Theo Skrevet 8. mai 2005 #1 Skrevet 8. mai 2005 Jeg kommer sannsynligvis til å skaffe meg hund, men jeg er usikker på når det er smart å gjøre det. Jeg er student, og på mange måter er jo dette en veldig god anledning til å ha valp - fleksibel arbeidstid, og mye man kan gjøre hjemme. Det blir likevel ikke enda, siden jeg ikke bor på et egnet sted, og jeg har også tenkt å bo utenlands et halvt/helt år før jeg gjør noe mer med det. Samtidig er jo studenttilværelsen heller glissen mtp økonomi, sånn sett er det veldig safe å skaffe seg hund når man er i jobb. Når skaffet dere dere hund, og hva var fordelene/ulempene? Noen som har innspill?
Vibs Skrevet 8. mai 2005 #2 Skrevet 8. mai 2005 Jeg fikk meg hund mens jeg var ny i jobb og hadde det supertravelt. Det var helt ypperlig og fikk meg til å sette ned tempoet litt. Egentlig tror jeg det blir litt som med tidspunktet for å få barn - det er vanskelig å finne det perfekte tidspunkt - man må bare gjøre det perfekt.
Cherie Skrevet 8. mai 2005 #3 Skrevet 8. mai 2005 Jeg skaffet meg hund straks jeg flyttet fra studentby. For meg og typen var det perfekt tidspunkt. Jeg studerte og han jobbet. Jeg kunne bruke mye tid på å sosialisere dyret og han kunne ha hunden på jobb når jeg hadde lange dager på skolen. Jeg ville venten til du har nogenlunde stødig økonomi og kanskje til du skal ha ferie. Du må jo gi hunden en glidende overgang til sitt nye hjem og det å være alene hjemme. Men bevares man kan da skaffe hund når man ikke har ferie også hva slags hund tenker du på?
Theo Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 8. mai 2005 Egentlig tror jeg det blir litt som med tidspunktet for å få barn - det er vanskelig å finne det perfekte tidspunkt - Ja, det tror jeg du har rett i!
Theo Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2005 Jeg skaffet meg hund straks jeg flyttet fra studentby. For meg og typen var det perfekt tidspunkt. Jeg studerte og han jobbet. Jeg kunne bruke mye tid på å sosialisere dyret og han kunne ha hunden på jobb når jeg hadde lange dager på skolen. Jeg ville venten til du har nogenlunde stødig økonomi og kanskje til du skal ha ferie. Du må jo gi hunden en glidende overgang til sitt nye hjem og det å være alene hjemme. Men bevares man kan da skaffe hund når man ikke har ferie også Ja, det høres ut som et bra opplegg. Hva slags sted bodde dere på da dere fikk hunden? Jeg bor i by, og er litt usikker på hvordan jeg skal ordne meg. Kan selvfølgelig flytte til utkanten når det blir aktuelt. Økonomien er jo forsåvidt stødig nok som student, selv om man ikke får mye, så får man jo et fast beløp. I tillegg jobber jeg litt, så jeg tror det skal gå, med litt planlegging. Jeg har egentlig aldri ferie, i og med at jeg jobber hver sommer - så sånn sett tror jeg nesten sensommeren/høsten er best for min del. Må se hvor mye obligatorisk det er det året jeg skal kjøpe den. Vel, dette er nå slikt plukk som jeg må tenke på, og som ikke er så relevant for dere. hva slags hund tenker du på? Jeg tror det blir Doberman, Rottweiler eller Schæfer. Holder en knapp på rottis, men har ikke bestemt meg enda.
lillesky Skrevet 8. mai 2005 #6 Skrevet 8. mai 2005 Vi skaffet oss hund da vi flyttet "på landet". Kunne ikke tenke meg å ha hund i byen. Men det er meg... Jeg var arbeidsledig, og hadde goood tid til hunden! Det var kjempekjekt. Også vil jeg si at sommeren er et godt tidspunkt på året å skaffe seg hund. Vi fikk vår hund i mai, og gikk ut med han hver natt for at han skulle få tisse. Da er det greit at det ikke er vinter! Så sensommer er nok ypperlig for deg, som du også nevner selv. Når det gjelder økonomi, så er det ikke så mye annet enn mat du trenger. Men bruk penger på det! Ikke kjøp billig. Også er det viktig med forsikring. Vår hund hadde et beinbrudd, måtte operere, gå på medisiner og fikk akupunktur. Vi betalte kun egenandel. Det var veldig greit. Jeg mener det er fint å være mye med hunden når den er liten. Har du hatt hund før? Vi gikk på valpekurs, og det synes jeg ikke vi fikk noe særlig ut av. Da er det bedre å lese ei hundebok og snakke med hundefolk/oppdretter. Lykke til! Hund er flott!!
