AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #1 Skrevet 27. juli 2019 Var på et badested i dag, og lå ved siden av en mor og to barn. Vi var der i et par timer, og i løpet av disse timene lå mor og trykket KONSTANT (ingen overdrivelse!) på telefonen, imens babyen lå ved siden av. Flere ganger forsøkte babyen å få kontakt med mor uten hell. Strakk armene mot henne og lagde lyder. Til slutt ble den bare liggende på siden uten å gjøre noen flere forsøk. Det var vondt å se på. Hadde dere reagert? Anonymkode: 62d94...1af 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2019 #2 Skrevet 27. juli 2019 Nei, fordi det vi ser er en brøkdel av disse foreldrene hverdag. For alt vi vet så unnet denne moren seg mobilbruk etter en lang, stressende og masete dag. Bry deg om deg selv du, for du vet ingenting om andres liv! Anonymkode: 2905e...f6f 19
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #3 Skrevet 28. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi det vi ser er en brøkdel av disse foreldrene hverdag. For alt vi vet så unnet denne moren seg mobilbruk etter en lang, stressende og masete dag. Bry deg om deg selv du, for du vet ingenting om andres liv! Anonymkode: 2905e...f6f Stort sett gir jeg blanke i hva folk gjør, og hvordan de gjør det. Det var bare så vondt å se babyens utallige forsøk på å oppnå kontakt, og at den deretter bare ga opp og ble liggende nærmest apatisk. Vanskelig å ikke la seg affisere av at et lite barn gråter etter så lite som litt blikkontakt uten å få det, og uten å forstå at mor fortjente litt avkobling. Anonymkode: 62d94...1af 17
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #4 Skrevet 28. juli 2019 Ja mobilbruken har gått over styr. Har sett utallige situasjoner f.eks på mc Donalds barn som prøver og oppnå kontakt med sine foreldre men som har øya i mobilen og barna når ikke frem. Kanskje de hadde syns det var hyggelig om mor og far la bort mobilen mens de spiste og pratet til dem. Det snakkes om skjerm tid for barn. Det burde ihvertfall vært begrenset skjerm tid til foreldre. På ei strand kan jo denne mobilbruken i værstefall føre til drukning pga uoppmerksomhet fra foreldre. Sier ikke alle er sånn men det er utrolig mye av barn som må konkurrere med mobilen for å få sine foreldres oppmerksomhet. Jeg har vært alenemor 100% i 9 år og ja jeg måtte ta meg kraftig sammen med mobilbruken. Det er lett å plukke den frem i alle situasjoner men går man i seg selv ser en jo at det er feil ovenfor det kjæreste man har. Jeg er nå ikke alenemor lengre da sånn at det er sagt. Ikke rart at man syns barna bruker mobil og iPad mye når foreldrene er like dan. Det blir jo normalt for ett barn når de ikke vet noe annet. Ikke så mye å gjøre med dette enn at folk har selvinnsikt nok til å skjønne hva som er rett og galt i dette. Anonymkode: de82f...1ad 14
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Nei. Moren bør få ha sin kvalitetstid med mobilen. Barn er kjedelige og bør pent finne seg å vente. Anonymkode: 7a932...f1b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #6 Skrevet 28. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Moren bør få ha sin kvalitetstid med mobilen. Barn er kjedelige og bør pent finne seg å vente. Anonymkode: 7a932...f1b Fjott😂😂 Anonymkode: de82f...1ad 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #7 Skrevet 28. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Stort sett gir jeg blanke i hva folk gjør, og hvordan de gjør det. Det var bare så vondt å se babyens utallige forsøk på å oppnå kontakt, og at den deretter bare ga opp og ble liggende nærmest apatisk. Vanskelig å ikke la seg affisere av at et lite barn gråter etter så lite som litt blikkontakt uten å få det, og uten å forstå at mor fortjente litt avkobling. Anonymkode: 62d94...1af Du burde kanskje skrevet i hi at barnet gråt. Da er jo situasjonen litt annerledes enn du først gir uttrykk for. En baby tåler å ikke ha blikkkontakt med mor konstant. Jeg har akkurat bakt kake mens barnet lekte på kjøkkengulvet. Jeg kan ikke ha blikkkontakt med ungen 24 7. Anonymkode: f53ee...9ee 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #9 Skrevet 28. juli 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde kanskje skrevet i hi at barnet gråt. Da er jo situasjonen litt annerledes enn du først gir uttrykk for. En baby tåler å ikke ha blikkkontakt med mor konstant. Jeg har akkurat bakt kake mens barnet lekte på kjøkkengulvet. Jeg kan ikke ha blikkkontakt med ungen 24 7. Anonymkode: f53ee...9ee Nei, det blir ikke noe annerledes. En baby skal ha stimuli. To timer(eller bare én) hvor baby prøver å få kontakt med mor, men ikke får det fordi mor taster, er altfor mye. Det er helt ille at noen syns dette er greit. Dere burde skamme dere. Det spiller ingen rolle om mor hafde hatt en stressende dag. Legg vekk den helvetes mobilen, og tilbring tid ned barna deres! Har dere hatt en stressende dag, er det mye bedre å legge seg på siden og pludre med baby, enn å taste på denne tingesen som stresser hode enda mer. Anonymkode: da1c2...e40 13
kanel23 Skrevet 28. juli 2019 #10 Skrevet 28. juli 2019 Får også helt vondt inni meg av sånt. Ikke ok. 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #11 Skrevet 28. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi det vi ser er en brøkdel av disse foreldrene hverdag. For alt vi vet så unnet denne moren seg mobilbruk etter en lang, stressende og masete dag. Bry deg om deg selv du, for du vet ingenting om andres liv! Anonymkode: 2905e...f6f Ja, jeg reagerer. Anonymkode: 8f212...8c8 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #12 Skrevet 28. juli 2019 Jeg kunne nok tenkt samme som deg i den situasjonen. Men jeg hadde ikke reagert med at jeg hadde sagt noe. Må ofte ta det i meg selv avogtil, å legge bort telefonen. Anonymkode: 0eef7...f6d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #13 Skrevet 28. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du burde kanskje skrevet i hi at barnet gråt. Da er jo situasjonen litt annerledes enn du først gir uttrykk for. En baby tåler å ikke ha blikkkontakt med mor konstant. Jeg har akkurat bakt kake mens barnet lekte på kjøkkengulvet. Jeg kan ikke ha blikkkontakt med ungen 24 7. Anonymkode: f53ee...9ee Det er noe helt annet å gjøre en aktivitet som f.eks. baking. Det forklares godt bl.a. i denne episoden av Abels tårn: https://radio.nrk.no/podkast/abels_taarn/nrkno-poddkast-25557-142361-12102018122400 Anonymkode: 8f212...8c8 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #14 Skrevet 28. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du burde kanskje skrevet i hi at barnet gråt. Da er jo situasjonen litt annerledes enn du først gir uttrykk for. En baby tåler å ikke ha blikkkontakt med mor konstant. Jeg har akkurat bakt kake mens barnet lekte på kjøkkengulvet. Jeg kan ikke ha blikkkontakt med ungen 24 7. Anonymkode: f53ee...9ee Selvfølgelig trenger man ikke ha blikkontakt 24/7! Det skjønner jo alle. Men når babyen over lang tid (i et babyperspektiv) søker respons hos mor, og tydelig viser at den blir påvirket av at den ikke får det, da synes jeg det har gått for langt. Anonymkode: 62d94...1af 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #15 Skrevet 28. juli 2019 Ser dette overalt, foreldre med nesa nedi mobilen mens barna prøver å få kontakt. I byen, på lekeplassen, på stranda, overalt. Det er ganske ille! Blir interessant å se den stakkars generasjonen vokse opp. Ja man ser bare en liten del av deres hverdag, men samtidig kan det være flere timer, og jeg tror ikke vi catcher dem på en dårlig dag når dette skjer så og si hele tiden med ulike foreldre. Jeg sitter selv med mobilen «hele tiden», men så har jeg heller ikke barn. Anonymkode: 49af3...aab 4
Honey Dew Skrevet 28. juli 2019 #16 Skrevet 28. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg reagerer. Anonymkode: 8f212...8c8 Selv om dette kun var eksperimenter, fikk jeg helt vondt i hjertet av disse klippene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #17 Skrevet 28. juli 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Var på et badested i dag, og lå ved siden av en mor og to barn. Vi var der i et par timer, og i løpet av disse timene lå mor og trykket KONSTANT (ingen overdrivelse!) på telefonen, imens babyen lå ved siden av. Flere ganger forsøkte babyen å få kontakt med mor uten hell. Strakk armene mot henne og lagde lyder. Til slutt ble den bare liggende på siden uten å gjøre noen flere forsøk. Det var vondt å se på. Hadde dere reagert? Anonymkode: 62d94...1af Det der høres helt forferdelig ut. Hvis du vil ha et ærlig svar på overskriftsspørsmålet så reagerer og dømmer jeg foreldre som står og fikler med mobilen sin mens de har barn i nærheten. Jeg er sikkert urettferdig noen ganger, men tenkte jeg faktisk skulle være ærlig. Jeg synes synd på ungene deres og dømmer dem som foreldre. Dette er hva jeg tenker inni meg, jeg går selvsagt ikke bort til foreldre og sier: "Du virker som en dårlig forelder på dette området, og jeg synes synd på ungen din". Men om jeg tenker det? Ja, i blant. Eller ofte. For å være ærlig. Anonymkode: 5d5d6...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #18 Skrevet 28. juli 2019 Uff, høres forferdelig ut. Jeg legger alltid vekk telefon når jeg leker med dattera mi, men er hun opptatt, hender det at jeg setter meg med telefon. Anonymkode: df221...0ba
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #19 Skrevet 28. juli 2019 3 timer siden, Honey Dew skrev: Selv om dette kun var eksperimenter, fikk jeg helt vondt i hjertet av disse klippene. Jeg synes det river i sjelen, faktisk. Ja, det er eksperimenter, men barna er dog ikke skuespillere. Det er ekte reaksjoner vi ser. Anonymkode: 8f212...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #20 Skrevet 28. juli 2019 Sjelden, men det hender jeg ser mobilbruk som er såpass overdrevet at jeg tenker litt over egen bruk. Har et vennepar som sitter med nesen nede i telefonen hele dagen, også når vi er sammen. Når deres barn faller, krangler, slår hverandre eller annet får det de ikke med seg fordi det er et annet sted. Kanskje de gjør det fordi de vet jeg er der, er tilstede og hjelper barna. Jeg er veldig mye alene med barna mine, men må innimellom få gjort ting. Det hender derfor at jeg sitter på telefonen for å søke jobber, betale regninger osv når barna leker på lekeplassen eller ser tv. Hvis jeg ikke skal gjøre det mens de er våkne nå i ferien går det utover søvn og hvile for min del og. Jeg veksler mellom lek og gjøremål, og da barna var babyer var fokuset på dem mens de var våkne. Hvis jeg satt på tlf var det fordi de sov på meg. Har faktisk ikke dårlig samvittighet. Mine foreldre satt for det meste med nesa i avisen og drakk kaffe. Kan nesten ikke huske at de lekte med oss. Anonymkode: 090e8...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå