Gå til innhold

Vil ikke kle på seg

Bi

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på over tre og et halvt som ennå ikke viser interesse for å kle på seg. Noen som har noen tips? Det er da ikke uvanlig at unger på den alderen kler på seg selv? Jeg hadde en runde med ham i vinter, ville i hvert fall få han til å ta på dressen selv. Men det var helt uinteressant for han, han bare satte seg og ventet eller begynte å leke med noe helt til jeg kapitulerte og tok på ham dressen. Eller jeg sto over han og pekte og kommanderte, og det ble en ukoselig, kjeftete situasjon av det. Jeg prøvde selvsagt å oppmuntre og fortelle ham at han var flink og flott hvis han bare tok i den dressen, men jeg kom ingen vei. Det virker som om han tenker at "det greieste er nå om du gjør det, og det gjør du jo uansett før eller siden". Hvordan skal jeg motivere han? For det må jo motivasjon til. Har prøvd å få han til å ta et enkelt plagg, for eksempel at jeg kler på alt unntatt genseren,og at han tar den, uten å lykkes. Kanskje jeg bare må vente til han finner det for godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Er det en uthalingsteknikk?

Så lenge jeg ikke er ferdig kledd, kan jeg fortsette å være inne her det er varmt og koselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Han bør absolutt kle på seg selv, ihvertfall vise interesse for å gjøre det selv. Begynn i det små, avtal at han tar på jakken og du tar på skoene. Lag en konkurranse, får du eller jeg på oss jakken først?

Dette pleier å funke i barnehagen med de som ikke helt har lyst selv.

Klem fra Tex- forumets selvutnevnte mor Hubro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

He-he!

Tror det er ganske vanlig du:-). Hva gjør han i barnehagen da?

Hva med å kommunisere med han hva som skal skje og rekkefølgen på ting? Det er lett for oss å tenke at nå skal du først kle på deg, så spise frokost. Så skal vi pusse tenner og så gå ut. Og nå har vi i grunnen dårlig tid, osv. Men ungene er ikke nødvendigvis med på programmet fordi vi bare har det oppi hodet.

Jeg hadde det samme problemet med sønnen min i barnehagen. Problemstillingen ble litt snudd da jeg istedet for å mase sa at "nå går jeg ut og venter på deg ved porten mens du kler på deg". Da ble det så tydelig at alt avhang av ham. Da fikk han fart på seg.

Du kan jo også forsøke å forklare for ham hva han går glipp av ved å ikke kle på seg. Du kan jo begynne i situasjoner der dere skal et eller annet han liker godt. Han forstår nok sammenhengen hvis du sier at "hvis du ikke kler på deg, så må du bli inne. Det er forsovet greit, men da kan vi ikke gå ut og leke med Per slik du har lyst til". Men unngå trusler, og ikke sammenlikn med andre. Du kan jo også lage konkurranse av det. "Førstemann til å kle på seg...."osv.

Lykke til!

Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips. Han er en sta liten rakker og i barnehagen er han likedan, er jeg redd. Vanskelig å motivere til noe som han ikke i utgangspunktet synes er morsomt. Men han elsker å være ute, og maser alltid om å få lov til det, så det er nok en god ide - å gjøre det klart at hvis han ikke tar på seg genseren eller buksa selv, da kan han heller ikke gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...