AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #1 Skrevet 28. juli 2019 Katten min peser litt innimellom, en gang i mnd kanske. Kanskje ti pes og så puster han normalt. Skal nok ta det opp med dyrlegen snart. Er bekymret for ham i varmen. Lokker ham ned i den kjølige kjelleren med mat, men han vil ikke henge der. Hvis varmen virkelig var problemet ville han vel ikke gått opp igjen? Eller. Jeg blir redd når han kommer og mjauer, selv om det er det han gjør når han vil ha oppmerksomhet eller mat, lytter etter en annen lyd i stemmen. Jeg er alene mens samboer er på ferie, og i morgen når det skal bli så varmt er jeg borte ti og en halv time på jobb. Lurer på å lukke ham inne i kjelleren. Den er ganske stor. Noen som har synspunkter? Anonymkode: d1eb1...422
Nerine_ Skrevet 28. juli 2019 #2 Skrevet 28. juli 2019 Gjør katten det vanligvis helt plutselig? Eller etter lek osv?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #3 Skrevet 28. juli 2019 Mest etter lek. Det skjedde for en halvtime siden uten at han hadde lekt. Det er varmt her. Anonymkode: d1eb1...422
Minlillesky Skrevet 28. juli 2019 #4 Skrevet 28. juli 2019 Har du prøvd kjølematte for dyr? Det finnes til hunder, kanskje det kan fungere for pusen din.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Ikke unormalt at katter peser etter mye lek og/eller varme. Min gjorde det ofte i kattungetiden, da han enda var interessert i mye lek 😅 Du har vel vært på årlig vaksine og dermed undersøkelse? Har de sagt noe da om lungene og hjertet? Anonymkode: 26f91...91f 1
Nerine_ Skrevet 28. juli 2019 #6 Skrevet 28. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest etter lek. Det skjedde for en halvtime siden uten at han hadde lekt. Det er varmt her. Anonymkode: d1eb1...422 Så lenge det er varmt eller etter lek, er det jo mer naturlig. Men du kan ta det opp med dyrlegen og høre.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #7 Skrevet 28. juli 2019 Han var til rutinesjekk i vår. Tror kanskje de sjekket hjertet litt ekstra siden jeg nevnte pesingen, men jeg skulle si fra hvis det ble mer (husker ikke alt, samboer ordnet det). I etterkant har jeg tenkt litt at han har hatt noe rusk i nesa, at det var udramatisk. Tror kanskje jeg overdrev med en gang i mnd også. Det er litt vanskelig å si om det virkelig er pesing i blant. Har ikke kjølematte, men han er uinteressert i fuktig, kaldt håndkle selv om jeg prøver å vise ham fordelene. Har to utekatter så ikke oversikt over hvem som drikker hva. Det jeg lurer litt på er. Har skjønt at man av og til liksom må overtale katter til å drikke. Og da må man kanskje pushe dem til å oppholde seg på kjølige steder også. Syns det er rart at katter har overlevd så lenge hvis de ikke kan fikse så grunnleggende ting selv. Men det er kanskje riktig. Så ja. Da tenker jeg på kjelleren. Er vanskelig med dyrlege når jeg er alene, jobb, ikke lappen, men fikser det hvis jeg må. Anonymkode: d1eb1...422
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #8 Skrevet 28. juli 2019 Om det er fordi det er varmt, eller etter lek, så er det jo helt normalt. Litt andpusten kan alle bli, og pesing er (som hos hund) en måte å slippe ut varme på. Anonymkode: c1d42...175
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #9 Skrevet 28. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er fordi det er varmt, eller etter lek, så er det jo helt normalt. Litt andpusten kan alle bli, og pesing er (som hos hund) en måte å slippe ut varme på. Anonymkode: c1d42...175 Synes jeg har hørt det motsatte, nemlig at katter bare ikke peser (hvis ikke noe er galt). Men det er notert. Hvis inntrykket jeg får stemmer, at flere opplever dette i blant uten at katten er syk, er jo det supert. Anonymkode: d1eb1...422
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #10 Skrevet 28. juli 2019 Aldri på mine 20 år som katteier opplevd pesing. Anonymkode: 114d3...6a6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #11 Skrevet 28. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes jeg har hørt det motsatte, nemlig at katter bare ikke peser (hvis ikke noe er galt). Men det er notert. Hvis inntrykket jeg får stemmer, at flere opplever dette i blant uten at katten er syk, er jo det supert. Anonymkode: d1eb1...422 Så lenge det ikke er veldig mye/lenge eller katten blir slapp og ser ut som at den har problemer så er ikke bittelitt pesing noe å bry seg om. Anonymkode: c1d42...175
_popcorn_ Skrevet 28. juli 2019 #12 Skrevet 28. juli 2019 En av mine peser en del etter lek, og om vi har litt ekstra vill leking så sittter han å hiver etter pusten noen sekunder, på samme måte som jeg selv gjør etter jeg har hatt intensiv aktivitet. Jeg har tre katter, og den ene ligger en del på de kalde steinene under peisen nå i varmen, de andre to ser jeg knapt. Har stor vannfontene på kjøkken til dem som jeg fyller med kaldt vann hver morgen, og har i tillegg satt ut ekstra vannskåler på verandaen. Katter er veldig smarte dyr og også opprinnelig ørkendyr, så de regulerer seg selv så lenge man lar dem gjøre det. Dvs, sørg for god tilgang på vann, eventuelt legg isbiter i vannskålen, og ha tilgang til skyggesteder. Jeg har døren åpen fra morgen til kveld, så kan dem være ute eller inne etter eget ønske, og ute har dem jo masse skyggesteder i skogen og på verandaen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #13 Skrevet 28. juli 2019 6 minutter siden, _popcorn_ skrev: En av mine peser en del etter lek, og om vi har litt ekstra vill leking så sittter han å hiver etter pusten noen sekunder, på samme måte som jeg selv gjør etter jeg har hatt intensiv aktivitet. Jeg har tre katter, og den ene ligger en del på de kalde steinene under peisen nå i varmen, de andre to ser jeg knapt. Har stor vannfontene på kjøkken til dem som jeg fyller med kaldt vann hver morgen, og har i tillegg satt ut ekstra vannskåler på verandaen. Katter er veldig smarte dyr og også opprinnelig ørkendyr, så de regulerer seg selv så lenge man lar dem gjøre det. Dvs, sørg for god tilgang på vann, eventuelt legg isbiter i vannskålen, og ha tilgang til skyggesteder. Jeg har døren åpen fra morgen til kveld, så kan dem være ute eller inne etter eget ønske, og ute har dem jo masse skyggesteder i skogen og på verandaen. også godt å høre at andre tør ha døra oppe om natten. Engstelig på mine gamle dager, gleder meg til samboer kommer hjem, Anonymkode: d1eb1...422
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #14 Skrevet 28. juli 2019 Katter er fra naturens side skapt som sprintere, så eksplosjonsartet aktivitet gjør dem andpustne og de vil pese litt etter hektisk jakt på f.eks. en viftepinne. Men, om pesingen varer lenge eller oppstår ut av ingenting, så kan det være andre årsaker. Da er veterinær det beste rådet. Og katten din følges jo opp av veterinær mht. potensiell hjertesykdom. Så varmt som det er akkurat disse dagene så er det viktig å gi muligheter til kjøling. Kjølematter er en løsning som mange katter (ikke alle) setter pris på. Katten svetter gjennom potene, ikke gjennom huden på resten av kroppen sånn som mennesker, så et tips for en varm katt er å duppe potene i kjølig vann Det hjelper på samme måte som vi mennesker hjelpes ved å ha føttene utenfor dyna når det er skikkelig varmt. Å stryke over kattens kropp med et vått håndkle eller en våt klut avlaster også varmen for katten, men ikke alle katter liker å bli våte i pelsen Noe av det viktigste er å se til at de drikker nok, så er du usikker så sett ut flere vannkopper enn du normalt har, og sett dem på nye steder. Det pleier å bety at katten lepjer i seg en munnfull eller to ekstra. I krisetilfelle gir du katten vann med en sprøyte i munnen innimellom, men det er som regel for katter som er litt pjuske i utgangspunktet, om de har en lufteveisinfeksjon når varmen setter inn f.eks. Anonymkode: 4617e...5e1
_popcorn_ Skrevet 28. juli 2019 #15 Skrevet 28. juli 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: også godt å høre at andre tør ha døra oppe om natten. Engstelig på mine gamle dager, gleder meg til samboer kommer hjem, Anonymkode: d1eb1...422 jeg har ikke døren oppe på natta! Men pusene kommer inn hver kveld.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #16 Skrevet 28. juli 2019 Ååja, da misforsto jeg. Fortsatt usikker på om jeg skal lukke ham inne eller ute i morgen🤨 Anonymkode: d1eb1...422
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå