. Først da to barn fikk diagnosen, og de har forskjellige fedre, begynte jeg å lese meg opp, og forsto selv at alt for mye stemte til at det kunne være tilfeldig. Nå er jeg utredet, og har fått diagnosen. 

Jeg har aldri hørt eller lest at høy intelligens kan feiltolkes som ADHD, men fikk høre at slike som meg sjelden fikk diagnosen ADHD, fordi vi har ressurser til å kompensere for utfordringene, skjule dem og lage gode strategier for å jobbe oss forbi dem. Iallefall utad. Det indre kaoset er imidlertid like stort, og det å opprettholde en akseptabel fasade (fremstår langt mer strukturert og med langt større kontroll enn vi egentlig har) koster oss mye personlig. 

Ironisk nok er jeg på jobben kjent som den som har stålkontroll på alt. Det er fordi jeg har klisterhjerne, samt svært strenge kontrollsystemer og rutiner for meg selv. Mitt indre kaos har jeg ikke bare skjult godt, jeg har kompensert slik for det at jeg fremstår som en som har uvanlig god kontroll. 

Privat har jeg imidlertid røpet meg mange ganger, men jeg klarer alltid å ro det i land, slik at impulsive handlinger, som har fått folk til å stusse litt, er blitt akseptert. 

Det har kostet å skjule dette, og før jeg forsto at det var ADHD har jeg lurt på om jeg er riv ruskende gal, og jeg har følt at ingen egentlig kjenner meg. 

Det siste føler jeg ennå, for å dele min tanke- og følelsesverden med noen virker umulig. Da ville jeg fremstå som gal. Tempoet og vekslingene er unektelig helt sprø. 

Det at jeg vet at jeg har ADHD hjelper likevel meg. Nå vet jeg hva utfordringen er, og kan holde meg selv bedre i ørene. Dessuten er det lettere å forstå meg selv, og tilgi meg selv for "galskapen". 

Anonymkode: f0a9d...f83

DETTE, og nøyaktig det samme kan jeg si om min vei til å få en autismediagnose som voksen, bortsett fra at barnet mitt ikke har det.

Vi brukte lang tid under utredningen på å sortere mellom ADHD (som jeg opprinnelig ble henvist for å utrede), mulige relasjonstraumer/tilknytningsforstyrrelser som følge av omsorgssvikt og etterhvert mistanke om autisme, og enden på visa ble til slutt autisme, noe jeg føler er helt riktig i mitt tilfelle.

Noe omsorgssvikt opplevde jeg jo også, siden jeg ble mobbet og latterliggjort av resten av familien for de autistiske trekkene jeg hadde og siden ingen tok plagene mine på alvor, men det er autismen som ligger i bunnen.

Høy intelligens gjør bare at vi er flinkere til å skjule plagene, gjerne så lenge at man er godt voksen før man skjønner at noe er galt, som flere her nevner.

Anonymkode: fd2ba...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så glad jeg ble for å lese dette, føler meg plutselig ikke så alene lengre.

Ble dere/de dere kjenner med denne kombinasjonen testet med WISC IV-test i utredningen, eller vet dere om høy IQ fra annen kant? Jeg er selv medlem av Mensa, og har vært det ei stund. Bare det å få "konstantert" høy IQ løste veldig mange av de spørsmålene jeg trodde jeg ikke hadde, men fremdeles er det mye jeg mangler svar på.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver er adhd og ikke høy iq. Høy iq kan dessuten maskere adhd-symptomer. 

Anonymkode: 8bec1...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er adhd og ikke høy iq. Høy iq kan dessuten maskere adhd-symptomer. 

Anonymkode: 8bec1...8bb

Trådstarter-innlegget tenker du? Ja, det er jeg klar over, men vet jo fra før at jeg har høy IQ, hvorav jeg har fått identifisert mange av de "symptomene". Jeg har også hørt, og fått det også bekreftet ovenfor at høy IQ kan maskere adhd-symptomer, men har også hørt at mange av adhd-symptomene kan "unnskyldes" i mye av problemene/utfordringene høy IQ kan ha...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også høy iq. 

Sosialintelligens derimot har jeg lite av. Og skolekunnskap siden en slik setting bare aldri funket.  Masse katastrofetanker. Og dekker over tabbene mine men det blir bare surr.

Jeg er egentlig altfor smart til å gjøre de store brølerne jeg gjør. 

Anonymkode: 3f337...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Hvor fikk dere utredning?

Jeg mistenker ADHD. Alltid skoleflink, har høyere utdanning, og er i en krevende fulltidsjobb. Men jeg strever mer og mer med å fungere i jobb, bl.a. pga problemer med konsentrasjonsevnen. 

Strever generelt med struktur, alt tårner seg opp og hjemmet er et rotete kaos.

Fungerer relativt godt sosialt. 

Er redd jeg er for høyfungerende til å gå utredning i det offentlige? Hvordan gikk dere frem? Noen løsning dere kan anbefale?

Anonymkode: a9eca...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mistenker ADHD. Alltid skoleflink, har høyere utdanning, og er i en krevende fulltidsjobb. Men jeg strever mer og mer med å fungere i jobb, bl.a. pga problemer med konsentrasjonsevnen. 

Er redd jeg er for høyfungerende til å gå utredning i det offentlige? Hvordan gikk dere frem? Noen løsning dere kan anbefale?

Er svært vanskelig å få ADHD-utredning i det offentlige om man har en krevende fulltidsjobb. 

Selv ville jeg anbefalt privat utredning om du har pengene. Men før du tar privat utredning bør du vurdere om du tror problemene skyldes ADHD. Manglende struktur og konsentrasjonsproblemer kan skyldes svært mye forskjellig. Lurt å tenke gjennom om problemene kan skyldes annet enn ADHD før man betaler for privat utredning. 

Anonymkode: 36076...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp utredet i det offentlige. Jeg gikk til fastlegen og forklarte hvordan livet mitt faktisk er, ikke hvordan det ser ut. Jeg bruker uendelig mye energi på å maskere, så mye at jeg kollapset til slutt. Fulltidsjobb, to små barn, en sjef som syns jeg er «rar» og gir meg skylden for alt i hele verden, ikke rart det ikke gikk mer.

Jeg har høy IQ, doktorgrad i realfag, og ADD. Så enkelt, så vanskelig 🤭

Anonymkode: 22728...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er nettopp utredet i det offentlige. Jeg gikk til fastlegen og forklarte hvordan livet mitt faktisk er, ikke hvordan det ser ut. Jeg bruker uendelig mye energi på å maskere, så mye at jeg kollapset til slutt. Fulltidsjobb, to små barn, en sjef som syns jeg er «rar» og gir meg skylden for alt i hele verden, ikke rart det ikke gikk mer.

Kan du fortelle litt mer om symptomene dine? Har også doktorgrad og mistenker adhd, blant annet fordi jeg blir uforklarlig utmatta hver dag. Blodprøvene er perfekte. Har også store problemer med å holde orden på privaten. På jobb går det stort sett greit å ha tålelig orden. Er veldig fokusert og glad i fag og jobb. Sikkert noen som synes jeg er litt rar også, for jeg tenker  kjappere enn de fleste og hopper kjapt fra et tema til et annet.

Anonymkode: c238b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har master, og har lyst til å ta doktorgrad, men lønna ligger 200.000 under det jeg har nå, så det blir faktisk uaktuelt.

Når det er sagt, så har jeg i mange år mistenkt ADHD uoppmerksom type. Jeg har også veldig høy IQ, og greier meg bra i jobben min, fordi jeg har mange hjelpemidler som strukturerer hverdagen min. Hjemme er det fullstendig kaos. Jeg stormrydder når noen skal komme på besøk, og da havner alt på soverommet. Der blir det meste liggende på ene siden av sengen til det er tid for å bytte sengetøy. Da MÅ ting ryddes på plass enten jeg vil eller ikke. Jeg er en mester i prokrastinering, og gjør sjelden noe før jeg absolutt må. 

