AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Hei Jeg lurte på om det er noen av dere kjære KGere som kan hjelpe meg med hvilke hunderase/blanding som kan passe for meg. Kriterier til hund Røytefri Ikke stort større enn cocker spaniel i størrelse (litt større går bra) Bør helst kunne brukes til agility, men dette er ikke et absolutt krav Anonymkode: a6c7f...fec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Puddel, intelligente, aktive og lettrente hunder som ikke røyter. Kommer i alle størrelser og mellompuddel er mest aktuelt for deg. Ellers kan kanskje terrier, som røyter lite, passe, en bedlington terrier, eventuelt en tibetansk terrier eller mellomschnauzer for eksempel. Ikke så mange røytefrie alternativer i den størrelsen - lagotto, portis og spansk vannhund er litt større, og bichon og andre røytefrie lapdogs er litt små. Husk at det er en del pelsstell med røytefrie raser da de må klippes eller nappes jevnlig :) Anonymkode: c7f82...9d4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Lagotto! 💜 Anonymkode: 8d56f...82c Helt enig med denne! Lagotto røyter ikke, men det er en del pelsstell. Vi dreit i utstillingsklipp, så vi barberte han helt ned 2-3 ganger i året. Men pass opp for underull, de blir helt sau som må klippes når pelsen er for lang. De pels-klumpene kan gjøre vondt. Vi klippet av pels-klumper når de kom utenom da han skulle barberes, også gredde vi ukentlig. Ørene MÅ nappes. Pelsen kan være problematisk om vinteren, spesielt på bena. Krøllene suger til seg snø som pakker seg. Vår gikk med bandasjer på labbene de verste dagene med kram snø (han fikk noia av potesokker, men bandasjer var greit), for det samlet seg som stylter. Lagottoer er veldig pratete og har lyder for alt. Vår hadde en egen lyd når han ville vise frem lekene sine, for eksempel. Da gikk han stolt rundt med en leke (eller senga si) i munnen og lagde lyder til noen sa at leka/senga hans var kjempefin. Det hørtes ut som om han sang, haha. Lydene var konstante med noen korte pauser for å puste. De er også ganske lykkelige og glade i familien sin, vår gråt av glede da vi kom hjem og var helt fra seg, selv om vi bare hadde henta posten. Han tissa alltid på seg av glede da tante kom på besøk. De er også ekstremt dramatiske. Kommer du borti labben med foten, så hyler de som stukne griser. Vi lærte oss etter hvert at dramatisk hyl betydde "litt ubehag" eller "nesten vondt", i verste fall "litt vondt" og at å ikke lage lyd/lite lyd betydde "jeg har jævlig vondt, hjelp meg" (tråkke borti pelsen - dramatisk hyl, prolaps i ryggen - såvidt lave klynk). Vår bjeffet ikke så mye. Han sa ifra om det kom noen, og stort sett ikke mer enn det. Men han var rasist. Blodrasist. Jo mørkere menneskene var, jo surere ble han på dem. Og var det en dame med hijab eller mann med turban, som i tillegg var veldig mørk? HJELP. Det var faktisk litt flaut den gangen jeg gikk tur med han og han hilset glad på noen nabobarn for så å klikke helt på den mørke mannen som kom rett bak. Lagottoer er veldig spretne og flere bruker dem i agility. Men de er nok aller flinkest i spor. I Italia brukes de til både trøffelsøk og som søkshunder i brannvesenet. Brannvesenet i Italia pleide å bruke Schäfere, men oppdaget snuta til Lagottoen og fant ut at det var litt bedre med dem. De er ganske små (en perfekt vokst hanne rekker pappa (184 cm) rett under kneet), og er derfor lette å bære med seg opp stiger. Dessuten holder de ut lengre i et brennende hus, siden de er lave og kan holde seg tettere mot gulvet, mtp. røyk. De er avhengige av både fysisk og mental aktivisering. Å gjemme godbiter i huset/hagen er kjempemorsomt, og det er jo slikt de er avlet frem til å gjøre. Oppdretteren "vår" hadde trent noen av sine til å søke etter kantareller, og det var veldig god trim for dem når hun ville på sopptur. Da lå de gode og slitne resten av dagen, og hun hadde masse sopp til middag. Anonymkode: b59ea...3af
Gjest Melis123 Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Hvis du tenker liten/mellom hund til agility, som skal være røyterfri, ville jeg sett på puddel (dverg eller Toy), Pumi, Spansk Vannhund, Dvergschnauzer eller lagotto. Noen terriere som egner seg godt også, men der har jeg ikke helt oversikt over hvem som er røytefrie😊
Gjest Melis123 Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 Glemte Pyreneisk Gjeterhund. Tror de også er røytefrie, men er ikke 100% sikker
Tanuki Skrevet 30. juli 2019 #9 Skrevet 30. juli 2019 Vi har en bichon frise nå, røyter ikke, lærer fort og er stille. Krever litt pelsstell men mindre enn man skulle tro. Dessuten er de energiske og elsker aktivitet:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå