Gå til innhold

Det er vel ikke greit å publisere bilder i sosiale medier av brudeparet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vær i et bryllup her forleden, og ser at en felles bekjent/gjest i bryllupet har lagt ut bilder av brudeparet/brudekjolen i sosiale medier - og tagget bruden selv.

Er det bare meg, eller er ikke dette helt uhørt? Jeg trodde det var brudens/brudgommens privilegie å publisere bilder av dagen og kjolen og alt - gjerne bilder tatt av en fotograf?

Synes dette er på linje med om noen hadde publisert nyheten om min fødsel på Facebook, før jeg fikk sagt fra selv!

Hva synes andre?

Anonymkode: d46ba...f56

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest xfs367
Skrevet

Jeg syns du trenger en hobby, en interesse for et eller annet, hva som helst som ikke har med slarving å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ufint!

Anonymkode: 3c246...635

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Å annonsere en fødsel er noe helt annet og kan virkelig ikke sammenlignes engang.

Alle vi inviterte til bryllupet fikk legge ut hva de enn ville. Noen valgte å vente til de ble tilsendt bilder, mens andre la ut et par av sine egne. Nesten «alle» er jo tilstede så hvorfor en skulle reagere på det skjønner jeg ikke 🙄🙄

Anonymkode: 7f164...3fe

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sålenge bruden har fått lagt ut noe først selv/annonsert det selv, og sier det er greit - så er det ok. Man skal såklart spørre først

Anonymkode: c9bcf...b42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde selv at flere av gjestene la ut bilde av oss på Facebook og tagget oss omtrent i det øyeblikket vi hadde sagt ja. Synes ærlig talt ikke det var så ålreit. Så mitt råd er å endre innstillingene slik at ingenting blir publisert før du selv godkjenner det. 

Anonymkode: 047d4...043

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i endel bryllup de siste 5 årene og jeg har også sitter og sett på SoMe at venner og kjente er i andres bryllup, og reglene virker å være uskrevne men har alltid sett det fungere slik:

Mange gjester legger ut snap, bilder på face, status om at de skal til x og y sitt bryllup, og bilder av seg selv, eller seg selv og venner på SoMe. 

Men ikke av brudepar, forlovere eller brudepiker. 

De tar bilder og kan poste mye utover kvelden, men brudeparet er aldri/

sjelden til stede. Jeg kunne se hvordan venneparet mitt i går hadde kledd seg, svettebilde av bunad i sola og teksten sa hvem sitt bryllup det var. 

Men først i går kveld, etter at brudeparet hadde lagt ut bilder selv, så la det samme paret ut bilde av seg selv sammen med brudeparet og takket for en fin kveld. 

Synes det virker greit. La brudeparet poste første bilder av seg selv i alle kanaler, men post gjerne utsikt eller deg selv. 

Anonymkode: 2a6e5...56a

• Liker 9
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær i et bryllup her forleden, og ser at en felles bekjent/gjest i bryllupet har lagt ut bilder av brudeparet/brudekjolen i sosiale medier - og tagget bruden selv.

Er det bare meg, eller er ikke dette helt uhørt? Jeg trodde det var brudens/brudgommens privilegie å publisere bilder av dagen og kjolen og alt - gjerne bilder tatt av en fotograf?

Synes dette er på linje med om noen hadde publisert nyheten om min fødsel på Facebook, før jeg fikk sagt fra selv!

Hva synes andre?

Så fremt at det ikke står noe om det i invitasjonen/gitt informasjon om det i etterkant av at folk har takket ja til å komme, så kan ikke brudeparet si noe på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å publisere bilder av brudeparet uten å spørre om deres tillatelse først. Jeg vil ikke at noen skal publisere bilder av meg fra mitt bryllup før jeg selv har gjort det. Det er brudeparets dag, og jeg syns de skal få legge ut bilder først hvis de ønsker det. Kan også være at de ikke ønsker bilder av bryllupet på sosiale medier, og det skjønner jeg også godt

Anonymkode: 8f880...7a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, O.G. skrev:

Så fremt at det ikke står noe om det i invitasjonen/gitt informasjon om det i etterkant av at folk har takket ja til å komme, så kan ikke brudeparet si noe på det.

Det går an å bruke sunn fornuft. En slik stor begivenhet bør brudeparet selv få dele før andre gjør det. 

Anonymkode: 047d4...043

• Liker 3
Skrevet

Folk må slappe aaaav.

Jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt, heller synes det var litt stas at de gidder å legge ut noe fra vår dag.

I de fleste bryllup, med unntak av kanskje et par, har det omtrent vært oppfordret med egne hashtags på instagram osv, til å legge ut noe.

Hva er egentlig problemet?😅

• Liker 8
Skrevet

Og å sammenlikne det med fødsel er noe av det dummeste jeg har hørt i denne sammenheng faktisk.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Fikk sett masse bryllup da en kompis giftet seg i helgen og la ut på mystory. Snedig å kunne følge han og kona på sånn. 

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Anim92 skrev:

Folk må slappe aaaav.

Jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt, heller synes det var litt stas at de gidder å legge ut noe fra vår dag.

I de fleste bryllup, med unntak av kanskje et par, har det omtrent vært oppfordret med egne hashtags på instagram osv, til å legge ut noe.

Hva er egentlig problemet?😅

Problemet er at kanskje ikke alle er aktive på sosiale medier eller ønsker den type oppmerksomhet. Personlig bruker jeg kun Facebook til å sende bilder og meldinger direkte til enkeltpersoner. Jeg hadde ikke likt om bryllupsgjester jeg kanskje ikke engang kjente noe særlig (min manns venner fra utlandet) la ut bilder av meg uten å spørre.

Leste om en brud her som sa det ble postet masse bilder av henne omtrent før hun hadde forlatt kirken, og mange av bildene var tatt mens hun hadde blunket, eller andre uheldige øyeblikk. Helt greit om folk ønsker masse oppmerksomhet i sosiale medier men jeg synes det er mangel på normal folkeskikk og sosial IQ å legge ut bilder av folk uten deres samtykke.

Anonymkode: a50ef...540

• Liker 6
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at kanskje ikke alle er aktive på sosiale medier eller ønsker den type oppmerksomhet. Personlig bruker jeg kun Facebook til å sende bilder og meldinger direkte til enkeltpersoner. Jeg hadde ikke likt om bryllupsgjester jeg kanskje ikke engang kjente noe særlig (min manns venner fra utlandet) la ut bilder av meg uten å spørre.

Leste om en brud her som sa det ble postet masse bilder av henne omtrent før hun hadde forlatt kirken, og mange av bildene var tatt mens hun hadde blunket, eller andre uheldige øyeblikk. Helt greit om folk ønsker masse oppmerksomhet i sosiale medier men jeg synes det er mangel på normal folkeskikk og sosial IQ å legge ut bilder av folk uten deres samtykke.

Anonymkode: a50ef...540

Jeg tror det handler mye om miljø her.

Jeg har et stort nettverk, og jeg ser stadig vekk bilder fra forskjellige bryllup på sosiale medier. Jeg har vært i rundt 30 bryllup de siste 10-12 årene, og vil påstå at de fleste menneskene jeg er rundt har de sosiale antennene greit på plass. Men kulturen er at det er helt ok å dele fra dagen.

Men for min del, så har jeg som hovedregel å spørre folk (og ekstra nøye med de utenom det vanlige miljøet mitt) om det er OK å legge ut bilde av de.

Og er jeg i bryllup til kusina til typen eller hva det enn skulle være, legger jeg selvfølgelig ikke ut noe. De gangene jeg legger ut er når jeg har vært forlover eller tett på brudeparet. Og først etter at festen er ferdig, eller i alle fall godt i gang..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bryllup er en offentlig hendelse, derav ikke forbudt å ta bilder. Du som tar tar bildene er eieren av bildene og kan publisere som du vil helt lovlig. Etisk riktig? Kanskje ikke. Men helt lovlig

Anonymkode: 66adb...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryllup er en offentlig hendelse, derav ikke forbudt å ta bilder. Du som tar tar bildene er eieren av bildene og kan publisere som du vil helt lovlig. Etisk riktig? Kanskje ikke. Men helt lovlig

Anonymkode: 66adb...bba

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Datatilsynet er ikke enig med deg her. 

Anonymkode: 80a7e...ff8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for at normen i min omgangskrets er å be om tillatelse før man publiserer bilder av andre. 

Dere som er en del av ukulturen der bilder deles uten samtykke bidrar til å viske ut grensene for hva som er greit og ikke greit. At så mange ikke bryr seg gjør det mer og mer håpløst å praktisere et lovverk som sier at man skal ha samtykke til å publisere bilder av andre. 

Anonymkode: 80a7e...ff8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2019 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Hva synes andre?

Vet du om vedkommende hadde spurt brudeparet om det var OK da? Om jeg tenker å legge ut noe på sosiale medier med andre avbildet sender jeg de alltid en melding først og spør om det er OK, kan jo være noe slikt her også.

Anonymkode: 34780...d3c

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes på generell basis at man skal spørre før man legger ut bilder av andre, men jeg synes ikke bryllup er så spesielt at det skal gjelde egne regler for omtale og publisering. Det er sjelden noen hemmelighet at man gifter seg, og en brudekjole er ikke en så stor begivenhet for resten av verden at det har noe å si hvem som legger ut bilde av den først. Å annonsere en fødsel er noe helt annet, jeg synes ikke det er sammenliknbart.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...