Gjest #Rasshøl Skrevet 1. august 2019 #21 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke betalt nrk lisens på 5 år, etter at jeg ringte å ga beskjed om at jeg kun skulle bruke tven til streaming heretter. Jeg måtte bare returnere boksen til de jeg hadde abonnert i fra, og da var det i orden. Anonymkode: e547c...49b 23 timer siden, #Rasshøl skrev: Link til SS. Jeg har returnert mottakeren og sagt opp abonnementet.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #22 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, #Rasshøl skrev: Jeg har returnert mottakeren og sagt opp abonnementet. Du skal virkelig ikke måtte betale NRK lisens fordi du eier en skjerm.. Det var ikke noe problem da jeg ba om å avslutte lisensen min. Men nå var dette fem år siden, kanskje det er nye regler nå, ikke vet jeg. Anonymkode: e547c...49b
Gjest #Rasshøl Skrevet 1. august 2019 #23 Skrevet 1. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal virkelig ikke måtte betale NRK lisens fordi du eier en skjerm.. Det var ikke noe problem da jeg ba om å avslutte lisensen min. Men nå var dette fem år siden, kanskje det er nye regler nå, ikke vet jeg. Anonymkode: e547c...49b Leste du hva som sto på bildet? Det var også det samme som sto i mailen jeg mottok fra NRK. Tviler på at det er nye regler.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #24 Skrevet 2. august 2019 10 timer siden, #Rasshøl skrev: Leste du hva som sto på bildet? Det var også det samme som sto i mailen jeg mottok fra NRK. Tviler på at det er nye regler. Dersom du fortsatt har TV tuner på skjermen, så må man fortsatt betale lisens uansett om man bruker tuneren eller ikke. Så da kan man plombere den og få fritak for lisens. De som på en eller annen måte har satt TV-tuneren ut av funksjon og fått godkjent fra NRK betalier ikke lisens. Men har du ikke plombert til nå, spiller det jo liten rolle lenger. Betalingsdato for siste lisens for andre halvår 2019 er utløpt, og det vil jo ikke være lisens lenger fra nyttår. Anonymkode: da8a8...c65
Gjest #Rasshøl Skrevet 2. august 2019 #25 Skrevet 2. august 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du fortsatt har TV tuner på skjermen, så må man fortsatt betale lisens uansett om man bruker tuneren eller ikke. Så da kan man plombere den og få fritak for lisens. De som på en eller annen måte har satt TV-tuneren ut av funksjon og fått godkjent fra NRK betalier ikke lisens. Men har du ikke plombert til nå, spiller det jo liten rolle lenger. Betalingsdato for siste lisens for andre halvår 2019 er utløpt, og det vil jo ikke være lisens lenger fra nyttår. Anonymkode: da8a8...c65 Min tv har kortingang, hdmi, kabel, og diverse. Plombert TV? Det er ingen som bruker kabel lenger? Jeg brukte kun hdmi, for å få kanaler og den boksen brukte fiber. Jeg har sagt opp TV, abonnentet og har ikke lenger mottakeren. Det NRK sa var, at hadde man TV, og brukte den kun som skjerm til gameing for eksempel måtte man fortsatt betale lisens. Jeg betalte lisensen, og skylder ingenting. Endret 2. august 2019 av #Rasshøl
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #26 Skrevet 2. august 2019 18 minutter siden, #Rasshøl skrev: Min tv har kortingang, hdmi, kabel, og diverse. Plombert TV? Det er ingen som bruker kabel lenger? Jeg brukte kun hdmi, for å få kanaler og den boksen brukte fiber. Jeg har sagt opp TV, abonnentet og har ikke lenger mottakeren. Det NRK sa var, at hadde man TV, og brukte den kun som skjerm til gameing for eksempel måtte man fortsatt betale lisens. Jeg betalte lisensen, og skylder ingenting. Hvis det er kortinngang (CAM) for å sette inn et abonnementskort så kan det telle som mulighet til å ta inn TV-signaler, og da må man betale lisens. Det var nok dette lisensavdelingen siktet til. En ren skjerm uten slike muligheter i det hele tatt genererer ikke lisenskrav med mindre man har en annen boks med TV tuner i husstanden. Anonymkode: da8a8...c65 1
Gjest #Rasshøl Skrevet 2. august 2019 #27 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er kortinngang (CAM) for å sette inn et abonnementskort så kan det telle som mulighet til å ta inn TV-signaler, og da må man betale lisens. Det var nok dette lisensavdelingen siktet til. En ren skjerm uten slike muligheter i det hele tatt genererer ikke lisenskrav med mindre man har en annen boks med TV tuner i husstanden. Anonymkode: da8a8...c65 De vet ikke om min TV har det. Og på siden til NRK står det kun TV, ikke hva slags TV. Og for å være på den sikre siden, betalte jeg lisensen. Da har jeg ikke gjort noe galt, i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #28 Skrevet 2. august 2019 11 timer siden, #Rasshøl skrev: Leste du hva som sto på bildet? Det var også det samme som sto i mailen jeg mottok fra NRK. Tviler på at det er nye regler. Joda jeg leste hva som sto. Jeg sier bare at når jeg sa opp for 5 år siden var det ikke noe problem. Da fikk jeg beskjed om at så lenge jeg returnerte boksen skulle jeg ikke betale noe. Jeg fikk til og med slettet den siste fakturaen som nylig hadde kommet da jeg ringte. Så enten har den enkeltpersonen du snakket med stått opp på feil fot, eller så er det nye regler nå. Anonymkode: e547c...49b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #29 Skrevet 2. august 2019 43 minutter siden, #Rasshøl skrev: De vet ikke om min TV har det. Og på siden til NRK står det kun TV, ikke hva slags TV. Og for å være på den sikre siden, betalte jeg lisensen. Da har jeg ikke gjort noe galt, i hvert fall. Nei de vet ikke det, men de tar utgangspunkt i at TV-en kan ta inn digitale TV-signaler, slik at begrunnelsen for lisensen foreligger som utgangspunkt. Så da må eieren av TV'en selv ta kontakt med NRK og evt. dokumentere at man har plombert/fjernet muligheten for å ta inn TV-signaler. Men som sagt, har man ikke gjort det ennå, spiller det liten rolle lenger siden siste faktura fra lisensavdelingen allerede har blitt sendt ut. Til nyttår vil det kjøres over skatteseddelen for alle, uansett om man har TV eller ikke. Anonymkode: da8a8...c65
kvinneguide Skrevet 2. august 2019 #30 Skrevet 2. august 2019 På 29.7.2019 den 1.43, #Rasshøl skrev: Du veit at man SKAL betale om man har TV uten kanaler til og med? Det er svindel hvis man ikke betaler, og har TV. Og det er ikke bare hvis man har TV man skal betale lisens. Alle som har nettilgang har tilgang på NRK og må betale lisens.
Gjest #Rasshøl Skrevet 2. august 2019 #31 Skrevet 2. august 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei de vet ikke det, men de tar utgangspunkt i at TV-en kan ta inn digitale TV-signaler, slik at begrunnelsen for lisensen foreligger som utgangspunkt. Så da må eieren av TV'en selv ta kontakt med NRK og evt. dokumentere at man har plombert/fjernet muligheten for å ta inn TV-signaler. Jeg er klar over det. Men som sagt, har man ikke gjort det ennå, spiller det liten rolle lenger siden siste faktura fra lisensavdelingen allerede har blitt sendt ut. Til nyttår vil det kjøres over skatteseddelen for alle, uansett om man har TV eller ikke. Og dette, syns jeg som bor alene og aldri latt være å betale lisens er veldig bra. For veldig mange utnytter eller unngår å betale for seg. NRK lisens er tross alt en statelig inntekt. Og alle skal bidra. Anonymkode: da8a8...c65
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #32 Skrevet 2. august 2019 Akkurat nå, #Rasshøl skrev: Ja, enig i at alle skal bidra. Har selv betalt lisens i alle år (borettslaget har abonnement på programkort og dekoder, så hadde ikke sluppet unna lisens uansett), og vil nå betale omtrent halvparten av det jeg gjør nå når den nye ordningen kommer, så jeg er ganske fornøyd med at det skal tas over skatteseddelen. Har etterlyst "medieskatt" fremfor lisens i mange år, og syntes det var på høy tid at den ble innført Anonymkode: da8a8...c65
Gjest #Rasshøl Skrevet 2. august 2019 #33 Skrevet 2. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, enig i at alle skal bidra. Har selv betalt lisens i alle år (borettslaget har abonnement på programkort og dekoder, så hadde ikke sluppet unna lisens uansett), og vil nå betale omtrent halvparten av det jeg gjør nå når den nye ordningen kommer, så jeg er ganske fornøyd med at det skal tas over skatteseddelen. Har etterlyst "medieskatt" fremfor lisens i mange år, og syntes det var på høy tid at den ble innført Anonymkode: da8a8...c65 Jeg får redusert med cirka halvparten selv. Det er jeg fornøyd med. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå