AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Har en leilighet som jeg er usikker på om jeg skal selge eller beholde som utleieleilighet. Bodd her siste 10 årene og har ca 60% av lånet igjen. Ligger i en av de større norske byene. Nå skal jeg flytte pga jobb, og mest sannsynlig vil ikke kjøpe ny leilighet de neste 1-2-3 årene. Leiligheten har moderat/god standard, men badet har noen sprukne fliser. Flislegger har anbefalt å totalrenovere istedenfor å kun gjøre estetisk oppussing. Dette lønner seg ikke hvis jeg skal selge, og vil trekke ned verdien omtrent 100 000 ved salg. Hvis jeg leier ut kommer jeg å vente noen år før jeg pusser opp badet og fortsetter å leie ut. Området som leiligheten ligger i skal også få et områdeløft de neste årene med nye leiligheter, butikker og park. Dilemmaet er om jeg skal selge leiligheten skattefritt nå eller beholde leiligheten som utleieleilighet i en langtidsperspektiv. Har som sagt ikke tenkt å kjøpe ny leilighet de neste årene pga jobbsituasjon, og har mulighet å spare opp nok til egenkapitalkravet i løpet av de årene til ny leilighet. Hva ville du gjort i min situasjon? Anonymkode: 0099d...577
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Kan du leie ut slik at husleia du mottar dekker alle utgifter på leiligheten + minst 20% til? Da bør du beholde. Anonymkode: b24a5...44a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en leilighet som jeg er usikker på om jeg skal selge eller beholde som utleieleilighet. Bodd her siste 10 årene og har ca 60% av lånet igjen. Ligger i en av de større norske byene. Nå skal jeg flytte pga jobb, og mest sannsynlig vil ikke kjøpe ny leilighet de neste 1-2-3 årene. Leiligheten har moderat/god standard, men badet har noen sprukne fliser. Flislegger har anbefalt å totalrenovere istedenfor å kun gjøre estetisk oppussing. Dette lønner seg ikke hvis jeg skal selge, og vil trekke ned verdien omtrent 100 000 ved salg. Hvis jeg leier ut kommer jeg å vente noen år før jeg pusser opp badet og fortsetter å leie ut. Området som leiligheten ligger i skal også få et områdeløft de neste årene med nye leiligheter, butikker og park. Dilemmaet er om jeg skal selge leiligheten skattefritt nå eller beholde leiligheten som utleieleilighet i en langtidsperspektiv. Har som sagt ikke tenkt å kjøpe ny leilighet de neste årene pga jobbsituasjon, og har mulighet å spare opp nok til egenkapitalkravet i løpet av de årene til ny leilighet. Hva ville du gjort i min situasjon? Anonymkode: 0099d...577 Om du må flytte pga. jobb bør du undersøke hvorvidt du kan påberope deg brukshindring, og dermed adgang til å selge leiligheten skattefritt inntil du kjøper ny. Anonymkode: be920...2e1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Ts her: Takk for innspill Etter skatt så sitter jeg igjen med ca 40 % overskudd + evt prisstigning. Anonymkode: 0099d...577
Ild Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Jeg ville beholdt, men vært veldig nøye med hvem jeg leide ut til. Og en flislegger vil vel stort sett anbefale totalrenovering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå