Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter i utgangspunktet med angst.
Sitter med stor klump i halsen nå, og angsten sitter som støpt i hele kroppen. Ikke lenge siden jeg fikk vite at jeg fikk studieplass. 

Vet ikke om jeg har gapt over for mye, med tanke på studiet jeg har valgt. Som følge av angst og uro i kroppen, er jeg redd for at jeg kommer til å mislykkes, både sosialt og faglig. Konsentrasjonen er ikke alltid på topp. Slet meg gjennom videregående, tok lang tid før jeg fikk oversikt over pensum, og fagene i seg selv. Brukte alltid lang, lang tid på innleveringer osv. Gruer meg til framføringer og eksamener. Gruer meg til fagene jeg i utgangspunktet ikke har så mye forståelse for. Har også vært mobbet i mange år, derav angsten. Har gått i behandling, men mye av angsten sitter enda igjen.

Har du som er, eller har vært student noen beroligende ord til meg? Er skikkelig fortvilet og redd!

Anonymkode: 1b5b8...cb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bedre enn du tror og det blir fort vanlig hverdag det også. Det er heller ikke sikkert det er så mye vanskeligere enn VGS. En utfordrende overgang blir det sikkert, men du har blitt eldre og modnere og valgt noe du forhåpentligvis liker. Jeg kjenner flere som har passet dårlig inn og kanskje blitt mobbet som barn og ungdom, men som har vokst og blitt skikkelig dyktige folk etter at de kom seg ut og inn i et miljø og fagfelt de selv valgte og trives med. 

Lykke til! 😊

Anonymkode: e48f2...495

Skrevet

Kan jeg spørre hva du har kommet inn på av studie? 

Uansett kan jeg betrygge deg med at du ikke er alene. Undersøkelser viser at studenter er del av befolkningen som blant annet sliter med ensomhet og angst, noe som er et vedvarende problem. Heldigvis har studentsamskipnadene psykologtilbud, noe som er gratis når en har betalt semesteravgiften. 

Jeg kan også anbefale å bli med i en studentforening. Ingen student har godt av å sitte hele dagen på lesesalen for å deretter gå hjem for å være alene. Det er kanskje lett for meg å si, men prøv å utfordre deg selv, og vær litt frempå. Selv er jeg student den dag i dag, og stortrives. Studentperioden er kanskje den beste perioden i livet på grunn av den friheten det gir. Så nyt det så godt du kan! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...