Gå til innhold

Dekke til vinduer-oppvarming

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sydvendt vinduer noe som

gjør at sola varmer opp leiligheten mye nå når det er varmt. Har tynne florlette gardiner - har det noe for seg å trekke for disse-vil de hindre noe oppvarming? Eller bør man henge noe annet foran?

eller bør man ikke dekke til i det hele tatt? Hvis vinduene er åpne så kommer ikke lufta inn om jeg dekker til. Trenger noen tips som kan utføres nå uten å måtte kjøpe noe😜

Anonymkode: e3f46...dd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan smøre zalo på vinduet og legge aluminiumsfolie over (den blanke siden ut). Dekk til hele vinduet. 

Det høres ut som noe tull, men det funker. 

Anonymkode: 807eb...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Googla det litt og virker å være vanlig ja. Men har et tre utenfor det ene vinduet, ikke noe fare for sånn brennglasseffekt eller hva det heter?😜

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at folk kaver sånn med denne varmen. Nyt det, mens den er her. Når du endelig har fått opp denne "solbeskyttelsen", er mest sannsynlig skyene tilbake. Gå ut, finn en badeplass eller en høy fjelltopp, og kos deg.

Om du vil ha noe mer permanent, for neste sommer, så er screens det som holder solen best ute. Selv har jeg lameller og plissegardiner, og ingen av delene er effektivt. Har også lystette gardiner fra Ikea, til kr 400 - 500 per par, og de er faktisk såpass gode at de holder varmen noenlunde ute. 

Anonymkode: 36b62...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke bare meg selv å tenke på inne i leiligheten da😜

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at folk kaver sånn med denne varmen. Nyt det, mens den er her. Når du endelig har fått opp denne "solbeskyttelsen", er mest sannsynlig skyene tilbake. Gå ut, finn en badeplass eller en høy fjelltopp, og kos deg.

Om du vil ha noe mer permanent, for neste sommer, så er screens det som holder solen best ute. Selv har jeg lameller og plissegardiner, og ingen av delene er effektivt. Har også lystette gardiner fra Ikea, til kr 400 - 500 per par, og de er faktisk såpass gode at de holder varmen noenlunde ute. 

Hvorfor skal man nyte noe man aldri har bedt om? Nyter du kulden, kanskje? Det gjør jeg. Hvis du ikke vil at folk skal klage på varmen, så håper jeg virkelig du ikke klager over klimaet ellers i året. 

Anonymkode: 4dae2...bbf

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønnet det!

Jeg eeelsker sommeren og nyter dagene til det fulle uten å klage. Men det å ligge i min gamle leilighet uten spesielt godt luftesystem om natta, det... vel, det verdt å kave litt for å bedre de nettene. Personlig begynner jeg å bli kvalm pga lite søvn..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Funker det å ha de på innsiden da? Får ikke festa de på utsiden isåfall 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanlig aluminiumsfolie (slik som ellers brukes til baking, med den skinnende siden utad) på innsiden av vinduene. Du verden det hjelper godt! 

Anonymkode: a82fa...fe9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man nyte noe man aldri har bedt om? Nyter du kulden, kanskje? Det gjør jeg. Hvis du ikke vil at folk skal klage på varmen, så håper jeg virkelig du ikke klager over klimaet ellers i året. 

Anonymkode: 4dae2...bbf

Om du ikke kun hang deg opp i første delen av innlegget mitt, så kom jeg faktisk med forslag som kunne avhjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg skjønnet det!

Jeg eeelsker sommeren og nyter dagene til det fulle uten å klage. Men det å ligge i min gamle leilighet uten spesielt godt luftesystem om natta, det... vel, det verdt å kave litt for å bedre de nettene. Personlig begynner jeg å bli kvalm pga lite søvn..

Kjenner meg igjen i det siste du skrev, blitt dårlig med søvn de siste dagene... Kan ikke denne varmen bare forsvinne snart.

Det er umulig å få gjort noe fordi jeg får ikke kjølt meg ned :(

Anonymkode: 64b95...b62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan smøre zalo på vinduet og legge aluminiumsfolie over (den blanke siden ut). Dekk til hele vinduet. 

Det høres ut som noe tull, men det funker. 

Anonymkode: 807eb...735

Dette er en fin oppskrift for å ødelegge vinduene dine. Blir folien varm nok, så sprekker glasset. 

Anonymkode: 8c84f...b20

AnonymBruker
Skrevet

De må festes på utsiden, ellers blir glasset glovarmt. Som et alternativ til aluminiumsfolie kan du klippe til noen slike og tape fast: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-varmefolie/34-9274

De revner ikke så lett som aluminiumsfolie, og de slipper igjennom litt lys.

Anonymkode: a7307...0f7

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er markiser som skaper skygge på vindusflatene. Det er når sola treffer glasset i vinduene at leilighetem varmes opp, - fumgerer som et drivhus. 

Anonymkode: d863a...630

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sydvendt vinduer noe som

gjør at sola varmer opp leiligheten mye nå når det er varmt. Har tynne florlette gardiner - har det noe for seg å trekke for disse-vil de hindre noe oppvarming? Eller bør man henge noe annet foran?

eller bør man ikke dekke til i det hele tatt? Hvis vinduene er åpne så kommer ikke lufta inn om jeg dekker til. Trenger noen tips som kan utføres nå uten å måtte kjøpe noe😜

Slapp av, varmen er på retur. 

Anonymkode: c9be5...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor det er så mange som ser ut som de har hasjplantasjer inne

Anonymkode: 4226f...dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...