Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en barnefamilie med lav inntekt få hele lånesummen til et boligkjøp, eller er det begrenset til startlån?

Leser at husbanken kan fullfinansiere bolig.

Anonymkode: d7edf...965

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra husbanken.no:

Kan jeg få startlån og tilskudd?

Hvis du ikke får lån i en vanlig bank til å kjøpe bolig og ikke har mulighet til å spare opp egenkapital, kan du ha rett på startlån og/ eller tilskudd.

Du kan søke startlån i din kommune/bydel dersom du hører hjemme i minst en av disse gruppene:

Familie med barn, med behov for en stabil bolig raskt

Mottar trygd/offentlige ytelser

Du står i fare for å miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld.

Les mer om hvem som kan få startlån

NB! Er du ung og mangler egenkapital kan du trolig ikke få startlån. Vi anbefaler deg å prøve å utnytte de mulighetene du har til å spare opp nødvendig egenkapital og søke lån i en vanlig bank. 

-

Hva mener du med en m det er begrenset til startlån? Et startlån er vel nettopp er lån som fullfinansierer en bolig, som gis til de som er vanskeligstilt. 

Anonymkode: af016...805

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra husbanken.no:

Kan jeg få startlån og tilskudd?

Hvis du ikke får lån i en vanlig bank til å kjøpe bolig og ikke har mulighet til å spare opp egenkapital, kan du ha rett på startlån og/ eller tilskudd.

Du kan søke startlån i din kommune/bydel dersom du hører hjemme i minst en av disse gruppene:

Familie med barn, med behov for en stabil bolig raskt

Mottar trygd/offentlige ytelser

Du står i fare for å miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld.

Les mer om hvem som kan få startlån

NB! Er du ung og mangler egenkapital kan du trolig ikke få startlån. Vi anbefaler deg å prøve å utnytte de mulighetene du har til å spare opp nødvendig egenkapital og søke lån i en vanlig bank. 

-

Hva mener du med en m det er begrenset til startlån? Et startlån er vel nettopp er lån som fullfinansierer en bolig, som gis til de som er vanskeligstilt. 

Da skjønner jeg! - Har tydeligvis ikke lest meg opp skikkelig! "startlån" høres ut som bare en del av hele lånet..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat søkt startlån. Min søknad kunne ikke behandles enda da kommunen ikke har penger. Kommunen søker nye midler til høsten. Dette er visst vanlig, så lurt å sende inn søknad snart. I brevet sto det også at jeg måtte sjekke om jeg kan få lån i vanlig bank, evt. med topplån fra husbanken. Jeg anbefaler at du undersøker dette før du søker slik at du slipper ekstra styr med dette når søknaden er inne. 

Anonymkode: 71c91...412

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat søkt startlån. Min søknad kunne ikke behandles enda da kommunen ikke har penger. Kommunen søker nye midler til høsten. Dette er visst vanlig, så lurt å sende inn søknad snart. I brevet sto det også at jeg måtte sjekke om jeg kan få lån i vanlig bank, evt. med topplån fra husbanken. Jeg anbefaler at du undersøker dette før du søker slik at du slipper ekstra styr med dette når søknaden er inne. 

Anonymkode: 71c91...412

Ok. Er det lurest å ha eller ikke ha egenkapital for å øke sjansen til å få startlån? Og måtte du sjekke flere banker først?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det stemmer ikke, det varierer fra kommune til kommune om det tilbys fullfinansiering. Ofte gjør det ikke det. 

Anonymkode: 742ae...f0d

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det stemmer ikke, det varierer fra kommune til kommune om det tilbys fullfinansiering. Ofte gjør det ikke det. 

hva gjør en da? vil det si at en får mulighet til å låne resten i vanlig bank?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva gjør en da? vil det si at en får mulighet til å låne resten i vanlig bank?

Ja, i noen kommuner gis bare toppfinansiering. Så må man ha vanlig banklån på resten.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Er det lurest å ha eller ikke ha egenkapital for å øke sjansen til å få startlån? Og måtte du sjekke flere banker først?

Selvfølgelig er det lurest å ha EK! 

Anonymkode: c84cb...574

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må levere x antall avslag fra vanlig bank sammen med søknad om startlån. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg! - Har tydeligvis ikke lest meg opp skikkelig! "startlån" høres ut som bare en del av hele lånet..

Startlån er det du skal se på ikke Husbanklån. Husbanklån har du ikke sjangs i havet på å få. 

Alle lån saksbehandles etter individuelle regler i hht. Forvaltningsloven. Følgelig kan ingrn utrn å se hele lånesøknaden din si den minste lille ting om du får eller ikke får startlån. 

Sitter du i rullestol oog ikke kan bo i boligen du nå bor i og saamtidig har økonomi til å betjene et lån, så er der ordninger for å hjelpe deg. Men er du oppegående og utegående uten noen fysiske hindringer i nåbærende bolig, så får du ikke samme hjelp som personen i rullestol. 

Du får ta en telefon til kommunen din. De er de eneste som kan svare deg. 

I tillegg finnes det hundredevis av svar om temaet i mengder av tråder bare siste året om startlån.

Anonymkode: 9350e...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...