Gå til innhold

Piggsvin kommer inn i huset og spiser kattemat

FlikkFlakk

Anbefalte innlegg

Jeg synes det bare er søtt å ha besøk av Pinnsvinet og lurer på om det er flere som har Pinnsvin som kommer på besøk?

I natt har den vært her to ganger, jeg er ikke 100% sikker på at det bare er en siden jeg leste på nettet at det ofte kan være forskjellige som kommer på besøk. 

Det eneste jeg er litt bekymret for er, hvor mye spiser et Piggsvin? Den har spist ganske lenge nå og den har ikke så stor mage, regner jeg med. Katten her har en skål med vanlig tørrfôr og en skål med kattunge mat siden den liker det så godt som kosemat. Det er kattungematen som Piggsvinet spiser av, og jeg synes den har spist ganske mye nå hvis det er den samme som har vært her begge gangene i natt.

Noen som vet ca hvor mye et Piggsvin skal spise, eller spiller det ingen rolle? Jeg vil ikke forårsake at den får vondt i magen sin 😳 

63D36250-F015-449D-88B0-C86EB1F45718.jpeg

14C4EFF8-75E8-4C7B-8EE6-73EEE5824EDA.jpeg

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/husdyr/pinnsvin-er-koselige-gjester/

Alle pinnsvin er imidlertid allergiske mot laktose, og de må ikke fores med kumelk. De får diare og dette kan gjøre de svært syke. Har man lyst til å gi mat til et pinnsvin, setter de stor pris på hunde- og kattemat på boks. Det er viktig å sette ut en skål med vann i tillegg, slik at de ikke tørster etter måltidet.

Anonymkode: 4ed7f...02f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom den inn gjennom katteluke i dør eller åpen terassedør?

"Mange tror imidlertid at pinnsvinet som besøker dem er ett og samme pinnsvin, men mest sannsynlig er det flere som kommer på besøk i løpet av kvelden. Et pinnsvin besøker gjerne opp til ti hager i løpet av en natt på jakt etter mat."https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/husdyr/pinnsvin-er-koselige-gjester/ Les mer i linken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De spiser til de er mette. Ingen fare.  Men viktig som bruker over her linker til. Ikke gi de melk.

Anonymkode: a15f5...519

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se etter sykdomstegn

Har du pinnsvin i hagen er det bra om du følger litt med. Pinnsvinet er hovedsakelig aktivt om natten. Dersom det oppholder seg mye ute på dagtid, virker slapt eller har tydelige sykdomstegn er noe mest sannynlig galt. Da bør man ta kontakt for å få veiledning.

- I tillegg til Oslo og Akershus har vi lokale kontakter i Kristiansand, Hordaland, Rogaland, Sunnmøre og Bodø. Det skal være mulig å få kyndig veiledning uansett, forteller Fosse, som legger til at det ikke er alltid man kan yte den hjelpen som kreves. Da finner man alternative måter.

Pinnsvinhjelpen kan man nå på pinnsvinhjelpen.no eller telefon 92 28 00 21. http://www.pinnsvinhjelpen.no/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/husdyr/pinnsvin-er-koselige-gjester/

Alle pinnsvin er imidlertid allergiske mot laktose, og de må ikke fores med kumelk. De får diare og dette kan gjøre de svært syke. Har man lyst til å gi mat til et pinnsvin, setter de stor pris på hunde- og kattemat på boks. Det er viktig å sette ut en skål med vann i tillegg, slik at de ikke tørster etter måltidet.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom den inn gjennom katteluke i dør eller åpen terassedør?

"Mange tror imidlertid at pinnsvinet som besøker dem er ett og samme pinnsvin, men mest sannsynlig er det flere som kommer på besøk i løpet av kvelden. Et pinnsvin besøker gjerne opp til ti hager i løpet av en natt på jakt etter mat."https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/husdyr/pinnsvin-er-koselige-gjester/ Les mer i linken.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De spiser til de er mette. Ingen fare.  Men viktig som bruker over her linker til. Ikke gi de melk.

Anonymkode: a15f5...519

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se etter sykdomstegn

Har du pinnsvin i hagen er det bra om du følger litt med. Pinnsvinet er hovedsakelig aktivt om natten. Dersom det oppholder seg mye ute på dagtid, virker slapt eller har tydelige sykdomstegn er noe mest sannynlig galt. Da bør man ta kontakt for å få veiledning.

- I tillegg til Oslo og Akershus har vi lokale kontakter i Kristiansand, Hordaland, Rogaland, Sunnmøre og Bodø. Det skal være mulig å få kyndig veiledning uansett, forteller Fosse, som legger til at det ikke er alltid man kan yte den hjelpen som kreves. Da finner man alternative måter.

Pinnsvinhjelpen kan man nå på pinnsvinhjelpen.no eller telefon 92 28 00 21http://www.pinnsvinhjelpen.no/

Tusen takk for raske svar!! 🙂

Jeg har lest meg opp på det med laktose og sjekke etter sykdomstegn +++ Den/de virket å være i god form, men de så ganske unge ut, kanskje fra fjordårets kull? 🦔

De må ha en utrolig god luktesans når de klarer å lukte seg til et hus som har en dør oppe med bare en liten sprekk.

Jeg synes bare det var veldig hyggelig å få besøk av den/dem, man må jo bare bli glad når man ser de søte små dyrene med høye smatte lyder når de spiser. Det ble drukket ganske mye vann og det er positivt i denne varmen 👍

Har også byttet skålene så de blir litt lavere for dem, blir lettere å spise og drikke 🙂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må huske på at det er brutalt for alle levende skapninger i disse dager i hele Europa. Gi tilgang på vann!

Anonymkode: 8ca8d...01a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske på at det er brutalt for alle levende skapninger i disse dager i hele Europa. Gi tilgang på vann!

Når jeg leser videre ser jeg at det ikke er tatt høyde for hetebølgen. Snegler er pinnsvinets største næringskilde og der er det massedød. Jeg gjør mitt for de norske artene hos sneglene. La Svinet få kattemat og vann, menn kutt når hetebølgen roer seg. Ikke la det bli en vane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser videre ser jeg at det ikke er tatt høyde for hetebølgen. Snegler er pinnsvinets største næringskilde og der er det massedød. Jeg gjør mitt for de norske artene hos sneglene. La Svinet få kattemat og vann, menn kutt når hetebølgen roer seg. Ikke la det bli en vane.

Den får kattemat og en stor skål med vann. Den drakk mye vann før den gikk. 

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

kjempebra. Supert jobba! Hold det gående litt til.

Huff, blir så glad av at dyr får hjelp😥😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulleruska

Jeg er så trøtt... Trodde først det sto "Pappa kommer inn i huset og spiser kattemat" 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kjempebra. Supert jobba! Hold det gående litt til.

Huff, blir så glad av at dyr får hjelp😥😁

Takk! ❤️ Jeg er så glad i dyr at jeg hjelper det meste som trenger hjelp 🙂

Jeg var bare så usikker på om den/de spiste for mye 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tulleruska skrev:

Jeg er så trøtt... Trodde først det sto "Pappa kommer inn i huset og spiser kattemat" 😅😂

Ha ha...den var bra 🤪😂 Nicknavnet ditt passet også bra akkurat nå 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Om du har hage kan du lage et hi til dem.   Der vil de føle seg trygge, komme til deg for litt mat...men også sørge for seg sjøl ved å holde hagen fri for snegler, biller og orm bl.a.  Sørg også for tilgang til vann.  

Pinnsvin er fantastisk artige og koselige dyr. Og blir lett håndtamme.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Om du har hage kan du lage et hi til dem.   Der vil de føle seg trygge, komme til deg for litt mat...men også sørge for seg sjøl ved å holde hagen fri for snegler, biller og orm bl.a.  Sørg også for tilgang til vann.  

Pinnsvin er fantastisk artige og koselige dyr. Og blir lett håndtamme.   😀

Jeg tror de holder til enten i vår komposthaug eller i noen av naboenes, vi bor i et villaområde med mange hager. 

Det er ganske mange her i området, da jeg hadde hund og vi gikk siste kveldsturen så møtte vi veldig ofte piggsvin. 

Jeg synes de har så søte lyder, i mellom spisingen så drev den med en sånn søt lyd, det var sikkert en form for kose eller fornøyd lyd 🙂

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Jeg tror de holder til enten i vår komposthaug eller i noen av naboenes, vi bor i et villaområde med mange hager. 

Det er ganske mange her i området, da jeg hadde hund og vi gikk siste kveldsturen så møtte vi veldig ofte piggsvin. 

Jeg synes de har så søte lyder, i mellom spisingen så drev den med en sånn søt lyd, det var sikkert en form for kose eller fornøyd lyd 🙂

Ja, kompost avgir varme så der trives de nok. Samt at mark og biller finnes der.   😀  Og med mange hager rundt finner de både ly og mat, samt mange fôrverter.   ☺

Ja, du har rett. Lydene de lager er nettopp det .   😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Matmengden er jo liten så lenge den er tørr, men så sveller den opp i magen når de drikker etterpå. Jeg ville bløtt det opp, jeg gjør alltid det til kattene mine også, noen mener at de får nyreproblemer av tørrfor. 
https://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2017/09/12/chronic-kidney-disease-in-cats.aspx

Anonymkode: 14d09...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, FlikkFlakk skrev:

Godt jobba! :blomst:

7 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ja, kompost avgir varme så der trives de nok. Samt at mark og biller finnes der.   😀  Og med mange hager rundt finner de både ly og mat, samt mange fôrverter.   ☺

Ja, du har rett. Lydene de lager er nettopp det .   😊

På vegne av de små kompisene med pigger,:takke: 

Hadde enda alle hatt samme innstilling til disse dyrene som dere  :dagens-rose:

Anonymkode: 8074d...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...