Gå til innhold

Hobbybakere og salg av kaker til bursdager/konfirmasjoner mm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder foreldre så er jo stort sett refrenget at sikkerhet kommer alltid først og det er aldri snakk om å være for forsiktig. Greit nok, det er jo barna våre det er snakk og da har man vel ikke så veldig lyst til å ta noen ekstra sjanser. 

Hender sprites hjelmen tas på heller for tidlig hjem for sent unger kles på lag på lag bli forkjølet men når bursdagen skal feires er det allikevel ingenting i veien for å kjøpe en hjemmelaget fondant kake var en vilt fremmed fremmet person på Internett det er man ikke har noen oversikt over hvilke fremstillingsmetode som har blitt brukt, hvor ingredienser kommer fra, hvilke hygiene det er på kjøkkenet. 

Uten å skulle komme med for mange skrekkeksempler så husker jeg en episode fra en kakegruppe jeg var med i. Trådstarter hadde mann og barn som lå rett ut med omgangssyke hjemme (der hun også lagde kaker til salgs) Hun hadde mange kakebestillinger den helgen og ville nødigst avlyse .... ! Det kom en advarsel om at det var mattilsyn i gruppa, og posten forsvant. 

Det er strenge regler for kjøkkenutstyr som skal brukes i matproduksjon, men dette gjelder selvfølgelig ikke hobbybakerne som bestiller både det ene og det andre fra EBay. For ikke å snakke om hvordan en del av denne proff-hobby-greien er godt gammeldags svart arbeid og/eller trygdesvindel. 

Hvordan har det seg slik at de samme foreldrene som ikke vil sende ungene på lokal buss med barnehagen uten barnesete, synes dette er helt greit? 

(Før insinuasjoner om at jeg er en bitter proff kommer, det er jeg ikke, jeg er amatør og entusiast ;) )

Anonymkode: 7d56e...73e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for et kræsj i buss i 50 kmt kan sammenlignes med å spise en kake man har kjøpt hos en privatperson.

:lete:

Du skriver for øvrig som om du har kjøpt en nedsprita kake og spist hele selv. 

Anonymkode: 2894b...bbc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Med din logikk kan man ikke spise annen kake enn den man har lagd selv.

Anonymkode: 51e06...3d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg! Spiser ikke kake annet enn kjøpt på bakeri eller laget den selv. Unntak er nær familie.

Anonymkode: 0197a...21a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Med din logikk kan man ikke spise annen kake enn den man har lagd selv.

Anonymkode: 51e06...3d1

Når man betaler for en tjeneste så forventer man kanskje at leverandøren gir deg noe trygt? 

Profesjonelle kakebakere må følge regler nedfelt i norsk regelverk. Hobbyproffer må ikke.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for et kræsj i buss i 50 kmt kan sammenlignes med å spise en kake man har kjøpt hos en privatperson.

:lete:

Du skriver for øvrig som om du har kjøpt en nedsprita kake og spist hele selv. 

Nå skulle jeg holde meg til et eksempel, men Ok. Jeg så for ikke lenge siden en hobbykake dekorert med liljekonvall. Da tror jeg faktisk at jeg hadde gått for kollisjonen på bussen.

Gjest loveli
Skrevet (endret)

Folk kjøper kake på loppemarked, vinner hjemmebakte kaker i lotterier og spiser kaker på foreldremøter, i barnebursdager osv. Jeg tror dét er verre, fordi hobbybakere gjerne vil sikre kvaliteten.

Når folk står hjemme på kjøkkenet og baker en kake de er tvunget til å bake til loppemarked så tror jeg hygienen er på bunn. Småbarnsforeldre elsker også at barna er med å lager kakene, har du aldri vært i barnebursdager der bursdagsbarnet har pyntet muffinsene selv f.eks? De er bakteriebomber dilux! 

Jeg vet om en konditor som jobber på et av Norges mest kjente kjøkken, og vet du hva? Jeg har aldri sett en person slikke seg så mye på fingrene som denne personen gjør når h*n jobber med mat!

Har du sett på programmet "Cake boss"? De gutta på det kjøkkenet er noen skikkelige griser hele gjengen, usj!

Og kjøper du mat ute så ser man ofte at man får mat av samme hånd som har tatt i penger rett før.

Så å bestille fra en hobbybakere tror jeg er trygt altså! Hvertfall like trygt som noe annet.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle bake en kake en gang til noen, og hadde plantet noen løker ute. Fikk plutselig angrep av sopp utslett over hele meg ( kødder ikke ) og jeg ringte å sa at jeg ikke kunne lage kake. Hadde aldri lagd kake til noen så lenge jeg eller andre ikke er friske hjemme. 

Anonymkode: f4ff6...676

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå skulle jeg holde meg til et eksempel, men Ok. Jeg så for ikke lenge siden en hobbykake dekorert med liljekonvall. Da tror jeg faktisk at jeg hadde gått for kollisjonen på bussen.

Det tror jeg faktisk ikke noe på. Tror du prøver å svartmale og overdrive. Alle vet at liljekonvall er giftig. Forøvrig lurer jeg på hvorfor du bruker så veldig stor skrift i hi. Blir som å rope til oss og det er ubehagelig. 

Anonymkode: c52f6...b63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg faktisk ikke noe på. Tror du prøver å svartmale og overdrive. Alle vet at liljekonvall er giftig. Forøvrig lurer jeg på hvorfor du bruker så veldig stor skrift i hi. Blir som å rope til oss og det er ubehagelig. 

Dessverre vet ikke ALLE at liljekonvall er giftig. Det er faktisk overraskende mange som ikke er klar over det

Anonymkode: f5c96...f78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg brukte et talegjenkjenningsprogram på grunn av smerter i armene når jeg skriver. Blir av og til litt tullete. Fonten ble større pga det. Takk for fyllekommentar for øvrig. Helt on brand fra bilstol-gjengen, det.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre vet ikke ALLE at liljekonvall er giftig. Det er faktisk overraskende mange som ikke er klar over det

Anonymkode: f5c96...f78

Ikke veldig lenge siden et hagesenter i Østfold solgte liljekonvall som ramsløk.... heldigvis ble det oppdaget før noen døde.

Skrevet

Jeg brukte et talegjenkjenningsprogram på grunn av smerter i armene når jeg skriver. Blir av og til litt tullete. Fonten ble større pga det. Takk for fyllekommentar for øvrig. Helt on brand fra bilstol-gjengen, det.

Du ironiserer over sikring av barn i bil, men å spise hjemmebakt kake er farlig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio said:

Du ironiserer over sikring av barn i bil, men å spise hjemmebakt kake er farlig?

Hvis du hadde tatt en tur ut av blodtåka* et lite øyeblikk så hadde du sett at jeg ikke ironiserer over det. Les førsteinnlegget! Jeg synes det er rart at man tar alle tenkelige forhåndsregler men jeg synes fortsatt det er rart at man ikke reflekterer over risiko andre steder. 

*et eller annet med bilstoler trigger folk HELT utrolig mye så alt alltid skal leses i verste mening. Er det i Facebook-gruppen alle radikaliseres sånn?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde tatt en tur ut av blodtåka* et lite øyeblikk så hadde du sett at jeg ikke ironiserer over det. Les førsteinnlegget! Jeg synes det er rart at man tar alle tenkelige forhåndsregler men jeg synes fortsatt det er rart at man ikke reflekterer over risiko andre steder. 

*et eller annet med bilstoler trigger folk HELT utrolig mye så alt alltid skal leses i verste mening. Er det i Facebook-gruppen alle radikaliseres sånn?

Tatt en tur ut av blodtåka? Hvorfor snakket du sånn til meg?

jeg er ikke i noen Facebook-gruppe, jeg skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om.

jeg har lest alle innleggene og syntes det er fair å komme med en mening om at feil sikring i bil fort kan få større konsekvenser enn spising av hjemmebakt kake.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, minister-mio said:

Tatt en tur ut av blodtåka? Hvorfor snakket du sånn til meg?

jeg er ikke i noen Facebook-gruppe, jeg skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om.

jeg har lest alle innleggene og syntes det er fair å komme med en mening om at feil sikring i bil fort kan få større konsekvenser enn spising av hjemmebakt kake.

Unnskyld. Du ble rammet av mine dårlige erfaringer med diskusjon med andre der bilstol er tema, det er ikke din feil og jeg beklager. 

Mitt poeng er ganske enkelt. Du kan dø, eller bli veldig syk, av matforgiftning. Jeg synes det er rart at foreldre som er så nøye på «alt annet» ikke ser det problematiske med sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld. Du ble rammet av mine dårlige erfaringer med diskusjon med andre der bilstol er tema, det er ikke din feil og jeg beklager. 

Mitt poeng er ganske enkelt. Du kan dø, eller bli veldig syk, av matforgiftning. Jeg synes det er rart at foreldre som er så nøye på «alt annet» ikke ser det problematiske med sånne ting. 

Har aldri hørt om noen som har blitt forgiftet av en kake kjøpt av en privatperson. Du krisemaksinerer veldig ift mat, til å ta så lett på bilsikkerhet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvert fall helt tydelig at det er et gjennomgangstema at man har ikke noe særlig kunnskap om risiko knyttet til mat det er jo helt greit men det gjør ikke at jeg har feil.

Her er greia, på lik linje med at man ikke har mange dødsulykker med barn fordi man sikrer barn godt i bil er det få som dør eller blir alvorlig syke av matforgiftning i Norge fordi man har strengt Mattilsyn som håndhever regler om hvem som skal selge mat til oss.

Det er ikke sånn at fordi folk aldri har hørt om barn som blir alvorlig syke av allergi e.coli, Norovirus, listeriose, salmonella eller lignende så skjer det aldri. Barn er en mer utsatt gruppe enn voksne og derfor er det også i utgangspunktet strengere regler for mat barn skal ha. 

Risiko knyttet til mattrygghet er ikke noe man fikser på en gang, det er noe man konstant å jobbe med på lik linje med sikringavbarnibil, men dere velger å gå for løsningen som tilsvarer å sette ungen på fanget i taxien fordi de ikke har barnesete og lar egen bekvemmelighet gå ut over sikkerheten. Da blir dere vel sinte når dere konfronteres med det, men er ikke mindre sant av den grunn.

Skrevet

Men, det er faktisk ikke krav til hobbybakere, så de gjør ingenting galt når de baker hjemme på kjøkkenet sitt. Når det kommer til penger så har de lov til å tjene en viss sum på hobby før det skal skattes.

Min samboer lager litt kaker innimellom..og hun tjener iallefall ikke noe på det. Det folk betaler dekker kun kostnadene hun har på å lage de. Så tviler på at de fleste hobbybakere blir rik på dette 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...