Jeg er konstant stresset fordi det er så mye jeg burde gjøre, men som jeg ikke orker å starte med, og mye av det jeg greier å starte med, blir ikke fullført. Dette gjelder kun hjemme. Ikke i jobbsammenheng. Hodet koker over av alle tanken jeg har oppi der samtidig, og det eneste som får roet meg ned er trening eller å gå tur med musikk eller lydbok på ørene. 

Anonymkode: 41b0c...d45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har master, og har lyst til å ta doktorgrad, men lønna ligger 200.000 under det jeg har nå, så det blir faktisk uaktuelt.

Når det er sagt, så har jeg i mange år mistenkt ADHD uoppmerksom type. Jeg har også veldig høy IQ, og greier meg bra i jobben min, fordi jeg har mange hjelpemidler som strukturerer hverdagen min. Hjemme er det fullstendig kaos. Jeg stormrydder når noen skal komme på besøk, og da havner alt på soverommet. Der blir det meste liggende på ene siden av sengen til det er tid for å bytte sengetøy. Da MÅ ting ryddes på plass enten jeg vil eller ikke. Jeg er en mester i prokrastinering, og gjør sjelden noe før jeg absolutt må. 

Jeg er konstant stresset fordi det er så mye jeg burde gjøre, men som jeg ikke orker å starte med, og mye av det jeg greier å starte med, blir ikke fullført. Dette gjelder kun hjemme. Ikke i jobbsammenheng. Hodet koker over av alle tanken jeg har oppi der samtidig, og det eneste som får roet meg ned er trening eller å gå tur med musikk eller lydbok på ørene. 

Anonymkode: 41b0c...d45

Ta en nærings-PhD da, så beholder du lønna 😊 

Du høres ut som meg. Det er enklere på jobb, for der er det ikke så mange ting å rote. I tillegg er det veldig lett å feks rydde og sortere og kaste hos andre, men hos meg selv blir jeg fort litt panisk og føler for mye og alt blir bare kaos… 

Stormrydding er den formen for rydding jeg er best på.. Her er for mange ting, men jeg sliter veldig med å kvitte meg med dem 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 14.31):

Jeg har adhd og høy iq men jeg var aldri skoleflink. Hvorfor ønsker du diagnose egentlig?

Anonymkode: 6c60b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hjemme er det fullstendig kaos. Jeg stormrydder når noen skal komme på besøk, og da havner alt på soverommet. Der blir det meste liggende på ene siden av sengen til det er tid for å bytte sengetøy. Da MÅ ting ryddes på plass enten jeg vil eller ikke. Jeg er en mester i prokrastinering, og gjør sjelden noe før jeg absolutt må. 

Da jeg var på utredning fikk jeg høre at dette ikke er tegn på adhd. Det er veldig vanlig blant hele befolkningen å ha det rotete hjemme.

Anonymkode: 6c60b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy iq og adhd(add) her også. Måtte krangle meg til utredning og de klarte ikke å skjønne meg. Gikk tilslutt privat.

Relativt skoleflink gjennom vgs selv uten å gjøre lekser men raknet helt etter førstegangstjenesten(der briljerte jeg). Finner ingenting som interesserer meg nok til å holde på med det over lenger tid. 
Ingen fullført h.utdanning og ikke i jobb. Blir veldig enkelt overveldet. Fungerer helt ok hjemme mens med barna fungerer jeg 100%, eneste drivkraften jeg har. 

Ekstremt frustrerende å ha et høyt potensiale men ikke få utnyttet det. 😔

Veldig få som vet/skjønner at jeg er mensamedlem smart gitt. Holder det for meg selv også. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...