Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

lurer på om det er noen banker som tilbyr konto uten rente?Alle typer renter

Det heter "current account" på engelsk. Det er mange baker rundt om i verden som tilbyr dette men lurer på om det finnes i Norge??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be banken sette renten på kontoen til 0.

Anonymkode: 289f5...8b4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be banken sette renten på kontoen til 0.

Anonymkode: 289f5...8b4

Ja jeg sa til dnb at jeg ville ha en konto uten rente men de sa at de ikke kunne tilby det

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har pengen i en rentefri bank fordi du prøver så godt du kan å være en troende og god muslim så gjør du deg egentlig en bjørnetjeneste. Pengene blir mindre verdt hvert år nettopp fordi vi lever i et gjeldsbasertsamfunn med inflasjon. Inflasjon betyr at prisene stiger og dine penger blir mindre verdt. Rentene i banken i vårt samfunn (i motsetning til det samfunnet som var på Mohammed tids) er slik fordi det er basert på et kaptialistisk styringssystem, hvor det skal være lønnsomt å låne ut penger. Det å ta en risiko for at andre skal kunne starte opp sin business eller skaffe seg en bolig, eller ting.

Anbefaler at du får deg utdanning og legger litt mindre vekt på religion. Det kommer ikke noe godt ut gamle bøker.

Anonymkode: c4785...9ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, naom skrev:

Hei

lurer på om det er noen banker som tilbyr konto uten rente?Alle typer renter

Det heter "current account" på engelsk. Det er mange baker rundt om i verden som tilbyr dette men lurer på om det finnes i Norge??

Nei, Norge har ikke denne typen kontoer. Var snakk om det for noe tid tolbake. 

Lurer på om det var en bank som hadde denne typen null renter på utlån til en spesiell religiøs gruppe. Fordi deres religion ikke tillater renter....var noe disuksjon rundt dette i media, men husker ikke. 

Anonymkode: 527ba...d9c

Gjest Optimo
Skrevet

Finnes det bankbokser fremdeles? Ta ut hele beløpet i kontanter og lås dem inn. Helt rentefritt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Guile skrev:

Finnes det bankbokser fremdeles? Ta ut hele beløpet i kontanter og lås dem inn. Helt rentefritt. 

Beeeldig godt råd. Særlig å ta ut i tusenlapper nå, når tusenlappene byttes ut til vinteren. Til slutt er ikke pengene annet enn monopolpenger. 

Ellers tror jeg faktisk du har misforstått ts sitt spørsmål. Hun er nok ute etter å låne ikke å invistere penger. For konto til innskudd uten renter de har bankene. Eventuelt 0,1 % rente. 

Gjest Optimo
Skrevet (endret)

Hun snakker om konto? Klart, lånet er vel på sett og vis en konto det og, men det er ikke det første man tenker på. 

Og jeg nevnte ikke tusenlapper, det var det du som gjorde. 

Forøvrig ikke uenig i at det er dumt å gjøre dette... Men om man ikke vil ha renter på sparepenger så ser jeg ikke noen annen løsning.. 

Endret av Guile
AnonymBruker
Skrevet

Legg de under madrassen! De formerer seg ikke.

Anonymkode: 1d604...879

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beeeldig godt råd. Særlig å ta ut i tusenlapper nå, når tusenlappene byttes ut til vinteren. Til slutt er ikke pengene annet enn monopolpenger. 

Ellers tror jeg faktisk du har misforstått ts sitt spørsmål. Hun er nok ute etter å låne ikke å invistere penger. For konto til innskudd uten renter de har bankene. Eventuelt 0,1 % rente. 

Hun sammenlikner med "current account", og disse er ikke lånekontoer. 

Anonymkode: 2aba4...503

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er nok ute etter å låne ikke å invistere penger

Ingen (for profit companies)  låner bort penger uten å få betalt for det (renter) 

Du kan forsøke lure Allah ved å kalle "rentene" for noe annet (det er det visse banker i utlandet som gjør), men da tror jeg nok du vil brenne i helvette til evig tid altså, Allah er ikke så dum ;) 

Renter er en vesentlig del av velfungerende økonomier, og muslimers frykt for renter, har ført til masse av elendigheten de har opplevd, og som de har langet ut mot de rundt seg for, som oftest var det jødene som fikk smake på muslimenes vrede, over at muslimene falt bak andre grupper som kunne utnytte seg av banktjenester

Lov å tenke seg om litt, og ikke bare jakte etter å gjenta historiens feilgrep i evig tid, men det er vel en litt sekulær holdning og sikkert mange nye landsmenn som er uenig i dette

Lykke til

Anonymkode: 7f457...d95

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å delta i debatten, men det er jo en god del muslimer som tar høyere utdanning. De betaler altså alt privat uten støtte fra Lånekassen? Ble nysgjerrig.. 

Anonymkode: c61cd...e28

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tenkt å delta i debatten, men det er jo en god del muslimer som tar høyere utdanning. De betaler altså alt privat uten støtte fra Lånekassen? Ble nysgjerrig.. 

Anonymkode: c61cd...e28

Det er ikke alle muslimer som er særlig religiøse av seg, og faktisk heller tar til seg noe av skikkene der de bor. Sekulære muslimer finnes over alt. De er vel som oss, at det er særlig de eldre fra hjemlandet som er mest religiøse, mens de yngre som er født her i landet er mer sekulære.

Anonymkode: e20ba...510

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. I den vestlige verden holder vi oss til renter. Det er kun i muslimske land at renter og sånt er synd.

Det er mange banker i USA og Europa som ikke betaler rente på alle innskuddskontoene de tilbyr.

Anonymkode: 1d1f8...fc2

Skrevet

Det er ingen rente på aksjesparekonto, så kan kanskje ha pengene der og overføre til brukskonto rett før uttak?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...