Theo Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2005 Vi skaffet oss hund da vi flyttet "på landet". Kunne ikke tenke meg å ha hund i byen. Men det er meg... Jeg må ha mulighet for å komme meg raskt ut av byen dersom jeg skal bo der og ha hund. Ellers er det mulig å bo landlig til, selv i byen (utkanten). Når det gjelder økonomi, så er det ikke så mye annet enn mat du trenger. Men bruk penger på det! Ikke kjøp billig. Også er det viktig med forsikring. Vår hund hadde et beinbrudd, måtte operere, gå på medisiner og fikk akupunktur. Vi betalte kun egenandel. Det var veldig greit. Hvor mye, sånn cirka, må man regne med at går med til mat i måneden (stor hund), og hvor mye kommer forsikringen på per år? Har du hatt hund før? Vi gikk på valpekurs, og det synes jeg ikke vi fikk noe særlig ut av. Da er det bedre å lese ei hundebok og snakke med hundefolk/oppdretter. Jeg har ikke eid egen hund selv før, men foreldrene mine har hund som jeg har vært mye med (blant annet da han var valp), og jeg har mange års erfaring med andre dyr. Mye av de samme læringsprinsippene som går igjen. Ellers kjenner jeg et par dyktige hundefolk som kan trå til om det trengs. Skal også sette meg godt inn i bøker o.l. for å være best mulig forberedt.
Vibs Skrevet 8. mai 2005 #8 Skrevet 8. mai 2005 Vi gikk på valpekurs, og det synes jeg ikke vi fikk noe særlig ut av. Da er det bedre å lese ei hundebok og snakke med hundefolk/oppdretter. Vi gikk også på valpekurs og det var helt fantastisk bra - anbefales på det varmeste (vi gikk på Canis og lærte klikkertrening). Man kan jo lese hundebøker og prate med folk i tillegg, selvfølgelig. Men valpekurs synes jeg nesten burde være obligatorisk (jeg har hatt flere hunder og trent hund i alle år, tok nytt valpekurs da jeg fikk hund igjen likevel).
Theo Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2005 Vi gikk også på valpekurs og det var helt fantastisk bra - anbefales på det varmeste (vi gikk på Canis og lærte klikkertrening). Hva/hvor er Canis? Har sansen for klikkertrening, var innom det da jeg hadde hester.
Vibs Skrevet 8. mai 2005 #10 Skrevet 8. mai 2005 Hva/hvor er Canis? Har sansen for klikkertrening, var innom det da jeg hadde hester. se på www.canis.no under hundeskole
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #12 Skrevet 8. mai 2005 Kjenner flere som skaffet seg hund i studietida, men for dem var det stort sett en del av hele livvstilen; dyr, friluftsliv, trening, jakt osv... Fordelen med å være student er at man disponerer tida relativt fritt, ulempen er at man gjerne har dårlig økonomi og lite plass. Dessuten, og dette er kanskje den viktigste grunnen til at jeg ikke har skaffet meg hund selv, er at man gjerne ikke vet hvor man er om ett, to eller fem år. Når man er "etablert", har falt litt til ro, fått fast jobb eller vet man kan fortsette å jobbe i området man bor eller noe sånt, har en viss forutsigbarhet i levestandard og oversikt over hvor mye man vil/kan/må jobbe i relativt lang tid framover er det lettere å se om man har tid til en hund i det "skjemaet" man lever i. Ellers kan man selvsagt velge å prioritere hunden i alle valgene man gjør; bosted, tid, arbeidstider osv. Går jo an det også.
lillesky Skrevet 8. mai 2005 #13 Skrevet 8. mai 2005 Vi betaler ca 1000 kr i året for hundeforsiring. Mat, hmmm..., er ikke sikker på om vi bruker en hel sekk i mnd, men den koster ca 500. Mate er drøy når du kjøper store sekker hos veterinær. Også får han jo ofte middagsrester. Ja, det finnes heeeelt sikkert gode valpekurs! Men vi fikk ingenting ut av kurset vi var på. Var veldig mange problemhunder som instruktørene tok seg mest av. Også var det utrolig mye teori!
Cherie Skrevet 9. mai 2005 #14 Skrevet 9. mai 2005 Fikk heller ikke noe ut av valpekurset, men det tror jeg var mer hun som ledet det sin skyld enn valpekurs som fenomen. Hunden vår kunne en del på forhånd og fikk ikke nye mål å strekke seg etter i det hele tatt. Blir litt som de ungene som er flinke i matematikk og bare får nye, like oppgaver istedet for noe å strekke seg etter. FY ville Vygotsky ha sagt he he. Å bo i byen er ingen hindring for å ha hund. Jeg synes det utelukker hunder som gjerne stresser en del og som er mindre glad i sol .... En rottis skulle jo gå bra i byen skulle jeg tro, det samme med dober, men jeg ville aldri hatt sistevalget i byen. For mye stress og for følsom for varme. Skulle jeg si et argument mot det å skaffe seg hund i studietiden så er det det at mange er mindre begeistra for å leie ut til folk med hund. Du stiller gjerne bakerst i hybelkøen. Mat ...kommer an på hvor stor hund du har, forbrenningen til hunden, ditt aktivitetsnivå, og foret. Men olivers og lone star er god og ikke så alt for dyre for. Jeg kan tenke meg at en rottis ligger på noe av det samme som en ridgeback i matkonsum... hvilket betyr ca 14-15 kg i mnd. En hannen vil gjerne kreve mer mat enn tispe. Om økonomien er stødig, man stram...gjør som noen foreslår lengre oppe i innleggene...skaff deg forsikring. Min ligger også i overkant av 1000 i mnd. Denne summen kan man få justert noe ned om man bare forsikrer for skade og ikke for tap av hundens liv. Var sjele glad jeg hadde forsikring da hunden min av medisinske grunner måtte steriliseres,,noe som førte til nyrekollaps...som førte til masse prøvetaking og hun dpå drypp i fire dager ... glad jeg hadde forsikring??? JA Man skal passe seg for å være for mye hjemme når man går til aanskaffelse av ny hund. Den skal tross alt lære å være alene også.
Theo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 9. mai 2005 Kjenner flere som skaffet seg hund i studietida' date=' men for dem var det stort sett en del av hele livvstilen; dyr, friluftsliv, trening, jakt osv... [/quote'] Man må jo til dels legge opp livsstilen etter hunden. Hund blir en hobby, og trening er en viktig del av hverdagen. Slik må det jo bli (spesielt med stor hund), og jeg må være sikker på at jeg er helt klar for det. Men jeg tror det blir bra. :D Det er jo også en god pådriver for å komme seg ut selv, jeg er glad i å gå på fjellet o.l., og med hund som trenger mosjon er det kanskje lettere å få kommet seg ut. Hva slags hund har du, er den stor? Disse utgiftene var mye mindre enn jeg hadde forestilt meg. Neida, det jeg tenkte på med det, var at jeg vil ha mulighet til å lufte den utenfor byen - det vil si at det er uaktuelt å bo i sentrum av en stor by. Det er viktig for meg at dyrene mine har mest mulig naturlige omgivelser. Takk for tips. Også et veldig godt poeng. Ja, forsikring er en selvfølge (skade, ikke livs-). Det er klart, men det er viktig å ha muligheten til å være hjemme - da kan man enten velge å være der, eller å gå ut, når hunden trenger "alene-trening". Å ikke ha anledning til å tilpasse dette er ihvertfall ikke ideelt (eller aktuelt).
lillesky Skrevet 9. mai 2005 #16 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har en liten hund, men den er en livlig jack russel terrier som er MYE i aktivitet. Vi gir han ofte middagsrester, kanskje derfor det ikke går altfor store mengder med tørrfor. Sitat: Man skal passe seg for å være for mye hjemme når man går til aanskaffelse av ny hund. Den skal tross alt lære å være alene også. Jeg synes man skal være mye med hunden når den er valp, hvis man har mulighet til det. Jeg synes det blir feil å skaffe seg valp, og la den være alene når man er på jobb (8 timer). Så jeg synes det er fornuftig som du selv sier, at man må ha mulighet til å være mye med den og trene "være-alene" når man kan.
smidja Skrevet 9. mai 2005 #17 Skrevet 9. mai 2005 Tror at man må finne ut selv når det passer å ha valp i huset. Nå har jeg valp på fem mnd, min mann er hjemme på dagtid, og når jeg kommer hjem går jeg alltid ut og trener en stund. Vi går på valpekurs og jeg vil si at det er utrolig bra. Det anbefales på det sterkeste. Vi går i Sverige da, vet ikke om det er annerledes der, for jeg har aldri vært på valpekurs før. Men husk på dere, at å lære hunden å sosialisere seg med andre hunder og fremmede mennesker, kan man ikke lære ved å lese en hundebok. Dette er gull verd når hunden blir eldre. Om hunden kan det dere egentlig skal lære på valpekurset, så se på det som et ypperlig egnet sted for sosial trening.
Theo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #18 Skrevet 9. mai 2005 Vi går på valpekurs og jeg vil si at det er utrolig bra. Det anbefales på det sterkeste. Vi går i Sverige da' date=' vet ikke om det er annerledes der, for jeg har aldri vært på valpekurs før. Men husk på dere, at å lære hunden å sosialisere seg med andre hunder og fremmede mennesker, kan man ikke lære ved å lese en hundebok. Dette er gull verd når hunden blir eldre. Om hunden kan det dere egentlig skal lære på valpekurset, så se på det som et ypperlig egnet sted for sosial trening.[/quote'] Det er sant. Det er jo ikke noe must så lenge man har anledning til å få sosialisert hunden på andre måter, men det er jo et godt alternativ. Skal uansett vurdere det, og sjekke grundig med folk som har gått på kurset jeg velger for å få best mulig utbytte av det. Det er jo, som alltid ellers, både dyktige og dårlige hundefolk, det gjelder bare å lete seg frem til de flinke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå