Gå til innhold

.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg på min side greier ikke å se noe som helst skummelt med dette. Jeg er stolt over å greie meg selv og stå på egne bein. 

Anonymkode: c5306...d63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg på min side greier ikke å se noe som helst skummelt med dette. Jeg er stolt over å greie meg selv og stå på egne bein. 

Inntil det skjer noe i livet ditt der du trenger hjelp. Selvsagt er man stolt av å klare seg selv når det verste problemet man har er å få seg jobb, som man tilfeldigvis klarte relativt raskt. Husker en venninne fra vgs var stolt over å klare seg selv også, men hun hadde egentlig ingen problemer. Hun jobbet deltid iblant for å få mer penger. Men siden hun fikk mye stipend og levde relativt billig på internat, var det ikke noe hun egentlig trengte

Anonymkode: 38bb9...9da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntil det skjer noe i livet ditt der du trenger hjelp. Selvsagt er man stolt av å klare seg selv når det verste problemet man har er å få seg jobb, som man tilfeldigvis klarte relativt raskt. Husker en venninne fra vgs var stolt over å klare seg selv også, men hun hadde egentlig ingen problemer. Hun jobbet deltid iblant for å få mer penger. Men siden hun fikk mye stipend og levde relativt billig på internat, var det ikke noe hun egentlig trengte

Nå er jeg faktisk over 50 år da og har vært igjennom veldig mye mer problemer i livet enn de aller fleste og er som sagt stolt over å ha kommet dit jeg er i dag ved egen innsats og ikke ved å måtte lene meg på andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jeg faktisk over 50 år da og har vært igjennom veldig mye mer problemer i livet enn de aller fleste og er som sagt stolt over å ha kommet dit jeg er i dag ved egen innsats og ikke ved å måtte lene meg på andre.

Lykke til med å ikke klare få jobb på 8mnd etter vgs og ikke ha penger til å klare deg på egen hånd

Lykke til med å miste nærmeste livspartner og ikke ha en eneste som støtter deg, prater med deg, kanskje lager et måltid eller to til deg

Lykke til med å flytte et helt hus av ting helt på egen hånd, uten å låne bil, tilhenger eller få hjelp til å bære

Lykke til med alderdommen uten å få hjelp av noen

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? 

Anonymkode: bcbf1...9e4

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Hubbie skrev:

Jeg synes disse individualistiske tendensene i samfunnet er ganske triste i grunn. Det er ikke lenger greit å forvente at de nærmeste stiller opp, virker det som. Man skal ikke regne med noen. Man skal helst klare seg selv og stå på egne ben fra man er myndig, ellers er man uselvstendig. Om man forventer bare noe smått er man bortskjemt. Man skal leve sitt eget liv når man er voksen nesten uten påvirkning fra andre. For et trist samfunn.

Jeg synes ikke man skal forvente noe som helst. Men heller være glad og takknemlig om man får hjelp.

Du skriver ganske trist. Synes det er interessant, og tenker at man skal være like stolt uansett om man får hjelp eller ikke. Er dermed enig med deg at man gjerne må gi og ta imot hjelp, at det er så mange sm tenker at de er stolt hvis de klarer seg selv i forhold til o,m de ikke klarer seg selv. Jeg synes man skal være stolt uansett hvis man klarer seg fint, er omtenksom og selv hjelpsom.

Blir skikkelig trist av å lese om foreldre som omtrent kaster ut ungene så fort de bikker 18 år eller som ber de betale husleie! Synes det er så brutalt. Greit nok at barna skal bli selvstendige. Men alt til sin tid. Man kan lære å bli selvstendig uten å bli kastet ut med krok på dør. Man trenger foreldrene sine selv om man er voksen. Man skal kunne lene seg på dem og hjelpe hverandre gjensidig. 

Jeg synes nødvendigvis ikke det er trist. Men er veldig enig med den siste setningen din.

Selv er jeg ikke en som forventer noe, men er takknemlig når de nærmeste gjør noe for meg.

Sånn synes jeg det det skal være. 

Stille opp og hjelpe hverandre med det som trengs.

Jeg hadde selvsagt hjulpet til med økonomien om jeg hadde mulighet til det, eller hvertfall investert tid og mat for å varte dem opp. De skulle gjerne få kommet hjem, slengt beina på sofaen og sovnet i mens jeg serverte dem. Og jeg skulle tatt initiativ til kontakt

Sånn tenker jeg og.

Hvorfor skal man være så forbasket selvstendig og klare alt selv så fort man er myndig? Og hvorfor skal man ikke kunne forvente at nærmeste familie stiller opp når man trenger dem? Folk skriver de er såret fordi de rundt ikke viser interesse og tid til dem, og svarene her er at man ikke skal forvente noe fordi man tross alt er voksen og bør klare alt selv. Synes dette er virkelig skumle tendenser.!

Jeg synes ikke maan skal forvente det, men synes det er fint at foreldre hjelper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å ikke klare få jobb på 8mnd etter vgs og ikke ha penger til å klare deg på egen hånd

Lykke til med å miste nærmeste livspartner og ikke ha en eneste som støtter deg, prater med deg, kanskje lager et måltid eller to til deg

Lykke til med å flytte et helt hus av ting helt på egen hånd, uten å låne bil, tilhenger eller få hjelp til å bære

Det finnes da en mellomting mellom å bli vartet opp av foreldrene sine slik de gjør i muslimske land, og det å ikke få hjelp til NOENTING. 

Mellomting, det fungerer mellom mine foreldre og meg, og det skal jeg videreføre til mine barn. 

Anonymkode: 8d577...416

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt alle mulige jobber gjennom livet for å greie meg og har jobbet over 150 % i årevis for å greie meg etter at faren til barna mine døde og har flyttet flere ganger til andre enden av landet fordi det var der det var jobb å få. Bil og henger kjøper man seg jo når man trenger det og man selger ting slik at man slipper dra med seg alt. 

Å greie seg på egen hånd krever selvfølgelig innsats.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men synes du ikke også at en som har fått hjelp og klart seg fint, også skal være stolt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, exictence skrev:

Men synes du ikke også at en som har fått hjelp og klart seg fint, også skal være stolt?

Hva er det å få hjelp å være stolt over?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det å få hjelp å være stolt over?

Stolt og glad for livet. Stolt fordi man har et arbeid man trives med. Stolt fordi man har noen som vil deg vel. Stolt fordi man selv ønsker å hjelpe. Stolt fordi man arbeider meg noe fint..........masse ting. 

Endret av exictence
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har tatt alle mulige jobber gjennom livet for å greie meg og har jobbet over 150 % i årevis for å greie meg etter at faren til barna mine døde og har flyttet flere ganger til andre enden av landet fordi det var der det var jobb å få. Bil og henger kjøper man seg jo når man trenger det og man selger ting slik at man slipper dra med seg alt. 

Å greie seg på egen hånd krever selvfølgelig innsats.

Typisk forrige generasjon som lever i ignoranse om hvordan tidene har endret seg. Til og med ungdom som søker sommerjobb sliter med å få tak i en, fordi ufaglærte og "hvilken som helst jobb" ikke finnes i så stor grad lenger. 

Det er også stor forskjell på å klare seg i voksen alder når alt har gått på skinner, der man har klart å spare og kan betale mennesker for å male huset sitt, flytte osv. Du kunne betale for bil og henger, hvor mange 18-åringer idag kan det når de ikke får deltidsjobb eller sommerjobb lenger?

Mennesker som deg er så utrolig arrogante og mangler empati, dere evner ikke sette dere inn i situasjonen til andre mennesker. Dere tror at livet er like enkelt for alle andre som dere selv. Det sies at man blir visere med alderen, men alt jeg ser av holdninger i de eldre tyder på det motsatte. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Stolt og glad for livet. Stolt fordi man har et arbeid man trives med. Stolt fordi man har noen som vil deg vel. Stolt fordi man selv ønsker å hjelpe. Stolt fordi man arbeider meg noe fint..........masse ting. 

Stolt og glad er da ikke det samme.

Om du greier sykle Tour de France kan du være stolt over at du greide det. Om du sitter på i en vogn bak en av de andre deltakerne kan du være glad fordi det var en opplevelse, men du har jo ikke gjort noen innsats, så stolt kan du ikke være.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne!

Anonymkode: bc47a...0df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noen . Mesteparten av min familie er døde. Jeg har klart meg som Alene Mamma mesteparten av tiden og fikk en jobb etter 3 år leting.  Flyttet en del og blitt god på det.  Eldste mann betalte husleie pga tjente Like Bra som meg og hadde måtte betalt viss han bodde alene.  Og det er helt ok. Det eneste jeg så av han siste året han bodde hjemme var oppvasken og klesvasken . Ble dritt lei. Jeg er ikke slaven til mine barn.  Men jeg er stolt av alt jeg har klart . Mye jeg egentlig ikke skulle ha orket.  Og Jeg klarte det. 

Anonymkode: 73222...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk forrige generasjon som lever i ignoranse om hvordan tidene har endret seg. Til og med ungdom som søker sommerjobb sliter med å få tak i en, fordi ufaglærte og "hvilken som helst jobb" ikke finnes i så stor grad lenger. 

Det er også stor forskjell på å klare seg i voksen alder når alt har gått på skinner, der man har klart å spare og kan betale mennesker for å male huset sitt, flytte osv. Du kunne betale for bil og henger, hvor mange 18-åringer idag kan det når de ikke får deltidsjobb eller sommerjobb lenger?

Mennesker som deg er så utrolig arrogante og mangler empati, dere evner ikke sette dere inn i situasjonen til andre mennesker. Dere tror at livet er like enkelt for alle andre som dere selv. Det sies at man blir visere med alderen, men alt jeg ser av holdninger i de eldre tyder på det motsatte. 

Merkelig da at de på ekstrajobben min sliter med å få tak i nok folk og alle ufaglærte som søker får jobb der. I helsevesenet sentralt på Østlandet. Det samme var tilfelle da jeg bodde på et lite sted i en helt annen del av landet. 

Barna mine jobber også og greier seg selv, så det er tydeligvis ikke så mye verre "i dag" hvis man er villig til å gjøre en innsats.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt og er enig. 

Flere som ikke skjønner poenget ditt her leser jeg. 

Anonymkode: 4dee7...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner poenget ditt og er enig. 

Flere som ikke skjønner poenget ditt her leser jeg. 

Anonymkode: 4dee7...3e9

At man er uenig i en sak betyr ikke at man ikke skjønner poenget. Å hevde at andre ikke skjønner poenget er derimot en kjent hersketeknikk overfor de som er uenige.

• Liker 7
Skrevet

Nå er jeg veldig for selvstendighet, men selvfølgelig vil jo de nærmeste støtte om det er noe. Ikke i form av penger og hjelp til alt mulig praktisk, men om noe skjer så en trenger at noen bryr seg. Det er den viktigste støtten. 

Og så tenker jeg at foreldre en gang må få kunne tenke på seg selv. Bruke tid og penger på seg selv. De har tross alt tatt vare på oss og gitt oss en god oppvekst osv. (tenker nå på "normale") foreldre. Når vi blir voksne bør vi gjøre litt for dem. Be de ut på lunsj, og invitere på jenteturer med mødre fks. Litt sånne småting.

Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg lære å bli selvstendig. Det føles veldig godt å takle motgang og problemer uten å forvente at andre skal leie deg igjennom.MEN iblant føles det godt med støtte. 

En skal ikke tenke at det ikke er noen mellomting, for som regel er det jo det. Men jeg tviler sterkt på om jeg hadde vært så sterk om jeg ikke tidlig lærte å klare mye. Men familier er forskjellige, og vi som mennesker er. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...