rilin Skrevet 28. juli 2019 #1 Skrevet 28. juli 2019 Noen som vet om man har krav på dagpenger etter en mnd med ulønnet permisjon? Hva med to mnd? Og ift dagpengene, er man pliktig å si ja til alle typer jobber? Har bachelorutdanning og ønsker såklart å jobbe innenfor dette. Har også en samboer som jobber turnus noe som fører til at jeg ikke kan jobbe ettermiddager og helger, blir det tatt hensyn til slike ting? Hilsen ei som er bekymret for å ikke rekke å skaffe jobb før permisjonen er ferdig. 🙄
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #2 Skrevet 28. juli 2019 Jeg mottar dagpenger nå og har gjort det selv om jeg hadde 3 mnd ulønnet perm etter ordinær mammaperm. Anonymkode: c1c54...72d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 Du skal kunne ta hvilken som helst jobb ja, så skal du gå på dagpenger må du ha en plan for barnepass. Anonymkode: 9dd99...8ba 5
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal kunne ta hvilken som helst jobb ja, så skal du gå på dagpenger må du ha en plan for barnepass. Anonymkode: 9dd99...8ba Snakker selvfølgelig om at den ulønnede er ferdig før jeg søker dagpenger da.. Må man ta jobber som ikke går opp med barnehagetider og samboers arbeid?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, rilin skrev: Snakker selvfølgelig om at den ulønnede er ferdig før jeg søker dagpenger da.. Må man ta jobber som ikke går opp med barnehagetider og samboers arbeid? Ja, det skal man kunne. Anonymkode: 9dd99...8ba 2
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skal man kunne. Anonymkode: 9dd99...8ba Hva i alle dager, så jeg skal ha barnevakt tilgjengelig 24/7 jeg da, siden samboer jobber både dag, ettermiddag og natt?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 Så? Du slutter i jobben etter den ulønnede permisjone? Har du sagt opp og har ulønnet permisjon i oppsigelsestiden? Anonymkode: f7ee3...dc6
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #8 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så? Du slutter i jobben etter den ulønnede permisjone? Har du sagt opp og har ulønnet permisjon i oppsigelsestiden? Anonymkode: f7ee3...dc6 Jeg hadde vikariat frem til permisjonen, har permisjon nå, tar ulønnet og så skal være jobbsøker.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, rilin skrev: Hva i alle dager, så jeg skal ha barnevakt tilgjengelig 24/7 jeg da, siden samboer jobber både dag, ettermiddag og natt? Eh, ja? Du må kunne ta alle jobber du får tilbud om. Nav tar ikke hensyn til din samboers jobbtider. Anonymkode: a77ef...c88 9
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eh, ja? Du må kunne ta alle jobber du får tilbud om. Nav tar ikke hensyn til din samboers jobbtider. Anonymkode: a77ef...c88 Har du personlig erfaring om dette? Bare lurer siden jeg synes det er en uvanlig ting å forvente av en mor i en småbarnsfamilie å skulle stille på alt av jobb, når det ikke går opp med barnehage. Hva med enslige uten familie? 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 13 minutter siden, rilin skrev: Har du personlig erfaring om dette? Bare lurer siden jeg synes det er en uvanlig ting å forvente av en mor i en småbarnsfamilie å skulle stille på alt av jobb, når det ikke går opp med barnehage. Hva med enslige uten familie? Det er ingen særregler selv om man har barn, og det tas heller ikke hensyn til at du ikke skal ta annen jobb enn det du er utdannet til i påvente av drømmejobben. Anonymkode: 68f77...1af 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 AB1af har rett - du må være villig til å ta en jobb som ikke er innenfor ditt fag og det er i all hovedsak slik at dersom du ikke takker ja til jobbtilbud kan du miste støtten. Anonymkode: 4b321...5f2 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 Ts, hva tenkte du liksom rundt arbeidsledighet og dagpenger? Tenkte du at det ikke skulle stilles krav til arbeidsledige, og ihvertfall ikke hvis de har små barn? Anonymkode: 68f77...1af 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #14 Skrevet 29. juli 2019 Hvis du er meldt arbeidsledig kan du søke dagpenger rett etter endt permisjon, uten karantenetid. Det stilles krav til barnepass, men det vises skjønn for de som har veldig små barn. (Ihvertfall der jeg bor) jeg var arbeidsledig i tre mnd etter permisjon en gang, og rakk å være på et jobbsøkerkurs/introduksjonskurs. Moren min var barnevakt den dagen... De krever at man skal søke på alt, men den bunken de ga til meg var i en viss relevans til utdannelsen min. De forventer også at man kan pendle opptil 1 t til jobb. Anonymkode: 07648...3cf 4
Leo Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen særregler selv om man har barn, og det tas heller ikke hensyn til at du ikke skal ta annen jobb enn det du er utdannet til i påvente av drømmejobben. Anonymkode: 68f77...1af Jo, det er noen særregler omkring hvem som kan regnes som reell arbeidssøker som kan komme til anvendelse når man har barn. Nedenfor følger et utdrag fra Rundskriv til ftrl kap 4: Dagpenger under arbeidsløshet som omhandler nettopp dette: "5.2.5 Unntak på grunn av tungtveiende sosiale hensyn knyttet til barn i nær familie [Endret 6/17] Den som kan dokumentere tungtveiende sosiale hensyn knyttet til omsorgsansvar for små barn i nær familie, kan anses som reell arbeidssøker selv om vedkommende ikke er villig til å flytte, og uavhengig av om vedkommende bare søker hel- eller deltidsarbeid. Det er det formelle omsorgsansvaret som er avgjørende, ikke om det er biologisk foreldre eller fosterforeldre som har omsorgen. Nedenfor følger eksempler som i henhold til praksis godkjennes etter dette unntaket: Foreldre med barn under 1 år. Gjelder bare for én av foreldrene. Eneansvar for barn til og med syvendeklasse. Eneansvar for barn opp til 18 år når de har spesielle behov. Det må foreligge dokumentasjon fra lege eller annet helsepersonell. Omsorg som nevnt i de 2 foregående punktene når en av foreldrene arbeider skift/turnus, eller har sitt daglige virke utenfor lokalmiljøet. Når foreldrene ikke bor sammen, men likevel har delt omsorgsansvar for små barn, vil begge foreldrene kunne godkjennes som lokal- og deltidsarbeidssøker". TS bør med andre ord ta kontakt med NAV, få avklart sin situasjon opp mot regelverket og evt. bli godkjent som reell arbeidssøker med de begrensningene hun nevner i HI. 2
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #16 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts, hva tenkte du liksom rundt arbeidsledighet og dagpenger? Tenkte du at det ikke skulle stilles krav til arbeidsledige, og ihvertfall ikke hvis de har små barn? Anonymkode: 68f77...1af Skal stilles krav såklart, men urimelig å forvente at man skal ha barnepass hver eneste ettermiddag eller natt, og forvente at man må flytte fra barn og samboer med fast jobb for en deltidsjobb. Barna skal jo være i barnehage, så er ikke at jeg har planer om å gå hjemme å kose meg å nekte å jobbe. Jeg søker jobber allerede nå mens jeg er i permisjon, men spør rundt det å få dagpenger hvis jeg skulle være så uheldig å stå uten arbeid når permisjonen er ferdig. Fult klar over at man mest sannsynlig ikke har mulighet til å velge å vrake, men noen ting kan man bare ikke gå bort i fra. 2
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #17 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er meldt arbeidsledig kan du søke dagpenger rett etter endt permisjon, uten karantenetid. Det stilles krav til barnepass, men det vises skjønn for de som har veldig små barn. (Ihvertfall der jeg bor) jeg var arbeidsledig i tre mnd etter permisjon en gang, og rakk å være på et jobbsøkerkurs/introduksjonskurs. Moren min var barnevakt den dagen... De krever at man skal søke på alt, men den bunken de ga til meg var i en viss relevans til utdannelsen min. De forventer også at man kan pendle opptil 1 t til jobb. Anonymkode: 07648...3cf Takk for svar! Fint å høre noen som har litt erfaring med det. 1
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #18 Skrevet 29. juli 2019 46 minutter siden, Leo skrev: Jo, det er noen særregler omkring hvem som kan regnes som reell arbeidssøker som kan komme til anvendelse når man har barn. Nedenfor følger et utdrag fra Rundskriv til ftrl kap 4: Dagpenger under arbeidsløshet som omhandler nettopp dette: "5.2.5 Unntak på grunn av tungtveiende sosiale hensyn knyttet til barn i nær familie [Endret 6/17] Den som kan dokumentere tungtveiende sosiale hensyn knyttet til omsorgsansvar for små barn i nær familie, kan anses som reell arbeidssøker selv om vedkommende ikke er villig til å flytte, og uavhengig av om vedkommende bare søker hel- eller deltidsarbeid. Det er det formelle omsorgsansvaret som er avgjørende, ikke om det er biologisk foreldre eller fosterforeldre som har omsorgen. Nedenfor følger eksempler som i henhold til praksis godkjennes etter dette unntaket: Foreldre med barn under 1 år. Gjelder bare for én av foreldrene. Eneansvar for barn til og med syvendeklasse. Eneansvar for barn opp til 18 år når de har spesielle behov. Det må foreligge dokumentasjon fra lege eller annet helsepersonell. Omsorg som nevnt i de 2 foregående punktene når en av foreldrene arbeider skift/turnus, eller har sitt daglige virke utenfor lokalmiljøet. Når foreldrene ikke bor sammen, men likevel har delt omsorgsansvar for små barn, vil begge foreldrene kunne godkjennes som lokal- og deltidsarbeidssøker". TS bør med andre ord ta kontakt med NAV, få avklart sin situasjon opp mot regelverket og evt. bli godkjent som reell arbeidssøker med de begrensningene hun nevner i HI. Tusen takk, dette var akkurat det jeg trengte å lese! Kommer såklart til å ta kontakt med nav når det nærmer seg men beroligende å vite at de kan ta hensyn til at man har små barn og samboer som jobber skift! 3
rilin Skrevet 29. juli 2019 Forfatter #19 Skrevet 29. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen særregler selv om man har barn, og det tas heller ikke hensyn til at du ikke skal ta annen jobb enn det du er utdannet til i påvente av drømmejobben. Anonymkode: 68f77...1af Har ikke tenkt å bruke dagpenger som en hvilepute mens jeg venter på drømmejobben, er heller en backup plan dersom jeg ikke klarer å skaffe meg jobb før permisjonen er ferdig. Håper likevel på en jobb som er noe relevant til min utdanning, da urelevante jobber kan gjøre at man blir hengende etter innenfor sitt felt. Fikk svar lengre opp her om at det var mulig å være kvalifisert for noen særregler med tanke på små barn, så da ordner det seg sikkert etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 Som saksbehandler på et lokalkontor med ansvar for, blant annet, oppfølging av jobbsøkere synes jeg det er interessert å se at de som kommenterer her er så mye strengere enn vi som jobber i NAV Selvsagt kan du være arbeidssøker og motta dagpenger selv om du har små barn og samboer som jobber ute. Greit å informere saksbehandleren din om dette når du får en, slik at de er klar over situasjonen. Du er langt fra den eneste som ikke kan ta jobb hvor dom helst, når som helst. Angående type jobb så forventes det at du søker på og tar imot alle typer jobber du er kvalifisert for. Du får ikke nødvendigbis drømmejobben i første omgang. Det er vi ganske strenge på. Dagpenger er kun en midlertidig ytelse, og det er lettere å få jobb når man allerede er i jobb. Nå ble reglene for dagpenger nettopp endret igjen, og nå er det viktig at du registrerer deg og søker om dagpenger fra første ledige dag. Lykke til Anonymkode: 5dbb6...c10 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå