AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #1 Skrevet 28. juli 2019 Bare lurer. Synes jeg stadig leser i utenlandske medier om unge kvinner som reiser og forsvinner. Samtidig har jeg ingen å reise med, er en kvinne på 25 år. Er det trygt for meg å reise alene i Europa, USA, Australia f.eks? Kan dere komme med noen tips til hvor jeg ikke trenger å bekymre meg om at noe potensielt fælt skjer? Har du noen erfaringer selv? Jeg snakker engelsk greit, så det er ikke noe problem.... Anonymkode: 101f5...32a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #2 Skrevet 28. juli 2019 Hm jeg hadde ikke turt å dratt alene ute om kvelden, når det er mørkt i alle fall. Anonymkode: 00c0a...a27 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #3 Skrevet 28. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hm jeg hadde ikke turt å dratt alene ute om kvelden, når det er mørkt i alle fall. Anonymkode: 00c0a...a27 Nei, det er ikke snakk om å dra ut om kvelden, bare på dagtid for å se på historiske monumenter og se lokalivet. Anonymkode: 101f5...32a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #4 Skrevet 28. juli 2019 Jeg hadde ikke turt det! (Er 23 år) Anonymkode: edfc7...477 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Tror det skal gå fint, det skjer jo at par også forsvinner i utlandet. Anonymkode: 77b97...020
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #6 Skrevet 28. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer. Synes jeg stadig leser i utenlandske medier om unge kvinner som reiser og forsvinner. Samtidig har jeg ingen å reise med, er en kvinne på 25 år. Er det trygt for meg å reise alene i Europa, USA, Australia f.eks? Kan dere komme med noen tips til hvor jeg ikke trenger å bekymre meg om at noe potensielt fælt skjer? Har du noen erfaringer selv? Jeg snakker engelsk greit, så det er ikke noe problem.... Anonymkode: 101f5...32a Anonymkode: 77b97...020
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #7 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal gå fint, det skjer jo at par også forsvinner i utlandet. Anonymkode: 77b97...020 Ja, såklart, men er mye tryggere om en er to enn bare en. Anonymkode: 101f5...32a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #8 Skrevet 28. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke snakk om å dra ut om kvelden, bare på dagtid for å se på historiske monumenter og se lokalivet. Anonymkode: 101f5...32a Tror det skal litt til å bli bortført midt på lyse dagen, med mange vitner. Hvis man tar forholdsregler da. I vestlige land hadde jeg turt det. Anonymkode: 00c0a...a27 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #9 Skrevet 28. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer. Synes jeg stadig leser i utenlandske medier om unge kvinner som reiser og forsvinner. Samtidig har jeg ingen å reise med, er en kvinne på 25 år. Er det trygt for meg å reise alene i Europa, USA, Australia f.eks? Kan dere komme med noen tips til hvor jeg ikke trenger å bekymre meg om at noe potensielt fælt skjer? Har du noen erfaringer selv? Jeg snakker engelsk greit, så det er ikke noe problem.... Anonymkode: 101f5...32a Det var nesten et dumt spørsmål Anonymkode: 27a23...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #10 Skrevet 28. juli 2019 I Europa går det greit å reise alene som kvinne. Men USA og Australia har fostret noe gærne seriemordere opp gjennom historien. Seriemordere som gikk etter enslige kvinner. Anonymkode: 9196e...7fc
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #11 Skrevet 28. juli 2019 Det er jeg ikke redd for. Sjansen for at noe skjer er så minimal om man bruker hodet at den lille risikoen som er igjen er verdt det. Fæle ting kan skje rett utenfor døra di også. Anonymkode: beb76...696 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #12 Skrevet 28. juli 2019 Den største trusselen mot unge kvinner er menn i alderen 18-60. Så lenge du unngår de så langt du klarer så burde du være trygg. Problemet er at det stort sett er menn man kommer i kontakt med, siden det er de som er frempå og bare vil "snakke litt". Men dersom man er flink til å unngå menn (ikke avvise, da kan de bli voldlige), så burde det gå fint. Anonymkode: 4574b...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #13 Skrevet 28. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nesten et dumt spørsmål Anonymkode: 27a23...f1b Jeg så ikke den tråden og jeg ville høre folks erfaringer. Hvorfor er min tråd dum? Anonymkode: 101f5...32a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #14 Skrevet 28. juli 2019 Jeg ville ikke vært redd for å reise alene. Reiste alene i Tyskland og Frankrike som 19-åring for 10-15 år siden, og det var en kjempefin opplevelse. Det er også mange fordeler med å reise alene, da det er enklere å komme i kontakt med andre (kvinner) som reiser alene. Ville glatt gjort det igjen. Samtidig er det viktig å ta noen forholdsregler. Jeg gikk ikke ut etter at det ble mørkt. Informerte familien i Norge om hvor jeg var/skulle dra og hadde undersøkt overnattingsstedene og byene jeg planla å besøke før jeg dro. Men dra! Ikke la deg stoppe av mangel på reisefølge! Anonymkode: 23701...28d 4
Skogkatten Skrevet 28. juli 2019 #15 Skrevet 28. juli 2019 Da jeg var 26 reiste jeg på min første tur alene, jeg dro til Serbia i forbindelse med studiene. Ifølge alle rundt meg burde jeg ha dødd i løpet av den turen, for det er visst det som skjer når man reiser alene til Serbia. I stedet hadde jeg det helt fantastisk og har reist tilbake mange ganger senere. Og jeg har reist alene i de fleste land i Europa og noen land i Asia. De fleste steder er trygge, og spesielt i store byer er det ikke noe problem å være ute når det er mørkt siden du kommer til å ha folk rundt deg hele tiden, og de fleste vil deg ikke noe vondt. Det mest problematiske jeg har opplevd i løpet av mine reiser er taxisjåfører som tar seg litt i overkant godt betalt for turen, jeg har aldri blitt frastjålet noe, aldri blitt trakassert, aldri følt meg truet, aldri blitt voldtatt, og som du skjønner når jeg skriver her, jeg har aldri blitt drept heller. Mitt beste tips er å aldri vise at du er usikker eller nølende, om du har gått deg bort eller ikke forstår hvordan noe fungerer så prøv så godt du kan å ikke vise det utad. Om du virker dreven og kjent på stedet blir du mindre sårbar og mindre interessant for eventuelle kriminelle. Og på din første reise alene kan det være lurt å velge et reisemål som ikke krever så mye, for eksempel et sted hvor kulturen ligner Norge, eller hvor det er lett å gjøre seg forstått. Og det er helt normalt å være nervøs, jeg er fortsatt det hver gang jeg reiser alene, men det er verdt det. 7
Fju Skrevet 28. juli 2019 #16 Skrevet 28. juli 2019 Har reist alene flere ganger, både i Europa og i andre verdensdeler. Det mest ubehagelige jeg har opplevd var at jakken min ble stjålet på en buss i Spania. Når sant skal sies pleier jeg å føle meg mer utrygg på byen en lørdagskveld i Norge enn jeg gjør i utlandet. Folk flest er snille og velmenende uansett hvor jeg reiser, og jeg har ofte blitt møtt med ekstra god service og omsorg nettopp fordi jeg reiser alene. Hvis du bruker sunn fornuft kommer du langt. Hvis du blir utsatt for plagsomme selgere eller hustlere bør du unngå øyekontakt og ignorere dem, eventuelt si et enkelt "Nei". Ikke sett deg inn i uregistrerte taxier, og avtal alltid pris på forhånd. Ikke ha på deg mer kontanter/verdisaker enn nødvendig, og ikke se ned i telefonen mens du går. Ikke bli med fremmede hjem, hold deg unna alkohol og stoff. Lytt til råd fra lokale. Lykke til, håper du tar steget ut i verden på egen hånd. Skjønner godt at det føles skummelt, men hvis du forbereder deg godt kommer det til å gå veldig fint. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #17 Skrevet 28. juli 2019 Reiste masse alene da jeg var i beg av 20-årene, for det meste Asia. Sjansen for at noe skjer er liten. Gikk også ut om kveldene/nettene, men unngikk haiking. Man kan ikke være redd for alt. Tenk på hvor mange som reiser alene til enhver tid. Anonymkode: 4e462...6b2 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #18 Skrevet 28. juli 2019 Sjekk bloggen "Renates reiser". Ung dame som reiser alene. Anonymkode: 9cd3e...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #19 Skrevet 29. juli 2019 Legg gull øredobber og gullringer være igjen hjemme. Kle deg minst mulig» turistaktig.» Anonymkode: d4aa7...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: I Europa går det greit å reise alene som kvinne. Men USA og Australia har fostret noe gærne seriemordere opp gjennom historien. Seriemordere som gikk etter enslige kvinner. Seriemordere går vel helst etter kvinner som bor et sted og har rutiner, slik at de kan planlegge. Anonymkode: 9196e...7fc Anonymkode: b4615...fb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå