Gå til innhold

Invitere i barnedåp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Skal ha barnedåp for barnet vårt om noen uker og det har i den forbindelse blitt litt dårlig stemning pga hvem vi velger å ikke invitere..

Min far fikk seg ny dame for 4 år siden. De gifter seg året etterpå. Denne nye konen har fra før 3 barn, hvor 2 av dem fremdeles bor hjemme sammen med henne og min far. Barn nr 3 (som er godt voksen) har bodd for seg selv med sin mann og sine 3 barn disse årene (i en annen by).

I mitt hode ble det veldig unaturlig å invitere henne og familien da vi ikke har noenting med dem å gjøre (eneste gangen vi treffer dem er i selskap hos min far/hans nye kone). Plutselig fikk jeg Telefon av pappas kone at dette var urimelig av meg, og stygt å la en søsken stå igjen! Nå har hun "truet" med at hun og de 2 andre barna hennes ikke kan komme hvis jeg velger å utelukke nr 3.. Hun føler det blir feil ovenfor de andre barna sine som hun alltid har lært at man gjør ikke forskjell.. 

Hva hadde dere gjort? Invitert for å unngå sjau, eller stått for valget jeg egentlig har tatt? Vi inviterte de til vårt andre barn sin dåp for 2 år siden, men dette også kun fordi vi følte vi måtte.. vi har også vært invitert i deres nyeste barn sin dåp,men utenom dette inviterer vi ikke i selskapet til hverandre osv..

Anonymkode: a6dc2...d53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt kinkig dette. Min historie. Mine foreldre inviterte til ferie i varmere strøk. Begge mine søsken ble invitert med sine familier (mann og barn). Mine voksne barn (21 og 24) ble ikke invitert fordi de var flyttet ut (studerte). De la ferien til et tidspunkt som i tillegg ville vært vanskelig for mine barn å ta fri. For meg var det sårt og vanskelig og helt unaturlig å bli med på ferien. Der har i årene etterpå hvert et mer distansert forhold mellom meg og mine foreldre. 

Hvis det betyr noe for stemor at hennes eldste barn blir inviterte ville jeg lagt meg flat, beklaget og invitert. Utrolig hyggelig at de har lyst å sette av en hel dag for å feire ditt barn -de fleste hadde nok håpet å slippe å bli invitert 😊

Anonymkode: fb9e8...492

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere inviterte dem i dåp for to år siden og dere også er blitt invitert i dåp hos dem er det jo litt underlig at de denne gangen ikke er invitert? Når det er sagt synes jeg det er trist det kommer til slike følelsesutbrudd fra din fars nye kone, det beste ville vel ha vært å avklare og avstemme med hverandre i forveien av en  invitasjon.. så jeg tenker vel i grunn at her har du vært litt uheldig.. 

Anonymkode: 4d4a4...b64

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig inviterer dere de også. 

Anonymkode: 3dcb2...847

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere inviterte dem i dåp for to år siden, og de har invitert dere til dåp, synes jeg det er rart at dere ikke inviterer nå. 

Anonymkode: 1087a...188

Skrevet

Er rart at dere har invitert hverandre til dåp frem til nå, og dere plutselig skal utelate de denne gangen. Man inviterer ikke kun 2 av 3 søsken!  

Skjønner godt hun reagerer! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaden et alt skjedd.  Du får vurdere hva som er verdt mest, å prøve å reparere forholdet eller noen ekstra personer i dåpen. 

Det skal gode grunner til å ekskludere noen.

Anonymkode: b912a...94c

• Liker 1
Skrevet

Skulle tro hun var glad for å slippe, dåp til personer man ikke ser ofte er da virkelig ikke så stas😉 Blir man invitert så føler man jo at man  må dra.

Jeg ville allikvel ha invitert,  særlig siden dere inviterte for to år siden og ble invitert tilbake. Virker veldig rart å da ikke be denne gangen.

Jeg ba mitt stesøsken i dåp, selv om vi ikke har noe mer forhold enn det du beskriver her. Føler det blir naturlig, å invitere hele den nye storfamilien.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt kinkig dette. Min historie. Mine foreldre inviterte til ferie i varmere strøk. Begge mine søsken ble invitert med sine familier (mann og barn). Mine voksne barn (21 og 24) ble ikke invitert fordi de var flyttet ut (studerte). De la ferien til et tidspunkt som i tillegg ville vært vanskelig for mine barn å ta fri. For meg var det sårt og vanskelig og helt unaturlig å bli med på ferien. Der har i årene etterpå hvert et mer distansert forhold mellom meg og mine foreldre. 

(...)

Anonymkode: fb9e8...492

Du virker fryktelig utakknemlig! Her betaler foreldrene dine sydentur for tre voksne barn, deres tre partnere og minst to barnebarn (dine tantebarn), samt seg selv, det vil si sydentur for minst ti personer! Det koster jo en svimlende sum, selv om man bare betaler reisen. Kanskje 60 - 70 000 om turen er rimelig! Er helt ufattelig for meg at noen har råd til å være så spandable, men wow, så flott!

Jeg synes ikke det er urimelig at de voksne barnebarna betaler selv (evt med hjelp fra dere). Hyggelig om de også fikk gratis, men ikke noe å bli sur for. Så vidt jeg skjønner var det ikke slik at de ikke fikk lov å bli med, men at reisen skjedde i skoleåret. Det er vel opplagt hvorfor reisen ble lagt da? Jeg har selv sittet og sett hvordan turer i mai/juni/august/september kan ha HALV PRIS i forhold til skoleferie. Det er jo slett ikke sikkert de har råd til den doble prisen, eller ønsker å bruke så mye penger på en ferie.

Utrolig tragisk at du furter for dette! Her gir foreldrene dine bort en kjempedyr, flott gave....og det fører til at de mister kontakt med dere :( Jeg regner da med at de ikke har kuttet ut kontakt med de voksne barnebarna ellers. Håper det er bare du og mannen din som evt furter da, og at du ikke har forgiftet dine barns forhold til besteforeldrene også.

Anonymkode: dd565...371

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, cilla89 skrev:

Skulle tro hun var glad for å slippe, dåp til personer man ikke ser ofte er da virkelig ikke så stas😉 Blir man invitert så føler man jo at man  må dra.

Jeg ville allikvel ha invitert,  særlig siden dere inviterte for to år siden og ble invitert tilbake. Virker veldig rart å da ikke be denne gangen.

Jeg ba mitt stesøsken i dåp, selv om vi ikke har noe mer forhold enn det du beskriver her. Føler det blir naturlig, å invitere hele den nye storfamilien.

Er flere vi har droppet så er ikke kun denne stesøsteren.. for eksempel farfar og hans kone sine felles barn som også har egne barn, mine tanter og onkler osv.. Har rett og slett bare invitert de nærmeste.

Anonymkode: a6dc2...d53

AnonymBruker
Skrevet

Det må jo være svært kleint å komme i en slik setting, vel vitende om at ens mors ramaskrik er eneste grunnen til at man fikk komme.

Anonymkode: 28352...834

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker fryktelig utakknemlig! Her betaler foreldrene dine sydentur for tre voksne barn, deres tre partnere og minst to barnebarn (dine tantebarn), samt seg selv, det vil si sydentur for minst ti personer! Det koster jo en svimlende sum, selv om man bare betaler reisen. Kanskje 60 - 70 000 om turen er rimelig! Er helt ufattelig for meg at noen har råd til å være så spandable, men wow, så flott!

Jeg synes ikke det er urimelig at de voksne barnebarna betaler selv (evt med hjelp fra dere). Hyggelig om de også fikk gratis, men ikke noe å bli sur for. Så vidt jeg skjønner var det ikke slik at de ikke fikk lov å bli med, men at reisen skjedde i skoleåret. Det er vel opplagt hvorfor reisen ble lagt da? Jeg har selv sittet og sett hvordan turer i mai/juni/august/september kan ha HALV PRIS i forhold til skoleferie. Det er jo slett ikke sikkert de har råd til den doble prisen, eller ønsker å bruke så mye penger på en ferie.

Utrolig tragisk at du furter for dette! Her gir foreldrene dine bort en kjempedyr, flott gave....og det fører til at de mister kontakt med dere :( Jeg regner da med at de ikke har kuttet ut kontakt med de voksne barnebarna ellers. Håper det er bare du og mannen din som evt furter da, og at du ikke har forgiftet dine barns forhold til besteforeldrene også.

Anonymkode: dd565...371

Hva er logikken i at disse foreldrene/besteforeldrene skal spandere på sine voksne barn men ikke voksne barnebarn? Det er vel de på 21 og 24 som antagelig har dårligst råd av alle i denne gjengen. 

Anonymkode: 42f56...f9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal dere invitere dem. Veldig merkelig å ikke bli invitert hvis man blir invitert to år tidligere OG i tillegg har invitert til egen dåp. Her syns jeg rett og slett dere er urimelige

Anonymkode: 8ceb3...003

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...